Saturday, August 27, 2011

HUKUM MANUSIA TAK SETANDING HUKUM ALLAH...ITU PUN MANUSIA DEGIL DAN BERLAGAK....BONGKAK KITA ALLAH TURUNKAN BERBAGAI BALA....BENCANA...ITU MASIH TAK SEDAR DIRI....NERKALAH TEMPATNYA BAGI YANG DEGIL DAN INGKAR PADA HUKUM ALLAH SWT

‘Habuan’ selamat dua adik maksiat

Oleh Mary Victoria Dass dan Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Demi menyelamatkan dua adik perempuannya daripada terus bergelumang dosa, seorang kakak menempuh pengalaman pahit apabila putus jari kelengkeng akibat ditetak teman lelaki seorang adiknya.
Wanita yang mahu dikenali sebagai Hidayah itu berkata, selain putus jari kelengkeng, jari manisnya cedera dan kecacatan itu menyebabkan dia kehilangan pekerjaan sebagai kerani di sebuah syarikat swasta.
“Lebih memilukan majlis perkahwinan saya yang sepatutnya diadakan akhir Jun lalu turut dibatalkan. Itu ‘habuan’ yang saya terima dalam usaha menyelamatkan dua adik daripada kancah maksiat,” katanya.

Menurutnya, insiden itu berlaku pada 24 Mei lalu di rumah sewa kedua-dua adik perempuannya, dikenali sebagai Aishah, 20 dan Ain, 16, di sebuah taman perumahan di sini dan mereka bersekedudukan dengan teman lelaki masing-masing.


“Kakak mana boleh bersabar dengan sikap mereka yang bukan saja tinggal bersekedudukan dengan lelaki bukan Islam itu sejak April lalu, malah teman lelaki seorang daripada adik saya juga terbabit penagihan dadah,” katanya.

Sebulan layan along di kelab

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

KESAL...Syarifah Azliner menunjukkan pelbagai dokumen
KESAL...Syarifah Azliner menunjukkan pelbagai dokumen
KUALA LUMPUR: “Saya dah tak ada jalan, terpaksa buat pinjaman dengan along. Sekarang hutang dah RM15,000. Semua ini berlaku akibat kecewa dengan institusi perbankan,” kata Syarifah Azliner Hajar Syed Khalid, 40.
Dia mendakwa permohonan untuk mendapat pinjaman skim mikro kewangan dengan beberapa institusi perbankan tidak diluluskan tanpa alasan munasabah manakala permohonan dengan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) Nasional yang dibuat pada 13 Julai lalu di Bandar Tasik Selatan, di sini, masih dalam status ‘menunggu’.

Berikutan itu, dia yang mengusahakan pakej hantaran untuk perkahwinan kini dalam dilema apabila ramai pelanggan tetapnya mula melarikan diri berikutan gagal menyiapkan tempahan dalam tempoh ditetapkan.
“Malah, untuk dapatkan pinjaman along bukan mudah. Saya terpaksa layan mereka hampir sebulan di kelab malam.

“Jika tak permohonan saya tidak diluluskan. Untuk buat pinjaman dengan individu persendirian, lain pula ceritanya, saya diajak ke hotel,” katanya yang mengusahakan perniagaan kecil-kecilan dan beroperasi di rumahnya di Bandar Tun Razak, di sini.

Syarifah Azliner mengusahakan perniagaan itu sejak tiga tahun lalu. Dia mendakwa tidak mempunyai hutang tertunggak melainkan lewat membayar kad kredit dan kereta.

Dia mendakwa, pinjaman dengan along jalan terakhir yang mampu dilakukan selepas putus harapan terhadap institusi perbankan dan agensi berkaitan kerajaan kerana pelbagai kerenah birokrasi.

“Bermula dengan RM2,000, kemudian saya pinjam sedikit demi sedikit dan sekarang angkanya mencecah RM15,000 termasuk bunga.
“Saya tahu akibat membuat pinjaman dengan along, tapi dah terdesak. Di mana lagi mahu dapatkan wang untuk berniaga,” katanya menambah hanya bidang perniagaan yang mampu dilakukan sejak 20 tahun lalu.

Syarifah Azliner berkata, dia berusaha mengikuti nasihat diberikan institusi perbankan bagi membolehkannya mendapatkan modal perniagaan.

“Pihak bank nasihatkan saya bayar cukai perniagaan dan saya pernah buat.

“Malah, saya juga menukar alamat dalam kad pengenalan, kononnya mudah untuk mendapatkan kepercayaan daripada pihak bank, tapi itu semua tidak betul,” katanya.


Pelajar dakwa dinodai teman lelaki beri pil khayal


 
KAJANG: Seorang pelajar perempuan tingkatan dua sebuah sekolah menengah di daerah ini mendakwa dirogol rakan lelakinya, pelajar tingkatan tiga dari sekolah menengah lain di Cheras pada 16 Ogos lalu dan kejadian itu hanya dimaklumkan kepada guru di sekolahnya, kelmarin.
Menurut sumber, mangsa hanya memaklumkan kepada gurunya mengenai kejadian itu berikutan bimbang dimarahi ibunya.

“Mangsa memaklumkan kejadian berlaku 16 Ogos itu ketika dia mengikut rakan lelakinya yang berusia 15 tahun pulang ke rumah ketika ketiadaan kedua ibu bapanya.
“Rakan lelaki mangsa menyuruhnya menelan sebiji pil disyaki pil khayal dan mangsa hanya menurut sebelum berasa pening dan tidak sedarkan diri,” katanya.

Beliau berkata, apabila tersedar, mangsa mendapati dirinya berada dalam keadaan tidak berpakaian manakala rakan lelakinya sudah tiada.

Mangsa pada mulanya cuba menyembunyikan perkara itu daripada pengetahuan orang lain, namun, akibat tekanan perasaan, mangsa menceritakan kejadian itu kepada guru sekolahnya.

Guru terbabit kemudian memanggil ibu mangsa untuk memaklumkan perkara itu dan menasihatkan ibu mangsa melaporkan kepada polis.

Ibu mangsa yang terkejut membawa anaknya ke Balai Polis Kajang untuk membuat laporan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab mengesahkan menerima laporan dan berkata siasatan sedang dijalankan.

Warga asing kacau wanita dalam rumah



KUALA LUMPUR: Tidak peduli dengan keselamatan penduduk sekitar, sikap warga asing yang menetap di Flat Danau Kota di sini, keterlaluan apabila ada segelintir mereka mengganggu wanita yang menetap di situ.
Tidak kira isteri, tunang atau anak dara orang, masing-masing ligat mengganggu sehingga penduduk merasa tidak selamat walaupun di dalam rumah.

Lebih teruk, pakaian wanita yang dijemur di beranda rumah juga kerap hilang dipercayai dicuri mereka.
Tinjauan mendapati kebanjiran warga asing di kawasan berkenaan menimbulkan rasa kurang selesa di kalangan penduduk kerana masing-masing terlalu bebas sehingga berani melakukan apa saja tanpa menghiraukan keselamatan orang lain.

Penduduk, Rasdan Roslan, 17, berkata setiap hari dia perlu berdepan sikap biadab warga asing yang pelbagai kerenah termasuk ketika hendak menaiki lif masing-masing berebut tanpa mempedulikan orang lain.

“Mereka terlalu bebas di sini sehingga berani melawan dan mencari masalah dengan penduduk tempatan seolah-olah masing-masing ‘diberi perlindungan’.

“Bukan sekali, malah kerap kali. Saya pernah melihat seorang daripada mereka cuba hendak mencabul penduduk wanita di sini yang ketika itu melalui jalan gelap di belakang flat. Saya menjerit minta pertolongan dan warga asing terbabit bebas terlepas begitu saja,” katanya.


Kereta putus dua

Oleh Rosli Ilham

NGERI...kereta dipandu mangsa terputus dua selepas melanggar pokok. Gambar kecil, Ahmad Sobri.
NGERI...kereta dipandu mangsa terputus dua selepas melanggar pokok. Gambar kecil, Ahmad Sobri.
DUNGUN: “Saya tidak menyangka arwah pandu kereta keluar dari kawasan rumah kerana dia tidak pernah melakukan tindakan seumpama itu sebelum ini,” kata Ahmad Sobri Badarudin, 35, abang kepada mangsa kemalangan maut di Kilometer 9, Jalan Teluk Lipat-Sura Hujung, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 7 malam, Ahmad Sofri, 23, terbunuh apabila kereta Proton Iswara Aeroback milik abangnya itu yang dipandunya dipercayai terbabas sebelum melanggar sebatang pokok menyebabkan mangsa tercampak kira-kira 30 meter selepas kenderaan berkenaan terputus dua.

Kemalangan menyebabkan mangsa yang berasal dari Jalan Bunga Raya, di sini, cedera parah di kepala, remuk di dada dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.
Menurut Ahmad Sobri, adiknya itu sebelum ini tidak pernah memandu keluar dari kawasan rumah.

Menceritakan kejadian, Ahmad Sobri yang bekerja sebagai kontraktor di Kemaman berkata, dia bersama anak dan isteri mengambil keputusan pulang ke kampung di Jalan Bunga Raya untuk menyambut Aidilfitri bersama adik beradik dan ibunya.

“Pada pagi kejadian, saya asyik teringatkan adik dan ibu menyebabkan saya serta isteri mengambil keputusan pulang ke Dungun dan mengarahkan semua pekerja bercuti,” katanya.

Menurutnya, setiba di rumah keluarganya pada jam 6.15 petang, dia bertemu dengan ibunya tanpa menurunkan semua barang dan pakaian mereka sekeluarga dari kereta.

“Ketika bertemu arwah, dia memberitahu semua persiapan berbuka puasa sudah disediakan selepas membeli pelbagai juadah sebelum meninggalkan saya di rumah.
“Saya tidak tahu dia menggunakan kereta saya selepas itu kerana dia tidak meminta izin. Ketika mahu mengambil barang di kereta, saya diberitahu anak arwah memandu keluar kereta saya dari kawasan rumah.

“Saya terkejut kerana dia tidak pernah memandu keluar dari kawasan rumah,” katanya.

Ahmad Sobri juga berkata, anak sulungnya, Ahmad Ikhbar, 7, memberitahunya yang dia mahu mengikut arwah, tetapi adiknya enggan membenarkan mengikutnya.

Menurutnya, kira-kira setengah jam kemudian, kakaknya, Maryani, 33, cuba menghubungi arwah menerusi telefon dan panggilan itu dijawab individu tidak dikenali memaklumkan arwah terbabit kemalangan.

“Maryani menghubungi saya dan meminta ke tempat kejadian. Sebaik tiba, saya terkejut mendapati kereta saya terputus dua dan arwah meninggal dunia,” katanya.

Menurutnya, arwah adiknya anak keenam daripada tujuh beradik dan bekerja sebagai jurukimpal.

“Kami berdua sangat rapat dan saya memberikan bantuan kewangan serta pendidikan sejak kematian bapa pada 1995,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu.

Putus kaki, tangan kiri

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Kalidevi Mogan dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

DI SINI...restoran tempat mangsa ditetak.
DI SINI...restoran tempat mangsa ditetak.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki putus kaki dan tangan kirinya akibat ditetak dengan parang selepas diserang 10 lelaki bertopeng ketika menunggu hidangan di sebuah restoran di Taman Intan Baiduri, Kepong di sini, kelmarin.
Difahamkan, semua lelaki terbabit yang bersenjatakan parang dan kayu turut menyerang semua pelanggan di restoran berkenaan sebaik tiba di tempat kejadian.
Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, semua pelanggan dan pekerja restoran itu dapat melarikan diri kecuali mangsa yang terperangkap menyebabkan dia dipukul dan ditetak sebelum ditinggalkan berlumuran darah dan tidak bermaya.

Menurut sumber, ketika kejadian, mangsa berusia 20 tahun sedang menunggu makanan dipesan sebelum tiba-tiba diserang 10 lelaki bertopeng bersenjatakan parang dan kayu.


“Semua penyerang menaiki dua kereta ke restoran itu. Sebaik turun dari kenderaan, mereka terus menyerang pelanggan yang berada di restoran berkenaan.
“Mangsa yang gagal melarikan diri dipukul dengan kayu dan ditetak tanpa belas kasihan,” katanya.

M Shahdan meninggal selepas bersahur



KUALA LUMPUR: Pelakon veteran, Adan Meon atau dikenali M Shahdan meninggal dunia akibat sesak nafas di rumahnya di Kampung Padang Balang, Gombak di sini, kira-kira jam 6 pagi semalam.
M Shahdan, 76, menghembuskan nafas terakhir selepas bersahur. Dia yang uzur dan mengidap kencing manis terlanggar tunggul kayu dua hari lalu sebelum terlantar di rumah. Produser, Skop Production Sdn Bhd, Datuk Yusof Haslam, berkata kehilangan rakan karibnya itu dirasai selepas mereka bersahabat sejak kegemilangan Merdeka Studio pada 1973.

“Sepatutnya, dia datang ke majlis kesyukuran Skop di Finas baru-baru ini untuk terima bonus Aidilfitri, tetapi dia tidak dapat hadir kerana uzur. “Sepanjang mengenalinya, dia seorang yang gigih bekerja sejak zaman Cathay Keris Film pada 1960-an hingga ke akhir hayat. Dia seorang yang suka bekerja belakang tabir dan seronok berlakon.
“Dia juga membintangi 20 drama terbitan Skop antaranya, Harimau Rimba, Remang-Remang Kotaraya, Gerak Khas dan filem, Pasrah. Sejak tujuh tahun lalu, dia bertambah uzur dan hanya berniaga nasi lemak dan mi bandung Muar,” katanya.

Arwah berasal dari Muar, Johor, pernah membintangi pelbagai filem Melayu termasuk Hati Batu (1973) terbitan Cathay Keris Film, Cinta dan Lagu (1976) bersama Merdeka Film Productions dan Bila Hati Telah Retak (1983). Dia juga pernah bekerja belakang tabir sebagai ‘runner’ dan pengurus produksi. Jenazah dikebumikan selepas solat Jumaat di Tanah Perkuburan Islam Gombak.

No comments:

Post a Comment