Wednesday, August 24, 2011

HUJAN EMAS DINEGERI ORANG..HUJAN BATU DINEGERI SENDIRI....YANG ADA SUSAH DAPAT ANAK...ADA YANG LANGSUNG TAK ADA ANAK...YANG DAH ADA DI SIA-SIAKAN...

Bersabung nyawa balik raya


ANGGOTA APMM menahan penumpang di atas bot yang mereka naiki di perairan Sekinchan dekat Pelabuhan Klang kelmarin.



PELABUHAN KLANG – “Saya bayar tambang bot semahal RM850 dan meredah lautan semata-mata mahu pulang beraya bersama anak-anak yang amat saya rindui.” Itu luahan seorang ibu yang hanya mahu dikenali sebagai Siti, 38, selepas ditahan Maritim Malaysia (APMM) daerah Klang di perairan Sekinchan dekat sini kelmarin.
Dia merupakan seorang daripada 11 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia yang ditahan ketika cuba menyeludup keluar dari negara ini menaiki sebuah bot. Menurut Siti, sudah hampir setahun dia yang bekerja sebagai pembantu rumah di Subang dekat sini, tidak pulang beraya bersama anak-anak di Medan, Indonesia. Katanya, meskipun menyedari tindakan tersebut menyalahi undang-undang dan berbahaya, dia tiada pilihan lain selain mempertaruhkan nyawa di lautan untuk pulang beraya di kampung.
“Saya sebenarnya mahu pulang terus ke Indonesia dan tidak mahu lagi kembali ke sini tetapi belum sempat tiba, bot pula rosak,” katanya ketika ditemui di sini kelmarin. Terdahulu, ketika ditahan, bot yang dinaiki mereka termasuk seorang tekong dan lima wanita berusia di antara 20 hingga 46 tahun terapung di situ sejak tiga hari lalu kerana kerosakan enjin.
Bot yang dipenuhi dengan pelbagai barangan untuk dibawa pulang sebagai hadiah sempena Aidilfitri itu juga didapati mengalami kebocoran dan menunggu masa untuk karam tetapi sempat diselamatkan oleh APMM.

Dituduh cuba sembelih anak


Shahli didakwa cuba membunuh anak sendiri di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu semalam.



KUALA TERENGGANU – Seorang bapa yang bertindak kejam dengan cuba menyembelih anak sendiri diheret ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas kesalahan cubaan membunuh.
Tertuduh, Shahli Harun, 42, dari Kampung Guar Jumaat, Gurun, Kedah bagaimanapun mengaku tidak bersalah ketika jurubahasa membacakan pertuduhan kepadanya di hadapan Hakim Zainal Abidin Kamarudin.
Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh yang juga seorang kontraktor dituduh cuba membunuh anaknya, Puteri Intan Syazwani, 4, dengan menggunakan sebilah parang hingga menyebabkan kanak-kanak itu mengalami kecederaan di leher.
Dia dituduh melakukan perbuatan itu antara pukul 1 dan 2 petang pada 22 Ogos lalu berhampiran pondok tol yang masih dalam pembinaan di Lebuh Raya Bukit Besi-Ajil dekat Dungun.
Pertuduhan dilakukan mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan iaitu cubaan membunuh sehingga menyebabkan mangsa cedera.
Jika sabit kesalahan itu tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda.
Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Masriwani Mahmud.
Ketika pertuduhan dibacakan, Shahli yang kini menetap di Kampung Bijangga, Dungun dekat sini cuba berdolak-dalik dengan mengatakan dia tidak faham pertuduhan tersebut kerana tidak waras.

Budak hidap sawan rentung



ROSNI sebak melihat rumah setinggan yang diduduki enam keluarga musnah dijilat api di Sungai Nibong Kecil, George Town semalam. [gambar kecil] Zulaika Batriesa



GEORGE TOWN – Dua keluarga yang sedang menunggu azan subuh selepas menikmati juadah sahur tinggal sehelai sepinggang apabila rumah setinggan yang diduduki mereka hangus dijilat api dalam kejadian yang mengakibatkan seorang kanak-kanak rentung semalam.
Kejadian pukul 5.45 pagi di Sungai Nibong Kecil dekat sini itu mengakibatkan Zulaika Batriesa Mohamad Zafian, 9, yang menghidap penyakit sawan ditemui rentung di dalam longkang berhampiran rumah jirannya yang turut hangus.
Ketika kejadian, semua ahli keluarga mangsa termasuk ibu, bapa, lima adik-beradiknya, Mohd. Zulfikar, 15; Mohd. Zulhaiki, 13; Zafira Alia, 6; Zafira Amira, 5, dan Mohd. Zarifhaikal, 4, terselamat.
Zulaika Batriesa dikatakan telah ditarik keluar di awal kejadian oleh ibu bapanya tetapi anak kedua daripada enam beradik itu bertindak masuk semula ke dalam rumah lalu terperangkap.
Difahamkan, rumah kayu dua tingkat itu dihuni 11 orang daripada dua keluarga bersaudara, di mana keluarga Zulaika Batriesa tinggal di bawah manakala nenek mangsa, Rosnah Ibrahim, 55, pula di bahagian atas bersama keluarga seorang lagi anaknya.
Kejadian itu turut mengakibatkan empat lagi rumah di situ hangus namun tidak melibatkan kehilangan nyawa.
Mengimbau semula kejadian itu, nenek saudara mangsa, Rosni Ismail, 57, memberitahu, dia cuba menyelamatkan keenam-enam anak saudaranya itu sebaik menyedari kawasan rumah mereka terbakar.
Katanya, sebelum kejadian, mereka baru selesai bersahur dan keluarga mangsa tidur semula sementara menanti azan subuh.
“Saya berjaya membuka pintu rumah mangsa dan cuba mengeluarkan semua penghuni tetapi tidak sedar bila Zulaika Batriesa masuk semula ke dalam rumah,” ceritanya dalam nada sedih.
Sementara itu, Rosnah memberitahu, kejadian itu mengakibatkan semua harta benda mereka hangus termasuk wang dan barang kemas untuk kegunaan menyambut Syawal.

Pencuri kereta di pusat servis



OSMAN (dua dari kanan) melihat kereta BMW yang dirampas daripada seorang lelaki pada sidang akhbar di Seremban semalam.



SEREMBAN – Taktik licik seorang lelaki yang mencuri empat buah kereta bernilai RM200,000 di pusat servis dan bengkel kenderaan sejak beberapa bulan lalu terbongkar apabila dia ditahan di Sikamat di sini Selasa lalu.
Lelaki lingkungan 40-an itu ditangkap pukul 6 pagi selepas polis melancarkan operasi mencari sebuah kereta jenis BMW yang dicuri di sebuah pusat servis di sini 13 jam sebelum itu.
Modus operandi suspek ialah dia akan membuat pemerhatian di premis yang dipilih dan sebaik pelanggan meninggalkan kereta untuk diservis, dia akan menyamar sebagai pemilik sebelum meminta kunci untuk melarikan kereta.
Ketua Polis negeri, Datuk Osman Salleh berkata, dalam kejadian Isnin lalu, suspek datang ke pusat servis itu lalu masuk ke dalam premis dengan menyamar sebagai pelanggan.
“Polis yang menjalankan siasatan kemudian menemui BMW itu ditinggalkan di kawasan deretan kedai di Sikamat. Suspek berjaya ditahan ketika dia cuba menghidupkan kereta berkenaan,” katanya di sini semalam.
Tambahnya, susulan tangkapan itu, polis menemui tiga buah kereta yang dicuri suspek iaitu Myvi, Kia Spectra dan kenderaan pacuan empat roda jenis Mitsubishi Triton di sekitar kawasan Sikamat.
Menurut Osman, semakan mendapati suspek dari Perak itu mempunyai rekod jenayah lampau.
“Suspek dipercayai terlibat mencuri lima buah kereta lain iaitu Honda Accord, Honda Civic, Honda City, Nissan Sylphy dan Toyota Camry yang telah dijual,” katanya.
“Pemilik pusat servis dan bengkel kena lebih berhati-hati ketika menjaga harta orang ramai. Jangan tinggalkan kunci di dalam kereta pelanggan,” katanya.
Kes disiasat mengikut Seksyen 379(a) Kanun Keseksaan iaitu mencuri kenderaan.

Penoreh getah didakwa bunuh bapa



MOHD. ADLI dibawa ke Mahkamah Majistret Alor Setar semalam kerana didakwa membunuh bapanya.



ALOR SETAR - Seorang penoreh getah dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh bapanya yang berusia 60 tahun dalam kejadian di sebuah rumah di Kampung Pasir Puteh, Tualak, Kuala Nerang dekat sini pada 11 Ogos lalu.
Mohd. Adli Saman, 33, hanya mengangguk kepala tanda faham atas pertuduhan yang dibacakan kepadanya oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Zuhair Rosli.
Mengikut pertuduhan, Mohd. Adli didakwa membunuh Saman Sirun di rumah mangsa yang tidak bernombor di Kampung Pasir Puteh, Tualak, Kuala Nerang antara pukul 7 petang hingga pukul 7.30 petang pada 11 Ogos lalu.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada Mohd. Adli.
Kes akan disebut semula pada 26 September ini di Mahkamah Majistret Kuala Nerang.
Pendakwaan dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Suzanne Tiyon Bimen manakala tertuduh tidak diwakili peguam.
Pada 13 Ogos lalu, Kosmo! melaporkan tindakan seorang penoreh getah yang menetak bapanya sehingga warga emas itu maut dengan sebelah kaki kanannya putus dari atas buku lali dalam kejadian kira-kira pukul 7 petang di Kampung Pasir Puteh, Tualak, Kuala Nerang.
Turut menjadi mangsa, ibunya, Hasnah Abdul Majid, 58, yang ditetak di kepala dan menerima rawatan di Hospital Kuala Nerang.
Suspek dikatakan bertindak demikian selepas naik angin hanya kerana marahkan seekor kucing.
Sejurus selepas kejadian, suspek melarikan diri di kawasan hutan berdekatan rumahnya dan dia diberkas tiga hari kemudian ketika sedang menonton televisyen di rumahnya.
Suspek dikatakan tidak mempunyai rekod penyakit mental namun dia pernah beberapa kali mendapatkan rawatan secara tradisional kerana didakwa mengalami masalah tekanan jiwa.


Raja Azmi dakwa dirinya difitnah tiga individu

KUALA LUMPUR - Penerbit filem kontroversi, Raja Azmi Raja Sulaiman mendakwa dirinya difitnah oleh tiga individu yang dikenalinya berhubung kes khalwat membabitkan dirinya dengan pemain badminton negara, Muhammad Roslin Hashim.
Tegas Raja Azmi, 51, dia mempunyai bukti yang lengkap untuk menyabitkan ketiga-tiga individu terbabit dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka bagi membersihkan nama dan maruahnya yang telah tercemar ekoran tuduhan khalwat berkenaan.
"Saya akan mengheret semua individu yang terlibat yang menganiaya saya dan suami (Jailani Sidek) ke muka pengadilan bagi membersihkan maruah saya yang telah difitnah," katanya pada sidang akhbar yang diadakan di Hotel Concorde di sini semalam.

No comments:

Post a Comment