Monday, January 9, 2012

REZEKI DARI ALLAH...MAKA BERSYUKURLAH...DENGAN TAAT PADA ALLAH...MISALNYA MENERIMA HUKUM2 DARI QURAN CONTOH HUKUM HUDUD...BOM NI HANYA PAKAR BOLEH MENGENDALIKAN...ADAKAH IA DIUPAH OLEH PIHAK TERTENTU...HANYA ALLAH SAJ YANG TAHU...MANA PULA PERANAN PUSAT ZAKAT...INGAT WANG ZAKAT BUKAN WANG SYARIKAT ATAU HAK PERIBADI.....

‘Aduh! Galaxy lesung batu’

Oleh Mohamad Fahd Rahmat
metrojb@yahoo.com

KESAL...Hazirul menunjukkan lesung batu yang diterima selepas membeli telefon bimbit secara dalam talian.
KESAL...Hazirul menunjukkan lesung batu yang diterima selepas membeli telefon bimbit secara dalam talian.
JOHOR BAHRU: Seorang kakitangan swasta yang membeli tiga telefon bimbit dengan harga RM3,250 secara dalam talian terkejut apabila hanya menerima lesung batu berharga RM14.50, sehari selepas melunaskan pembayaran.
Lebih menyakitkan hati, tulisan RM14.50 berkenaan masih ada pada lesung batu berkenaan dan mangsa, Mohd Hazirul Hisham, 30, tergamam ketika menerimanya.

“Saya membuat pembelian itu selepas melayari satu laman web dan tertarik dengan tawaran telefon bimbit Samsung Galaxy S bernilai RM1,100 seunit berbanding harga pasaran semasa iaitu RM1,900.
“Saya membeli tiga telefon bimbit berkenaan secara talian pada 6 Disember lalu dan membuat bayaran ke akaun seorang lelaki bernama Lim Tham Kim,” katanya, semalam.

Menurut Hazirul, dia kemudian menerima SMS daripada kakitangan sebuah syarikat menjual peralatan komunikasi yang menawarkan barangan percuma atau diskaun RM50.

Hazirul memilih tawaran diskaun berkenaan dan sehari kemudian, dia menerima bungkusan barangan dibeli.

“Saya gembira kerana telefon bimbit berkenaan tiba tepat pada masanya, tetapi terkejut apabila mendapati kotak bungkusan berkenaan cuma mengandungi lesung batu.

“Saya menghubungi nombor telefon tertera seperti dalam SMS diterima sehari sebelum itu, tetapi individu terbabit enggan menjawab panggilan saya,” katanya.
Hazirul kemudian melakukan pemeriksaan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan mendapati syarikat terbabit tidak wujud.

“Saya yakin dengan pembelian menerusi dalam talian kerana pernah membeli beg tangan dan tidak timbul masalah seperti ini,” katanya yang membawa perkara terbabit ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TT PM).

Sementara itu, Presiden TTPM, Quaik Chong Yu menegaskan penuntut perlu memfailkan kes hanya terhadap satu pihak saja kerana pasti timbul masalah pada peringkat penguatkuasaan jika perintah dikeluarkan.

“Pihak penuntut perlu pilih satu pihak untuk failkan tuntutan kerana invois dikeluarkan syarikat manakala wang bayaran dimasukkan ke akaun peribadi Lim, mereka akan saling menolak,” katanya.

Hazirul bersetuju menggugurkan tuntutan ke atas syarikat berkenaan dan meneruskan tuntutan terhadap Lim atas alasan lelaki itu menerima wang terbabit.

Quaik mengarahkan Lim mengembalikan RM3,250 kepada Hazirul dalam tempoh 14 hari selepas perintah dikeluarkan manakala tuntutan terhadap syarikat digugurkan.

“Lesung tu pula boleh disimpan di rumah,” katanya.

Wakil pihak penentang iaitu Lim dan syarikat terbabit tidak hadir pada perbicaraan.


3 bom meletup



RAWAT...seorang peguam cedera diberikan rawatan kecemasan.
RAWAT...seorang peguam cedera diberikan rawatan kecemasan.
BOM...bahan letupan dipercayai buatan sendiri.
BOM...bahan letupan dipercayai buatan sendiri.
KUALA LUMPUR: “Letupan itu lebih kuat daripada bunyi mercun dan ia meletup betul-betul ketika empat orang yang berada depan saya berjalan berhampiran deretan kon lalu lintas yang sedia ada di situ,” kata Naraza Muda, 38.
Dia antara saksi kejadian letupan bom buatan sendiri yang menggemparkan perhimpunan dihadiri ribuan orang pada hari keputusan perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar Kompleks Mahkamah Jalan Duta, di sini, pagi semalam.
Naraza berkata, dia terus meniarap di atas jalan dan sebaik melihat keempat-empat orang tadi terbaring berdekatan kawasan letupan itu, dengan pantas dia mengalihkan mereka ke kawasan selamat sebelum polis yang berdekatan membantu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, lima cedera akibat tiga letupan yang dipercayai berpunca daripada bom buatan sendiri itu dan mereka dikenali sebagai Isaiah Jacob, 46; Tang Eng Chee, 48, Yeoh Min Kit, 27, Ng Kien Seng, 36, dan Johari Mansor, 21.


“Semua mangsa dibawa menaiki ambulans Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) untuk menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan mereka diberi rawatan sebagai pesakit luar,” katanya.


Batu jalan hablur emas

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

GEMBIRA...Rawi Ilias menunjukkan batu untuk membaiki jalan yang mengandungi hablur emas.
GEMBIRA...Rawi Ilias menunjukkan batu untuk membaiki jalan yang mengandungi hablur emas.
JOHOR BAHRU: Ratusan individu bakal bergelar jutawan sekiranya puluhan ketulan batu didakwa bersalut hablur emas yang dikumpul keluarga masing-masing sejak empat hari lalu di Jalan Mewah, Kampung Melayu Majidee disahkan emas tulen.
Setakat semalam, kumpulan berkenaan tinggal selangkah lagi untuk bergelar jutawan selepas wakil pemilik kedai emas yang beroperasi di sebuah pusat beli-belah di Tampoi mengesahkan ia emas tulen.

Penduduk memaklumkan, mereka mendapat kerjasama wakil kedai emas berkenaan yang datang ke lokasi dan melakukan pemeriksaan ke atas ketulan batu itu, kelmarin.
Hasilnya, wakil berkenaan mendakwa ketulan batu diselaputi warna kuning tua itu adalah emas tulen yang mempunyai gred terbaik.

Bagaimanapun, perkara itu belum ditentukan kesahihannya 100 peratus kerana banyak lagi kajian serta ujian perlu dilakukan sebelum menyatakan ketulan batu berkenaan sahih diselaputi emas tulen.

Idham Mohd Diah, 36, berkata, wakil pemilik kedai emas yang mengunjungi tapak pencarian itu turut dikatakan menempah batu kononnya mengandungi hablur emas.

“Ada penduduk yang mendakwa batu yang dikumpul mereka itu sudah ditempah pembeli emas dengan harga hingga RM15,000.

“Saya dan bapa menemui beberapa ketulan emas sejak mencarinya empat hari lalu,” katanya.
Suri rumah dari Stulang, Munawarah Rashid, 29, berkata, sejak jam 10 pagi hingga 3 petang semalam, dia serta suami mengumpul 40 batu bersalut hablur dipercayai emas.

“Kami bercadang kembali semula ke sini pagi ini dengan harapan dapat menemui lebih banyak batu berkenaan.

“Saya mendapat tahu berkaitan penemuan batu terbabit menerusi rakan yang mendakwa mengumpul 20 ketulan batu bersalut hablur emas dalam tempoh dua jam, kelmarin.

“Sekiranya benar ia emas tulen, kami menganggapnya rezeki,” katanya.

Munawarah berkata, dia turut tahu berkaitan kesahihan yang dimaklumkan wakil kedai emas berkenaan dan berharap ia benar.

Penduduk, Mohd Diah Abdullah, 63, berkata, suasana perkampungan itu bertukar riuh selepas penemuan batu bersalut warna keemasan terbabit.

Menurut Diah, individu pertama menemui batu itu adalah keluarga besannya, empat hari lalu.


Khalwat: Salim, Diayana didenda RM3,000


SALIM ketika keluar dari Mahkamah Rendah Syariah di George Town semalam.


GEORGE TOWN – Bekas Timbalan Ketua Setiausaha (Strategik) Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Salim Parlan dan bekas pembantu peribadinya, Nur Diayana Norslan dikenakan denda RM3,000 oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam setelah mengaku bersalah berkhalwat di sebuah hotel di Batu Feringghi di sini April tahun lalu.
Hakim Syarie, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahaya menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh dan pasangannya yang berusia 30 tahun selepas mengambil kira pelbagai faktor.
Dalam penghakimannya, Nik Bukhari berkata, mahkamah berpuas hati dengan pengakuan secara sukarela yang dibuat kedua-dua tertuduh, namun perlu juga menitikberatkan masa dan kos yang dibazirkan sepanjang tempoh pertuduhan dijalankan.
“Kedua-dua tertuduh merupakan penjawat awam. Salim yang memegang jawatan tinggi dalam perkhidmatan awam perlu menunjukkan teladan yang baik dan bukannya mencemar imej jabatan masing-masing.
“Sehubungan itu, mahkamah memutuskan untuk memberi hukuman setimpal yang boleh memberi pengajaran kepada masyarakat luar agar tidak melakukan perkara yang sama dengan masing-masing dikenakan hukuman denda RM3,000 atau lima bulan penjara sekiranya gagal membayar denda,” katanya.


Anak diugut ah long kerana hutang bapa


SEE TECK menunjukkan gambar bapanya dan ugutan yang dibuat ah long di Kuala Lumpur baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Seorang jurujual dan dua adik-beradiknya terpaksa hidup dalam ketakutan sejak lebih enam bulan lalu selepas diancam ah long ekoran hutang bapanya yang berjumlah kira-kira RM10,000.
Su See Teck, 28, yang merupakan anak kedua daripada tiga beradik itu mendakwa bapanya berhutang dengan lebih daripada lima ah long sejak awal tahun lalu ekoran tabiatnya yang suka berjudi.
"Selama ini kami tidak tahu yang dia berhutang dengan ah long sehinggalah dia menghilangkan diri pada Mei tahun lalu," katanya di Pejabat Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA di sini baru-baru ini.

Bapa hutang hospital punca tiada sijil lahir


Anuar (kiri) dan isterinya Narsabah (kanan) bersama 12 orang anak mereka di Pengkalan Rama Pantai, Melaka semalam.


MELAKA – Kegagalan sepasang suami isteri, Anuar Abdul Latiff, 44, dan Narsabah Alias, 44, membayar kos perubatan kira-kira RM2,000 semasa isterinya melahirkan lima anak mereka di sebuah hospital kerajaan di sini menyebabkan kanak-kanak berkenaan berhadapan dengan kesukaran mendapatkan dokumen pengenalan diri.
Berikutan itu juga, kelima-lima anak pasangan tersebut iaitu Muhammad Khairul, 13; Siti Amira, 12; Siti Umaira, 8; Ahmad Isaad, 6; dan Siti Noor Farhana, 4, menghadapi masalah persekolahan apabila surat pengesahan sijil lahir mereka sehingga hari ini ditahan oleh pihak hospital.

Penduduk seram melalui Bandar Armada Putra


SEBAHAGIAN bangunan kosong yang tidak dihuni di Bandar Armada Putra di Pelabuhan Klang.


PELABUHAN KLANG - Kewujudan ratusan unit rumah kedai dan pejabat yang terbiar kosong di Bandar Armada Putra di Pulau Indah di sini sejak hampir 10 tahun lalu menakutkan penduduk setempat apabila suasana di kawasan itu kini menjadi seolah-olah sebuah bandar tinggal.
Lebih membimbangkan penduduk apabila premis yang kosong tersebut turut dijadikan tempat melakukan kegiatan maksiat dan jenayah selain sarang nyamuk Aedes.
Tinjauan Kosmo! di lokasi tersebut semalam mendapati hanya beberapa unit kedai runcit dan makanan yang terletak berdekatan kediaman penduduk di Flat Sri Bahtera yang beroperasi.

No comments:

Post a Comment