Monday, July 18, 2011

REDAAN ATAS UJIAN MEMANG WAJIB...TENTU ADA HIKMAH YG DILUAR PENGETAHUAN KITA...SEKURANG2NYA IA MERUPAKAN KIFARAH@PENGHAPUS DOSA ATAU MENAIKKAN DARJAT SESEORANG DISISI ALLAH SWT...

Ajal di peluru rakan

Oleh Zaitie Satibi dan Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

PILU...Norehan  bersama  anak tidak dapat menahan sebak. Gambar kecil, Ismail Md Ali.
PILU...Norehan bersama anak tidak dapat menahan sebak. Gambar kecil, Ismail Md Ali.
PEKAN: Program membasmi musuh tanaman disertai anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Kampung Bentan di sini, kelmarin, bertukar tragedi berdarah apabila seorang pesertanya maut terkena tembakan peluru penabur.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, mangsa yang juga Ketua Platun Rela Kuala Pahang, Ismail Md Ali, 50, dari Taman Teratai, Kampung Marhum di sini, terkena peluru penabur di dada kiri dilepaskan secara tidak sengaja oleh peserta lain ketika menembak babi di kampung berkenaan.

Mangsa kemudian dihantar ke Hospital Pekan (HP) di sini, sebelum dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan, untuk rawatan lanjut namun meninggal dunia kira-kira jam 6 petang selepas beberapa jam bertarung nyawa akibat kecederaan parah.
Difahamkan, mangsa menyertai program itu yang bermula seawal jam 8 pagi bersama tujuh lagi anggota Rela dan empat anggota Perhilitan anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Marhum bagi memburu babi yang merosakkan tanaman penduduk sejak beberapa bulan lalu.

Menurut anak sulung mangsa, Fareehadina, 22, arwah bapanya itu bersikap pelik apabila enggan mencium dia dan dua adiknya sebelum keluar rumah kira-kira jam 7.30 pagi, malah merenung tajam seolah-olah mempunyai petanda tidak baik.

“Itulah kali terakhir kami menemui ayah sebelum dia terus bertolak tanpa berkata apa-apa. Saya hairan dengan perubahan sikap ayah yang enggan bertegur sapa sebelum keluar rumah menyebabkan fikiran saya mula runsing dan menjangkakan sesuatu tidak diingini berlaku.

“Sedangkan sebelum ini ayah selalu mencium dahi dan pipi kami tiga beradik sebelum keluar rumah selain mengejutkan dari tidur seperti yang dilakukan setiap hari,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Katanya, arwah ayahnya seorang anggota Rela aktif dan menyertai semua program kemasyarakatan, namun tidak menyangka ia akan berakhir dengan tragedi tidak diingini.
“Masih dalam ingatan ayah sempat membawa kami tiga beradik menunggang motosikal dan meronda di sekitar taman perumahan pada petang Sabtu lalu,” katanya yang juga bekas pelajar Politeknik Seberang Prai, Pulau Pinang.

Fareehadina berkata, arwah sempat berpesan kepadanya supaya menjaga ibu, Norehan Jaafar, 45, serta dua lagi adik iaitu Faizal Ashraf, 20, dan Farina Aqilah, 10 apabila tamat belajar.

“Kami sekeluarga juga mengenali anggota yang tertembak arwah ketika memburu namun tetap memaafkannya kerana insiden terbabit berlaku secara tidak sengaja.

“Kami juga memaafkan lelaki itu kerana jika menangis keluar air mata darah sekali pun belum tentu tidak dapat mengembalikan nyawa bapa tercinta,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian terbabit.

Menurutnya, lelaki yang berusia 53 tahun dari Jalan Rompin Lama, dekat sini, dan bekerja sebagai tukang kebun di sebuah sekolah menengah sudah ditahan untuk membantu siasatan.

Katanya, siasatan awal mendapati, lelaki yang juga seorang daripada peserta program berkenaan dipercayai tertembak mangsa ketika cuba menembak babi yang tiba-tiba melintas.

“Polis masih meneruskan siasatan lanjut berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 304 (A) Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat,” katanya.

Jantina ditentu ketika lahir

Oleh Mohd Nasif Badruddin dan Zatul Iffah Zolkiply
am@hmetro.com.my

MOHD ASHRAF HAFIZ...sudah tukar jantina
MOHD ASHRAF HAFIZ...sudah tukar jantina
KUALA TERENGGANU: “Walaupun pemohon sudah menjalani pembedahan tukar jantina, perkara itu tidak boleh dijadikan hujah untuk mendapatkan kebenaran mahkamah.”
Demikian kata Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Mohd Yazid Mustafa dalam penghakimannya ketika menolak permohonan Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 26, yang mahu menukar namanya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz, semalam.
Selain itu, kata Mohd Yazid, tiada laporan lengkap daripada pihak hospital bersabit pembedahan jantina yang dibuat terhadap Mohd Ashraf Hafiz dan sepanjang prosiding berlangsung, tiada seorang pun doktor dipanggil memberi keterangan.

“Selepas kes ini diperhalusi dan diteliti daripada semua aspek dan mengambil kira implikasi kepada masyarakat, mahkamah menolak permohonan ini,” katanya.


Bagaimanapun, Mohd Ashraf Hafiz selaku pempetisyen tidak hadir di mahkamah semalam dan hanya diwakili peguamnya, Horley Isaacs.

Ashraf kempunan jadi Aleesha




KUALA TERENGGANU – Impian seorang lelaki untuk menukar namanya kepada nama seorang wanita tidak kesampaian apabila Mahkamah Tinggi di sini semalam menolak permohonannya.
Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa membuat keputusan itu setelah mendapati pemohon, Mohd. Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 26, tiada hak untuk menukar status jantina lelaki kepada perempuan pada sijil kelahiran mahupun MyKad miliknya.
Mohd Ashraf yang berasal dari sini bagaimanapun tidak hadir di mahkamah dan hanya diwakili peguamnya, Horly Isaach.
Menurut Mohd. Yazid, permohonan pemohon yang mahu menukar namanya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz ditolak selepas mengambil kira tiga faktor iaitu kromosom, kewujudan alat kelamin serta kewujudan organ dalaman.
“Mahkamah perlu membuat pertimbangan berhati-hati kerana kes ini merupakan satu kes yang sensitif dan jika dibenarkan ia akan memberi impak besar kepada masyarakat,” kata beliau.
Bagaimanapun, Mohd. Yazid berkata, setelah meneliti permohonan pemohon, mahkamah mendapati tidak mempunyai kuasa untuk membuat pengisytiharan deklari bersabit penukaran gender dan tiada sebarang peruntukan undang-undang dalam negara ini yang membenarkan permohonan pemohon untuk menukar status jantina dalam Sijil Kelahiran ataupun MyKad.
“Apabila seseorang itu dilahirkan sebagai lelaki, maka tiada asas untuk menukar status jantinanya kepada perempuan,” kata beliau ketika membacakan keputusan itu.
Jelas Mohd. Yazid lagi, pemohon mungkin telah memiliki fizikal atau psikologi seorang wanita namun ia bukanlah asas dalam menukar atau mengubah status jantina pada Sijil Kelahiran ataupun MyKad.
“Laporan perubatan dan pembedahan penukaran jantina juga tidak boleh dijadikan hujah untuk membenarkan permohonan ini kerana tiga faktor yang perlu diambil kira adalah faktor kromosom, kewujudan alat kelamin semasa dilahirkan serta kewujudan organ dalaman,” ujarnya.

Buru buaya ganas

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

SARATOK: Lebih 2,000 penghuni empat rumah panjang dan dua perkampungan di sepanjang Sungai Seblak, Kabong di sini, diarah menjalani perintah berkurung selama lima hari selepas pihak berkuasa membabitkan polis dan tentera menggerakkan operasi besar-besaran bermula semalam bagi memburu buaya ganas di sungai itu.
Arahan pihak berkuasa itu membabitkan penduduk Iban dan Melayu di kawasan berkenaan yang diminta menghentikan semua aktiviti di sungai bermula jam 4 petang sehingga 12 tengah malam sehingga Jumaat ini.

Arahan itu bagi melicinkan operasi menangkap kira-kira 60 buaya ganas setiap satu berukuran 2.5 meter dan dikenal pasti mengancam keselamatan penduduk kawasan itu.
Ketua Penyelaras Operasi merangkap Pegawai Tadbir Kanan Pejabat Daerah Kabong, Nazari Bujang berkata, larangan turun ke sungai itu bertujuan memastikan keselamatan penduduk terjamin ketika operasi dijalankan.

Menurutnya, arahan perintah berkurung itu dibuat kerana pihaknya bimbang kemungkinan penduduk terkena peluru sesat kerana anggota yang terbabit dalam operasi berkenaan akan melepaskan tembakan jika terserempak buaya dikenal pasti mampu mengancam nyawa.

“Memang kita akui sungai menjadi nadi utama kehidupan harian penduduk di kawasan itu, tetapi kami berharap sepanjang tempoh operasi, mereka mematuhi arahan supaya menghentikan sementara aktiviti di sungai.

“Jika penduduk mahu keluar ke pekan, mereka boleh menggunakan jalan darat dari Kampung Emplam,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Operasi yang dijalankan kira-kira jam 8 pagi itu membabitkan 30 anggota Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC), polis, tentera, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Ikatan Relawan Rakyat (Rela).
Berdasarkan rekod SFC, dianggarkan 300 buaya menghuni sungai berkenaan dan 60 daripadanya berukuran 2.5 meter panjang dan dikenal pasti mengancam keselamatan penduduk.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Saratok, Deputi Superintendan Lee Thai Lein berkata, operasi dilancarkan selepas beberapa kes serangan buaya terhadap penduduk berlaku di sungai berkenaan sejak beberapa tahun lalu.

Beliau berkata, susulan itu, penduduk di tebing sungai merayu pihak berkuasa mengambil tindakan segera menangkap buaya ganas di sungai itu bagi mengelak lebih ramai penduduk menjadi mangsa.

“Operasi dijalankan SFC bermula dari Roban hingga muara Sungai Seblak dan polis serta beberapa agensi lain turut membantu memastikan kelancaran serta keselamatan sepanjang gerakan dijalankan,” katanya.

Wook Kundur dapat tajaan ke Mekah


MESKIPUN jurang usia begitu jauh, pasangan Mohd. Nor dan isterinya, Wook Kundur tetap bahagia.


KUALA TERENGGANU - Tuah ayam nampak di kaki namun tuah manusia tiada siapa yang tahu.
Bagi Mohd. Nor Che Musa, 40, dan isterinya, seorang warga emas berusia 109 tahun, Wook Kundur tidak menyangka apabila ada pihak yang menaja mereka untuk beribadah di Mekah selama empat bulan tahun ini.
Enggan mendedahkan pihak yang menaja, Mohd. Nor berkata, mereka bersama 14 lagi anggota rombongan dijadual berangkat ke Mekah pada 22 Julai ini.
Mereka akan berada di sana selama empat bulan untuk menyambut Ramadan, Hari Raya Aidilfitri dan mengerjakan haji.
Ketika dihubungi, Mohd. Nor berkata, dia mahu berdoa di hadapan Kaabah supaya ketagihannya terhadap dadah yang membelenggunya hingga kini dapat dihapuskan.


Parut pada wajah Lin makin teruk


PARUT pada wajah Fazlinda kini semakin teruk ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sekayu, Hulu Terengganu semalam.


HULU TERENGGANU - Keengganan kanak-kanak yang menjadi mangsa simbahan asid oleh bapa sendiri, Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, untuk memakai topeng tekanan pada wajah telah menyebabkan parut pada mukanya kini menjadi semakin serius.
Pada awal tahun ini, Nurul Dahyatul telah menjalani pembedahan pertama untuk mengurangkan kesan parut pada wajahnya namun, kesan parut yang timbul pada wajahnya kian teruk.
Malah, perubahan itu turut menjejaskan peluang kanak-kanak itu untuk kembali memperoleh wajah seperti sedia kala.
Ibu kanak-kanak itu, Che Ku Huzaimah Che Ku Awang, 29, yang turut bimbang dengan keadaan itu menjelaskan, dia sendiri seperti hilang ikhtiar untuk mendisiplinkan anak kedua dari empat beradik itu untuk memakai topeng tekanan.
"Lin (panggilan Nurul Dahyatul Fazlinda) cakap topeng itu menyebabkan muka dia rasa perit dan tidak selesa, sebab itu dia jarang pakai alat itu," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sekayu dekat sini semalam.
Kanak-kanak tersebut cedera teruk pada wajah dan badan akibat terkena simbahan asid pada 15 Ogos tahun lalu di rumahnya yang turut mencederakan Che Ku Huzaimah, Muhammad Irfan Firdaus, 3, serta nenek Lin, Minah Omar, 57.

Risau anak jadi mangsa culik


SITI KHAULAH


KUALA LUMPUR - Selepas dua minggu membuat laporan polis berhubung kehilangan isteri dan anak-anaknya, bekas pengikut Al-Arqam, Zawawi Aman semalam sekali lagi membuat laporan polis dan kali ini mendakwa salah seorang anak perempuannya telah menjadi mangsa culik.
Zawawi membuat laporan tersebut selepas dia gagal menemui Siti Khaulah Al Azwar, 17, pada Jumaat lalu di Bandar Country Homes, Rawang.
Dua daripada enam anaknya iaitu Muhammad Najie Najwan, 11, dan Muhammad Mufleh, 10, yang sebelum ini berada di asrama pengikut ajaran Al-Arqam di Bandar Country Homes berjaya dibawa pulang.
Bagaimanapun, isteri Zawawi, Samsiah Yusof, 44, dan tiga lagi anaknya iaitu Nur Samahah, 15, Mariam Al Adzra, 13, dan Muhammad Abdul Bar, 2, masih tidak diketahui nasib mereka, Namun empat beranak itu dipercayai berada di Mekah.

No comments:

Post a Comment