Sunday, August 21, 2011

MALU SATU BAB DAN TIDAK DINAFIKAN...BAGAIMANA PEMEGANG AMANAH TAK MALU KAH....MENYEKAT HAK ORANG PATUT DIBERI...PADA ASNAF YANG LAYAK....MEMOHONNYA MACAM NAK MEMINTA WANG@PINJAM ATAU HUTANG....DAPAT SUSAH..LEPAS TU...KALAU DAPAT SIKIT AJE...LAIN YANG SIMPAN BERJUTA2...NI HAK ASNAF...KENA HABIS BERI UNTUK TAHUN ITU...NI HUKUM ALLAH....

‘Ini memalukan’

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
KUALA LUMPUR: “Ini adalah berita yang memalukan apabila ada orang Islam tidak percaya kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam...apa lagi individu yang tidak percaya itu adalah golongan profesional.
“Ada kemungkinan dia sudah menukar agamanya (murtad)....kita tidak tahu,” tegas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan seorang doktor menyerahkan lima anaknya di bawah jagaan gereja selepas dikatakan mengalami masalah rumah tangga dengan isterinya.
Malah lelaki itu dengan tegas tidak mahu menyerahkan anaknya kepada pusat jagaan kerajaan atau organisasi swasta Islam, meskipun gereja (yang menjaga anaknya) bersedia berbuat demikian.

Dr Mashitah yang juga Penasihat Pertubuhan Baitul Fiqh (Baitul Fiqh) berkata, suami isteri yang bermasalah tidak boleh menjadikan anak mangsa, lebih-lebih lagi apabila mengambil tindakan kurang rasional hingga boleh memesongkan akidah anak itu.

“Sebagai bapa, doktor itu sepatutnya menyelamatkan akidah anaknya bukan menyerah semua cahaya matanya itu di bawah tanggungjawab pihak tidak wajar....gereja pula tu, sedangkan kita ada pelbagai NGO dan organisasi swasta Islam.

“Dalam hal ini juga, saya pelik mana perginya keluarga besar dia — mak, ayah, kakak dan adik untuk membantu, menegur dan sebagainya. Tetapi saya berpendapat individu begini, mungkin dia menolak hubungan keluarga kerana itu memilih gereja. “Kita memang tidak boleh buat apa-apa kerana agama anak di bawah usia 18 tahun adalah mengikut bapa dan menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk membimbing, namun bagi menyelamatkan kanak-kanak ini, Baitul Fiqh akan berbincang,” katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Beliau berkata, Baitul Fiqh ada menerima saranan daripada pihak tertentu supaya memohon di Mahkamah Syariah bagi menuntut hak penjagaan ke atas anak berkenaan.
“Kita memang ada menerima saranan ini demi menyelamatkan akidah kanak-kanak terbabit, oleh sebab itu saya akan panggil Yang Dipertua Baitul Fiqh dan ahli lain untuk berbincang mengenai hal ini.

“Kita kalau boleh tak mahu kerana ini anak orang, kita kena berebut hak jagaan anak orang pula, tapi hal lebih seriusnya adalah soal akidah mereka....itu mesti diselamatkan,” katanya.

Metro Ahad semalam melaporkan, nasib lima beradik beragama Islam terpaksa menyambut 1 Syawal di bawah pengawasan sebuah gereja di Petaling Jaya selepas bapa mereka menyerahkan mereka yang lima hingga 15 tahun itu untuk dijaga. Yang menyedihkan, lelaki itu yang juga doktor, enggan menyerahkan anaknya kepada NGO lain Islam biarpun pihak gereja bersedia berbuat demikian.



Hadis Ke Tiga Puluh Lima : -


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA

H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".



Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

No comments:

Post a Comment