Tuesday, December 20, 2011

DIMANA PUSAT ZAKAT...APA PERANAN PUSAT ZAKAT..HINGGA IA MELACUR...MANA UNDANG2 ALLAH...NI KESAN SIKAP DEGIL..TAK MAU JUGA LAKSANA HUKUM ALLAH SWT...

Angkara drebar 13 tahun



SEREMBAN: Suasana di Taman Rasa Sayang, Senawang, di sini, gempar apabila seorang remaja lelaki berusia 13 tahun bertindak nekad memandu sebuah bas pekerja sejauh kira-kira satu kilometer sambil merempuh beberapa kereta milik penduduk yang berada di sekitar kawasan taman perumahan itu, semalam.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam itu, remaja berkenaan dipercayai terbabit dalam pergaduhan dan dalam usahanya melarikan diri, dia bersembunyi di dalam bas terbabit. Suspek kemudian dikatakan ternampak kunci berada di dalam kenderaan lalu menghidupkan enjin dan memandu bas berkenaan hingga menyebabkan berlaku perlanggaran teruk dengan beberapa kenderaan penduduk.

Selepas puas mengejar, penduduk setempat menemui bas itu di sebuah kawasan berdekatan Balai Polis Senawang termasuk suspek yang kemudian diserahkan kepada pihak berkuasa untuk tindakan lanjut.
Saksi kejadian, Zulkifli Muhamad, 44, mendakwa dia yang berada di dalam masjid di kawasan itu terkejut apabila terdengar bunyi dentuman kuat berulang kali seolah-olah berlaku perlanggaran.

“Sebaik keluar dari masjid, saya dapati suasana amat kecoh apabila ramai penduduk mengejar bas berkenaan yang tidak dikenal pasti pemandunya kerana gelap.

“Bas itu kemudian dijumpai di sebuah kawasan lapang dan penduduk yang menjalankan pemeriksaan menemui seorang remaja lelaki sedang bersembunyi di dalam bas terbabit,” katanya di sini, semalam.

Menurut beliau, bagi mengelak perkara buruk berlaku, remaja itu diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

Difahamkan, kejadian itu kali pertama berlaku di kawasan berkenaan dan tidak membabitkan kecederaan serius atau kehilangan nyawa.
Tinjauan mendapati lokasi berkenaan turut berada berdekatan beberapa taman perumahan berasingan dan penduduk mendakwa ada antara kenderaan yang dilanggar mengalami kerosakan teruk.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komosioner Saiful Azly Kamaruddin mengesahkan kejadian berkenaan dan berkata kes diklasifikasikan mengikut Seksyen 379 A Kanun Keseksaan kerana mencuri.


Suami isteri dicekup curi barang pasar raya



KLANG: Sepasang suami isteri yang asyik memasukkan pelbagai barangan ke dalam kereta dipercayai dicuri dari pasar raya, di sini, dicekup pengawal keselamatan selepas curiga dengan tindak-tanduk cemas pasangan terbabit.
Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, dalam kejadian jam 4 petang kelmarin, kedua-dua suspek berusia 29 tahun ditahan di tempat letak kenderaan apabila gagal menunjukkan resit pembayaran.

Menurutnya, pengawal keselamatan pasar raya itu menahan suspek selepas 12 barangan pelbagai jenis termasuk seluar dalam, mesin pembersih hampagas, buku dan pen yang cuba dipindahkan suspek dari troli ke kereta mereka tidak mempunyai resit pembayaran.
“Suspek menyangka dapat meloloskan diri selepas dipercayai mencuri barangan yang dianggarkan bernilai lebih RM200 itu tetapi mereka ditangkap pengawal keselamatan yang bertugas,” katanya.

Mohamad Shukor berkata, siasatan mendapati pasangan suami isteri itu didapati tidak membayar barang yang diambil.

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan iaitu mencuri dalam bangunan.

Jika disabitkan kesalahan, kedua-duanya berdepan hukuman maksimum penjara 10 tahun dan denda atau boleh juga disebat untuk kesalahan kali kedua dan berikutnya.


‘Berilah saya peluang’

Oleh Mary Victoria Dass dan Mahaizura Abd Malik
metrojb@yahoo.com

JOHOR BAHRU: “Demi meneruskan hidup, walaupun sudah berusia 50 tahun saya terpaksa menjaja tubuh sejak sembilan bulan lalu bagi mendapatkan antara RM5 dan RM10 sehari,” kata seorang wanita mahu dikenali sebagai Kak Bi yang mendakwa terpaksa melacurkan diri untuk mencari rezeki selepas hilang tempat bergantung apabila suaminya yang berusia 35 tahun meninggal dunia pada Mac lalu.
Menurut Kak Bi, berikutan faktor usia kehadirannya di lorong gelap itu dianggap janggal di kalangan pelanggan menyebabkan dia terpaksa menunggu antara empat hingga lima jam setiap hari bagi mendapatkan seorang pelanggan.

“Memandangkan sebahagian besar wanita di sini masih muda kerana berusia kurang 40 tahun, ada lelaki berasa pelik dengan saya yang pada awalnya dianggap sebagai ibu ayam.
“Namun, saya terpaksa mengikis rasa malu, malah sentiasa memujuk lelaki berusia antara 20-an hingga 50-an untuk melanggan.

“Adakalanya saya terdesak dan terpaksa menceritakan kisah hidup sebelum mereka setuju melanggan dengan bayaran antara RM5 dan RM10. Ada yang simpati memberikan wang tambahan antara RM20 dan RM30,” katanya ketika ditemui di Jalan Wong Ah Fook di sini, semalam.

Kak Bi yang berasal dari Gelang Patah berkata, dia tidak pernah mendapat kasih sayang keluarga yang sempurna kerana dibesarkan keluarga angkat.

Menurutnya, pada usia 20-an, dia yang bekerja sebagai operator kilang terpengaruh dengan pujukan teman lelaki hingga terjebak dengan penagihan dadah, malah mendakwa pernah meringkuk dalam penjara dua kali dengan kali terakhir ketika berusia 32 tahun kerana memiliki dadah.

“Selepas keluar penjara pada usia 35 tahun, saya cuba berubah termasuk mencari pekerjaan, namun sia-sia kerana permohonan ditolak dengan alasan saya bekas banduan.
“Saya kembali menagih dadah dan akhirnya disahkan menghidap HIV positif ketika berusia 40 tahun. Ia berlaku kerana saya berkongsi jarum suntikan dengan penagih lain,” katanya.

Bagaimanapun, Kak Bi berkata, dia bersyukur kerana ketika berusia pertengahan 40-an, dia menerima bimbingan dan perlindungan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan ketika itulah berkenalan dengan arwah suami yang juga seorang sukarelawan.

“Arwah suami juga penghidap HIV positif, hubungan kami bertambah rapat dan mengambil keputusan berkahwin pada Oktober 2010.

“Saya dan suami kemudian berpindah ke rumah ibunya di Kampung Pasir Putih, Pasir Gudang. Namun kebahagiaan kami hanya berkekalan lima bulan kerana suami meninggal dunia Mac lalu,” katanya.

Menurut Kak Bi, usahanya untuk kembali mendapatkan perlindungan dengan NGO terbabit gagal apabila permohonannya ditolak kerana tiada kekosongan di rumah perlindungan.

Katanya, dia merahsiakan penyakitnya bagi mendapatkan pekerjaan di beberapa restoran tetapi pengurusan restoran, enggan menerimanya dengan alasan mereka memberi keutamaan kepada pekerja Indonesia.

“Sejak sembilan bulan lalu, saya menyimpan impian untuk keluar daripada kehidupan ini kerana ia cukup menyeksakan. Setiap hari, saya berdoa kepada Allah supaya menunjukkan jalan yang benar dan memberi saya peluang,” katanya.


Rangka dipercayai mangsa bunuh ditemui



AMPANG: Dua pekerja di tapak projek baik pulih cerun tanah runtuh di Kilometer 4.28 Jalan Ampang menuju Hulu Langat, terkejut apabila menemui satu rangka manusia ketika mereka ingin memulakan kerja pagi semalam.
Rangka berkenaan ditemui kira-kira jam 11 pagi dengan keadaan bertaburan berhampiran paya di kaki cerun tempat projek membaikpulih itu dilakukan.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, siasatan mendapati rangka manusia itu mungkin mangsa bunuh berikutan penemuan ikatan kain pada tulang kakinya.

“Rangka itu ditemui pekerja di tapak baik pulih cerun ketika mereka baru mula melakukan kerja dan memaklumkan kepada polis berhubung penemuan itu. Pasukan forensik dan patologi kemudian membuat siasatan dan pemeriksaan terhadap rangka serta kawasan sekitar.


“Hasil pemeriksaan selama lebih dua jam, polis menemui ikatan kain pada tulang kaki dan dipercayai mangsa diikat terlebih dulu sebelum dibuang dalam cerun berkenaan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Anak berkhalwat, ibu subahat



KINARUT: Tindakan seorang lelaki cuba melarikan diri melalui pintu belakang selepas memadu kasih bersama teman wanitanya gagal apabila ditahan penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), yang menyerbu rumah ibu gadis berkenaan dalam operasi khas di Taman Limau Limauan, di sini, awal pagi semalam.
Malah, dalam serbuan jam 1 pagi itu, tindakan pasangan berusia 22 dan 21 tahun berkenaan seolah-olah mendapat ‘restu’ ibu gadis terbabit yang cuba menafikan kehadiran teman lelaki anak gadisnya selain memarahi anggota penguat kuasa.

Lebih mengejutkan, gadis itu dipercayai sudah bertunang tetapi sering membawa pulang ‘kekasih gelapnya’ untuk memadu kasih tanpa ditegah ibunya yang turut berada di rumah sama.
Terdahulu, berdasarkan maklumat, sepasukan penguat kuasa JHEAINS bergegas ke rumah berkenaan lalu mengetuk pintu beberapa kali dan dibuka seorang wanita berusia 41 tahun dengan berpakaian lengkap.

Sebaik memperkenalkan diri sebagai penguat kuasa JHEAINS dan meminta izin melakukan pemeriksaan, wanita itu menegaskan hanya tinggal bersama anaknya.

Curiga dengan jawapan itu, penguat kuasa JHEAINS terus melakukan pemeriksaan, namun tidak menemui lelaki dimaksudkan.

Oleh kerana tidak menemui suspek, wanita berkenaan naik berang dan menegur JHEAINS kerana tetap mahu melakukan pemeriksaan.

Namun, secara tiba-tiba, seorang lelaki didapati cuba melarikan diri melalui pintu belakang, tetapi dicekup.
Penolong Ketua Penguat Kuasa Agama JHEAINS, Khamis Jamil berkata, selepas 10 minit berada di dalam rumah berkenaan, pihaknya melihat kelibat seorang lelaki cuba melarikan diri melalui pintu belakang.

“Ketika mahu beredar, dua anggota di belakang rumah menahan seorang lelaki yang cuba melarikan diri melalui pintu belakang.

“Ketika disoal, perempuan ini memaklumkan lelaki terbabit adalah anak angkatnya yang juga rakan anak perempuannya menumpang tidur di rumahnya,” katanya.

Khamis berkata, siasatan awal mendapati lelaki berkenaan tidak mempunyai sebarang pertalian dengan keluarga berkenaan lalu mereka dibawa ke Balai Polis Kinarut untuk membuat laporan.

“Hasil pemantauan kami selama lebih dua minggu mendapati lelaki ini sering mengunjungi rumah terbabit untuk bersama anak wanita berkenaan.

“Siasatan juga mendapati ibu gadis berkenaan adalah ibu tunggal,” katanya.

Khamis berkata, pasangan itu ditahan mengikut Seksyen 84 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Sabah kerana berkhalwat, manakala ibunya bakal didakwa kerana bersubahat.


Kecurangan terbongkar

KUALA LUMPUR: Hancur luluh hati seorang suami apabila mendapat tahu isteri tersayang menjalin hubungan sulit dengan lelaki lain dan sudah terlanjur dalam kejadian di Jalan Klang Lama, di sini.
Hubungan sulit wanita 30-an itu bermula pertengahan 2010 diketahui suaminya kelmarin melalui facebook isterinya itu sebelum cuba bertanya keadaan sebenar hingga mereka bertengkar.

Menurut sumber polis, lelaki berusia 40 tahun itu terkejut mendengar pengakuan isterinya yang sanggup menduakan dirinya dengan lelaki lain.
Katanya, suami berkenaan kemudian membuat laporan di Balai Polis Damansara, semalam.

“Suami terbabit tidak menyangka isterinya sanggup melakukan hubungan seks dengan lelaki lain lebih 10 kali, selain mengaku mencintai lelaki itu lebih daripada dirinya.

“Isterinya membuat pengakuan bahawa sanggup menunggu teman lelaki ‘gelapnya’ itu walaupun banyak rintangan dihadapi,” katanya di sini, semalam.

Selepas mendengar pengakuan isterinya, suaminya membuat laporan polis kerana mahu tindakan lanjut diambil ke atas lelaki itu.

Sumber berkata, wanita itu juga mengaku melakukan hubungan seks dengan teman lelakinya di sebuah hotel terkemuka di ibu kota ketika suaminya tiada di rumah.


Gadis lari dicalit minyak dagu


GOMBAK: “Saya percaya, Ain terkena ilmu minyak dagu...jika tidak mustahil dia menghilangkan diri dan meninggalkan keluarga sehingga kini tanpa khabar berita,” kata Jawahir Ramli, 48, ibu Noor Ain Zakaria, 23, yang menghilangkan diri sejak Khamis lalu.
Jawahir berkata, anaknya yang bertugas sebagai pembantu klinik mengenali seorang lelaki dikenali sebagai Khairul ketika menjalani latihan praktikal di Hospital Bentong, Pahang pada Oktober lalu.

Menurutnya, perkenalan anaknya dengan lelaki itu selepas bapa saudara Khairul dimasukkan ke hospital dan sejak itu hubungan mereka semakin akrab.
“Malah, dia pernah datang ke rumah kami berjumpa Ain dan ketika itu saya sudah tidak berkenan kerana sikapnya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan suka melepak.

“Sejak perkenalan mereka, sikap anak saya juga berubah apabila selalu keluar malam dan balik lewat. Apabila ditanya dia memberitahu keluar bersama kawan-kawan,” katanya.

Jawahir berkata, bagaimanapun hubungan mereka terputus pada Disember lalu selepas bapa Noor Ain memberi air penawar yang diberikan seorang pensyarah dan sikapnya kembali berubah.

“Saya sangka segalanya selesai, namun tidak menyangka dia melarikan diri dan gagal dikesan sehingga kini.

“Pada hari kejadian anak saya keluar rumah untuk pergi ke tempat kerja seperti biasa kira-kira jam 8.30 pagi dengan membawa Proton Wira milik suami dan tiada apa yang mencurigakan,” katanya.
Orang ramai yang menjumpai Ain atau mengetahui tempat dia berada boleh menghubungi rumah keluarganya di talian 03- 6272984 atau telefon bimbit 017-3744347.

No comments:

Post a Comment