Sunday, March 3, 2013

PATUT PILIH YANG SOLEHA....BAB PENGECUT INI RAMAI....SALAH SATUNYA BERANI DAN RIUH DITEMPAT SENDIRI AJE...AJAK BERDEBAT SENYAP AJE

5 terkorban serang hendap di Semporna

Oleh Mohd Razlan Salleh dan Muhaamad Hafis Nawawi
LAHAD DATU: Lima anggota polis terkorban selepas diserang hendap beberapa penjenayah bersenjata api di Kampung Sri Jaya, Siminul, Semporna, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, polis yang menerima maklumat terdapat beberapa individu bersenjata di perkampungan atas air berkenaan bergegas ke tempat kejadian.
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata, satu pasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Semporna yang tiba ke tempat kejadian tiba-tiba diserang sekumpulan penjenayah yang melepaskan tembakan.

Menurutnya, bagaimanapun dalam serangan terbabit lima orang terdiri pegawai dan anggota polis terkorban. Dua penjenayah yang menyerang polis turut terbunuh.

"Kita juga sudah menghantar pasukan tambahan ke Semporna bagi meningkatkan keselamatan di sana.

"Sementara itu, pada 10 malam tadi kita mengesan 10 orang telah menceroboh Kampung Lormalong dan Kampung Dasar Lama di Kunak, dekat sini. Kita percaya mereka ini adalah orang luar dan bukan rakyat negara ini," katanya pada sidang media Ops Sulu di Felda Sahabat 16, di sini, hari ini.

Ismail berkata, tiga daripada penceroboh terbabit dipercayai bersenjata dan pihaknya kini sedang berusaha mengesan kumpulan itu.

"Setakat ini hanya tiga kawasan terbabit dan daerah lain tiada apa yang berlaku.

"Kita juga sedang menyiasat sama ada ketiga-tiga kejadian ini mempunyai kaitan dengan pencerobohan di Kampung Tanduo," katanya.

[Terkini] Ketua Jabatan Pengurusan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Senior Asisten Komisioner Hasanuddin Hassan mengesahkan Superintendan Ibrahim Lebar, 52, terbunuh dalam serangan di Semporna.

Musuh guna taktik pengecut

Oleh EKHWAN HAQUE FAZLUL HAQUE DAN NA’IMAH MOHAMED
SUBANG: “Mereka mengibarkan bendera putih sebagai tanda menyerah diri sebelum menembak anggota pasukan keselamatan kita. Itu taktik pengecut!,” demikian tegas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai tindakan kumpulan penceroboh yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu yang menembak mati dua anggota komando Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan mencederakan tiga yang lain.
Itu adalah laporan diterima Najib dan disahkan oleh anggota pasukan komando PDRM yang diperangkap kumpulan penceroboh berkenaan dalam kejadian tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu, pagi kelmarin.
“Pasukan keselamatan kita terperangkap kerana tidak menyangka apabila melihat bendera putih, tiba-tiba tembakan dilepaskan. Ini satu perangkap dan jika taktik itu digunakan, ini bermakna mereka pengecut.

“Tindakan itu menyebabkan dua anggota komando terkorban,” katanya dalam sidang media di Pangkalan Udara Subang, di sini, semalam.
FotoNAJIB, isteri dan ahli keluarga terdekat menyambut ketibaan jenazah dua komando yang terkorban.

Beliau berkata, Malaysia bertegas dalam menangani isu ini kerana apa dilakukan kumpulan penceroboh adalah jenayah serius iaitu menceroboh negara dengan senjata dan membunuh dua serta mencederakan tiga lagi anggota pasukan keselamatan.

Masih cantik, masih bergetah

Oleh RUDY IMRAN SHAMSUDIN
Kuala Lumpur: “Saya selalu melihat Rozita bakal menjadi seperti ibunya. Walaupun sudah berusia, masih cantik dan bergetah,” kata pelakon kacak, Mohamad Zain Mohd Saidin, 29, atau lebih mesra disapa Zain Saidin mengenai faktor penarik yang ada pada aktres jelita, Rozita Che Wan, 42, hingga memilih wanita berstatus janda itu sebagai teman hidupnya.
Bagi Zain, jarak usia 13 tahun di antara mereka tidak menjadi masalah kerana Rozita atau Che Ta memiliki ciri-ciri wanita idamannya untuk dijadikan isteri.
Mengakui pernah bercinta dengan wanita lain tetapi tidak bertahan lama kecuali sepanjang bersama Rozita, Zain berkata, ada beberapa perkara dilakukan Che Ta membuatkan hubungan mereka kekal.

“Mungkin apa dilakukan Rozita pada saya nampak kecil, tapi bagi saya ia sungguh besar dan meyakinkan. Pertamanya, setiap kali bertemu, dia membuatkan saya rasa selesa.
FotoRozita Che Wan

“Sebagai wanita dia sungguh lengkap, sama ada fizikal mahupun dalaman. Rozita sangat penyabar dan penyayang. Malah, pengalamannya pernah berkahwin sebelum ini menjadikan dia matang dan dapat digunakan untuk membimbing saya.

17 rosak dipukul ribut

Oleh NORDIANA SHAFIEE
Jitra: “Saya bergegas pulang sejurus mengetahui rumah saya dipukul ribut, apatah lagi bimbang memikirkan keadaan bapa mentua yang uzur dan tinggal sendirian.”
Begitu kata suri rumah, Mashitah Ahmad, 31, apabila rumahnya antara 17 kediaman yang mengalami kerosakan bumbung akibat ribut di Kampung Pida 3, Ayer Hitam, di sini, jam 5 petang kelmarin.
Mashitah berkata, sebelum kejadian dia bersama tiga anaknya menghadiri majlis bacaan Yasin di rumah seorang penduduk kampung pada jam 3 petang, dan dimaklumkan sepupunya mengenai kejadian itu.

Katanya, sebaik mendengar berita buruk itu, dia segera balik dan mendapati bumbung bahagian dapur dan bilik bapa mentuanya, Md Saad Mahmud, 70, diterbangkan angin kencang.
FotoSEORANG penduduk melihat kerosakan bumbung rumahnya.

“Saya terkejut melihat keadaan rumah ketika itu lalu terus ke bilik untuk mendapatkan bapa mentua kerana risaukan keadaannya.

Keasyikan diulit GRO terbantut

Cheras: Keasyikan pelanggan diulit pelayan pelanggan (GRO) warga asing di sebuah pusat hiburan di sini, terbantut apabila premis itu diserbu polis dalam Ops Noda, awal pagi semalam.
Sepasukan anggota polis dari Cawangan Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras menyerbu premis itu jam 1 pagi selepas mendapat maklumat awam.

Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Mohan Singh berkata, serbuan dilakukan 10 anggota bersama dua pegawai diketuai Inspektor Zaili Zakaria.
“Kami menahan seorang lelaki dipercayai penjaga kelab itu selain lapan wanita warga China serta lima wanita warga Thailand. Ini serbuan ketiga sejak pusat hiburan itu beroperasi.

“Sebelum ini kami turut mengadakan operasi di kawasan ini tapi di kelab lain dan semua mereka ditahan mengikut Seksyen 55B Akta Imigresen 1959 dan Peraturan 11(7) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963,” katanya.

Semua mereka dibawa ke IPD Cheras untuk siasatan lanjut.
FotoANTARA GRO yang ditahan dalam operasi.
Menurutnya, polis masih mengumpul maklumat daripada semua yang ditahan selain mengalu-alukan maklumat orang ramai bagi membolehkan pihaknya mengekang kegiatan jenayah serta membanteras pusat hiburan yang sering melanggar syarat ditetapkan.

“Operasi seperti itu akan diteruskan dari semasa ke semasa,” katanya.
Sementara itu, Zaili yang ditemui ketika serbuan berkata, operasi dilakukan bagi memastikan pusat hiburan mematuhi syarat lesen dengan tidak membenarkan remaja bawah umur mengunjungi premis itu.

Sorok banduan dalam beg

Caracas: Pihak berkuasa penjara kini melarang semua pelawat daripada membawa beg pakaian ke premis itu selepas pengawal nyaris diperdaya melalui percubaan banduan melarikan diri, lapor media semalam.
Baru-baru ini, seorang pembunuh, Gavinson Garcia, masuk ke sebuah beg pakaian dibawa teman wanitanya, Susana Blanco, dalam cubaannya memboloskan diri dari Penjara Yare II.

Bagaimanapun, rancangan itu terbongkar apabila pengawal melihat Susana, 22, bersusah-payah menarik beg pakaian berkenaan ketika melepasi pintu penjara.
Apabila beg berkenaan diperiksa, pengawal penjara menemui Garcia yang cuma bersinglet dan berseluar pendek berkerekot di dalamnya.

Akhbar El Nuevo Herald melaporkan, Garcia meletakkan kepalanya di antara kedua-dua lututnya.

Sumber berkata, Susana dibayar kira-kira RM3,500 untuk membantu Garcia melarikan diri.
FotoPENGAWAL penjara menemui Garcia dalam sebuah beg pakaian hitam dibawa teman wanitanya ketika cuba memboliskan diri dari penjara.
“Kami percaya Garcia juga mungkin memberi wang kepada banduan lain untuk bersekongkol dengannya,” katanya.

Sumber itu berkata, Garcia mungkin tersilap kerana menyangka pihak berkuasa penjara hanya menjalankan pemeriksaan ke atasnya ketika dia masuk ke situ.
“Barangkali dia tak menjangkakan kami turut memeriksanya ketika dia cuba keluar dari sini,” katanya. Keadaan fizikal Garcia yang agak kecil dengan tinggi kira-kira 1.6 meter memudahkan dia dimuatkan di dalam beg berkenaan. - Daily Mail

Mayat terikat dalam belukar

Oleh WAN ASRUDI WAN HASAN
Ipoh: Seorang lelaki dipercayai dibunuh sebelum mayatnya dicampakkan ke dalam belukar berhampiran padang permainan berhampiran Pos Slim, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai, di sini, petang kelmarin.
Mayat dipercayai warga tempatan dan dianggarkan berusia antara 35 hingga 45 tahun itu ditemui penduduk Orang Asli yang tinggal di kawasan berkenaan jam 12 tengah hari.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim berkata, polis menemui mayat terbabit dalam keadaan lengkap berpakaian dan tangan terikat di belakang.
“Mayat mangsa ditemui dalam keadaan tangan terikat di belakang dan mulut dililit dengan pita pelekat berwarna hitam.

“Mangsa memakai baju-T berkolar jalur putih, hitam dan ungu, berseluar pendek paras lutut serta memakai kasut putih jenama Nike.

“Ada juga kesan tatu berbentuk kumbang dan bunga di keliling pinggang mayat terbabit,” katanya.
Menurut beliau, siasatan awal mendapati, mangsa dipercayai dipukul menggunakan objek tumpul di sebelah kanan kepala berdasarkan kecederaan dialami.

“Mayat mangsa dibawa ke Jabatan Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh untuk bedah siasat.
“Jabatan Patologi menganggarkan mangsa meninggal dunia antara 12 hingga 36 jam,” katanya.

Dzuraidi berkata, hasil pemeriksaan pakar patologi turut menemui kecederaan di atas kepala dengan kesan lubang yang dalam dan lebar.

“Siasatan lanjut dijalankan dan buat masa ini identiti mangsa tidak dapat dikenal pasti kerana tiada pengenalan diri ditemui.

“Hasil siasatan awal juga mendapati mangsa mungkin dibunuh di tempat lain sebelum dicampakkan ke kawasan itu berdasarkan keadaan tapak kasut mangsa yang masih bersih selain tiada kesan pergelutan,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. Sehubungan itu, orang ramai yang ada maklumat mengenai kejadian itu atau kehilangan anggota keluarga diminta menghubungi balai polis berhampiran bagi membantu siasatan

‘Air merah’ serang Labuan

Labuan: Fenomena air merah atau ‘Red Tide’ dikesan mula menyerang perairan Wilayah Persekutuan Labuan sejak kelmarin, kira-kira 600 meter dari Pulau Papan.
Tinjauan Jabatan Perikanan mendapati, fenomena itu mula menyerang perairan itu pada jam 11.40 pagi dan keluasan meliputi kira-kira tiga hingga empat hektar dan sedang hanyut menghampiri Pulau Papan.

Pengarah Jabatan Perikanan Labuan, Zainuddin Abd Wahab berkata, sampel sudah dihantar ke makmal perikanan Likas, Sabah. “Ujian makmal mendapati spesies Red Tide adalah dari jenis’ Pyrodinium bahamense var compressum’ dengan jumlah kepekatan amat tinggi dan ini dikenali sebagai ‘Ledakan Alga’,” katanya.

Berhenti universiti mahu jadi polis

Oleh ZAID SALIM
Besut: “Semangat arwah untuk menjadi anggota polis amat tinggi menyebabkan dia sanggup berhenti belajar di Universiti Utara Malaysia (UUM) sebaik menerima tawaran kerja itu tetapi menyambung semula pengajiannya dalam jurusan komunikasi menerusi program Pengajian Jarak Jauh,” kata Ismail Ahmad, bapa angkat Inspektor Zulkifli Mamat, 29, yang terkorban dalam operasi pengusiran penceroboh di Lahad Datu, kelmarin.
Menurutnya, arwah baru saja tamat pengajiannya dalam bidang berkenaan yang diambilnya di universiti sama pada Januari lalu.

“Arwah memang berminat menjadi anggota polis dan walaupun sedih dengan pemergiannya, perasaan bangga tetap tersemat di hati saya apabila mengenangkan arwah meninggal dunia kerana mempertahankan negara tercinta,” katanya.
Ismail yang tinggal di Pengkalan Hulu, Perak, berkata dia mengenali Zulkifli sejak 2003 apabila terpilih menjadi keluarga angkat kepada arwah yang menyertai satu Program Khidmat Bakti Siswa UUM di kampungnya.

“Walaupun hanya seminggu tinggal bersama kami, tetapi sikapnya yang mudah mesra dan pandai melayan serta menghormati orang tua menjadikan hubungan kami berterusan hingga kini.

“Malah, saya dan keluarga menganggap arwah sebagai anak kandung kami dan hubungan baik ini bukan sahaja dengan arwah tetapi juga dengan keluarga dan saudara maranya termasuk isteri dan anak,” katanya ketika ditemui di rumah keluarga arwah di Kampung Kubang Ikan, di sini, semalam.
Ismail tiba di kampung berkenaan dengan ditemani adiknya, Nur Fadzilah, 44, dan anak saudara, Nurul Yusaila Mohd Zin, 24, serta tiga lagi saudara maranya pada jam 4.30 pagi semalam.

Menurut Ismail, dia menerima berita kematian arwah daripada seorang lagi anak angkatnya yang menetap di Sabah.
“Selepas menerima panggilan telefon kira-kira jam 2 petang kelmarin, saya bersama adik dan anak saudara serta tiga lagi saudara bergegas ke rumah keluarga arwah di Besut dengan menaiki van untuk menziarah dan memberikan penghormatan terakhir kepadanya,” katanya.

Nurul Yusaila berkata, arwah yang dianggap sebagai abang kandung seorang yang periang dan mudah mesra.

“Kali terakhir arwah menghubungi saya pada 22 Februari lalu untuk memberikan ucapan selamat hari jadi kepada saya.

“Saya terkejut apabila mendapat panggilan telefon daripada ibu, Nur Fadzilah yang memberitahu arwah terkorban dalam satu operasi di Lahad Datu,” katanya yang menuntut dalam bidang pengurusan pembangunan di UUM.

Cuba lemas kekasih dengan payu dara

Unna (Jerman): Seoranq wanita dihadapkan ke mahkamah semalam atas tuduhan cuba menyebabkan teman lelakinya lemas dengan mengguna payu daranya.
Karin Hoffer dituduh mengepit muka teman lelakinya dengan payu daranya ketika mereka melakukan seks.

Mahkamah diberitahu, lelaki itu, Andreas Koller terpaksa bergelut untuk bernafas dalam kejadian berkenaan.

Pendakwa raya berkata, sebaik Koller berjaya melepaskan diri daripada dada Karin, wanita berusia 33 tahun itu cuba mencekiknya pula.

Hakim menangguhkan kes itu apabila peguam memberitahu mahkamah, tertuduh mengalami ‘trauma psikologi’ dan tidak berdaya menjalani perbicaraan.

“Saya sungguh mencintainya. Dia tidak memerlukan hukuman penjara. Yang diperlukan ialah terapi psikiatrik,” kata Koller. - The Sun

Kereta jadi barang mewah

Singapura: Ketika penduduk republik ini mengeluh dengan harga tinggi Sijil Pemilikan (COE) kereta, beberapa lagi masalah perlu mereka hadapi sebelum dapat memiliki kenderaan.
Pertama, Lembaga Kewangan Singapura (MAS) mengambil langkah mengehadkan pembiayaan untuk kenderaan bermotor.

Ini bermakna, untuk membeli sebuah kereta, mereka memerlukan bayaran pendahuluan 40 hingga 50 peratus, tidak termasuk cukai berkaitan dan COE.

Selain itu, tempoh pinjaman diubah kepada lima daripada 10 tahun. Ia membabitkan kereta baru dan terpakai, tetapi tidak motosikal dan kenderaan komersial.

Selain itu, pihak berkuasa Singapura juga akan mengenakan kadar cukai berperingkat untuk kereta penumpang berdasarkan nilai pasaran terbuka.

Langkah ini menjadikan pemilikan kereta semakin sukar bagi golongan sederhana di republik itu.

Dalam pada itu, Singapura juga akan melaksanakan denda terhadap kereta yang mengeluarkan asap pada tahap tertentu mulai Julai ini sementara sesetengah bank sudah mengumumkan kenaikan kadar faedah pinjaman.

Sebahagian besar penduduk negara itu menyuarakan rasa tidak puas hati dengan ramai berkata, tindakan terbaru itu hanya menjarakkan lagi jurang antara golongan kaya dengan miskin.

Penduduk yang enggan namanya disiarkan berkata: “Saya terfikir untuk membeli sebuah BMW3. tetapi, selepas pengumuman langkah itu, segala impian saya musnah.

“Saya perlu membayar wang pendahuluan S$200,000 (RM440,000) untuk pinjaman pinjaman 50 peratus. Sudah tiba masanya saya pindah ke luar negara.”

Wang pendahuluan yang tinggi juga akan mendorong orang ramai membeli kereta lebih kecil. Ini bermakna peningkatan jumlah kereta kecil di republik itu dan menjadikan kereta eksotik lebih eksotik.

Mereka yang pasti terjejas ialah pasangan muda, keluarga dan pegawai pemasaran yang memerlukan kenderaan untuk tugas masing-masin

No comments:

Post a Comment