Tuesday, August 23, 2011

BILA ALLAH MENENTU TAKDIR...ALLAH ITU MAHA ADIL LAGI MAHA BIJAKSANA...REDHA DENGAN TAKDIRNYA.....

4 hari kurung kekasih suami

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Muhaamad Hafis Nawawi dan Anas Hassan
am@hmetro.com.my

GOMBAK: Tangannya digari, kepalanya dibotakkan manakala sebatang gigi depan dicabut dengan playar ketika dikurung selama empat hari di sebuah rumah di Taman Saga, Ampang, di sini, sejak Jumaat lalu.
Itu nasib seorang wanita berusia 31 tahun yang diculik isteri kekasihnya yang berang dengan tindakan mangsa menjalin hubungan sulit dengan suaminya.
Mangsa yang tinggal di Rawang diculik dari rumahnya kira-kira jam 9 malam Jumaat lalu dan suspek yang berusia awal 30-an dibantu adik lelakinya berusia lewat 20-an.

Sumber polis berkata, sepanjang dijadikan tahanan, mangsa didera dan tidak diberikan makanan, malah suspek serta adik lelakinya meminta wang tebusan RM50,000 daripada suaminya atau mangsa akan dibunuh.


Menurutnya, ketika menculik mangsa, suspek dan adik lelakinya itu mengetuk pintu rumah mangsa sebelum memperkenalkan diri isteri kepada teman lelaki mangsa.

Maut dalam longkang

Oleh Adnan Mohamad
am@hmetro.com.my

MAUT...bomba mengeluarkan jenazah  Ibrahim (gambar kecil)  yang ditimpa konkrit penutup longkang serta ditimbus pasir, semalam.
MAUT...bomba mengeluarkan jenazah Ibrahim (gambar kecil) yang ditimpa konkrit penutup longkang serta ditimbus pasir, semalam.
PASIR MAS: Mayat seorang tukang rumah ditemui dalam keadaan seperti duduk antara dua sujud dengan kopiah masih melekat di kepalanya selepas dihempap runtuhan kepingan konkrit penutup longkang setebal kira-kira 10 sentimeter dan ditimbus pasir ketika pergi ke kawasan longkang berhampiran tempatnya bekerja dekat Kampung Lati, di sini, untuk membuang papan lapis di bawah kepingan konkrit berkenaan, semalam.
Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, mangsa, Ibrahim Awang Kecik, 58, dari Kampung Dalam Parit, Meranti, di sini, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan badan.

Sebelum kejadian, mangsa yang sepatutnya memasang atap sebuah kedai makan bersama rakannya, pergi ke kawasan longkang berhampiran untuk membuang papan lapis di bawah kepingan konkrit penutup longkang berkenaan apabila ia runtuh.
Difahamkan, kepingan konkrit penutup longkang yang baru disiapkan sebulan lalu oleh pihak lain, runtuh selepas mangsa mengalihkan tiang penahannya.

Rakan mangsa, Mohd Rosli Ibrahim, 55, berkata, sebelum kejadian Ibrahim menyuruhnya memulakan kerja membuang dan memasang atap zink di sebuah kedai makan kerana mahu membuang papan lapis di bawah penutup longkang yang tiada kena mengena dengan pekerjaan mereka.

Katanya dia tidak sempat melihat ke mana Ibrahim pergi dan menyedari kehilangannya selepas rakannya itu tidak menyahut panggilannya.

“Selepas beberapa kali memanggil tetapi tiada sahutan, saya mencarinya dan bertanya kepada peniaga daging kira-kira 50 meter dari tempat bekerja.

“Saya memang tidak perasan longkang itu runtuh sehinggalah penduduk kampung yang melalui kawasan itu memberitahu longkang dipenuhi pasir seperti runtuh. “Selepas mengesyaki ada yang tidak kena, saya bersama penduduk kampung menghubungi bomba untuk menggali kawasan berkenaan,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Menurutnya, hancur luluh hatinya apabila mayat rakannya ditemui di bawah runtuhan konkrit penutup longkang dan ditimbus pasir.

Katanya, dia dan Ibrahim sudah tiga hari melakukan kerja baik pulih kedai makan itu dengan menukar zink lama kepada yang baru.

“Penutup longkang konkrit selebar tiga meter itu bukan kami yang buat tetapi pihak lain dan siap sebulan lalu. Saya tidak tahu mengapa arwah tiba-tiba mahu membuang papan lapis di situ kerana ia tiada kena mengena dengan kerja kami.

“Akibatnya, Ibrahim ditimpa kemalangan. Kemungkinan dia ditimpa runtuhan konkrit itu ketika cuba mengalihkan tiang penongkat di bawah kepingan konkrit,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II, Bomba dan Penyelamat Pasir Mas, Azuhan Ibrahim berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada jam 9.43 pagi dan tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian.

Katanya lima anggota bomba mengeluarkan mangsa yang ditemui dalam keadaan terduduk di bawah runtuhan konkrit serta pasir pada jam 10.55 pagi sebelum menyerahkannya kepada polis untuk tindakan lanjut.

‘Tunggu esok mayat timbul’

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim dan Adnan Ibrahim
am@hmetro.com.my

KOLAM MAUT...tiga beradik dicampak ke dalam kolam sebelum lemas.
KOLAM MAUT...tiga beradik dicampak ke dalam kolam sebelum lemas.
KLUANG: “Saya terkejut lelaki itu berkata tunggu esok pasti mayat mereka timbul,” kata Ravi, 45, jiran kepada seorang lelaki yang menolak tiga anaknya ke dalam kolam hingga lemas, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 7.30 malam, suspek dipercayai menolak tiga anaknya, iaitu dua perempuan berusia tiga dan lima tahun serta lelaki berumur dua tahun, ke dalam kolam takungan air kira-kira 500 meter dari rumah mereka di Ladang Lambak/Elaeis, Mengkibol di sini.
Menurut Ravi, sebelum kejadian dia melihat lelaki berusia 29 tahun itu keluar dari rumah menunggang motosikal bersama tiga anaknya.

“Tidak lama kemudian, dia kembali seorang diri hingga menimbulkan persoalan di kalangan ahli keluarganya.


“Dia enggan berkata apa-apa tapi selepas didesak, pada jam 9.30 malam dia beritahu ketiga-tiga anaknya berada dalam kolam itu,” katanya.

Anak pengsan bapa mati



PILU...Sumriyah ditenangkan ahli keluarga, semalam.
PILU...Sumriyah ditenangkan ahli keluarga, semalam.
KLANG: Tiga mangsa yang cedera akibat dipanah petir di U5 Glenmarie, Shah Alam, kira-kira jam 2.40 petang kelmarin dilaporkan stabil selepas menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang dan dibenarkan pulang pada petang semalam.
Mangsa, Sumriyah Arup, 35, atau Som tidak menyangka bahawa hari kejadian hari terakhir dia berbual mesra dengan suaminya, Suradi Muhamad, 45, yang maut bersama dua yang lain ketika mereka sedang duduk bersantai di depan pintu rumah kongsi mereka.

“Saya sedang mencuci pinggan di dalam rumah kongsi sementara suami saya bersama abang ipar dan sepupu sedang berehat di depan pintu sebelum kilat menyambar air yang bertakung di depan pintu rumah kongsi kami.
“Selepas bekerja suami macam biasa berehat letakkan kaki dalam air bertakung. Tapi tak sangka boleh terkena renjatan yang daripada air yang naik akibat hujan lebat sebaik petir menyambar,” katanya.

Sumriyah yang kelihatan trauma selepas kehilangan suami tercinta hanya memikirkan keadaan dua anaknya yang ditinggalkan di Jawa Timur berusia lapan dan 13 tahun.

“Kedua-dua anak saya sudah dimaklumkan mengenai kematian ayah mereka dan saya diberitahu saudara bahawa anak saya pengsan sebaik dimaklumkan tragedi menimpa ayah mereka,” katanya.

Mangsa, Rosit Sadin, 20, ketika ditemui di HTAR berkata, dia dan abangnya Dasir Sadin, 31, tetap akan pulang berhari raya walaupun masih trauma dengan kejadian berkenaan.

Sementara itu, jurucakap HTAR berkata, mangsa yang masih lemah dan memerlukan pertolongan untuk bergerak dengan dipapah, namun mereka dibenarkan pulang.
Harian Metro semalam melaporkan enam buruh Indonesia maut, manakala lima lagi cedera dipanah petir dalam dua kejadian berasingan di Selangor, kelmarin.

Kejadian pertama kira-kira jam 2.40 petang di tapak pembinaan di U5 Glenmarie, Shah Alam, meragut tiga nyawa. Lima minit kemudian, tiga lagi maut dalam kejadian di Sungai Choh, Hulu Selangor, ketika semua mangsa sedang menanam sayur.

No comments:

Post a Comment