Thursday, December 1, 2011

JADI BERITA@PERISTIWA JADI IKTIBAR@PENGAJARAN...BILA PENCURI TIDAK DIHUKUM CARA KEHENDAK ALLAH...MAKA TELAH BANYAK MEMERBAHAYAKAN ORANG LAIN@ORANG AWAM...

Pendera Nirmala macam ‘zombie’

PUTRAJAYA: Suri rumah, Yim Pek Ha yang disabit kesalahan kerana menyebabkan kecederaan teruk terhadap pembantu rumahnya rakyat Indonesia, dimasukkan ke wad psikiatri Pusat Pakar Universiti Malaya (PPUM) akibat kemurungan, Mahkamah Rayuan diberitahu di sini, semalam.
Peguamnya, Datuk Jagjit Singh mengemukakan sepucuk surat daripada Prof Madya dan konsultan psikiatri hospital itu Dr Subash Kumar Pillai, menyatakan ibu empat anak itu mengalami kemurungan teruk dan beliau kini merawatnya.

Dalam surat itu, konsultan berkenaan menyatakan kini, Yim, 43, merasakan ‘fikirannya sangat terganggu dan kemurungan’ dan mengalami ‘niat untuk membunuh diri’.
Konsultan itu berkata, sungguhpun Yim agak stabil, keadaannya bertambah teruk sejak beberapa minggu lalu.

Surat berkenaan menyatakan Yim dimasukkan ke hospital itu kelmarin.

Panel tiga anggota terdiri daripada Hakim Datuk Sulong Matjeraie, Datuk Azhar Ma’ah dan Datuk Clement Allan Skinner membenarkan permohonan peguamnya untuk menangguhkan perbicaraan rayuan beliau itu serta rayuan balas pendakwaan terhadap hukumannya tempoh dipenjarakan.

Sulong menetapkan 5 Mac depan bagi tarikh akhir perbicaraan.

Sementara itu, panel menolak permohonan pendakwaan untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap Yim.
Timbalan Pendakwa Raya, Abazafree Mohd Abas membuat permohonan itu selepas membantah penangguhan itu atas alasan ini bukan pertama kali permohonan untuk menangguhkan atas sebab dia mengalami kemurungan.

Beliau berkata, tidak ada ketentuan dalam rayuan itu kerana ada kemungkinan Yim tidak menghadiri perbicaraan akan datang.

Jagjit kemudian memberitahu mahkamah kali terakhir beliau melihat Yim, beliau dalam keadaan ‘zombie’ selepas makan ubat.

“Ia persepsinya (Yim) bahawa dia tidak bersalah,” kata Jagjit sambil menambah hukuman penjara terhadapnya menyebabkan dia kemurungan.

Yim menghadapi empat pertuduhan menyebabkan kecederaan teruk terhadap pembantu rumahnya, Nirmala Bonat di apartmennya di Villa Putera, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur pada Januari, Mac dan April 2004.

Selepas perbicaraan, dia didapati bersalah dan dihukum penjara 18 tahun oleh Mahkamah Sesyen atas tiga kesalahan menyebabkan cedera teruk terhadap Nirmala menggunakan seterika panas dan air panas, tetapi dibebaskan atas empat pertuduhan yang menyebabkan kecederaan kepada pembantu rumah itu dengan cawan logam.

Dalam rayuannya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hukuman penjaranya dikurangkan kepada 12 tahun.

Mahkamah Tinggi mengekalkan sabit kesalahannya untuk pertuduhan pertama dan kedua, tetapi membebaskannya atas pertuduhan ketiga. Mahkamah Tinggi juga menolak dan membebaskan pertuduhan keempatnya kerana mematahkan hidung pembantu rumah itu dengan cawan keluli oleh Mahkamah Sesyen. — Bernama


Abang parah tahan peragut

KUALA LUMPUR: Niat murni dua beradik menahan seorang lelaki dipercayai peragut membawa padah apabila seorang daripada mereka parah ditikam suspek yang bersenjatakan pisau selepas bergelut dalam kejadian di Kampung Wira Jaya, Wangsa Maju, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 6.30 pagi itu, mangsa yang berusia 29 tahun dan adiknya berusia 26 tahun dilaporkan berniaga di kedai mereka di kawasan berkenaan.

Menurut sumber, mereka terkejut apabila mendengar jeritan kuat orang meminta tolong berhampiran kedainya.
“Dua beradik itu bergegas keluar sebelum melihat seorang lelaki memakai topi keledar berlari ke arah mereka dalam keadaan mencurigakan.

“Sebaik suspek melintas hadapan mereka, dua beradik terbabit memeluk untuk menahannya,” katanya.

Sumber berkata, belum sempat si adik memberikan bantuan kepada abangnya yang bergelut dengan penjenayah itu, suspek mengeluarkan sebilah pisau lalu menikam mangsa.

“Akibat tikaman itu, mangsa rebah manakala suspek melarikan diri meninggalkan kawasan berkenaan,” katanya.

Katanya, si adik kemudian bergegas membawa abangnya ke Hospital Kuala Lumpur (HKL), untuk rawatan.
Selepas abangnya dirawat, mangsa membuat laporan di pondok polis hospital berkenaan sebelum kes dirujukkan ke Balai Polis Wangsa Maju, di sini.


Pencuri kereta cuba langgar polis ditembak



KLANG: Seorang suspek kes curi kereta cedera terkena tembakan di paha kiri ketika cuba melanggar polis dalam usahanya melarikan diri dengan membawa kereta curi selepas menyamun di dua tempat berasingan, semalam.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, suspek berusia 23 tahun tewas selepas cuba melanggar anggota keselamatan itu di Jalan Kepayang, di sini.

Sebelum itu, suspek dikejar anggota polis Petaling Jaya kerana dipercayai terbabit dalam kejadian samun kenderaan di Sungai Buloh, kelmarin, namun dapat melepaskan diri.
Suspek menggunakan Toyota Vios kelabu dipercayai dicuri di Puchong turut menyamun kedai telefon prabayar di Bukit Raja Klang jam 12.30 malam semalam menyebabkan mangsa kerugian RM4,000 wang tunai, kad prabayar bernilai RM680 serta Toyota Camry.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, polis menemui kereta Toyota Vios kelabu di hadapan sebuah hotel di bandar Klang yang disyaki kereta curi.

“Polis mengikut suspek hingga ke Jalan Kepayang, Klang sebelum mengarahkan berhenti namun dia tidak mengendahkan arahan itu.

“Dalam cubaan melarikan diri, suspek yang panik memecut sebelum terlanggar tiga kereta diparkir tepi jalan.

“Suspek turut cuba melanggar anggota polis sehingga polis terpaksa melepaskan tiga das tembakan untuk mempertahankan diri,” katanya.
Satu daripada tiga das tembakan itu kena di tayar kereta suspek menyebabkan suspek gagal mengawal kenderaan sebelum terbabas melanggar pembahagi jalan dan terbalik.

Menurutnya, suspek turut cedera di paha kiri akibat tembakan itu sebelum dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang untuk rawatan.

Polis yang memeriksa kereta Toyota Vios kelabu berkenaan menemui kayu besbol dan sebilah parang dipercayai dijadikan senjata serta alat-alat penagihan dadah.

Mohamad Shukor berkata, siasatan lanjut mendapati suspek menyewa bilik selama tiga hari di sebuah hotel bajet di Batu Lima Jalan Kapar, di sini, sebelum serbuan menemui kad prabayar bernilai RM680 yang disamun, malam semalam.


Mekanik dera anak didenda RM7,500



MELAKA: Mahkamah Sesyen di sini, semalam mendenda seorang mekanik RM7,500 selepas dia mengaku bersalah mendera anak kandungnya yang berusia 10 tahun pada April tahun lalu.
Hakim Ahmad Sazali Omar menjatuhkan hukuman itu terhadap How Huan Teng, 40, selepas menimbangkan fakta kes, rayuan dan hujah pendakwa. Mengikut pertuduhan, How didakwa mendera anak lelakinya, How Han Ting secara fizikal di sebuah rumah di Taman Jaya Machap Umboo, Alor Gajah jam 12.30 awal pagi pada 25 April tahun lalu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 atau penjara tidak tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Pendakwaan kes dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Mahadi Abdul Jumaat manakala tertuduh diwakili peguam Lawrence Tan.


Gelisah tanam janin



SEBERANG JAYA: “Saya curiga dengan kelibat seorang lelaki mengorek tanah, manakala seorang wanita pula yang berada berdekatan kelihatan gelisah sambil memerhati kawasan sekeliling.
“Ketika itu saya hanya memerhati gerak-geri mereka dari jauh sebelum mengejutkan suami yang sedang tidur,” kata seorang wanita yang menemui janin yang ditanam berhampiran kawasan tebing sungai di Lorong Tenggiri 10, di sini, petang kelmarin.

Menurutnya, dia ternampak kelibat pasangan terbabit yang ke kawasan itu dengan menaiki sebuah motosikal kira-kira jam 3 petang.
Katanya, pada mulanya dia tidak mengesyaki sesuatu tetapi apabila melihat lelaki mengorek tanah dengan menggunakan penyodok seperti dalam keadaan tergesa-gesa menyebabkan mula mencurigai sesuatu.

“Gerak-geri lelaki berkenaan dan wanita yang berbaju kurung itu sungguh mencurigakan menyebabkan saya mula berasa ada sesuatu yang buruk dilakukan mereka itu.

“Saya dapat lihat pasangan berkenaan berusia dalam lingkungan 20-an berada di kawasan itu dalam tempoh kira-kira 20 minit sebelum beredar dengan menaiki motosikal,” katanya.

Menurutnya, perasaan ingin tahu menyebabkan dia dengan ditemani suami pergi ke tempat tanah dikorek itu.

Katanya, dia kemudiannya mendapati terdapat kesan timbus dan ada dua batang kayu dipacakkan di tanah itu.
“Suami saya mengorek tanah berkenaan dan terkejut apabila menemui janin cukup sifat tertanam di situ. “Menggeletar kami berdua dan tidak menyangka melihat janin yang ditanam oleh pasangan terbabit,” katanya.

Menurutnya, dia kemudiannya terus menghubungi polis bagi memaklumkan mengenai penemuan janin terbabit.

Katanya, dia dan suaminya terus menjaga janin itu agar tidak dimakan oleh kucing dan anjing yang banyak berkeliaran di kawasan berkenaan sementara menunggu ketibaan anggota polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Azman Abd Lah mengesahkan kejadian berkenaan dan siasatan awal mendapati janin dipercayai berusia dalam lima bulan.


Ditarik masuk lombong

Oleh Kasdi Ali
kasdi@hmetro.com.my

IPOH: “Saya berasa badan arwah seperti ‘ditarik’ sesuatu dari bawah ketika saya pegang tangan untuk menariknya keluar dari dalam air,” kata Mohammad Azizi Mohd Anuar, 20.
Azizi rakan kepada Muhd Shahrin Mohd Hashim, 17, yang tidak sempat menamatkan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sedang berjalan kini selepas ditemui lemas jam 2 pagi semalam apabila sampan kecil dinaikinya tenggelam akibat bocor.

Dalam kejadian jam 5.30 petang kelmarin, mangsa mandi bersama Mohammad Azizi dan dua lagi rakan mereka di sebuah lombong betul-betul di hadapan rumah mangsa di Jalan Kedidi, ampung Dato’ Ahmad Said Tambahan Dua, Manjoi, dekat sini.

Mayat mangsa tersangkut di pukat ikan digunakan penduduk kampung yang meneruskan usaha mencari menggunakan dua bot selepas operasi mencari dan menyelamat dilakukan sepasukan anggota bomba dihentikan jam 10 malam kelmarin.


Mohammad Azizi berkata, insiden ‘tarik-menarik’ itu menyebabkan dia menggigil ketakutan setiap kali teringatkannya.


Identiti mayat tempat wuduk belum dikenal pasti

KULIM: Polis belum mengenal pasti identiti seorang lelaki warga Myanmar berusia 30-an yang ditemui mati di tempat mengambil wuduk wanita di tapak projek Masjid Taman Kenari, di sini, pada Isnin lalu.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kulim, Deputi Superintendan Chin Su Song berkata, hasil bedah siasat mendapati mangsa mati akibat mengalami kecederaan di kepala serta leher.

Katanya, polis sudah mengambil cap jari lelaki terbabit untuk dihantar kepada Jabatan Imigresen di Putrajaya bagi mencari pengenalan dirinya.
“Pada masa sama, polis belum membuat sebarang tangkapan dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi Ketua Bahagian siasatan Jenayah Daerah, Asisten Superintendan C Tharmalingam di talian 04-4906222,” katanya.

Harian Metro baru-baru ini melaporkan seorang penyelia projek pembinaan terkejut apabila menemui mayat seorang lelaki di kawasan wuduk perempuan di masjid berkenaan dengan kesan kecederaan di bahagian muka.

No comments:

Post a Comment