Tuesday, June 5, 2012

NI LAH HAKIKAT KEADAAN KITA SEKARANG...MUHASABAHLAH DIRI...LEBIH2 PEMIMPIN2...MUFTI2...MUNGKIN TELAH BANYAK MENGABAIKAN HAK ALLAH...KITA SIBUK DENGAN DUNIA....PANGKAT...HARTA DLL...MACAM TAK MATI2

Pertama kali berlaku



KUALA LUMPUR: “Kes seumpama ini pertama kali berlaku. Beri kami masa untuk menyiasat secara menyeluruh terlebih dulu sebelum memberi kenyataan,” kata Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa.
Beliau mengesahkan menerima laporan seorang daripada empat mangsa yang diculik sekumpulan tiga lelaki tidak dikenali menggunakan sebuah van, kelmarin.

Menurut Khairi, siasatan lanjut dilakukan pihaknya termasuk memeriksa latar belakang mangsa selain motif penculikan itu.
“Sehingga siasatan lengkap, kami (polis) tidak boleh beri ulasan bagi mengelakkan kekeliruan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Ekori polis elak kena tetak

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

HULU SELANGOR: Kehadiran dua anggota polis yang melalui tempat kejadian menyelamatkan seorang lelaki berusia 37 tahun daripada ditetak sekumpulan lima lelaki dalam pergaduhan di sebuah bengkel di Hulu Bernam, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 7 malam, mangsa menyelamatkan diri apabila mengekori anggota polis berkenaan sebelum menceritakan kejadian terbabit dan tampil membuat laporan polis.

Sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa mulanya menerima panggilan telefon daripada seorang rakan memaklumkan mahu bertemunya di bengkel berkenaan kononnya untuk berbincang mengenai wang.
“Sebaik tiba di bengkel berkenaan, mangsa berbincang dengan rakannya serta dua lelaki lain. Namun, ketika berbincang, dua lagi lelaki datang ke bengkel itu sebelum mangsa dibelasah bertubi-tubi oleh kumpulan lelaki terbabit termasuk membaling kerusi dan menendang kaki menyebabkan mangsa terjatuh dan menahan kesakitan,” katanya.

Menurutnya, kumpulan penyerang itu turut mengugut mangsa supaya menyerahkan wang puluhan ribu dipercayai ada kaitan dengan bengkel berkenaan.

“Bagaimanapun, mangsa yang tidak mempunyai wang mengajak kumpulan lelaki itu berbincang, namun tidak diendahkan menyebabkan seorang daripada penyerang itu mengacukan parang ke arah mangsa,” katanya.

Katanya, tindakan lelaki terbabit bagaimanapun dihalang rakan lain sebelum dua anggota polis yang melakukan rondaan melalui kawasan bengkel itu dan terdengar bunyi pertengkaran.

Beliau berkata, terkejut melihat kehadiran anggota terbabit, mereka berpura-pura berbincang selain membuat isyarat memberi amaran kepada mangsa supaya tidak memaklumkan insiden itu kepada polis berkenaan.
Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Afendy mengesahkan menerima laporan berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan. “Polis sudah mengenal pasti identiti suspek dan mengesannya bagi membantu siasatan lanjut kejadian itu,” katanya.

Simbah asid isteri dah tua

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Siti Na’imah Mohamed
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Hanya kerana benci melihat isterinya yang sudah berusia selain mempunyai wanita simpanan, seorang suami berusia lewat 40-an bukan saja tergamak memukul wanita berkenaan, malah menyimbah asid ke muka mangsa.
Akibat perbuatan kejam suaminya, mangsa yang berusia 41 tahun dan bekerja sebagai pengawal keselamatan mendakwa tidak lagi dapat melihat sejak kejadian yang berlaku di rumah mereka di Bangsar, kira-kira jam 10 pagi, 31 Mei lalu.

Mangsa yang tidak dibenar mendapatkan rawatan di hospital, bagaimanapun nekad memberanikan diri dengan membuat laporan di Balai Polis Travers, di sini, kelmarin dengan bantuan ahli keluarganya.

Sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa yang sedang bertugas didatangi suaminya bersama seorang wanita dipercayai teman wanita suspek menaiki kereta.


“Suspek kemudian terus memaksa wanita itu mengekorinya, namun mangsa enggan menyebabkannya dipukul.

Suami belasah guna antena TV

KOTA BHARU: Hanya kerana menegur suaminya yang merosakkan televisyen, seorang wanita dipukul dengan antena televisyen oleh suaminya itu sehingga cedera di dahi dan menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), dalam kejadian di Berek 12, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, mangsa yang berusia 36 tahun turut berdepan detik cemas apabila anak lelakinya berusia 16 tahun diacukan kayu oleh suaminya ketika menghalang ibunya daripada dipukul.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kejadian berlaku ketika mangsa yang bekerja sebagai promoter di pasar raya baru pulang bekerja.
Katanya, mangsa melihat suaminya merosakkan televisyen dan menegurnya.

“Akibat berang ditegur isterinya, suami mangsa mengambil antena televisyen dan memukul isterinya sehingga cedera di dahi dan terpaksa mendapatkan rawatan di HRPZ II. Anak lelaki mangsa yang berusia 16 tahun cuba menghalang perbuatan ayahnya, tetapi diacu dengan sebatang kayu dan diugut akan dicederakan.

“Abang mangsa berusia 40-an turut ke rumah mangsa untuk mententeramkan keadaan, tetapi diacu kayu. Bagaimanapun, anak dan abang mangsa tidak dicederakan selepas suami mangsa tenang,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Ponteng sekolah serah ‘mahkota diri’



IPOH: Terpedaya janji manis dan ‘mabuk’ dengan pemberian hadiah barangan kemas menyebabkan seorang remaja perempuan berusia 13 tahun nekad ponteng sekolah beberapa hari semata-mata mahu bertemu teman lelaki yang dikenalinya menerusi laman sosial, sebelum dia dirogol lelaki berkenaan.
Nasib malang pelajar tingkatan satu itu bermula sebaik dia mengenali seorang remaja berusia 16 tahun menerusi laman sosial facebook bermula akhir tahun lalu, sebelum membuat keputusan bertemu buat kali pertama pada 25 Mei lalu.

Bermula dengan pertemuan itu, mangsa sanggup ponteng sekolah semata-mata mahu bertemu dengan teman lelakinya itu selain sanggup bersembunyi dua hari di rumah keluarga pasangannya itu.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang pada 25 Mei lalu itu, keluarga mangsa membuat laporan polis selepas mendapati mangsa tidak pulang ke rumah seperti biasa.

Bagaimanapun, selang dua hari kemudian, mangsa ditemui selamat dihantar ibu teman lelakinya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh selepas menyembunyikan diri. Abang mangsa yang mahu dikenali sebagai Lee, 29, berkata, dia menghubungi guru disiplin di sekolah adiknya itu sebelum dimaklumkan adiknya tidak hadir ke sekolah pada hari berkenaan.

Beliau berkata, dia sekeluarga mencari adiknya di merata tempat termasuk bertanyakan kepada rakan sekolah, namun gagal.

“Bagaimanapun, selang dua hari kemudian, saya menerima panggilan daripada seorang wanita yang memaklumkan adik saya ada bersamanya.

“Ketika ditemui, adik saya mengaku melakukan hubungan seks dengan teman lelakinya itu,” katanya ketika ditemui di Pusat Khidmat Barisan Nasional (BN), di sini semalam.
Katanya, dia mengesyaki perubahan sikap ketara pada adiknya selepas menjalinkan perkenalan dengan teman lelakinya itu termasuk sering ponteng sekolah, mengabaikan pelajaran dan berubah sikap.

Lee berkata, adiknya turut mengakui pernah menerima pelbagai barangan kemas termasuk rantai dan cincin emas yang dihadiahkan remaja lelaki itu.

“Saya percaya lelaki berkenaan memperdaya adik saya dengan pelbagai hadiah sebelum merogolnya.

“Saya berharap polis mengambil tindakan sewajarnya terhadap remaja lelaki berkenaan termasuk ahli keluarga remaja itu yang bertindak menyembunyikan adik saya selama dua hari di rumah mereka pada akhir Mei lalu,” katanya.

Ketua Urusetia Pusat Khidmat dan Aduan BN Perak, Mohd Rawi Abdullah, berkata, pihaknya menerima banyak aduan mengenai kes rogol yang berpunca dari perkenalan di laman sosial sejak tahun lalu.

Beliau berkata, empat daripada kes berkenaan membabitkan kes rogol dan kebanyakan mangsa berusia antara 13 hingga 20 tahun.

“Justeru, saya meminta ibu bapa dan penjaga supaya dapat mengawasi tingkah laku anak masing-masing,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi semalam mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut masih dijalankan.

Rugi RM70,000 disamun

HULU SELANGOR: Seorang penyelia kilang berusia 53 tahun kerugian lebih RM70,000 hanya beberapa minit selepas mengeluarkan wang dari sebuah bank di Bukit Beruntung, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1.55 tengah hari itu, tayar kereta mangsa dipercayai terlebih dulu dirosakkan kumpulan penjenayah yang mengekorinya sebelum menyamun warga emas itu sebaik keluar dari kenderaan untuk melihat keadaan yang berlaku.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Afendy berkata, ketika memeriksa tayar sebuah Toyota Camry dinaiki tiga lelaki tempatan terus menghampiri mangsa.
“Mangsa menaiki sebuah kereta dan sebaik tiba di Jalan Alam Bukit Sentosa 1 berhampiran sebuah flat, mangsa menyedari tayar depan keretanya pancit manakala dan rim pula rosak.

“Ketika mangsa melihat keadaan tayar kereta, secara tiba-tiba sebuah Toyota Camry dinaiki tiga lelaki tempatan terus menghampiri mangsa,” katanya.

Menurutnya, dua daripada penjenayah dikatakan turun dari kereta berkenaan dan mengacukan parang ke arah mangsa sebelum menyamun wang tunai dibawa.

Ketiga-tiga suspek kemudian terus memecut laju melarikan diri.

Wanita cuba bunuh diri mengamuk



GEORGETOWN: Bagaikan dirasuk, seorang wanita yang diselamatkan anggota polis selepas cuba membunuh diri mengamuk ketika dibawa ke Balai Polis Jelutong, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, wanita berusia 27 tahun terbabit pada mulanya ditemui berkurung dalam kereta dan dilihat cuba mengelar lehernya dengan pisau ketika berada di Jalan Delima 7, Island Glades.

Bagaimanapun, orang awam yang melihat tindakan wanita itu menghubungi polis sebelum pihak berkuasa terpaksa memujuk wanita terbabit hampir dua jam kerana enggan membuka pintu.
Menurut sumber, cubaan memujuk untuk membuka pintu gagal, namun dia kemudian menyerahkan pisau lipat yang digunakannya melalui cermin kereta.

“Selepas menyerahkan pisau, dia kemudian memberitahu mahu meneruskan niat terjun di Jambatan Pulau Pinang sebelum memecut keretanya.

“Bagaimanapun, selepas hampir tiga kilometer, anggota polis berjaya menghalang kenderaannya, namun ketika itu dia masih enggan membuka pintu,” katanya.

Menurutnya, tidak lama kemudian bapa wanita terbabit tiba dan terus memujuk anaknya itu hampir setengah jam sebelum wanita itu menyerah diri dan dibawa ke balai polis.

“Wanita terbabit kemudian dibawa ke balai polis, namun sejurus sampai dia mengamuk secara tiba-tiba dan diserang histeria kerana tidak berpuas hati selepas dibawa ke balai.
“Secara tiba-tiba, wanita terbabit menjerit dan berguling di atas lantai dan akhirnya terpaksa dikejarkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP),” katanya.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, wanita terbabit kemungkinan berada di bawah pengaruh dadah selain baru beberapa hari dibuang kerja.

“Difahamkan, wanita terbabit sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak, namun berpisah dengan suaminya sejak setahun lalu,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dan juga kejadian terbabit.

No comments:

Post a Comment