Wednesday, November 30, 2011

ILMU DIBAWA MATI...HARTA JADI REBUTAN...ZAMAN ORANG TAK PENDULI...ZINA DAN ROGOL..CURI ..TIPU DLL....MEREKA TAK TAKUT NERAKA ALLAH LAGI...

Allah beri peringatan



KUALA LUMPUR: “Kemungkinan ia petunjuk dan peringatan Allah kepada mereka supaya tidak meneruskan perbuatan terkutuk itu serta tanda Allah masih sayangkan mereka, maka segeralah bertaubat,” kata Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (Maij), Datuk Noh Gadut.
Beliau mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai tiga lelaki yang tidak nampak pintu keluar dari kawasan makam ulama terkenal Syeikh Abdul Malik Syeikh Abdullah di Kampung Pulau Manis, Serada, Terengganu ketika melakukan upacara pemujaan nombor ekor.

Imam Masjid Pulau Manis, Kori Endut yang menemui tiga lelaki berkenaan berkata, mereka yang terbabit berusia 40-an lengkap berserban dan berjubah bagi mengaburi mata orang ramai ketika memuja nombor ekor di kubur ulama lebih dikenali sebagai Tok Pulau Manis itu.
Noh berkata, perbuatan memuja kubur sesiapa saja termasuk ulama sekali pun boleh membawa hukum syirik dan terkeluar dari Islam.

“Mereka yang terbabit dalam perbuatan syirik ini jika ditakdirkan mati, mereka mati sebagai kafir,” katanya.


Bapa kerah dua anak jadi penjenayah



KUCHING: Seorang bapa sanggup mengarahkan dua anak lelakinya berusia 17 dan 22 tahun melakukan kegiatan pecah rumah sebelum tiga beranak itu dicekup polis, petang kelmarin.
Kegiatan bapa durjana berusia 48 tahun yang turut bersubahat dengan teman wanitanya berusia 29 tahun itu dihidu selepas polis menahan dua anak lelaki suspek serta seorang rakannya di sebuah rumah di Tabuan Hulu dekat sini, Sabtu lalu.

Difahamkan, kegiatan jenayah itu dirancang rapi dengan menyasarkan beberapa rumah di sekitar bandar raya ini.
Dua anak suspek memecah masuk dan melarikan beberapa barangan berharga sebelum menjadikan sebuah bilik disewa teman wanita seorang daripada lelaki terbabit di Batu Tiga di sini, sebagai stor penyimpanan barangan curi.

Namun, selepas beberapa bulan bermaharajalela, bapa durjana terbabit dicekup sehari selepas kedua-dua anak lelakinya ditahan berdekatan restoran makanan segera di Jalan Rock, Batu 2 1/2, kira-kira jam 4.45 petang Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mun Kock Keong berkata, kedua-dua anak lelaki itu ditahan bersama seorang lagi rakan mereka berusia 22 tahun.

Beliau berkata, penahanan lelaki itu turut membawa kepada penemuan beberapa barangan elektronik serta barangan lain dipercayai dicuri.

“Selepas disoal siasat sebaik ditahan jam 6 petang hari sama, suspek membawa polis ke tempat barangan disimpan iaitu di sebuah bilik sewa milik teman wanitanya.
“Setiba di sana, suspek menunjukkan seorang wanita dipercayai kekasih bapanya dan menetap bersama di bilik berkenaan. Selepas ditanya, wanita terbabit menyerahkan kunci bilik dan menunjukkan tempat barang disembunyikan iaitu dalam almari.

“Semua suspek dipercayai terbabit dalam enam kes pecah rumah yang dilaporkan di sekitar bandar raya ini, antaranya di Taman Shun Tak, Polarwood Estate, Taman Nam Hoi, Tabuan Heights, Taman Victiry dan Jalan Tun Jugah,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuching di sini, semalam.

Mun berkata, dalam serbuan itu, polis merampas beberapa barangan elektronik termasuk alat pemain cakera padat vodeo digital (DVD), komputer mini, televisyen plasma dan pembesar suara.

“Turut ditemui lima anting-anting, jam tangan berjenama termasuk Rolex dan komputer riba, namun nilai rampasan keseluruhan masih dalam siasatan.

“Dua anak lelaki serta seorang rakan mereka direman tujuh hari manakala bapa terbabit bersama teman wanitanya direman tiga hari bermula semalam (kelmarin) untuk membantu siasatan.

“Susulan penahanan semua suspek, polis yakin dapat menyelesaikan beberapa kes pecah rumah di sekitar bandar raya ini,” katanya.

Dalam pada itu, Mun berkata, orang ramai yang kehilangan barangan berharga diminta menghubungi IPD Kuching atau tampil ke Balai Simpang Tiga atau menghubungi Asisten Superintendan Abdul Rahim Abdullah Rahman di talian 013-8000777.


‘Suami saya bukan VVIP’

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Suami saya bukan VVIP seperti yang hangat diperkatakan dalam Internet. Suami saya orang biasa dan VVIP dimaksudkan itu tiada kena mengena langsung dengan perkahwinan saya,” kata penyanyi, Syella mengenai kontroversi lelaki dinikahinya baru-baru ini.
Pada masa sama, Syella atau nama sebenarnya Nur Shid’la Ahmad Kamarudin meminta kehidupannya tidak diganggu dan dia juga tidak bercadang memberitahu siapa suaminya.

“Biarlah ia menjadi rahsia,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Syella berkata, dia pelik mengapa orang ramai sibuk memperkatakan mengenai perkahwinannya yang dikatakan memakan belanja RM15 juta sedangkan dia tidak lagi aktif dalam industri hiburan.

“Saya dilabelkan artis suam-suam kuku tapi tiba-tiba nama saya disebut semula gara-gara perkahwinan mewah saya. Dulu orang tak sebut pun pasal saya. “Apapun tanggapan orang terhadap saya, saya sudah berkahwin dan saya mahu hidup bahagia di samping suami. Semoga Allah SWT kurniakan kami zuriat dengan segera,” katanya.

Menurut Syella, sebenarnya dia tidak berminat memberi komen mengenai perkahwinannya dan siapa suaminya.

“Saya juga tak minta hantaran mahal-mahal tetapi suami yang mahu bagi. Sama ada orang di luar sana mahu percaya atau tidak, terpulang. “Andai kata suami tak hadiahkan kereta mahal pun, saya tak kisah kerana saya sendiri ada banyak kereta. Saya cukup bersyukur apabila dia sudi menyunting saya sebagai isteri. “Bila saya tak kahwin, orang kata saya tak laku tetapi bila saya berkahwin, mereka kecoh pula. Apa dosa saya dengan mereka,” katanya. Syella juga berharap orang ramai tidak mempersoalkan cara dia berpakaian dan masih dianggap seksi, di sebalik statusnya yang kini bergelar isteri orang.

“Suami saya sudah berusia dan dia ada cara sendiri mendidik saya. Suami mahu saya berubah perlahan-lahan kerana katanya untuk membentuk orang lain ke arah lebih baik bukan dengan paksaan. “Jadi usah pertikaikan cara saya berpakaian dan siapa saya kerana apa yang penting suami memahami,” katanya yang memberitahu akan mengerjakan umrah sekali lagi bersama suami pada Februari ini.
“Tak perlu dihebohkan lagi mengenai majlis perkahwinan saya dan siapa suami saya. Jangan ganggu hidup saya lagi kerana saya pun dah ‘tak ada’ dalam industri ini,” katanya.

Rebut kereta pusaka

Oleh Zarina Abdullah
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: Gara-gara kereta pusaka, seorang lelaki mengamuk dengan bersenjatakan parang sebelum mencalarkan Proton Wira berkenaan, selain mengugut untuk mencederakan abangnya dalam kejadian di Kampung Banggol, kelmarin.
Sebelum kejadian, suspek berusia 37 tahun yang juga adik bongsu dalam keluarga terbabit, berang dengan abang ketiganya yang berterusan menggunakan Proton Wira peninggalan arwah abang sulung mereka.

Suspek dikatakan enggan membenarkan abang ketiganya itu menggunakan lagi kereta berkenaan selepas kematian abang sulung mereka beberapa bulan lalu.
Bagaimanapun abang ketiganya yang berusia 40-an itu tidak mengendahkannya, sebaliknya terus menggunakan kenderaan berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin berkata, hilang sabar selepas amaran diberikannya tidak diendah, suspek yang bersenjatakan sebilah parang, memasuki halaman rumah abang ketiganya itu jam 5 petang kelmarin. “Suspek mengamuk sebelum menoreh serta mencalarkan kereta, selain mengugut mencederakan abang ketiganya itu jika dia terus menggunakan kereta berkenaan,” katanya, semalam.

Menurutnya, terkejut dengan kejadian itu, mangsa menghubungi abang keduanya berusia 53 tahun yang menetap di Kampung Banggol Tok Jiring menerusi telefon untuk memaklumkan apa yang berlaku.

Zamri berkata, abang kedua itu membuat laporan di Balai Polis Gong Badak sebelum sepasukan anggota polis bergegas ke rumah mangsa berusia 40-an itu.

Katanya, polis bagaimanapun berjaya memujuk suspek, juga seorang penganggur yang pada mulanya agresif sebelum berubah fikiran dan menyerah diri kepada pihak polis.


Maut sebelum jumpa rakan



BENTONG: Seorang remaja yang dalam perjalanan mahu bertemu rakan karib maut akibat terperosok di bawah kereta yang bertembung dengan motosikal ditunggangnya di Kilometer 9.8, Jalan Bentong-Raub, berhampiran dengan Kilang Lee Rubber, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang, mangsa, Bakri Bah Hit, 17, dari Pos Titon, Kuala Lipis maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala.

Pemangku Ketua Polis daerah, Deputi Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor, berkata mangsa yang menunggang motosikal Yamah LC dalam perjalanan menghala ke Raub dari Bentong.
Menurutnya, ketika tiba di tempat kejadian, motosikal mangsa hilang kawalan sebelum terbabas ke laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah kereta.

Katanya, akibat pertembungan itu, mangsa tercampak dan terjatuh di permukaan jalan sebelum terperosok bawah kereta berkenaan.

“Anggota Jabatan Bomb dan Penyelamat membantu mengeluarkan mangsa yang tersepit,” katanya.


Curi lagi satu BMW

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

HULU SELANGOR: Dua lelaki dipercayai Geng BMW masih bebas manakala empat rakannya ditahan polis selepas mencuri dua kereta BMW dalam dua kejadian berasingan, pagi dan petang kelmarin.
Dalam kejadian pertama, empat geng berkenaan termasuk seorang wanita melarikan sebuah kereta BMW 5 series di Jalan KIP 1, Desajaya, Kepong kira-kira jam 9.30 pagi bersama-sama seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun yang ditinggalkan bapanya dalam kereta itu sementara dia turun untuk membeli makanan di tempat kejadian.

Terkejut dengan kehadiran kanak-kanak berkenaan, mereka cuba bersembunyi di sebuah hotel di Sri Damansara, tetapi ditahan polis kira-kira jam 2 petang sebaik usaha mengesan kanak-kanak itu dibuat bapanya yang berusia 37 tahun.
Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Afendy berkata, difahamkan, dua lagi geng itu tidak mengetahui rakannya sudah ditahan kemudian mencuri sebuah kereta BMW milik seorang pekebun sayur berusia 67 tahun di Batu 30, Batang Kali, di sini kira-kira jam 7.15 malam.

Berikutan kejadian itu, mangsa kerugian lebih RM250,000.

“Sebelum kejadian, mangsa meletakkan kenderaannya di hadapan sebuah kedai perabot yang sudah tidak beroperasi di Batu 30, Batang Kali.

“Bagaimanapun, sebaik mahu masuk semula ke dalam kenderaannya, mangsa secara tiba-tiba dihampiri dua lelaki bersenjatakan parang. Kedua-dua suspek mengacukan parang ke arah leher dan badan serta meminta mangsa menyerahkan kunci,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata, mangsa yang ketakutan menyerahkan kunci sebelum suspek melarikan kenderaan itu.
“Suspek kemudian membuat laporan sebelum sepasukan polis menjalankan pemeriksaan di tempat kejadian.

“Hasil siasatan mangsa mendakwa tidak dapat mengecam suspek. Namun, kedua-dua suspek itu menaiki sebuah kenderaan mewah jenis BMW berwarna hitam ketika menyamun mangsa,” katanya.

Norel berkata, suspek dipercayai melarikan kedua-dua kereta itu menuju ke arah Tanjung Malim dan pemeriksaan pada rakaman litar tertutup (CCTV) di tiga plaza tol berhampiran dilakukan.

Difahamkan, siasatan lanjut mendapati dua suspek terbabit adalah rakan kepada empat suspek termasuk seorang wanita masing-masing berusia antara 20 hingga 34 tahun, yang ditahan kira-kira jam 2 petang kelmarin.

Menurutnya, polis kini sedang giat mengesan kedua-dua lelaki terbabit bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

Harian Metro semalam melaporkan seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun terpaksa menempuh detik hitam hampir lima jam apabila ‘diculik’ secara tidak sengaja oleh seorang lelaki yang melarikan kenderaan mewah jenis BMW milik bapanya.

Dalam kejadian di Jalan KIP 1, Desajaya, di sini kira-kira jam 9.30 pagi itu, kanak-kanak malang terbabit ditinggalkan bapanya berusia 37 tahun dalam kenderaan di bahu jalan seketika kerana mahu membeli makanan di sebuah restoran di kawasan berhampiran.

Usaha hampir lima jam itu membuahkan hasil apabila pihak berkuasa menerima maklumat mengatakan mangsa sedang disembunyikan di sebuah hotel di Sri Damansara.

Sepasukan polis dari Balai Polis Sri Damansara yang dimaklumkan bergegas ke lokasi kejadian sebelum menahan empat suspek.


Tujuh iPad dilarikan ‘majikan’



KUALA LUMPUR: Malang bertimpa buat seorang remaja yang baru seminggu bekerja apabila bukan saja kerugian hampir RM15,000, malah dituduh bersubahat dengan seorang lelaki tidak dikenali yang menyamar sebagai majikannya dalam satu kejadian pada 22 November lalu.
Difahamkan, mangsa dikenali sebagai Lee, 18, baru bekerja di sebuah kedai menjual barangan komputer di sebuah pusat beli-belah di Bandar Sunway, di sini, apabila dia dihubungi seorang lelaki memperkenalkan diri sebagai majikannya bernama Khoo.

Menurut Lee, dalam perbualan terbabit, dia disuruh menguruskan penjualan tujuh iPad dan sebuah iPod kepada seorang pelanggan tetap dikenali sebagai Yap.
“Saya hanya menurut arahan diberikan memandangkan belum pernah berjumpa dengan majikan sebelum ini dan tidak mengesyaki sebarang masalah akan timbul.

“Beberapa ketika kemudian, seorang lelaki berusia 40-an datang ke kedai mengatakan dia pekerja Yap yang akan membawa barangan yang ditempah itu ke kereta majikannya sebelum Yap tiba bagi menjelaskan bil barangan itu.

“Hampir setengah jam menunggu, saya berasa curiga dan cuba menghubungi Yap sekali lagi namun talian dimatikan dan dia tidak muncul untuk membuat pembayaran setelah semua barangan berkenaan diambil pekerjanya,” katanya ketika ditemui di Biro Pengaduan Awam MCA di Wisma MCA.

Lee berkata, selepas hampir sejam menunggu, kelibat Yap masih belum kelihatan lalu dia menghubungi majikannya bertanyakan berkaitan arahan yang diberikan namun Khoo memberitahu tidak pernah membuat sebarang panggilan kepadanya.

“Saya mula mengesyaki ditipu lalu membuat laporan polis di Balai Polis Bandar Sunway dan malang apabila saya kemudian dituduh bersubahat sedangkan saya hanya menurut arahan yang diberikan memandangkan baru seminggu bekerja,” katanya.
Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, pihaknya akan cuba membantu menyiasat jika terdapat unsur sindiket penipuan memandangkan sudah beberapa aduan berkaitan kes sama diterima.

“Kami khuatir jika perkara ini tidak dibendung, ramai lagi individu tidak bersalah akan menjadi mangsa keadaan seperti kes ini,” katanya.


Diberkas bersama pistol, 10 peluru



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 44 tahun diberkas polis selepas pemeriksaan menemui sepucuk pistol dan 10 butir peluru dalam satu operasi di Taman Miharja, Cheras, di sini, malam kelmarin.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, hasil pemeriksaan mendapati pistol itu jenis auto buatan Republik Czech .

“Dalam operasi jam 10 malam itu, polis turut menemui satu kelopak berisi 10 butir peluru hidup 9mm bersama pistol itu.
“Polis menahan lelaki itu yang dipercayai terbabit dalam kes samun kereta mewah mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan,” katanya. Ku berkata, polis turut merampas sebuah kereta jenis Honda Civic yang disyaki menggunakan nombor kenderaan palsu.


Gadis arah noda

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Remaja perempuan samseng. Itu ungkapan sesuai buat seorang remaja apabila sanggup memukul rakan sendiri dengan topi keledar sebelum mengarahkan dua rakan lelakinya merogol gadis terbabit sambil diperhatikannya dalam kejadian di sebuah hutan di tepi lebuh raya berhampiran Kundang, di sini, Ahad lalu.
Perbuatan itu dilakukan selepas cemburu melihat teman lelakinya cuba menggoda mangsa hingga hubungan cinta mereka terputus.

Kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu menyebabkan mangsa cedera di kepala selepas dipukul dengan topi keledar.
Menceritakan kejadian itu, mangsa yang hanya dikenali sebagai Nora, 16, berkata, dia tidak menyangka rakannya yang berusia 14 tahun sanggup mengarahkan dua rakan lelaki merogolnya disebabkan cemburu buta.

Katanya, sebelum kejadian, kira-kira jam 2.30 petang, gadis terbabit mengajaknya keluar makan bersama enam lelaki berusia 20-an di sebuah kedai makan di Kundang.

“Saya mengikut mereka kerana mengenali rakan saya itu yang sungguh baik dan tidak pernah menyakitkan hatinya. Saya menaiki motosikal bersama seorang daripada kumpulan lelaki itu menuju ke sebuah kedai makan berdekatan rumah.

“Selepas dua jam, saya mengajak mereka pulang kerana bimbang dimarahi ibu tetapi disekat rakan saya itu dengan memberi alasan mahu mengambil seorang lagi rakan di Kundang,” katanya semalam.

Nora berkata, dia berasa pelik apabila dia dibawa ke sebuah hutan.
“Rakan saya itu memberi alasan membawa saya ke hutan akibat sakit hati dan mahu membalas dendam serta mendakwa saya merampas teman lelakinya.

“Sebaik turun dari motosikal, dia memukul kepala saya hingga menyebabkan kecederaan selain merasa pening sebelum memaksa saya membuka baju sekiranya tidak mahu dicederakan dengan lebih teruk,” katanya.

Katanya, memikirkan keselamatan diri, dia terpaksa mengikut arahan dan dirogol dua lelaki yang disaksikan rakan perempuannya itu.

Menurutnya, selepas dirogol, dia kemudian dihantar pulang sebelum membuat laporan di Balai Polis Cheras, kelmarin bagi tindakan lanjut.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan mengesahkan menerima laporan mangsa.

No comments:

Post a Comment