Tuesday, August 9, 2011

KEJADIAN DAN TAKDIR YANG TAK DISANGKA2...BEGITU LEMAH DAN TAK BERDAYANYA KITA...BEGITULAH KUASA ALLAH YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA....

Baling anak ke dinding

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

KAJANG: Seorang kanak-kanak berusia dua tahun kini terlantar di hospital selepas kaki kirinya patah dipercayai angkara ibu sendiri yang menghumbannya ke dinding semata-mata untuk melepaskan kemarahan selepas bergaduh dengan suami yang juga bapa kandung mangsa.
Selain patah kaki, kanak-kanak lelaki itu turut mengalami lebam serta bengkak pada beberapa anggota badan dan lebih menyedihkan, dia hanya dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan selepas seminggu menderita kesakitan.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, kejadian berlaku pada hari pertama umat Islam berpuasa 1 Ogos lalu di sebuah rumah di Taman Orkid di sini.

“Ibu terbabit yang berusia 23 tahun dipercayai menghumban anak lelakinya berusia dua tahun ke dinding rumah bagi melepaskan kemarahan selepas berselisih faham dengan suaminya.


“Selepas seminggu berlalu dan mendapati anaknya sering menangis, ibu terbabit membawa anaknya ke Hospital Kajang (HK) dan doktor mendapati mangsa patah kaki kiri serta lebam di beberapa anggota badan,” katanya.

Anak terbaring mulut berbuih

Oleh Nur Lela Zulkipli dan Ahmad Isyafiq Mad Desa
am@hmetro.com.my

PILU...Noriati (kiri) dan Sialus melihat baju arwah cucu mereka.
PILU...Noriati (kiri) dan Sialus melihat baju arwah cucu mereka.
MERU: “Ketika ke bilik air kira-kira jam 6.10 pagi saya dengar bunyi dengusan nafas yang kuat dan terkejut melihat Dini terlentang dengan mata terbeliak serta mulut berbuih.
“Saya membawanya ke hospital, tapi sebaik tiba, doktor beritahu anak saya sudah meninggal dunia,” kata Mohamad Ali Khir, menceritakan detik kematian anak perempuannya berusia 11 tahun selepas berbuka puasa dengan juadah dibeli di bazar Ramadan.
Mohamad Ali, 37, berkata dia membeli air batu campur (ABC) dan otak-otak untuk juadah berbuka puasa di bazar Ramadan berhampiran rumahnya di Taman Seri Mewah Fasa 2, di sini, pada petang Ahad lalu.

Menurutnya, anak perempuan tunggalnya, Nurdini, murid tahun lima Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Binjai, di sini, meminta untuk berbuka puasa dengan ABC dan otak-otak sejak hari pertama berpuasa.


“Hanya pada hujung minggu lalu (Ahad) saya sempat membeli juadah itu. Arwah amat berselera menghirup ABC ketika berbuka puasa. Saya dan anak-anak serta pembantu rumah juga menikmati juadah itu.


Mayat gadis Perancis dibedah siasat



MAYAT Stephanie Foray dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan di Kuantan semalam untuk dibedah siasat.



KUANTAN – Polis kini menjalankan siasatan terperinci berhubung kes penemuan tulang rangka pelancong wanita Perancis, Stephanie Foray, 30, yang dijumpai tertanam di sebuah gua di Pulau Tioman kelmarin.
Siasatan tersebut bertujuan untuk mendapatkan gambaran sebenar termasuk motif dan cara mangsa dibunuh oleh dua suspek lelaki yang kini dalam tahanan polis.
Dalam pada itu, tulang rangka mangsa tiba di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini pada pukul 12.20 tengah hari semalam untuk dibedah siasat.
Pegawai Turus Urus Setia Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Asisten Supritendan Noor Asyikin Shamsuri berkata, pihaknya tidak membuat sebarang andaian berhubung motif wanita itu dibunuh.
“Kes masih disiasat melalui dua suspek yang ditahan baru-baru ini. Motif dan lain-lain perkara berhubung kes itu akan diberitahu selepas siasatan selesai,” kata beliau kepada pemberita di sini semalam.
Kosmo! semalam melaporkan mayat Stephanie Foray ditemui dibunuh kejam sebelum ditanam di sebuah gua di Kampung Tekek, Pulau Tioman kelmarin.
Mayat wanita yang masih belum berkahwin itu ditemui pada pukul 1 petang oleh polis ekoran penahanan dua lelaki warga tempatan pada 24 Julai lalu.
Seorang daripada suspek merupakan ahli perniagaan berusia 44 tahun yang memiliki sebuah pondok inap desa dan sebuah kafe manakala seorang lagi suspek merupakan sepupu ahli perniagaan tersebut.

Dipukul perusuh

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

SERANG...rakaman dalam Youtube menunjukkan Asyraf disamun selepas diserang di London.
SERANG...rakaman dalam Youtube menunjukkan Asyraf disamun selepas diserang di London.
ASYRAF...patah rahang
ASYRAF...patah rahang
KUALA LUMPUR: “Anak saya bukan saja dipukul hingga patah gigi dan rahang, tetapi dia disamun sekumpulan lelaki sebaik melalui satu kawasan rusuhan di London,” kata Rossli Harun, 49, bapa pelajar Malaysia di Universiti Kaplan, London, Asyraf Haziq, 20.
Rossli berkata, dia dihubungi Mara dari bahagian pelajar luar negara pagi semalam, memberitahu mengenai kejadian menimpa anaknya itu.

Menurutnya, daripada maklumat yang diperoleh, anaknya serta seorang kawan Mohd Fariz ketika itu dalam perjalanan untuk berbuka puasa di rumah pelajar senior mereka.
Rossli yang bekerja sebagai Pengurus Eksekutif Bangunan berkata, dia terkejut dengan berita itu kerana beberapa jam sebelum kejadian, Asyraf ada menghubunginya untuk bertanyakan khabar ibu serta keluarga lain.

“Rasa macam tak percaya kerana dia baru saja telefon kira-kira jam 11 malam semalam (kelmarin), tiba-tiba pagi tadi (semalam) kira-kira jam 9 pagi, kami dikejutkan dengan berita yang menimpa Asyraf.

“Saya ada juga menghubungi Wisma Putra untuk mengetahui mengenai keadaan rusuhan di sana, namun dimaklumkan tiada rakyat atau pelajar Malaysia yang terbabit,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Katanya, video bagaimana Asyraf dipukul dan disamun tersebar dalam YouTube di Internet. Namun, dia bersyukur anaknya itu selamat dan kini dirawat di hospital.

“Kami juga difahamkan, Asyraf akan dibedah esok (hari ini) untuk merawat rahangnya yang patah. Saya sekeluarga begitu bimbang dan bersedih dengan apa yang menimpa anak, tambahan dia baru saja sebulan di sana melanjutkan pelajaran.
“Jika ada peluang saya dan isteri akan ke London untuk melihat keadaannya, tapi ia bergantung pada perkembangan rusuhan di sana. Tak sangka perkara ini boleh berlaku, lebih-lebih lagi menjelang Syawal ini, Asyraf tidak dapat pulang kerana baru saja di sana,” katanya.

Menurutnya lagi, jika perlu dia meminta Mara membawa pulang anaknya kerana dalam keadaan sekarang, Asyraf mungkin terpaksa menangguhkan pelajaran.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, Asyraf tidak kritikal dan hanya cedera di bahagian rahang dan kini dirawat di Royal London Hospital.

“Pelajar itu tidak terbabit dalam rusuhan, tetapi dia diserang sekumpulan perusuh ketika keluar dari tren bawah tanah ketika dalam perjalanan menziarahi rakannya untuk berbuka puasa di utara London,” katanya pada majlis berbuka puasa di Institut Kemajuan Desa (Infra).


'Isteri terlentang, suami tergantung'



ahli keluarga berkumpul di rumah Chong Seng di Tanjung Tokong, George Town tempat dia ditemui mati malam kelmarin.



GEORGE TOWN – Seorang penyelia sebuah pusat hiburan ditemui mati tergantung selepas dipercayai mencekik mati isterinya di sebuah pangsapuri di Tanjung Tokong dekat sini malam kelmarin.
Ooi Chong Seng, 29, ditemui tergantung dengan tali nilon di bingkai tingkap bilik tidur di tingkat tiga pangsapuri itu manakala isteri Chong Seng, Yang Xianhua, 20-an warga China pula ditemui terlentang di atas katil.
Xianhua bekerja sebagai pegawai perhubungan pelanggan (GRO) di sebuah pusat karaoke di sini iaitu tempat sama suaminya bekerja.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang, Asisten Komisioner Mohd. Nasir Salleh berkata, kejadian tersebut disedari seorang rakan Chong Seng pada pukul 8 malam sebelum rakan mangsa menghubungi polis.
“Polis yang memecah masuk pangsapuri pasangan itu menemui mayat suami isteri itu. Turut ditemui sebilah pisau di atas lantai di dalam bilik tidur yang berselerak,” kata beliau ketika ditemui di tempat kejadian semalam.
Menurut beliau, pemeriksaan polis mendapati Xianhua mati selepas dia dipercayai dicekik berdasarkan kesan lebam pada leher wanita itu.
“Pasangan itu dipercayai telah meninggal dunia 16 jam sebelum mayat mereka ditemui polis,” katanya.
Kata Nasir, motif kejadian itu disyaki disebabkan perasaan cemburu mangsa lelaki yang bertindak mencekik isterinya sebelum dia sendiri membunuh diri.
Sementara itu, bapa Chong Seng, Ooi Kon Liong, 56, nelayan dari Teluk Kumbar berkata, anaknya itu tidak lagi tinggal bersamanya sejak lima tahun lalu selepas dia berkahwin.
Katanya, Chong Seng hanya belajar setakat tingkatan empat kerana ingin berdikari dan sejak itu dia tidak pernah menimbulkan masalah kepada keluarga.
“Setiap bulan Chong Seng balik rumah melawat saya dan ibunya namun dia tidak pernah menceritakan sebarang masalah termasuk hal rumah tangga kepada kami,” kata Kon Liong.


Gerai bazar Ramadan dipukul ribut



KEADAAN gerai di bazar Ramadan Teluk Cempedak yang musnah dilanda ribut malam kelmarin.



KUANTAN - Sebanyak 11 buah gerai bazar Ramadan di Teluk Cempedak di sini kerugian kira-kira RM200,000 akibat dipukul ribut pukul 7.20 malam semalam.
Daripada 11 buah gerai itu, lima daripadanya mengalami kerosakan teruk apabila diterbangkan angin dan menghempap gerai lain.
Pengurus Tapak Gerai, Omar Noor Mohamad berkata, kejadian itu merupakan yang pertma berlaku di tapak niaga yang mempunyai 30 gerai jualan pelbagai itu.
"Buat sementara waktu, operasi di tapak ini akan ditutup selama seminggu untuk dibaik pulih.
"Saya menganggarkan kerugian yang dialami kesemua peniaga terbabit adalah sebanyak RM200,000," katanya ketika ditemui di sini semalam.
Sementara itu, Arian Fazry Md. Zahari, 23, berkata, dia sempat melarikan diri ke kawasan yang selamat selepas gerai tersebut dilanda angin kencang.
"Kejadian berlaku sekelip mata dan ketika itu saya berada di bawah khemah. Saya berlari keluar selepas mendengar bunyi angin kuat selain melihat debu berterbangan.
"Ketika itu saya hanya melihat khemah jualan terangkat sebelum diterbangkan angin dan menghempap khemah jualan di sebelah," ceritanya.
Bagi peniaga barangan aksesori, Ismail Abdul Rahman, 40, berkata, sewaktu kejadian, dia berada di kedai makan berdekatan untuk berbuka puasa.
Menurutnya, sebaik masuk waktu berbuka puasa, dia melihat lima buah khemah di tapak ekspo itu diterbangkan angin kencang.
"Syukurlah kami semua selamat dan tiada sesiapa yang tercedera," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment