Sunday, July 17, 2011

BILA KES BUANG ANAK TETAP BERLAKU...ZINA DAN PERKOSA JUGA BEGITU...INI DISEBABKAN TAK IKUT PERATURAN ISLAM..MUSIBAHNYA TANGGUNG SENDIRILAH...

‘Dr kerabat’ kaki temberang

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

TERTIPU ...Kim Soong (kanan) dan remaja yang pernah berurusan dengan Dr terbabit menunjukkan laporan polis yang dibuat.
TERTIPU ...Kim Soong (kanan) dan remaja yang pernah berurusan dengan Dr terbabit menunjukkan laporan polis yang dibuat.
KUALA LUMPUR: Bermodalkan gelaran sebagai kerabat diraja, seorang lelaki menggunakan status itu untuk menipu pemilik sebuah syarikat pembinaan kononnya boleh menyediakan modal permulaan bagi projek terbaru mereka.
Seorang mangsa yang juga bekas pekerjanya, Hew Kim Soong, 49, berkata lelaki yang dipanggil Dr itu meminta dia menjadi Pegawai Perhubungan Awam (PRO) syarikatnya dengan menjanjikan gaji RM3,000 sebulan.

Bagaimanapun, selepas lapan bulan bekerja, dia tidak menerima sebarang bayaran dan lebih malang lagi apabila lelaki itu sering meminjam wang daripadanya untuk menampung perbelanjaan harian.
“Melihat kepada status dan latar belakangnya, saya yakin akan mendapat pekerjaan lebih baik tambahan pula kami hidup berjiran. Ini memudahkan saya berulang-alik ke pejabat yang terletak di rumahnya.

“Malangnya, sudahlah tidak dibayar gaji, duit saya pula yang dihabiskan dengan alasan projek dilaburkan tidak menjadi dan terbatal,” katanya ketika ditemui di Taman Pudu Ulu, di sini, semalam.

Menurut Kim Soong, selepas menyedari ditipu, dia mula menyelidik latar belakang lelaki itu melalui jiran tetangga dan pelanggan pernah berurusan dengannya.

“Hasil daripada siasatan sendiri, saya menemui dua mangsa Dr berkenaan yang mengalami kerugian puluhan ribu ringgit kerana terpedaya dengan janji lelaki itu.

“Namun, apa menyedihkan, mereka enggan membuat laporan polis demi menjaga status kerana ada segelintir daripada mangsanya adalah individu berpengaruh memiliki syarikat hartanah dan pembinaan terkenal di negara ini,” katanya.
Katanya, selepas menyiasat latar belakang lelaki itu, beberapa penduduk setempat turut mendakwa lelaki itu gemar memancing kanak-kanak dan remaja ke rumahnya sebelum mencabul mangsa.

“Dia akan memilih kanak-kanak atau remaja lelaki yang ‘ada wajah’ saja sebelum meminta mangsa ke rumahnya dengan alasan mahu meminta bantuan untuk mencuci kipas angin.

“Bagaimanapun, sebaik mangsa berada di rumahnya dia bertindak melakukan perbuatan tidak senonoh kepada mangsa dan kebanyakan mangsa sempat melarikan diri,” katanya.

Katanya, bimbang kejadian itu berlarutan, dia akhirnya membuat laporan polis selepas berjumpa dengan jirannya yang turut mengakui taktik digunakan lelaki itu.

Lelaki terkejut jumpa plastik berisi mayat bayi di belakang rumah



KAJANG: Seorang lelaki yang ingin meracun rumput di belakang rumahnya tergamam apabila menjumpai bungkusan plastik mengandungi mayat bayi berulat dalam kejadian di Kampung Sungai Ramal Baru, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.52 pagi itu, lelaki berkenaan melalui kawasan belakang rumahnya dan pelik apabila terhidu bau busuk yang datang dari bungkusan plastik yang terletak berhampiran pintu belakang rumahnya.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Wahab berkata, sejurus menemui bungkusan mengandungi mayat bayi itu, lelaki terbabit terus menghubungi polis.
“Beberapa minit kemudian sepasukan anggota polis tiba di tempat kejadian dan mengesahkan bungkusan berkenaan mengandungi mayat bayi.

“Mayat bayi lengkap bertali pusat itu dipercayai ditinggalkan di belakang rumah berkenaan kira-kira lima hari lalu sebelum dijumpai,” katanya.

Rashid berkata, mayat bayi malang terbabit kini dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat dan polis masih menjalankan siasatan berhubung kes berkenaan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan (KK) kerana menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi dan jika sabit kesalahan, hukuman penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

Isteri tukar kunci rumah diugut tetak



AMPANG: Hanya kerana isteri bertindak menukar kunci mangga jeriji rumah kondominium mereka di Bukit Indah, di sini, tanpa pengetahuannya, seorang suami sanggup memaki hamun dan mengugut mahu menetak isterinya itu dengan parang.
Menurut sumber, wanita berusia 35 tahun itu menukar kunci pintu berkenaan selepas suaminya dipercayai tidak pulang ke rumah mereka sejak lebih enam bulan lalu.

Difahamkan, suaminya itu meninggalkan isterinya sendirian di rumah selepas dia bermain cinta dengan seorang wanita lain dan tinggal bersama wanita itu.
Malah, mangsa dikatakan mengalami tekanan perasaan berikutan tindakan suaminya yang sering memukulnya dan berlaku curang di depan mangsa tanpa segan silu sejak mereka berkahwin setahun lalu.

“Marah dengan kecurangan dan sikap tidak bertanggungjawab suaminya itu, mangsa dikatakan bertindak menukar kunci rumah mereka itu selain bimbang keselamatannya.

“Bagaimanapun, sebaik suami mangsa pulang ke rumah mereka kira-kira jam 4 petang Rabu lalu, lelaki itu gagal membuka kunci berkenaan dan tidak boleh masuk ke rumah,” katanya.

Sumber berkata, suami mangsa kemudian menghubungi isterinya itu yang sedang bekerja dan bertindak memarahi dan memaki hamun selain menyuruh mangsa pulang ke rumah membuka pintu.

“Mangsa yang sarat mengandung bimbang di apa-apakan suaminya itu enggan pulang ke rumah menyebabkan mereka bertengkar melalui telefon.
“Suami mangsa yang berang dengan tindakan itu mengugut mahu memukul dan menetak mangsa menggunakan parang,” katanya.

Menurutnya, berikutan ugutan suaminya itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

‘Tindakan anak bukan derhaka’



KUALA LUMPUR: “Tindakan anak-anak tidak menjamin bapa mereka yang ditangkap khalwat tidak salah dan tidak dianggap derhaka kerana perbuatan bapa mereka itu jelas berdosa di sisi agama” kata pendakwah bebas, Datuk Hasan Mahmud al-Hafiz.
Malah katanya, tindakan itu satu langkah baik untuk memberi pengajaran kepada bapa mereka bahawa pada usia lanjut, menjadi kewajipan kepadanya untuk mengingati mati serta mempertingkatkan amal ibadat.

Beliau berkata demikian mengulas muka depan Harian Metro Sabtu lalu mengenai seorang lelaki warga emas yang ditahan kerana tuduhan berkhalwat sanggup meringkuk dalam lokap selama lebih dua bulan kerana anaknya tidak mahu membayar wang ikat jamin kekasihnya. Dalam perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Barat Daya, Balik Pulau baru-baru ini, lelaki 70-an yang bercucu itu dihadapkan ke mahkamah bersama teman wanitanya berusia 29 tahun atas tuduhan berkhalwat yang dilakukan mereka, Mei lalu. Empat anak lelaki itu yang hadir sepanjang perbicaraan dikatakan bersedia menjamin bapa mereka namun keadaan bertukar tegang apabila tertuduh meminta anaknya turut menjamin teman wanitanya. Anaknya enggan berbuat demikian kerana tidak sanggup menerima wanita itu dan keadaan semakin kecoh apabila lelaki itu membuat keputusan supaya mereka tidak menjaminnya. Hasan berkata, lebih elok bapa mereka dibiarkan meringkuk dalam lokap supaya memberi keinsafan kepadanya malah tiada gunanya mereka membela lelaki itu yang sepatutnya sudah matang dan boleh menilai sendiri baik buruk perbuatannya.
“Tindakan anak itu bertepatan tambahan pula tangkapan bapa mereka bukan disebabkan dianiayai sesiapa. Amat dikesali kerana pada usia sebegitu sepatutnya lelaki itu membuat persediaan untuk berdepan kematian dan bertemu Allah bukan sebaliknya.

“Saya berharap kejadian ini menjadi pengajaran kepada semua dan jika pada usia lanjut tapi masih lagi bergelumang dosa, dia adalah golongan yang paling rugi,” katanya.

Beliau berkata, dalam hadis nabi juga turut menyebut orang yang paling cerdik dan pintar adalah orang yang sentiasa mengingati mati dan mengingati Allah.

“Orang yang mengingati mati itulah orang yang sebenarnya hidup manakala orang yang takut kepada kematian diibaratkan sudah mati sebelum mati. Justeru, kita perlu sentiasa takut dengan azab Allah yang bakal diterima kelak akibat perbuatan kita di dunia,” katanya.

Wanita nekad terjun kereta

Oleh Rosli Ilham
am@hmetro.com.my

DUNGUN: Seorang wanita nekad terjun dari kereta selepas mendapati dua lelaki yang mendakwa mahu membantunya berniat jahat untuk menyamun beg tangannya dalam kejadian Jumaat lalu.
Wanita berusia 27 tahun itu terpaksa bertindak demikian selepas mendapati kereta ditumpangkan kedua-dua lelaki berusia 20-an itu membawanya ke sebuah kawasan sunyi di Kampung Pinang Baru, di sini.

Sebelum kejadian, mangsa bersama ibunya berusia 58 tahun menaiki Proton Saga BLM dipandu suaminya juga berusia 27 tahun dari Kuantan, Pahang untuk pulang ke Pulai Chondong, Machang, Kelantan terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta lain di Kilometer 68, Jalan Jerangau-Jabur, kira-kira jam 10.30 malam.

Sebaik kemalangan itu, dua lelaki yang menaiki sebuah Perodua Kancil dikatakan berhenti di tempat kejadian sebelum mempelawa membantu menghantar ibu mangsa yang cedera ke Klinik kesihatan Bukit Besi.


Mangsa bersama ibunya menaiki kereta itu untuk ke klinik manakala suaminya yang tidak cedera menunggu di tempat kejadian.

Pengusaha butik diperkosa remaja



KAJANG: Seorang pengusaha butik perkahwinan berusia 29 tahun dirogol seorang lelaki yang menyamar sebagai pelanggan ketika berurusan di butiknya di Bandar Rinching, semalam.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Wahab berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 11 pagi ketika mangsa yang berseorangan di butiknya didatangi lelaki berusia 19 tahun yang kononnya mahu membuat tempahan pakaian pengantin.

“Sebaik masuk ke dalam butik, lelaki itu mengeluarkan pisau dan mengarahkan mangsa melucutkan pakaian.
“Mangsa yang tergamam dengan tindakan suspek hanya menurut arahan kerana bimbang dicederakan,” katanya.

Rashid berkata, sewaktu suspek sedang merogol mangsa, suami mangsa tiba-tiba datang ke butik itu sebelum terkejut dengan perbuatan suspek.

“Suspek cuba melarikan diri sebelum dihalang.

“Suspek yang gagal meloloskan diri diberkas suami mangsa sebelum menghubungi pihak berkuasa,” katanya.

Dipukul madu

Oleh Mohamad Danial Mohamad Saad
am@hmetro.com.my

NIBONG TEBAL: “Sebelum ini, hubungan saya dengan madu tiada masalah, malah dia turut menjaga anak sulung ketika dalam pantang.
“Bagaimanapun, selepas mengandung anak kedua, madu saya berubah sikap hingga kami kerap bertengkar dan kemuncaknya pada 9 Julai lalu kami bergaduh di syarikat milik suami,” kata Tina, 38, menceritakan masalah yang dihadapi bersama madunya selain sikap suami sehingga mendorongnya untuk bercerai.

Beliau mendakwa, dalam kejadian yang berpunca daripada masalah anak itu, dia cedera di kepala akibat dipukul madunya.

“Ketika kejadian saya ada di pejabat sebelum suami datang bersama madu. Disebabkan masalah anak, kami bertengkar sebelum berlaku tolak-menolak.


“Ketika suami memegang saya untuk menyuraikan keadaan, madu mengambil kesempatan memukul kepala saya dengan sebatang besi,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment