Tuesday, March 6, 2012

KEHIDUPAN HARIAN YANG HARUS KITA SENTIASA BERWASPADA...MOHONLAH PERLINDUNGAN ALLAH..ALLAH LAH SEBAIK2 PERLINDUNG

Mak nyah dibelasah separuh mati
Wartawan Sinar Harian
6 Mac 2012
Mak nyah dibelasah separuh mati
KUANTAN – Seorang mak nyah separuh mati dibelasah empat lelaki dipercayai geng Anti Mak Nyah ketika keluar membeli sarapan di sebuah restoran di Jalan Abdul Aziz di sini, awal pagi semalam.

Wawa, 20, yang menjadi mangsa terbaru serangan kumpulan terbabit hilang ‘tenaga jantannya’ untuk melawan sehingga terpaksa membiarkan tubuhnya dibelasah kumpulan terbabit menggunakan batang besi.

Menurutnya, dia cuba berlari untuk menyelamatkan diri, namun terjatuh dan ketika itu batang besi mula hinggap di tubuhnya bertubi-tubi.

“Puas saya merayu menagih simpati, namun mereka seolah-olah tiada perasaan apabila terus memukul saya seperti seekor binatang,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Wawa berkata, salah seorang suspek mencabarnya membuat laporan polis malah tanpa berselindung menunjukkan wajahnya untuk dilihat.

“Tengok muka aku baik-baik dan lepas ini kau pergi buat laporan polis, aku tak takut tapi ingat lepas ini aku akan bertindak lebih kejam jika terserempak dengan kau lagi. Aku tidak mahu melihat muka pondan kat Kuantan ini lagi,” kata jurumekap itu mengulangi ugutan dikeluarkan suspek yang bertindak memukulnya dalam kejadian itu.

Menceritakan pagi itu, Wawa berkata, kejadian berlaku lebih kurang 5.30 pagi ketika dia berseorangan­ di restoran menunggu pekedai bersiap untuk memulakan perniagaan.

Menurutnya, tiba-tiba datang sekumpulan pemuda menaiki dua moto­sikal dan salah seorang daripada mereka meluru ke arahnya sambil membawa sebatang besi panjang.

“Saya mula syak mereka cuba menyerang lalu cuba menyelamatkan diri tetapi malangnya terjatuh lalu mereka mula memukul tanpa belas kasihan selama lebih kurang setengah jam.

“Pandangan saya menjadi kabur dan tidak lagi berdaya untuk melawan bagaimanapun sempat mengecam identiti suspek yang berbadan besar, memakai topi keledar dan berjaket hitam,” katanya.


Laungan minta tolong tidak diendah

Menurutnya, dia menjerit meminta pertolongan, namun mereka langsung tidak mengendahkan jeritannya malah terus memukul bertubi-tubi.

“Ada antara pekerja restoran tersebut cuba untuk membantu namun mereka diberi amaran dan dihalang daripada berbuat demikian,” katanya.

Wawa berkata, setelah lembik dan bermandikan darah, dia gagahkan semangat berlari ke rumah kawan yang berada di tingkat empat lebih kurang 50 meter dari situ.

“Mujurlah kawan ada di rumah ketika itu dan dia membawa saya ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) setelah melihat darah terus menitik dari kepala. Akibat serangan itu, saya menerima tujuh jahitan di kepala, luka di kening kiri, tangan kiri terseliuh dan bengkak di beberapa bahagian badan,” katanya.

Wawa yang masih trauma dengan­ serangan itu bimbang untuk keluar rumah kerana takut terserempak lagi dengan kumpulan tersebut.

“Saya percaya kumpulan lelaki itu Geng Anti Maknyah kerana sebelum ini ada di antara kami turut menjadi mangsa serangan mereka,” katanya.

Sementara itu Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan, Deputi Superinten-dan Kamaruzzaman Jaafar ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian.

Menurut beliau, siasatan lanjut masih dijalankan dan kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan parah.

Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman sebelum ini meminta masyarakat di negeri ini supaya tidak bertindak sendiri secara melampau sebaliknya mengikut saluran betul berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.

Menurutnya, Islam melarang keras umatnya bertindak sendiri iaitu menganiayai mereka melainkan ada hak tertentu misalnya pihak bertanggungjawab yang yang boleh bertindak mengikut undang-undang yang sedia ada.

“Dalam kes sebegini, jika mereka bersalah, biar pihak berkuasa seperti pihak jabatan agama yang bertindak dan dalam agama sendiri, penganiayaan terhadap haiwan seperti memukul pun dilarang apatah lagi sesama manusia.

“Kita kena hormat sesama sendiri dan patuhi undang-undang, dan kita boleh menasihati sesama sendiri, tegur (berdakwah) mereka dengan cara berhemah, bijaksana,” katanya.

Pada sama sama, beliau juga menasihati golongan terbabit (mak nyah) supaya menjaga perilaku dan imej mereka di hadapan masyarakat supayaa tidak mengundang kemarahan dan fitnah terhadap mereka.

Sebelum ini, beberapa kes siri serangan ke atas golongan tersebut dilaporkan berlaku di kawasan itu dipercayai perbuatan kumpulan sama.

Dalam kejadian di Wisma Belia, Jalan Abdul Aziz di sini, 15 Februari lalu, dua mak nyah cedera akibat diserang kumpulan terbabit dengan besi, topi keledar dan rantai besi berikat mangga kira kira jam 3.30 pagi menyebabkan mangsa cedera di kepala, badan dan lengan.

Geng Anti Mak Nyah itu dipercayai bertindak sebanyak 12 kali sejak enam bulan lalu membabitkan 10 mangsa cedera.

Sasar kunci tepi pintu

KAJANG: Sambil menyelam minum air. Itu dilakukan kumpulan pecah rumah di daerah ini sebaik mendapati kecuaian mangsa yang gemar menggantung kunci kereta di tepi pintu utama rumah mereka.
Difahamkan, suspek menyasarkan rumah tidak berpenghuni selepas mengintip mereka beberapa jam sebelum itu dan memecahkan pintu rumah menggunakan pemotong besi serta melarikan barangan berharga.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Ab Rashid Ab Wahab berkata, sebaik memecah masuk dan melihat kunci kereta tergantung di tepi pintu, suspek melarikan kereta mangsa sebelum menjualnya.
“Berdasarkan siasatan, tiada tanda pecah masuk pada pintu kereta, malah suspek menggunakan kunci asal,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang, semalam.

Katanya, berdasarkan laporan mangsa yang kehilangan Toyota Camry di Seksyen 8, Bandar Baru Bangi, polis memberkas seorang lelaki berusia 29 tahun di Dataran Cheras, Jumaat lalu.

Katanya, penahanan dibuat empat jam selepas seorang lagi mangsa yang juga pembantu peribadi ahli politik membuat laporan polis kehilangan Exora di Bandar Mahkota Cheras.

RM30,000 ginjal langsung hilang

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

BUKTI...Wong (kiri) bersama Chong (kanan) menunjukkan gambarnya ketika dirawat secara tradisional.
BUKTI...Wong (kiri) bersama Chong (kanan) menunjukkan gambarnya ketika dirawat secara tradisional.
KUALA LUMPUR: Hasrat seorang operator kilang menyembuhkan penyakit buah pinggangnya dengan berubat di sebuah pusat perubatan tradisional Cina mengundang padah apabila dia bukan saja kerugian RM30,000, malah dua buah pinggangnya turut dibuang berikutan dijangkiti kuman.
Mangsa, Wong Kim Min, 47, yang menghidap penyakit buah pinggang sejak 10 tahun lalu diperkenalkan dengan seorang tabib Cina yang dikenali sebagai Dr Lau oleh rakannya.

“Saya berjumpa Dr Lau pada 5 Julai tahun lalu sebelum dimaklumkan dia mampu menyembuhkan penyakit saya dengan mudah.
“Bagaimanapun, Dr Lau meminta saya membayar kos perubatan RM30,000 dan saya menyerahkan wang itu kepadanya,” katanya ketika sidang media di Biro Pengaduan Awam MCA, di sini, semalam.

Wong berkata, sepanjang proses berubat, Dr Lau menggunakan 20 hingga 30 jarum suntikan sepanjang satu inci yang dicucuk di sekeliling perut dan kepalanya konon untuk mengeluarkan toksin daripada badan yang mengakibatkan penyakit berkenaan.

“Saya pulang ke rumah dalam keadaan kesakitan sebelum mengalami demam panas yang teruk pada malam itu. Saya menghubungi lelaki berkenaan, namun dinasihatkan supaya tidak mengambil ubatan moden mahupun pergi ke hospital,” katanya.

Tiga hari selepas menanggung kesakitan, Wong pergi ke Hospital Ampang (HA) untuk mendapatkan rawatan selepas mengalami muntah dan cirit-birit serta kencing berdarah.

Dia bukan saja disahkan menghidap demam panas, malah buah pinggangnya juga dijangkiti kuman kemungkinan besar akibat rawatan tradisional itu.
“Saya dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 13 Julai tahun lalu untuk menjalani rawatan lanjut dan pada 3 September tahun sama, kedua-dua buah pinggang saya terpaksa dibuang berikutan gagal diselamatkan.

“Saya kini terpaksa menjalani rawatan dialisis sekurang-kurangnya tiga kali seminggu berikutan sudah tiada buah pinggang,” katanya.

Menurut Wong, dia membuat laporan di Balai Polis Pudu pada 31 Januari lalu dan beberapa hari selepas itu, Dr Lau ditangkap polis dan direman lima hari.

Bagaimanapun, lelaki itu dilepaskan kerana menurut polis, mereka tiada bukti yang cukup untuk mendakwanya.

Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Seri Micheal Chong berkata, pihaknya akan membawa perkara ini kepada Kementerian Kesihatan Malaysia.

Tujuh berpesta arak bergaduh

ALOR GAJAH: Pesta arak membawa kepada pertengkaran antara tujuh pekerja sebuah ladang kelapa sawit di Kuala Sungai Baru, dekat sini, bertukar tragedi apabila tiga daripada mereka cedera dengan dua daripadanya parah akibat diserang empat rakan yang berang, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 11.30 malam itu, tujuh pekerja ladang itu yang berusia 20 dan 53 tahun berpesta arak di belakang rumah pekerja selepas menerima gaji sebelum bergaduh sesama sendiri.

Akibatnya, dua pekerja berumur 53 dan 31 tahun parah di kepala manakala seorang lagi berusia awal 30-an cedera di badan selepas ditetak dengan senjata tajam oleh empat lelaki yang juga rakan mereka.
Semua mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Melaka dengan dua ambulans.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Deputi Superintendan Abd Rahman Jid berkata, siasatan awal mendapati kumpulan pekerja warga India itu minum arak bermula jam 11.30 malam hingga lewat malam sebelum mereka bertikam lidah.

“Empat daripada tujuh lelaki terbabit berang lalu menyerang tiga rakan mereka menggunakan berbagai peralatan kerja seperti parang, sabit dan kayu belantan.

“Polis yang menerima panggilan tiba di tempat kejadian dan mendapati tiga mangsa terbaring atas jalan berlumuran darah sebelum menahan empat suspek bagi membantu siasatan,” katanya.
Ustaz dituduh cium remaja lelaki
Wartawan Sinar Harian
7 Mac 2012
Ustaz dituduh cium remaja lelaki
AYER KEROH, MELAKA - Seorang guru tahfiz dituduh di Mahkamah Majistret di sini, semalam, kerana melakukan kelucahan melampau terhadap seorang remaja lelaki di sebuah madrasah di Ayer Molek, lima tahun lalu.

Ismail Ghazali, 44, dari Merlimau mengaku tidak bersalah selepas mengangguk faham pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Syajaratudur Abd Rahman.

Berdasarkan pertuduhan, Ismail didapati dengan sengaja melakukan kelucahan melampau terhadap seorang lelaki berusia 14 tahun 7 bulan dengan mencium mangsa dan memaksa mangsa memegang kemaluannya.

Ismail melakukan kesalahan itu di sebuah bilik di Madrasah Al Muqarrabin, Balik Bukit, Bukit Lintang kira-kira jam 12.15 tengah malam, pada 16 Mac 2007.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377D Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun jika sabit kesalahan.

Pegawai Pendakwa, Inspektor Rosli Rasi meminta jaminan RM5,000 dikenakan terhadap tertuduh yang tidak hadir tiga kali sebutan semula kes, bermula 2007 hingga 2008 dan menyebabkan waran dikeluarkan mahkamah.

Bagaimanapun, Ismail yang baru balik menunaikan umrah dua bulan lalu memohon mahkamah mengurangkan jaminan dengan alasan tidak dimaklumkan mengenai tarikh sebutan semula kes tersebut.

“Ketika itu saya sedang belajar di Yaman dan saya tidak mengetahui mengenai waran yang telah dikeluarkan sepanjang tempoh tersebut, malah ahli keluarga juga tidak memaklumkan apa-apa berkaitan kes ini,” katanya.

Syajaratudur kemudian membenar Ismail diikat jamin RM5,000 dan menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 12 April depan bagi lantikan peguam.

Digilis lori lepas jatuh motor

KUALA LUMPUR: Seorang penunggang motosikal tidak sempat menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-24 Jumaat ini, selepas maut dalam kemalangan jalan raya di Kilometer 16.4, Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) berhampiran Taman Melati, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 3 petang itu, mangsa, Ahmad Khairi Muhayidin yang berasal dari Alor Setar, Kedah, terlanggar lubang di atas jalan hingga menyebabkan motosikalnya hilang kawalan dan terjatuh sebelum digilis sebuah lori.

Menurut jurucakap polis trafik, mangsa ketika kejadian menunggang motosikal dari Ampang dan terjatuh sebaik melalui lokasi berkenaan sebelum dilanggar sebuah lori yang datang dari arah sama.
Wanita perdaya 17 mangsa
Wartawan Sinar Harian
7 Mac 2012
Wanita perdaya 17 mangsa
AYER KEROH - Akibat tertarik dengan tawaran penjualan telefon bimbit berjenama pada harga murah, hasil rampasan kastam dan beberapa tawaran peluang perniagaan, 17 individu menanggung kerugian lebih RM100,000.

Berikutan itu, semua mangsa membuat laporan polis di Balai Polis Melaka Tengah, pada Januari lalu. Sinar Harian difahamkan, seorang wanita dalam lingkungan 30-an, berasal dari negeri ini begitu licik memperdayakan mangsa.

Salah seorang mangsa, yang hanya mahu dikenali sebagai Nani, 48, berkata, dia langsung tidak mengesyaki niat jahat suspek kerana anaknya bersekolah di tempat sama dengan anak suspek.

“Sebab itulah saya tidak mengesyaki apa-apa. Suspek tawarkan peluang perniagaan telefon bimbit berjenama dengan harga yang cukup menarik.

“Akibat percayakannya, saya serahkan wang berjumlah RM500 kepada wanita terbabit di sebuah hotel, dan kemudian RM8,000 lagi dimasukkan ke dalam akauan bank menggunakan nama individu lain,” katanya.

Namun katanya, telefon bimbit yang sepatutnya diperoleh dalam tempoh seminggu tidak diterima.

“Saya cuba menghubunginya tetapi dia memberikan pelbagai alasan sehinggalah saya terpaksa merayu dia pulangkan semula wang yang telah diberikan. Bagaimanapun, dia hanya serahkan RM3,400 dan baki RM4,600 lesap begitu sahaja,” katanya yang tampil membuat aduan di Pejabat Pembela Barisan Nasional (BN) bersama beberapa mangsa lain, semalam.

Seorang lagi mangsa, dikenali sebagai Tahir, 58, yang bekerja sebagai pemandu teksi berkata, dia mula mengenali suspek apabila menggunakan khidmat teksinya untuk ke lokasi tertentu atas urusan perniagaan sejak Oktober lalu.

“Setelah kenal lebih dua minggu, suspek menyatakan hasrat mahu meminjam wang RM1,000 daripada saya dengan menjanjikan pulangan RM1,800 dalam tempoh dua bulan. Selang beberapa hari, suspek yang mengetahui kedudukan rumah saya datang menemui isteri saya pula dengan niat mahu meminjam wang dengan jumlah yang sama,” katanya.

Menurutnya, wanita terbabit turut menawarkan penjualan telefon bimbit dan dia berjaya mengumpulkan wang berjumlah RM8,000 daripada pembeli, terdiri daripada kenalan tetapi wang berkenaan lesap begitu sahaja.

Seorang lagi mangsa yang juga ibu tunggal, Lili (bukan nama sebenar), 47, mendakwa ditipu wanita sama dengan menggunakan namanya dalam urusan perniagaan membabitkan pelancongan dan penjualan telefon bimbit.

“Saya mula mengenali suspek pada Januari lalu menerusi salah seorang rakan di sebuah hotel. Suspek menggunakan telefon bimbit saya untuk memperdaya seseorang yang kononnya menawarkan pakej pelancongan dengan menjanjikan keuntungan lumayan termasuk pembelian telefon bimbit,” katanya.

Menurutnya, akibat perbuatan suspek, dia menjadi buruan semua mangsa yang dihubungi menggunakan telefon bimbitnya, membabitkan wang berjumlah RM10,000.

Sementara itu, Pengarah Pembela BN Melaka, Amir Hamzah Aziz berkata, pihaknya akan menyediakan khidmat guaman bagi membantu menyelesaikan kes berkenaan dan berharap, polis segera menjalankan siasatan.
Sorok dadah dalam dubur
Wartawan Sinar Harian
6 Mac 2012
sorok dadah dalam dubur
KUALA PILAH – Taktik seorang lelaki yang cuba me­ngaburi pihak polis akhirnya terbongkar apabila hasil ­pemeriksaan X-ray yang dijalankan berjaya menemui dadah yang dimasukkan melalui duburnya.

Helah itu terbongkar pada 2 Mac lalu jam 5 petang di ­jalan besar Terachi menghala ke Kuala Pilah selepas sepasukan anggota polis menahan suspek bersama isterinya ­berusia dalam lingkungan 30 hingga 40 tahun di tepi jalan.

Suspek yang pada mulanya enggan mengaku ­dibawa ke balai polis berhampiran ­untuk disoal siasat dan kemudian dibawa ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) bagi melakukan ­pemeriksaan X-ray.

Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Superintendan Jaafar Baba berkata, suspek telah ditahan selepas mendapat maklumat daripada orang awam.

Menurutnya, suspek bersama isteri ditahan ketika hendak pulang ke Batu Kikir de­ngan menunggang motosikal.

“Hasil pemeriksaan air kencing mendapati kedua-­duanya positif dadah. Suspek lelaki positif jenis methamphetamine dan opiate manakala perempuan jenis opiate.

“Sejurus itu, suspek ­ dibawa ke hospital untuk melakukan pemeriksaan X-ray dan keputusan mendapati terdapat benda asing di dalam ­rektum lelaki. Hasil pengalaman kami, akhirnya ia berjaya diselesaikan,” katanya dalam satu sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Pilah.

Jaafar berkata, sebanyak sembilan paket plastik berisi serbu disyaki dadah berjaya ­dikeluarkan suspek.

“Setiap satu paket tersebut berharga RM50 dan kesemua­nya berjumlah RM500 ­dengan anggaran kasar berat 15.06 gram. Selepas itu, satu laporan polis dibuat dan kedua-duanya ditahan reman selama tujuh hari sehingga 9 Mac ini.

“Dipercayai, suspek merupakan pengedar kecil-kecilan dan pasaran sekitar Bahau serta Kuala Pilah selain memiliki empat rekod lampau,” katanya.

Katanya, suspek lelaki ­didakwa mengikut Seksyen 39 (B) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 yang boleh membawa hukuman gantung sampai mati dan seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya serta pengawasan polis selama dua tahun jika sabit kesalahan.

“Manakala isterinya disiasat di bawah Seksyen 3(1) Akta Penagih Dadah (APD) 1983 yang boleh dihantar untuk rawatan dan pemulihan di Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) selama dua tahun atau dikenakan Orang Kena Pengawasan (OKP) ­selama dua tahun jika disabit kesalahan.

“Suspek perempuan juga ditahan untuk membantu ­siasatan di bawah Seksyen 39(B) ADB 1952,” katanya.

Malah katanya, ini adalah kes pertama yang menggunakan modus operandi sebegitu dan sanggup mengambil ­risiko dengan memasukkan dadah melalui duburnya bagi mengelak dikesan pihak polis.

Lidah budak hampir putus

JOHOR BAHRU: “Saya terkejut mendapati lidah Awang terkulai dan hampir putus. Dia hanya menangis dan tidak boleh berkata-kata manakala darah mengalir,” kata Noor Fadzilah Daud, 40, ibu kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun, Awang Hadri Awang Sebawi ketika ditemui di rumahnya di Taman Bestari Indah, di sini, semalam.
Menurutnya, anak lelakinya itu hampir putus lidah selepas dagunya tersepit di celah papan jongkang-jongkit ketika bermain bersama rakan di sebuah taman permainan lama di Desa Rahmat, Ahad lalu.

Katanya, dalam kejadian jam 11 pagi itu, Awang tersepit di celah papan permainan itu selepas seorang rakan terpijak jongkang-jongkit itu.
“Papan itu terkena dagu Awang sebelum lidahnya tergigit hingga hampir putus,” katanya.

Menurutnya, anaknya menerima 20 jahitan di lidah dan bawah bibir selepas dibawa ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Pandan.

“Ketika kejadian, saya tidak menyedari dia pergi ke taman permainan lama itu bersama adiknya berusia lima tahun serta beberapa rakan.

“Saya terkejut apabila dia pulang sambil menangis manakala mulutnya berdarah dan pada masa sama lidahnya terkulai,” katanya.

Noor Fadzilah berkata, dia menghubungi suami, Awang Sebawi Awang Halil, 48, yang ketika itu bekerja memaklumkan kejadian.
Menurutnya, selepas tiga hari kejadian, anak kedua daripada empat beradik itu mengalami kesukaran mengunyah makanan keras selain sukar bercakap.

“Ketika ini, dia hanya menelan bubur tanpa mengunyah manakala untuk minum terpaksa dititiskan air menggunakan penyedut minuman ke mulutnya,” katanya.
Sekolah diserang ulat bulu
SYAMILAH ZULKIFLI
5 Mac 2012
ulat bulu
SEREMBAN – Serangan ulat bulu di sebuah sekolah rendah di Senawang, dekat sini sejak dua minggu lalu merisaukan ibu bapa.

Kejadian disedari seorang daripada ibu bapa terbabit yang datang ke sekolah berkenaan untuk membuat uru­-san pembayaran yuran anaknya.

Md Sani Mohd Shah, 35, berkata, sewaktu tiba di sekolah berkenaan, dia terkejut melihat ulat bulu bersaiz tiga hingga lima sentimeter bewarna hitam dalam jumlah yang banyak di bahagian parkir sekolah berkenaan.

“Minggu lalu, saya ke sekolah untuk membuat urusan pembayaran yuran bagi tiga orang anak saya.

“Saya terkejut sebaik sahaja melihat banyak ulat bulu merayap di sepanjang jalan di kawasan parkir sekolah. Saya bertanya kepada seorang gu­-ru di sekolah itu dan dia sendiri mengesahkan serangan ulat bulu terbabit sudah berlaru­-tan dua minggu,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Menurutnya, guru terbabit mengakui ada pelajar dan guru yang terpaksa mendapat rawatan selepas mengalami gatal-gatal.

“Walaupun perkara itu tidak begitu serius, namun perlu diberi perhatian sewajarnya kerana ia dikuatiri mengundang keadaan lebih buruk yang boleh menjejaskan kesihatan pelajar,” katanya.

Sementara itu, seorang penjaga yang tidak mahu dikenali berkata, dia pada awalnya tidak percaya perkara itu selepas diberitahu anaknya, bagaimanapun terkejut ketika datang ke sekolah itu.

“Setakat ini anak saya belum lagi mengadu gatal-gatal, tapi saya bimbang jika perkara ini tidak dipandang serius ia akan berlarutan,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, pihak sekolah sudah membuat aduan kepada Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pertanian untuk mengambil tindakan menyembur racun.

Bagaimanapun, ulat bulu terbabit masih wajud dan menganggu seluruh warga sekolah berkenaan.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kesihatan, Datuk Dr Zailan Datuk Adnan dan Pengarah Jabatan Pertanian Negeri, Zabidi Dun ketika dihubungi berkata, pihaknya belum dimaklumkan mengenai masa­lah itu, tetapi kemungkinan ia diselesaikan di peringkat daerah.

Lelaki dibebani hutang maut terjun bangunan



PETALING JAYA: Seorang kakitangan hotel yang dipercayai mengalami kemurungan kerana dibebani masalah hutang sejak setahun lalu nekad terjun dari tingkat tiga bangunan kediamannya di Mentari Court, Bandar Sunway, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 pagi itu, mangsa dikenali sebagai Lim Chin Seong, 39, berasal dari Alor Setar, Kedah, meninggal dunia akibat kecederaan parah di kepala dan badan.

Menurut sumber, mangsa yang tinggal bersama teman wanitanya berusia 20-an dikatakan terjun dari balkoni kediamannya dan tindakan itu tidak disedari wanita berkenaan walaupun ketika kejadian ada bersamanya.
“Kejadian hanya disedari seorang penghuni lain yang ternampak sesuatu jatuh dari bangunan berkenaan sebelum memeriksa dan terkejut apabila mendapati seorang lelaki terbaring dalam keadaan berlumuran darah.

“Penghuni itu kemudian segera menghubungi polis dan pemeriksaan lanjut mendapati lelaki terbabit sudah tidak bernyawa,” katanya.

Katanya, berdasarkan maklumat teman wanitanya, mangsa dikatakan berhutang dengan along dan pernah beberapa kali cuba membunuh diri tetapi gagal.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, berkata mayat mangsa kemudian dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk bedah siasat sebelum dituntut warisnya untuk upacara pengebumian dan kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

Masuk jerat ‘Kak Siti’

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

KUCHING: “Wanita ini datang menemui saya umpama ‘penyelamat’, tetapi dia sebenarnya tidak ubah seperti syaitan bertopeng manusia.”
Demikian luahan bekas keldai dadah, Wan Lydiawati Abdul Majid, 25, yang sebelum ini meringkuk empat tahun di dalam penjara kerana didapati bersalah menyeludup kokain seberat 2.2 kilogram di Trinidad dan Tobago pada Jun 2007.

Ketika menceritakan pengalaman ngeri di depan 600 tetamu di sebuah hotel, di sini, Wan Lydiawati berkata, dia mula diperangkap selepas lebih dua minggu mengenali wanita itu yang dipanggil ‘Kak Siti’.

Katanya, Kak Siti diperkenalkan kepadanya oleh rakan kolejnya di Kuala Lumpur, sebelum wanita itu mengajaknya melancong ke luar negara.


Menurutnya, dia terpedaya dengan penampilan wanita terbabit yang dilihat cukup peramah, malah sempat mengajak bermalam di rumahnya di ibu negara sambil menunjukkan dua anak kononnya mahu menonjolkan dirinya sebagai ibu penyayang.
Dua rakan terbunuh
Wartawan Sinar Harian
7 Mac 2012
Dua rakan terbunuh
MUAR – Kegembiraan sembilan sahabat bertemu rakan-rakan di Batu Pahat bertukar tragedi apabila dua daripada mereka maut setelah terbabit dalam kemalangan di Parit Tengah, Parit Jawa dekat sini, awal pagi semalam.

Mereka yang terbunuh ialah Alex Chan Zhi Wee, 16, dan Sim Jian Chen, 16.

Zhi Wee adalah pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Perak, manakala Jian Chen adalah pelajar SMK Sungai Abong.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.04 pagi itu, dipercayai ke­reta dinaiki kedua-dua mangsa hilang kawalan sebelum merempuh lampu jalan dan juga perhentian bas.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komi­sioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Menurutnya, mangsa yang terbunuh disahkan meninggal dunia selepas dibawa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF).

“Tiga lagi mangsa yang cedera parah telah dipindahkan ke hospital swasta di Melaka untuk rawatan lanjut. Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengang­kutan Jalan 1987,” katanya.

No comments:

Post a Comment