Sunday, March 4, 2012

BILA PERKARA GRO..LACUR AKAN SELESAI...SEBAB PENGEMAR MAKSIAT BEGINI BERTAMBAH...HUKUMAN ALLAH MASIH DIRAGUI DAN TAK DE CITA2 NAK LAKSANAKAN...PAYAHLAH TU

Kos rawat mangsa bom ditanggung


MAS ERMIEYATI melawat Norasyikin yang menjadi mangsa letupan bom di wad ICU, Hospital Melaka semalam.


MELAKA - Kementerian Kesihatan akan menanggung sepenuhnya kos rawatan dan perubatan Norasyikin Md. Esa yang cedera parah selepas sebutir bom buatan sendiri yang dihantar melalui satu bungkusan meletup di hadapan rumahnya di Kampung Ramuan China Besar, Lubok China di sini Khamis lalu.
Ketua Puteri UMNO Melaka, Mas Ermieyati Samsudin berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin yang juga Ketua Pergerakan Puteri UMNO.
"Bantuan itu diberikan kerana kementerian dan Pergerakan Puteri amat bersimpati dan prihatin dengan nasib yang menimpa mangsa lebih-lebih lagi mangsa adalah ahli Pergerakan Puteri Cawangan Ramuan China Besar.
"Kita juga telah memaklumkan perkara ini pada keluarga mangsa dan mereka gembira dengan pertolongan oleh Kementerian Kesihatan itu," katanya selepas melawat mangsa di wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Besar Melaka di sini semalam

Keluar dari Syria atau tanggung sendiri risiko

PENUNJUK perasaan mengadakan bantahan terhadap Presiden Syria, Bashar al-Assad di Yabroud dekat Damsyik pada Jumaat lalu.


JOHOR BAHRU – Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) tidak akan bertanggungjawab ke atas keselamatan pelajar Malaysia di Syria sekiranya mereka enggan dibawa pulang atau dipindahkan ke Jordan ekoran pergolakan politik yang berterusan di negara itu.
Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin (gambar kecil) berkata, para pelajar telah dihubungi dan dimaklumkan mengenai risiko yang bakal mereka hadapi jika terus berada di negara yang sedang bergolak tersebut.
“Penuntut yang enggan balik atau berpindah ke Jordan akan diminta menandatangani surat bagi mengesahkan bahawa mereka tahu akan akibat daripada keputusan mereka itu,” katanya selepas merasmikan majlis penyerahan sumbangan Wang Bantuan Sara Hidup RM100 di Sekolah Kebangsaan Taman Molek di sini semalam.
Terdapat 400 pelajar Malaysia di Syria dengan 222 orang telah dibawa pulang sementara 178 orang masih berada di sana.
Antara alasan penuntut yang majoritinya mengikuti pengajian agama untuk tidak pulang ialah kerana mereka sedang menuntut di tahun akhir atau akan menghadapi peperiksaan.
KPT kini sedang menimbang sama ada akan membawa pulang atau memindahkan pelajar terbabit ke Jordan, namun, ia masih menunggu keputusan Majlis Keselamatan Negara berhubung tahap keselamatan pelajar.

Gagal bayar sewa sejak April 2011


INILAH Restoran The Red Warriors Station di Jalan Bayam, Kota Bharu, Kelantan.


KOTA BHARU - Restoran The Red Warriors Station yang terletak di Aras Bawah, Pusat Dagangan Kelantan (KTC) di Jalan Bayam di sini dan menjadi kebanggaan penyokong bola sepak Kelantan kini berdepan kemungkinan operasinya ditutup bila-bila masa.
Ia berikutan kegagalan pengurusan restoran tersebut untuk melunaskan hutang sewa premis berjumlah RM72,000 dengan pihak KTC Convention & Apartment Sdn. Bhd. sejak April tahun lalu.
Tempoh perjanjian di antara kedua-dua pihak akan berakhir hujung bulan ini.
Restoran berkenaan beroperasi secara rasmi sejak Mei 2010.
Kadar sewa premis restoran tersebut ialah RM5,000 sebulan.
Ketua Pegawai Operasi KTC, Aziz Desa berkata, pihaknya ketika ini giat menuntut hutang tersebut daripada Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang telah memeterai perjanjian dengan KTC berhubung penyewaan lot perniagaan tersebut.
"Perjanjian penyewaan lot tersebut adalah antara KTC dan KAFA. Sudah tentu saya akan mencari KAFA, bukannya pemilik sebenar restoran tersebut.
"Namun, surat-surat yang saya berikan untuk mendapat penjelasan mengenai status restoran tersebut tidak dibalas oleh KAFA," katanya ketika ditemui Kosmo! selepas majlis meraikan pengantin baharu Ana Raffali dan suaminya, Aznaim Abdullah di sini semalam.

Misteri 22 peluru bertaburan


BEBERAPA butir peluru ditemui atas rumput di tepi lebuh raya.


KULIM - Sekumpulan penarik kereta terkejut apabila menemui 22 butir peluru hidup bersepah di atas rumput dan di dalam longkang di Lebuh Raya Kulim-Baling berhampiran Kampung Bukit Sarang Ayam di sini semalam.
Peluru-peluru yang masih boleh digunakan itu ditemui pada pukul 9.30 pagi oleh salah seorang daripada kumpulan penarik kereta yang sedang berbincang dengan pemilik tiga buah kenderaan yang terlibat dalam satu kemalangan kecil di situ.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kulim, Deputi Superintenden Chin Soo Song berkata, pada awalnya kumpulan itu hanya menemui beberapa butir peluru di tepi lebuh raya itu namun jumlah peluru tersebut bertambah apabila ia turut bertaburan dalam longkang di tepi lebuh raya.
"Polis yang memeriksa lokasi kejadian kemudian menemui 22 butir peluru. Peluru-peluru itu bertaburan di atas rumput di tepi lebuh raya dan sebahagian lagi tertimbus di dalam longkang," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.
Menurut beliau, kesemua peluru bersaiz sembilan milimeter itu dipercayai dibuang oleh pihak tertentu di kawasan itu secara tergesa-gesa, berkemungkinan bagi mengelak tindakan mereka membawa bahan terlarang itu disedari oleh pihak berkuasa.

GRO belai pelanggan dicekup


SEBAHAGIAN GRO warga asing yang ditahan dalam serbuan di Taman AST, Seremban kelmarin.


SEREMBAN – Seramai 103 pelanggan yang masing-masing leka dalam belaian pegawai perhubungan pelanggan (GRO) warga asing yang gebu dan seksi terkedu apabila empat buah pusat hiburan di Taman AST di sini diserbu polis kelmarin.
Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, dalam serbuan pada pukul 9 malam yang dilakukan serentak itu polis menahan seramai 103 GRO warga asing dan 103 pelanggan warga tempatan.
Menurut beliau, semua GRO itu terdiri daripada 90 warga China, 11 Vietnam dan seorang warga Filipina yang berusia 21 hingga 45 tahun.
“Ketika serbuan beberapa wanita itu cuba melarikan diri dengan bersembunyi di beberapa tempat tersembunyi di pusat-pusat hiburan itu tetapi berjaya dikesan oleh anggota yang membuat serbuan,” kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.
Pelanggan lelaki yang ditahan masing-masing berusia 20 hingga 40-an. Turut ditahan empat penjaga di setiap pusat pusat hiburan tersebut.

Pemandu lori mati terbakar


KEADAAN rumah Paranjothi yang terbakar di Flat Taman Setia Jaya, Jalan Langgar, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Seorang pemandu lori ditemui mati dengan kesan terbakar dipercayai akibat tertidur ketika menghisap rokok di sebuah rumah di Flat Taman Setia Jaya, Jalan Langgar di sini semalam.
Mangsa R. Paranjothi, 41, (gambar kecil) ditemui terbaring dengan kesan terbakar di beberapa bahagian badan berhampiran bilik air di dapur rumahnya pada pukul 8.30 pagi.
Menurut isteri mangsa, R. Ramgama, 33, semasa kejadian dia tiada di rumah kerana bekerja sebagai pembantu gerai makan di kedai kakaknya di Lorong Merpati di sini.
“Sebelum keluar rumah saya beritahu suami supaya makan ubat, berehat, kunci rumah dan tidak perlu pergi kerja jika tidak sihat,” kata Ramgama.
Menurutnya, dia mengesyaki suaminya yang makan ubat demam mungkin menghisap rokok sambil baring menyebabkan api rokok itu terkena selimut atau kusyen di ruang tamu rumah semasa dia terlelap.
“Semasa menghisap rokok suami mungkin tertidur menyebabkan selimut atau kusyen terbakar dan hanya tersedar selepas terasa panas dan cuba menyelamatkan diri,” katanya yang mempunyai tiga anak iaitu seorang lelaki dan dua perempuan berusia lapan hingga 12 tahun

No comments:

Post a Comment