Friday, July 27, 2012

BAGAIMANA SEMUA MEROSOT SERTA MENURUN...HISABLAH DIRI...LIHAT KESALAHAN DIRI...BUKAN ASYIK LIHAT KEJAHATAN ORANG...ALLAH TAHU SAPE JAHAT DAN PENIPU

Kopitiam didakwa masak katak dikompaun

Posted on the July 27th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

GEORGETOWN – Laporan Sinar Harian berhubung pekerja sebuah kopitiam yang memasak dan memakan katak di dapur mendapat tindak balas segera daripada pihak berkuasa yang melakukan operasi mengejut di premis berkenaan semalam.
Serbuan dibuat Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bersama Bahagian Pengurusan Halal Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) dan juga Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) jam 2.30 petang.
Sepanjang pemeriksaan selama sejam itu, pihak berkuasa tempatanmengeluarkan 15 kompaun serta-merta.




Kesalahan serius dilakukan ialah mengelirukan orang ramai dengan meletakkan perkataan halal di depan kedai. Untuk kesalahan ini, pemilik kopitiam itu akan dihadapkan ke mahkamah bawah Akta Perihal Dagangan pindaan 2011. Jika didapati bersalah boleh dikenakan denda RM200,000 atau penjara lima tahun atau keduaduanya sekali.
Ahli Majlis MPPP, Mohd Rashid Hasnon berkata, notis yang tertulis perkataan halal itu mengelirukan orang ramai, khasnya pelanggan Islam.
“Dari jauh pelanggan hanya akan nampak perkataan halal sedangkan sebenarnya notis tersebut adalah pemberitahuan bahawa kopitiam berkenaan dalam proses memohon sijil halal.
“Notis ini mudah diperoleh kerana hanya dengan membuat permohonan mereka akan dapat, namun ia mengelirukan orang ramai,” katanya dalam sidang media selepas operasi.
Hadir sama, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Jaipp, Mohd Saiful Hamizi Mohd Yusof; Penolong Pegawai Penguatkuasa KPDNKK, Mohd Hussein Bahari; Pengerusi Jawatankuasa Gantian Tetap Kesihatan Awam MPPP, Ong Ah Teong dan Ahli Majlis MPPP, Lim Siew Kim.
Semalam, Sinar Harian melaporkan bahawa tukang masak di sebuah kedai kopitiam dekat sini disyaki memasak dan memakan katak di dapur premis itu.
Perkara tersebut didedahkan oleh salah seorang pekerja kopitiam itu kerana dia tidak mahu pelanggan kamah bawah Akta Perihal Dagangan pindaan 2011. Jika didapati bersalah boleh dikenakan denda RM200,000 atau penjara lima tahun atau keduaduanya sekali.
Ahli Majlis MPPP, Mohd Rashid Hasnon berkata, notis yang tertulis perkataan halal itu mengelirukan orang ramai, khasnya pelanggan Islam.
“Dari jauh pelanggan hanya akan nampak perkataan halal sedangkan sebenarnya notis tersebut adalah pemberitahuan bahawa kopitiam berkenaan dalam proses memohon sijil halal.
“Notis ini mudah diperoleh kerana hanya dengan membuat permohonan mereka akan dapat, namun ia mengelirukan orang ramai,” katanya dalam sidang media selepas operasi.
Hadir sama, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Jaipp, Mohd Saiful Hamizi Mohd Yusof; Penolong Pegawai Penguatkuasa KPDNKK, Mohd Hussein Bahari; Pengerusi Jawatankuasa Gantian Tetap Kesihatan Awam MPPP, Ong Ah Teong dan Ahli Majlis MPPP, Lim Siew Kim.
Semalam, Sinar Harian melaporkan bahawa tukang masak di sebuah kedai kopitiam dekat sini disyaki memasak dan memakan katak di dapur premis itu.
Sinar

Bekas Isteri Hattan saman blog hiburan 1 juta!

Posted on the July 27th, 2012 under Artis by admin

  • Share
KUALA LUMPUR – Bekas isteri penyanyi popular Hattan menfailkan saman bagi menuntut ganti rugi RM1 juta terhadap pemilik blog hiburan Oh Bulan! kerana menyiarkan artikel fitnah mengenainya.
Noorfarashikin Othman, 32, seorang peniaga, menfailkan saman itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi, pada 3 Julai lepas melalui Tetuan Ranjit Singh & Yeoh dengan menamakan Driven Communications Sdn Bhd sebagai defendan.
Noorfarashikin bercerai dengan Hattan atau nama sebenarnya Datuk Mohd Shukri Sahabuddin selepas dua bulan berkahwin.
Hari ini kes saman itu ditetapkan untuk pengurusan kes di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Nor Bee Ariffin.




Peguam Nizam Bashir yang mewakili Noorfarashikin memberitahu media bahawa mahkamah menetapkan 10 Ogos ini bagi defendan menfailkan pembelaan dan juga pengurusan kes.
Dalam pernyataan tuntutannya, wanita itu antara lain memohon ganti rugi am berjumlah RM1 juta, ganti rugi khas, teruk, teladan dan lain-lain relif yang difikirkan wajar oleh mahkamah.
Noorfarashikin mendakwa pada Januari lepas defendan melalaui laman web hhtp:/www.ohbulan.com/ telah menerbitkan satu artikel.
Beliau berkata artikel itu antara lain bermaksud beliau merupakan seorang yang curang, tidak boleh dipercayai dan isteri yang tidak setia.
Wanita itu berkata reputasi peribadi dan profesionalnya telah rosak dan beliau mengalami kesedihan, rasa malu dan tersinggung perasaan akibat penyiaran artikel itu. – Bernama

JAIP gempur kaki ponteng puasa

Posted on the July 27th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
KUANTAN – Tiada rasa malu atau sebarang reaksi bersalah ditunjukkan seorang kaki ponteng puasa apabila dicekup penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) ketika sedang merokok di sebuah siber kafe, di pelabuhan di sini, semalam.
Ketika premis itu diserbu, lelaki berusia lingkungan 30-an berkenaan leka dengan permainan komputer sambil merokok sehingga tidak sedar kedatangan kakitangan Jaip yang sebelum itu membuat serbuan di sebuah kedai makan bersebelahan.
Terkejut dengan kehadiran anggota Jaip, lelaki berkenaan bertindak mencampakkan puntung rokok di bawah meja tetapi hanya tersengih-sengih apabila ditanya mengapa tidak berpuasa.
Manakala, serbuan di sebuah kedai makan bersebelahan siber kafe berkenaan menyaksikan sekumpulan lelaki bertempiaran lari bagi mengelak dicekup Jaip.




Sebaik sahaja kenderaan Jaip berhenti di hadapan premis, kaki ponteng puasa yang sedang menjamu selera atau mengambil makanan bertindak melarikan diri melalui pintu belakang.
Mereka tidak mempedulikan makanan di pinggan dan lari dengan keadaan tangan tidak dicuci serta meninggalkan kenderaan begitu sahaja.
Sebelum Jaip membuat serbuan, Sinar Harian turut melakukan tinjauan di sekitar kedai makan berkenaan dan didapati kenderaan tidak putus- putus berhenti di kedai makan itu dan selang beberapa ketika pelanggan yang beragama Islam keluar membawa bungkusan makanan.
Seorang penduduk yang enggan dikenali berkata, sebuah kedai makan milik peniaga India di Pelabuhan menjadi “port” bagi kalangan ponteng puasa membeli makanan.
Menurutnya, kedai berkenaan beroperasi pada awal pagi dan pelanggannya yang terdiri daripada pelbagai kaum termasuk orang Islam turut membeli makanan bermula awal pagi walaupun ketika bulan puasa.
“Kedai ini memang beroperasi seperti biasa memandangkan pelanggannya ramai bukan Islam tetapi bila tiba bulan puasa ramai pula orang Islam yang mengunjunginya.
“Dari awal pagi hinggalah jam 6.00 petang memang pelanggan tidak putus-putus datang dan memang ramai orang Islam keluar masuk ke kedai ini.
“Biasanya mereka tidak makan di situ tetapi hanya membeli makanan dalam bungkusan untuk di makan di tempat lain,”katanya.
Ops Pandu lalu
SELEPAS Pelabuhan, Jaip meneruskan misi memburu golongan ponteng puasa di restoran makanan segera di Teluk Cempedak.
Tiba sahaja di lokasi, kelihatan kereta bersusun panjang menunggu giliran untuk membeli makanan di kaunter perkhidmatan pandu lalu.
Apabila diperhatikan rata-rata pelanggan ialah orang Islam yang tanpa segan silu membeli makanan.
Alasan yang diberikan apabila di soal penguat kuasa Jaip, makanan yang dibeli adalah untuk anak dan isteri di rumah.
Dalam serbuan di kedai 24 jam pula, seorang lelaki yang sedang merokok dan membeli makanan turut dicekup.
Ketua Penguatkuasa Jaip, Ahmad Rafli Abd berkata, sebanyak sembilan premis perniagaan termasuk kedai makan, kedai 24 jam dan restoran makanan segera yang menggunakan perkhidmatan pandu lalu diserbu sempena operasi itu.
“Sebanyak empat kumpulan dipecahkan untuk membuat serbuan dan pemantauan secara berasingan di beberapa lokasi di Kuantan.
“Kita sebenarnya menerima banyak aduan mengenai kegiatan kaki ponteng dan anggota Jaip turun padang ke lokasi-lokasi dimaksudkan.
“Beberapa orang “kaki ponteng” berjaya ditangkap ketika serbuan di pelabuhan dan mereka telah diberikan notis untuk memberikan keterangan lanjut di Pejabat Jaip.
“Paling banyak aduan diterima ialah gejala kaki ponteng menggunakan perkhidmatan pandu lalu dan ketika operasi di salah sebuah restoran makanan segera dalam masa 45 minit terdapat kira-kira 20 kenderaan orang islam yang membeli makanan.
“Apa yang mencurigakan mereka membeli makanan seawal jam 12.00 tengahari tetapi untuk kali ini kita hanya memberi peringatan dan nasihat.
Kata beliau, kerjasama pemilik premis makanan segera yang menyediakan perkhidmatan pandu lalu juga amat penting bagi membanteras gejala ponteng puasa.
“Sesiapa yang menjual atau membeli untuk tujuan dimakan serta-merta, makan, minum atau menghisap atau bersubahat boleh dituduh dengan kesalahan tidak berpuasa di bulan Ramadan.
“Jika sabit kesalahan , pesalah boleh dikenakan denda RM500 atau 3 bulan penjara atau kedua-duanya iaitu melakukan kesalahan di bawah Seksyen 137 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dalam bulan Ramadan,” katanya.
Sinar

Undi BN dapat lebih pahala?

Posted on the July 27th, 2012 under Politik by admin

  • Share

KOTA BHARU- Pemuda Umno Kelantan menyifatkan pengundi yang akan mengundi Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang akan mendapat lebih pahala daripada apa yang mereka peroleh berbanding mengundi Pas.
Ketuanya, Anuar Safian berkata, pihaknya memberi jaminan jika Pas tidak berbuat apa-apa kemajuan dalam Islam dan bangsa Melayu di negara ini, mereka tidak boleh mendabik dada dengan mengatakan rakyat akan mendapat pahala apabila mengundi parti itu.
“BN terbukti banyak mengotakan janji dan menggerakkan syiar Islam di negara ini.




“Apabila bandingan dibuat terhadap tahap pencapaian Pas yang banyak menabur janji berbanding mengotakannya, malah mengatakan dengan memberi sokongan sudah membuahkan pahala, tentu rakyat yang mengundi BN mendapat ganjaran lebih daripada itu,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.
Pada 29 Jun lalu, Timbalan Pesuruhjaya III Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membuat kenyataan dengan mencabar Umno mengundi parti itu atau BN pada pilihan raya umum akan dikira sebagai amal soleh dan pahala jika Umno percaya perjuangannya selari dengan apa yang dikehendaki Islam.
Anuar berpendapat, pahala itu boleh diibaratkan orang yang solat sunat Tarawih lapan dan 20 rakaat pada bulan puasa, jika solat lapan rakaat boleh mendabik dada dengan mengatakan mendapat pahala besar, sudah tentulah Terawih 20 rakaat lagi besar pahalanya.
Pada masa sama, beliau berkata, rakyat seharusnya membuat penilaian sebenar mengenai kemajuan syiar Islam yang dicapai sepanjang 12 dan 22 tahun pemerintahan kerajaan Pas Kelantan.
“Mereka (rakyat) perlu memikirkan sama ada ia (Pas) layak atau tidak diberi pengiktirafan demikian.
“Apa hukumnya pula jika mengundi sebuah parti yang hanya pandai berjanji yang penuh dengan retorik, iklan dan saling memfitnah kerana apa yang dirisaukan, melaluinya takut ia boleh menambah dosa,” katanya.
Sinar

Labu air luar biasa, 1.8 meter

Posted on the July 27th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Pak Su Mail menunjukkan buah labu air yang mencapai hampir 1.8 meter panjang, selepas menanamnya di belakang madrasah beberapa bulan lalu.
PASIR MAS – Kebiasaannya, buah labu air mencapai kepanjangan tidak lebih daripada 30 sentimeter (cm). Berbeza pula dengan labu air di Kampung Belukar, apabila ia mencapai ketinggian lebih 150 cm.
Guru al-Quran, Pak Su Mail berkata, dia tidak mengesyaki sebarang perubahan, ketika mula menanam buah labu air di belakang madrasah.




Namun katanya, dia mula berasa pelik, apabila mendapati buah itu tidak berhenti membesar, setiap kali melihatnya selepas mengajar al-Quran di madrasah tersebut.
“Ramai juga yang bertanya mengenai buah ini, namun ia hanya buah biasa seperti yang diperoleh di pasar.
“Saya juga tidak meletakkan sebarang baja, sebaliknya membiarkannya tumbuh di belakang madrasah,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Menurutnya, selepas mendapati buah ini berhenti membesar, dia dapati buah ini, mencapai lebih kurang 1.8 meter panjang.
Katanya, dia tidak menyangka, akan mendapat buah labu air panjang, dan menyifatkannya sebagai rezeki daripada ALLAH SWT kepadanya.
Sinar

Bayi kena sembelih di tempat pembuangan sampah

Posted on the July 27th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share

BAYI malang dirawat di hospital tempatan di Anshan, Liaoning.
BEIJING: Seorang bayi baru lahir yang ditemui dalam plastik di tempat pembuangan sampah dengan kesan kelar di leher dilaporkan semakin pulih, semalam.
Bayi perempuan itu ditemui bersama urinya yang masih melekat diselamatkan selepas seorang lelaki yang mencari barang lusuh terserempak dengan beg plastik berkenaan di bandar Anshan, Liaoning.
Penduduk tempatan menghubungi polis sebelum bayi terbabit dikejarkan ke hospital dan keadaannya dilaporkan kritikal. Seorang saksi berkata, bayi itu masih bernafas dan denyutan jantungnya dapat dilihat.




“Seluruh tubuhnya berlumuran darah akibat kesan kelar di lehernya,” katanya. Polis berkata, doktor yang merawat bayi terbabit mendapati dia mengalami kecederaan parah akibat kelaran sepanjang lima sentimeter itu.
“Luka itu begitu dalam sehingga mencederakan saluran pernafasan bayi terbabit,” katanya. Doktor pula berkata, bayi malang itu mungkin mati serta-merta jika luka berkenaan terkena lebih dalam.
Sumber berkata, bayi terbabit mungkin mangsa dasar mengehadkan setiap keluarga memiliki seorang anak yang diamalkan di China.
Ia juga mungkin didorong kecenderungan pasangan suami isteri China yang gemar memiliki anak lelaki berbanding perempuan. Dipercayai bayi berkenaan lahir pramatang dan mungkin berusia antara 32 dan 24 minggi. – DM

Populariti Najib: Cina naik, kaum Melayu, India susut

Posted on the July 27th, 2012 under Politik by admin

  • Share

Infografik Prestasi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
SHAH ALAM – Tahap populariti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di kalangan pengundi di Semenanjung “kekal stabil” di tahap positif meskipun merekodkan sedikit penurunan membabitkan kaum Melayu dan India, demikian menurut kajian kendalian Merdeka Center.
Penemuan firma itu, yang dikeluarkan semalam, menunjukkan populariti Najib pada bulan lalu berada di paras 64 peratus berbanding 65 peratus Mei lalu.




Kajian itu juga menunjukkan paras rasa puas hati terhadap prestasi Perdana Menteri di kalangan pengundi Melayu, penduduk majoriti negara ini, dan India, kaum minoriti, masing-masing menurun daripada paras 79 peratus kepada 75 peratus dan 72 peratus kepada 69 peratus.
Bagaimanapun sokongan pengundi Cina terhadap prestasi Najib telah meningkat daripada 37 peratus pada Mei lalu kepada 42 peratus bulan lalu.
“Meskipun mengalami penurunan di kalangan pengundi kaum India dan Melayu, paras yang direkodkan masih tinggi. Cuma ada perubahan sedikit di kalangan pengundi Cina,” kata Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian ketika dihubungi Sinar Harian Online.
Katanya, perkembangan itu merupakan “satu pemulihan” sokongan terhadap kepimpinan Perdana Menteri selepas perhimpunan Bersih 3.0.
Ketika ditanya sama ada ia satu peningkatan ketara sejak Pilihan Raya Umum 2008, Ibrahim berkata, masih awal untuk berkata demikian dan memerlukan satu lagi pusingan kajian untuk mendapatkan kepastian arah aliran sokongan kaum Cina kepada Najib.
Terdahulu dalam satu kenyataannya, Ibrahim berkata, pendirian komuniti-komuniti itu kemungkinan dipengaruhi oleh kebimbangan mereka tentang keadaan ekonomi negara khususnya di kalangan pengundi India.
“Ia juga ada kaitan dengan rasa tidak puas hati berhubung kenyataan berkaitan dengan aktivis (Pengerusi Bersama Bersih 2.0) Datuk S. Ambiga,” kata beliau lagi.
Kajian terbaru ini dikendalikan antara 22 dan 29 Jun lalu membabitkan 1,010 pengundi berdaftar melibatkan 59 peratus pengundi Melayu, Cina (32 peratus) dan India (sembilan).
Ibrahim berkata, meskipun Najib merekodkan paras populariti yang stabil dan masih tinggi, kajian yang sama juga menunjukkan bahawa pandangan pengundi terhadap kerajaan terus mengalami penurunan.
Katanya, seramai 42 peratus responden melahirkan pendirian bahawa “mereka gembira dengan kerajaan” – satu penurunan sebanyak enam peratus berbanding kajian dikendalikan pada pertengahan Mei 2012.
“Penurunan ini sangat ketara di kalangan pengundi Melayu, di mana respons mereka yang mengatakan ‘gembira’ dengan kerajaan mengalami penurunan daripada 65 peratus pada bulan Mei kepada 58 peratus Jun 2012,” katanya lagi.
Ibrahim juga berkata, kajian pihaknya juga menunjukkan bahawa pendirian berhubung isu-isu ekonomi khususnya kos hidup dan gaji menjadi aspek pilihan utama di kalangan pengundi – 39 peratus pada bulan lalu berbanding 33 peratus pada Mei lalu.
“Ini disusuli dengan kebimbangan berkenaan dengan kadar jenayah dan masalah sosial pada 12 peratus dan isu-isu politik sekitar lapan peratus,” katanya lagi.
Kosmo


Ianya dipegang oleh Imam Al-Qurtubi, pendapat Imam As-Syafie di dalam Qaul Qadimnya dan pendapat sesetengah ulama Syafie’iyah dan termasuk pendapat yang yang masyhur daripada Imam Abu Hanifah. (Lihat Ma’sar Al-Inafah, Jilid 1 ms.72)

Imam Al-Qurtubi menyatakan : “Pemerintah yang dilantik kemudian menjadi fasiq setelah perlantikan. Berkata jumhur, sesungguhnya terfasakh dan tercabut kepimpinannya dengan sebab fasiq yang zahir dan dimaklumi. Ini adalah kerana, sesungguhnya telah sabit bahawa kepimpinan adalah dilantik untuk melaksanakan hudud, menyempurnakan hak-hak, menjaga harta anak yatim..sehingga akan rosak maksud kepimpinan itu melalui kefasiqkan yang ada pada dirinya. (Lihat : Jami Ahkam Al-Quran Jilid 1 ms. 271)

No comments:

Post a Comment