Saturday, August 27, 2011

PATUH KEPADA ISLAM BUKAN PADA MUSAFIR AJE...PATUH ISLAM SETIAP MASA...PEMBERI DAN PENERIMA DUA2 MASUK NERAKA...BANYAK LAGI DUA2 NI LEPAS HUKUM DUNIA...DIAKHIRAT MEREKA MEMANG TAK TERLEPAS....

Bunuh, kerat, lupus dalam tandas



IMBAS SEMULA... Anggota polis dan penduduk berkumpul di kawasan Apartmen Astaria, Taman Kosas, Ampang Jaya pada hari mayat dua beranak itu ditemui oleh pihak pengurusan.



AMPANG JAYA – Tiga lelaki Bangladesh yang menghadapi empat tuduhan membunuh dan melupuskan mayat seorang wanita serta anaknya yang dikerat 15 bahagian cuba mengelirukan mahkamah apabila dua daripadanya pantas menafikan dakwaan itu, manakala seorang lagi menukar pengakuan sebaik mengetahui hukuman yang bakal dihadapinya.
Dalam kejadian di Mahkamah Majistret di sini semalam, tertuduh pertama, Abd. Razak Tofazzalhossain, 24, dan tertuduh kedua, Mmd. Ripon Mondal Krndabosois, 26, pantas menafikan penglibatan mereka dalam kejadian itu sebaik pertuduhan dibacakan dalam Bahasa Malaysia.
Bagaimanapun, Majistret Wan Karimah Wan Ab. Ghani memberitahu, mahkamah hanya mahukan jawapan faham atau tidak.
Sebaik mendengar tegasan tersebut, kedua-dua tertuduh kemudian menjawab faham tanpa membuat pengakuan.
Abd. Razak dituduh membunuh seorang wanita Indonesia, Siti Sando, 35, di antara pukul 11 pagi dan 5 petang, di No. 40, Tingkat 5, Blok Chrysaa, Apartmen Astaria, Taman Kosas di sini pada 29 Julai lalu.
Mmd. Ripon pula dituduh bersama-sama Abd. Razak membunuh kanak-kanak berusia dua tahun, Mohd. Shukri di situ.

Patuhi adab bermusafir semasa sambut hari raya




PUTRAJAYA – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyeru penganut agama Islam yang akan menyambut Hari Raya Aidilfitri supaya mematuhi adab bermusafir sewaktu pulang ke kampung dan kembali dari bercuti.
Ketua Pengarahnya, Othman Mustapha (gambar) berkata, antara adab tersebut adalah memastikan kenderaan dalam keadaan baik dan selamat, rehat secukupnya, memandu mengikut had laju, mematuhi undang-undang jalan raya serta sabar ketika memandu.
“Sikap pemandu yang boleh membahayakan nyawa orang lain seperti memotong barisan berkembar, menggunakan laluan kecemasan, tidak menghiraukan kenderaan lebih kecil seperti motosikal dan tidak mematuhi undang-undang adalah satu dosa kerana mengabaikan tanggungjawab menjaga keselamatan di jalan raya,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.


Bapa didakwa bunuh tiga anak



TIGA beradik mati lemas dari kiri, Renisha, Nivyatharshini dan Thevanesh.



KLUANG – Seorang pemandu traktor semalam didakwa atas tiga tuduhan membunuh tiga anaknya di Ladang Lambak/Elaeis di sini Isnin lepas.
Prosiding pendakwaan terhadap R. Munesuaran, 29, (gambar kecil) dijalankan di Wad Melor 4, Hospital Daerah Kluang di sini kerana dia sedang menerima rawatan di hospital berkenaan.
Bagi tuduhan pertama, Munesuaran didakwa membunuh anak perempuannya, M. Nivyatharshini, 5, di kolam air Ladang Lambak/Elaeis, Jalan Mengkibol di sini pada pukul 6.30 petang hingga pukul 7.30 malam 22 Ogos lepas.
Bagi pertuduhan kedua dan ketiga, dia didakwa melakukan kesalahan yang sama terhadap anak perempuannya M. Renisha, 3, dan anak lelakinya, M. Thevanesh, 2, di tempat, masa dan tarikh yang sama.
Ketiga-tiga pertuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Warga Singapura rasuah polis RM50 didenda RM5,000




SEREMBAN – Seorang lelaki warga Singapura didenda RM5,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku salah merasuah seorang anggota polis di kilometer 224.3 Lebuh Raya Utara Selatan dekat sini pada 19 Ogos lalu.
Tan Chin Tat (gambar), 41, yang memakai baju berwarna hitam mengangguk tanda faham dan mengaku salah selepas kertas pertuduhan dibacakan di hadapan hakim Elasabet Paya Wan.
Mengikut kertas pertuduhan, Chin Tat didakwa memberi satu suapan berbentuk wang tunai berjumlah RM50 kepada Konstabel Awang Hafizan Awang Mohamad yang bertugas di Pejabat Peronda Lebuh Raya Cawangan Bukit Aman di Tol Pedas/Linggi dekat sini.




Hilang jari angkara eksperimen mercun



WAN MOHD. ZAKUAN putus empat jari kiri selepas mercun buatan sendiri meletup di Kampung Geting, Tumpatdan menerima rawatan di HPRZ II semalam



KOTA BAHRU - Gara-gara ingin melakukan eksperimen bagaikan seorang saintis, seorang murid tahun enam hilang empat jari tangan kiri selepas mercun buatan sendirinya tiba-tiba meletup.
Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 pagi semalam, Wan Mohd. Zakuan Wan Zadrim, 12, yang tinggal sendirian di rumahnya di Kampung Dalam Rhu, Tumpat cuba menghasilkan mercun buatan sendiri.
Ketika itu, ibunya, Saerah Samad, 42, keluar bekerja.
Menurut Wan Zakuan, ketika kejadian, dia cuba membuat mercun dengan menggunakan besi antena televisyen dan belerang.
“Saya tengok ada budak yang buat mercun macam itu, sebab itu saya cuba. Saya potong antena dan masukkan belerang ke dalamnya.
“Belerang tersebut saya dapat dari mercun ketupat dan bunga api. Saya isi belerang di dalam antena yang dipotong dan ketika saya cuba mengetuk kedua-dua hujung besi antena itu, tiba-tiba ia meletup,” katanya ketika ditemui semalam.

Rumah anak Gaddafi ada arak


RUANG bar yang terdapat dalam rumah Mutassim.



TRIPOLI - Para pemberontak kelmarin menggeledah sebuah lagi rumah anak pemimpin Libya, Muammar Gaddafi di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Rumah itu milik Mutassim yang terletak di kawasan tepi pantai di pinggir Tripoli.
Mutassim yang berusia 34 tahun merupakan komander tentera bapanya di Brega yang berjuang menentang para pemberontak di bandar Sirte.
Bandar Sirte merupakan bandar kelahiran Gaddafi.
Di dalam rumah itu, para pemberontak menemui hiasan perabot mewah selain botol arak yang berjenama mahal.
Beberapa jet ski, tab mandi air panas, katil kulit dan pintu besi terdapat di rumah berkenaan.
Jika di kawasan Mediterranean di Itali, rumah itu mungkin bernilai berjuta-juta dolar.
Rumah itu mempunyai botol vodka Absolut, arak Havana, Martini dan wiski Johnnie Walker Blue Label selain sebuah bar.
Ia merupakan antara rumah milik keluarga Gaddafi yang digeledah para pemberontak selepas mereka berjaya menawan Tripoli.
Sementara itu, Majlis Peralihan Kebangsaan (TNC) telah memindahkan ibu pejabatnya dari bandar Benghazi ke Tripoli.
Seorang pegawai TNC, Ali al-Tarhuni berkata, majlis itu telah memulakan operasi di bandar ini, lapor stesen televisyen Al-Jazeera semalam.
TNC merupakan badan yang mewakili para pemberontak yang berjaya menguasai hampir keseluruhan Tripoli sehingga mengakibatkan Gaddafi sehingga kini belum keluar dari tempat persembunyiannya.
Namun, tentera Gaddafi dilaporkan bertindak balas dengan mengebom sebuah lapangan terbang utama di sini.
Jet-jet pejuang tentera Britain, Tornado juga melancarkan serangan semalaman di ibu pejabat Gaddafi di bandar kelahirannya di Sirte semalam.
Namun, Setiuasaha Pertahanan Britain, Liam Fox menafikan Gaddafi menjadi sasaran serangan.
Puluhan mayat juga ditemui di sebuah hospital yang ditinggalkan di sini.
Hospital itu di kawasan Abu Salim itu didadapti hampir kosong pada pagi semalam.
Namun, puluhan mayat itu dipercayai askar Gaddafi kerana warna kulit mayat tersebut gelap dan tidak sama dengan penduduk tempatan.
Dalam perkembangan berkaitan, para pemberontak menemui gambar-gambar bekas Setiausaha Negara AS, Condoleezza Rice di rumah Gaddafi di sini.
Rice pernah menjadi pujaan Gaddafi kerana pemimpin tersebut pernah menyatakan dia merupakan seorang wanita berketurunan Afrika yang boleh memberi arahan kepada penduduk berkulit putih. - Agensi

Tikus gergasi dibunuh di New York


JOSE RIVERA membunuh seekor tikus gergasi dengan menggunakan serampang peladang di kawasan perumahan Marcy di Brooklyn, New York baru-baru ini.


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Seekor tikus gergasi dibunuh dengan menggunakan serampang peladang di sebuah kawasan perumahan di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Seorang pekerja projek perumahan berkenaan, Jose Rivera, 48, sedang memusnahkan lubang tikus apabila tiga ekor tikus gergasi muncul baru-baru ini.
Seekor tikus itu sepanjang hampir satu meter termasuk ekor dengan badan haiwan itu dilitupi bulu putih dan ia kelihatan gemuk.
"Saya menikam tikus itu sekali tetapi ia masih bergerak lalu saya menikam haiwan itu sekali lagi dan ia mati," kata Rivera.
Ketua Persatuan Penduduk Perumahan Marcy di Brooklyn di sini memberitahu, tikus gergasi beberapa kali dilihat berkeliaran di tempat mereka sejak sekurang-kurangnya enam tahun lalu.
Pakar-pakar haiwan mengenal pasti tikus raksaksa itu sebagai tikus spesies C. gambianos yang boleh membesar hingga satu meter dengan berat hampir dua kilogram.
Tikus itu boleh hidup selama tujuh atau lapan tahun. - Agensi

Ibu rantai anak lelaki selama 23 tahun



XIAO ANRONG menggunting rambut anaknya, Tang Zuhua yang dirantai dalam keadaan bogel di sebuah bangsal di Chingqing, China baru-baru ini.



CHONGQING - Seorang ibu mengikat anak lelakinya yang sakit mental dengan rantai dalam keadaan bogel di dalam sebuah bangsal yang buruk di sini sejak 23 tahun lalu, lapor sebuah akhbar semalam.
Ibu itu, Xiao Anrong yang berusia 76 tahun mahu anaknya itu, Tang Zuhua yang berumur 40 tahun dijaga oleh seseorang selepas dia meninggal dunia.
Menurutnya, dia merantai anaknya itu demi kebaikannya.
Dia berkata, anaknya akan mengoyakkan pakaian yang diberikan kepadanya.
Menurut ibu itu, anaknya akan membahayakan dirinya sendiri jika dia tidak dirantai.
Dia berkata, jiran-jirannya juga telah mendermakan makanan untuk anaknya itu.
Anaknya itu tidur di atas lantai kerana ibunya tidak mampu membeli jerami untuk dijadikan alas tidur.
Anrong berkata, anaknya itu mula bertindak ganas semasa dia berumur 17 tahun dengan membaling pelbagai barang menyebabkan keputusan untuk merantainya dibuat.
Sejak dua orang lagi anaknya yang normal meninggalkan rumah, Anrong perlu menjaga Zuhua seperti memandikannya, memotong rambut, membersihkan tempat tinggal dan memberi makanan dengan menggunakan duit pencennya bulanan 166.57 yuan (RM78) sebulan.
Namun, selepas dirantai selama 23 tahun, Zuhua tidak mampu berjalan dengan baik kerana otot kakinya jarang bergerak. - Agensi

Mufti: Melayu berpecah kerana k'jaan rasuah
Jimadie Shah Othman
Ogos 24, 11
3:21pm
Kongsi 2884
Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mendedahkan, bagi memastikan perpaduan Melayu-Islam, beliau pernah mengingatkan Datuk Seri Najib Tun Razak tentang kerajaan yang "lemah, tidak amanah dan rasuah."

ulama politik forum at sinar harian 240811 harussani zakaria"Saya kata pada Najib, Datuk Seri, perpecahan Melayu sebab kerajaan ini cukup lemah, tak amanah dan rasuah," kata Harussani.

Bercakap dalam wacana "Ulama dan Politik" di Shah Alam hari ini, Harussani berkata sebagai orang yang tidak berparti, beliau telah mengambil pendekatan itu sejak zaman Tun Razak Hussein lagi.

Diminta menghuraikan tegurannya itu, Harussani bagaimanapun enggan melakukannya kerana berharap ia "habis di sini sahaja".
Bercakap dalam wacana "Ulama dan Politik" di Shah Alam hari ini, Harussani berkata sebagai orang yang tidak berparti, beliau mengambil pendekatan itu sejak zaman bapa Najib - Tun Razak Hussein - menjadi perdana menteri lagi.

Harussani turut berkata, beliau juga pernah cuba menasihati bekas perdana Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini berhubung pelbagai isu.

Harussani berkata, walaupun Dr Mahathir selalu mendengar nasihatnya, terdapat tiga perkara yang tidak dipedulikan.

azlanPerkara itu menurutnya, nasihat yang cuba disampaikan supaya Dr Mahathir tidak memecat timbalannya ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Waktu nak pecat Anwar, saya pergi tapi tak boleh masuk (jumpa). Saya kata, kalau pecat dia, bukan sikit pengaruh dia (Anwar), berpecah orang Melayu... Kalau hendak buat tuduhan liwat, kalau tak ada saksi, buruk padahnya.
Tak ingat

"(Nasihat) kedua, kalau nak pecat, buat rombakan kabinet dulu. Letakkan dia (Anwar) sebagai menteri biasa (baru pecat).

"Satu lagi (nasihat) saya tidak ingat," kata Harussani.

abdullah badawi leaving palacePada zaman Abdullah pula, mufti paling kanan di Malaysia itu berkata, beliau pernah tiga kali menasihatinya tetapi semuanya ditolak.

Beliau bagaimanapun tidak menyebutkan apa tiga nasihatnya kepada Abdullah itu.

Harussani tegas mengulangi pendiriannya bahawa Melayu-Islam bersatu-padu, termasuk melalui pembentukan kerajaan campuran antara Umno-PAS kerana dalam al-Quran umat Islam diperintah berkasih-kasihan antara satu sama lain dan bukannya dengan orang kafir.

"Dalam al-Quran disebut orang kafir zalim. Tak pernah lagi disebut orang Islam itu zalim," katanya merujuk kepada kerjasama politik parti Melayu dengan parti yang didokong bukan Islam.

NONEDua lagi anggota panel dalam wacana itu Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ulama muda Umno Fathul Baru Mat Jahya. Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin bertindak sebagai moderator.

Sebagai respons kepada pendapat itu, Tuan Ibrahim (kiri) sebelum itu secara berseloroh mengusik Harussani dengan berkata:

"Kalau mufti hendak jumpa perdana menteri pun tak boleh, lu fikirlah sendiri."
Ketawa besar

Kata-kata itu nyata mengundang ketawa besar kira-kira 500 peserta yang hadir dalam majlis kira-kira dua jam itu.

Mengaitkan perkara itu tentang pengiktirafan terhadap ulama, Tuan Ibrahim mengambil kesempatan menyifatkan kerajaan dan Umno selama ini selama ini hanya menjadikan ulama seolah-olah 'terompah kayu' dan 'ricecooker' (periuk nasi).

NONE"Ia beri gambaran, bila perlu saja pakai ulama. Pandangan majlis fatwa ditolak, pandangan mufti diketepi. (Jadi ulama) nak pandu politik macam mana kalau pengiktirafan pun tak ada," katanya.

Sementara itu, Fathul pula berkata, usaha dakwah memerlukan masa dan tempoh sebelum membuahkan hasil.

Sehubungan itu, beliau meminta umat Islam di negara ini mendoakan kebaikan kepada pemimpin supaya kesannya dirasai semua lapisan masyarakat.

"Ini tidak, doa minta mampuslah, pecah perutlah," katanya yang kesal kerana pernah digelar "ulama upahan".

No comments:

Post a Comment