Sunday, March 4, 2012

BILA AGAMA JAUH DARI KITA...SERTA BANYAK MENINGGALKAN SURUHAN ALLAH...BUAT PULA YANG DILARANG...DOSA TIDAK TERASA LAGI...BELAS KESIAN HILANG..BILA SYAITAN SEPENUHNYA MENGUASI DIRI KITA...BERTAUBATLAH...ALLAH SUKA ORANG BERTAUBAT DAN MENYUCI DIRINYA....

Berkubang buang susuk

Oleh Nazdy Harun
am@hmetro.com.my

SERAP...susuk emas meresap ke dalam kulit pemakai.
SERAP...susuk emas meresap ke dalam kulit pemakai.
KUALA TERENGGANU: Melihat rakan karib mati dalam keadaan ngeri apabila wajah berubah hodoh dengan kulit seolah-olah hangus akibat memakai susuk, seorang wanita insaf dan nekad membuang susuk dipakainya lebih 20 tahun.
Wanita berusia 48 tahun itu yang hanya mahu dikenali sebagai Hayati berkata, kematian sahabatnya menginsafkannya menyebabkan dia bertaubat dan kembali ke pangkal jalan kerana tidak sanggup mengalami nasib serupa.
“Bagaimanapun, bukan senang untuk membuang pelbagai susuk yang lebih 20 tahun tertanam di beberapa anggota tubuh kerana prosesnya amat menyeksakan.
“Saya terpaksa berendam seminggu dalam kubang kerbau dengan bantuan bomoh yang membuang debu-debu susuk di dalam tubuh.

“Sepanjang seminggu itu, makanan dihantar bomoh berkenaan kerana kubang kerbau tempat saya berendam jauh daripada orang ramai,” katanya yang sedia berkongsi keterlanjuran silamnya sebagai iktibar kepada masyarakat.
Hayati berkata, dia mula memakai susuk ketika berusia 25 tahun berikutan ingin kelihatan cantik supaya kedai makan diusahakannya menarik pelanggan

‘Spider-man’ patah kaki

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

CEKUP...Amran (kiri) memeriksa seorang daripada warga asing yang  ditahan.
CEKUP...Amran (kiri) memeriksa seorang daripada warga asing yang ditahan.
GOMBAK: Bimbang diri dicekup pihak berkuasa, beberapa warga Afrika nekad mempertaruhkan nyawa mereka dengan bergayut ala ‘Spider-man’ pada balkoni rumah setinggi empat tingkat bagi melarikan diri dalam serbuan Jabatan Imigresen di Taman Aman Siara, Selayang.
Tindakan itu bagaimanapun tidak berjaya dan mengundang padah apabila seorang daripada warga Afrika yang cuba melarikan diri itu patah kaki kanan akibat terjatuh sebelum dicekup.
Dalam operasi bermula jam 12 tengah malam kelmarin itu yang diketuai Pengarah Jabatan Imigresen Selangor, Amran Ahmad, seramai 44 warga asing diperiksa dan 17 daripadanya ditahan kerana pelbagai kesalahan.

Amran berkata, serbuan itu dijalankan hasil maklumat daripada penduduk taman yang mendapati kebanyakan rumah di kawasan itu didiami warga asing terutamanya warga Afrika.


“Operasi dijalankan berdasarkan aduan penduduk di taman ini dan berdasarkan dari aduan itu kita mengumpul maklumat terutamanya mengenai rumah-rumah yang didiami warga asing sebelum membuat serbuan.

Jual ‘dara’ anak

Oleh Mary Victoria Dass dan Mahaizura Abd Malik
metrojb@yahoo.com

JOHOR BAHRU: Seorang ibu yang juga penghidap HIV tergamak memaksa anak dara suntinya melacur, malah bercadang menjual remaja berusia 13 tahun itu kepada mana-mana lelaki yang berminat, semata-mata untuk mendapatkan wang dengan cara mudah.
Bagaimanapun, remaja itu bernasib baik apabila seorang lelaki yang berniat melanggannya, simpati akan nasibnya selepas mangsa menceritakan keadaan sebenar lalu menyerahkannya kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk diberi bantuan.

Pengarah JKM Johor, Khatijah Abdullah (gambar) yang mendedahkan kejadian itu berkata, wanita penghidap HIV terbabit tergamak bertindak demikian sebagai jalan mudah untuk melepaskan tanggungjawab sekiranya dia ditimpa perkara tidak diingini selain meringankan bebannya.
“Semuanya terdedah selepas kami menerima maklumat berkaitan cubaan menjual mangsa daripada pelanggan gadis itu yang simpati dengan nasib malangnya.

“Itu kali pertama mangsa dipaksa melacur, jadi dia merayu kepada lelaki terbabit supaya jangan mengapa-apakannya serta menceritakan nasib malangnya. “Lelaki itu yang simpati kepada mangsa tidak jadi melanggannya, sebaliknya menyerahkan mangsa kepada kami,” katanya ketika ditemui Harian Metro.

Khatijah berkata, pihaknya melakukan intipan selama beberapa hari dan mendapati dua beranak berkenaan menyewa bilik sebuah rumah kedai di sekitar bandar raya ini.

“Kami kemudiannya menyerbu bilik berkenaan. Selepas diselamatkan, gadis berkenaan kemudiannya ditempatkan di sebuah pusat perlindungan di sekitar bandar raya ini,” katanya.

Menurutnya, hasil soal siasat remaja perempuan itu didapati keciciran sekolah dan sebelum ini ibunya juga memaksanya mengemis untuk mendapatkan wang. “Mangsa mendakwa ibunya juga pernah cuba memujuknya untuk melacur beberapa kali namun gadis berkenaan berjaya mengelak.
“Ibunya yang turut kami tahan kini ditempatkan di sebuah pusat perlindungan pesakit HIV di Taman Abad. Ketika disoal siasat, pada mulanya dia enggan mengaku cuba menjual anak gadisnya tetapi akhirnya mengubah pengakuan,” katanya.

Khatijah bagaimanapun enggan mendedahkan harga yang ditetapkan ibu gadis terbabit ketika dia mahu dijual. Menurutnya, mangsa kini sudah menyambung persekolahan malah sentiasa diberikan kaunseling selain didedahkan dengan aktiviti berfaedah baginya meneruskan kehidupan baru.

Khatijah berkata, mana-mana ibu bapa atau penjaga yang mengabaikan anak atau individu yang dijaga boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 33, Akta Kanak-kanak 2011.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan kes pengabaian kanak-kanak mahupun remaja berusia kurang 18 tahun diminta untuk menyalurkan aduan kepada JKM di talian 07-2282971.

Susah mati pakai ‘Susuk Pencinta’



KUALA LUMPUR: “Setahu saya susuk digunakan wanita itu dikenali sebagai ‘Sihir Marhabah’ atau ‘Susuk Pencinta’ yang mampu membuatkan orang lain mudah jatuh cinta dan senang hati dengan pemakainya.
“Hukum memakainya haram kerana ia perbuatan syirik dan khurafat,” kata Pengamal Perubatan Islam, Pusat Rawatan Pakar dan Terapi Al Quran Darul Hikmah, Abdul Malek Ladzim al-Azhari.

Menurutnya, Sihir Marhabah sangat bahaya kerana ia boleh mengkhayalkan pandangan orang lain sehingga mampu membuatkan mereka terpesona dan mahu mendekatinya selain berniat sesuatu yang tidak baik.
“Susuk Marhabah adalah sesuatu yang dimasukkan ke dalam badan menggunakan jarum, bertujuan tertentu, menggunakan kaedah tertentu dan ia dikawal seekor Jin Qarin yang sentiasa mahukan unsur syirik,” katanya.

Menurut Abdul Malek, kesan yang akan timbul sekiranya tidak meninggalkan susuk itu adalah susah untuk mati kerana jin Qarin memakan tuannya di waktu tua dan menjejaskan keturunan.

“Ini perbuatan yang memesongkan akidah dan buruk akibatnya di akhirat kelak. Untuk membuang susuk itu, maka wajar wanita berkenaan melakukan perkara yang melanggar pantang larang di awal perjanjian,” katanya ketika dihubungi.

No comments:

Post a Comment