Wednesday, July 25, 2012

HATI2LAH PILIH PASANGAN...MALAH TAK BOLEH BERCAMPUR GAUL SEDANGKAN BELUM SUAMI ISTERI...MENEMPAH NAHAS@KECELAKAAN LAH

Dera hingga pecah usus

Oleh Raja Norain Hidayah Raja Abdul Aziz
rnorain@hmetro.com.my

KUANTAN: “Saya tidak akan memaafkannya dan tidak sesekali menerimanya semula,” kata Norhidayah Ahmad, 22, ibu kepada bayi berusia lapan bulan yang disahkan doktor pecah usus dipercayai akibat didera teman lelaki ibu kandungnya itu.
Norhidayah yang juga ibu tunggal berkata, dia tidak menyangka teman lelakinya berusia 19 tahun itu sanggup mendera Mohamad Adam Mikhail Abdullah kerana kekasihnya itu sangat menyayangi anaknya.
“Selepas apa yang berlaku, dia tidak boleh terlepas daripada perbuatannya.
Saya mahu dia rasa azab yang Adam rasa,” katanya yang ditemui di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini, semalam.

Norhidayah berkata, dia hanya menyedari ada sesuatu yang tidak kena terhadap Adam apabila anaknya itu kelihatan tidak bermaya dan muntah-muntah ketika dia pulang dari tempat kerja, awal pagi kelmarin.
Sebelum itu, Norhidayah meninggalkan Adam kepada suspek ketika keluar bekerja di tapak ekspo di hadapan Terminal Makmur, di sini, jam 8 malam Isnin lalu dan pulang semula ke bilik sewa pada jam 3 pagi kelmarin.

Dentuman maut

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

HANCUR...keadaan kereta mangsa yang remuk selepas dirempuh kereta api.
HANCUR...keadaan kereta mangsa yang remuk selepas dirempuh kereta api.
ARAU: Akibat terlajak selepas memotong barisan kereta yang berhenti di lintasan kereta api Kampung Ngulang di sini, seorang warga emas terbunuh apabila keretanya terkandas di tengah landasan dan diseret kereta api sejauh 10 meter, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, Yahaya Kassim, 74, maut akibat cedera parah di kepala dan dada apabila Proton Wira dipandunya dirempuh kereta api barang dari arah Butterworth ke Padang Besar.

Difahamkan, ketika kejadian mangsa dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Batu 1, Kampung Ngulang dan kereta dipandunya terlajak melepasi palang sebelum tersangkut di landasan.
Anak keduanya, Asri Yahaya, 50, yang tinggal di Kangar, dekat sini, berkata bapanya kerap menggunakan jalan berkenaan untuk membeli juadah berbuka puasa sepanjang Ramadan ini.

Dia yang ditemui di Bilik Mayat Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, semalam, berkata kali terakhir dia bertemu bapanya pada minggu lalu.

“Ayah dalam perjalanan pulang ke rumah selepas membeli 60 telur di kedai berhampiran. Dia sempat berpesan kepada anak lelaki saya supaya membelikan juadah untuk berbuka puasa bersama ibu saya (Rosnah Abdullah, 72),” katanya.

Pengawal pagar lintasan kereta api dikenali sebagai Khairul berkata, dia sudah memeriksa kawasan lintasan sebaik palang diturunkan dan kereta serta motosikal berbaris di belakang palang.

Menurutnya, sebaik kereta api melintasi pondoknya yang berada bersebelahan palang, dia terdengar bunyi hon daripada kereta api berkenaan diikuti dentuman kuat.
“Saya tidak sedar kenderaan mangsa melepasi landasan berkenaan kerana sedang memberi isyarat bendera hijau kepada pemandu kereta api yang melintasi sebelum terdengar bunyi hon dan dentuman kuat.

“Sebelum palang diturunkan, saya dapati semuanya berada dalam keadaan elok dengan kereta berbaris di belakang palang, tetapi tidak menyangka sebuah kereta sudah melepasi landasan dipercayai terlajak.

“Saya terkejut apabila mendengar dentuman itu dan nampak kereta mangsa berpusing beberapa kali sebelum tersadai kira-kira 10 meter dari tempat pelanggaran,” katanya.

Khairul dan orang ramai membantu mengeluarkan mangsa yang berlumuran darah dari dalam keretanya dan kereta api barang berkenaan berhenti kira-kira 100 meter dari lintasan itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain berkata, kereta mangsa dipercayai memotong kenderaan lain yang beratur sebelum terlajak memasuki landasan.

“Sebaik dirempuh, mangsa yang berada di dalam keretanya diseret kereta api berkenaan sejauh 10 meter sebelum tersadai di bahu landasan.

“Akibat rempuhan itu mangsa yang cedera parah di kepala dan dadanya, disahkan meninggal dunia kira-kira jam 5.30 petang ketika menerima rawatan di HTF,” katanya.

Jatuh dalam periuk nasi

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
am@hmetro.com.my

SUNGAI SIPUT: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun melecur teruk muka dan badannya selepas terjatuh ke dalam periuk nasi yang sedang menggelegak di rumahnya di Kampung Tok Sirat, Lintang, di sini.
Dalam kejadian jam 7.30 petang Rabu minggu lalu, Nor Umairah Qaisara Mohamad Nordin, melecur teruk di kepala, tangan dan kaki akibat terjatuh ke dalam periuk nasi yang sedang dimasak.

Ibunya, Norhasimah Mat Ramli, 34, berkata, nahas berlaku ketika dia ke hospital untuk mendapatkan rawatan jangkitan virus kencing tikus.

Menurutnya, anak bongsunya itu dijaga adik perempuannya, Mastura Mat Ramli, 19.


“Apa yang saya tahu Umairah ketika itu sedang bermain dalam bilik bersama dua kakaknya manakala suami saya, Mohamad Nordin Mohamad, 44, sedang solat Maghrib.

‘Keadaan seperti di medan perang’



SYUKUR...tujuh pelajar Malaysia selamat pulang dari Syria mengaminkan doa di KLIA.
SYUKUR...tujuh pelajar Malaysia selamat pulang dari Syria mengaminkan doa di KLIA.
GEMBIRA...Abdul Halim   memeluk bapanya, Mohd Ghazali Mohd Sahar  setibanya di KLIA.
GEMBIRA...Abdul Halim memeluk bapanya, Mohd Ghazali Mohd Sahar setibanya di KLIA.
SEPANG: “Situasi di sana memang tidak ubah seperti di medan perang, sebab setiap hari boleh dengar letupan. Paling menakutkan kawasan letupan itu hanya kurang sekilometer daripada rumah,” kata seorang penuntut Malaysia di Syria, Mohd Luqman Saidin, 23, sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), di sini, semalam.
Menurutnya, setiap hari dia dan tiga rakan serumah menjalani kehidupan dalam ketakutan dan cemas kerana mendengar bunyi letupan dilepaskan pihak bertelagah di antara tentera pembebasan dan tentera kerajaan negara berkenaan.
“Walaupun kawasan itu berdekatan dengan tempat kediaman, saya tidak pernah lihat daripada dekat apa yang terjadi. Saya cuma nampak helikopter selalu berlegar di ruang udara.

“Letupan berlaku selepas waktu Asar hingga ke tengah malam. Sebab itu kami tidak dibenarkan keluar pada waktu malam dan duduk di rumah saja,” katanya.


Mohd Luqman yang berasal dari Kuala Ketil, Kedah adalah seorang daripada tujuh pelajar Malaysia yang dibawa pulang kerajaan dari negara bergolak itu melalui pesawat Emirates EK346.

Ditemui merayau

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Menyedihkan apabila seorang pelajar madrasah ditemui berkeliaran tanpa hala tuju dalam keadaan berkaki ayam dan berpakaian lusuh di pekan ini, Isnin lalu.
Mangsa berusia 13 tahun yang memakai seluar dan baju sukan berwarna kuning serta bertopi merah itu ditemui kebingungan oleh anggota keselamatan kira-kira jam 9 malam.

Sumber berkata, beberapa anggota keselamatan yang melihat gerak-geri mangsa mendekatinya dan meminta dia menunjukkan rumahnya.
“Anggota keselamatan kemudian membawa pelajar itu ke beberapa rumah di sekitar pekan ini, namun penghuninya menafikan itu adalah anak mereka.

“Selepas buntu mencari rumahnya, pelajar itu kemudian diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat,” katanya di sini, semalam.

Katanya, pelajar malang itu dihantar ke JKM bagi mendapatkan perlindungan sementara sebelum usaha mengesan ibu bapanya dilakukan.

Pegawai JKM Daerah Alor Gajah, Shahrawati Shahruddin berkata, pihaknya mengesahkan ada menerima pelajar terbabit yang ditemui merayau di sekitar pekan ini, kelmarin.

Katanya, mangsa dihantar dua anggota keselamatan kira-kira jam 2 petang dan pihaknya mendapati pelajar itu seperti ketakutan dan hanya mendiamkan diri.
“Selepas dipujuk, pelajar itu memberitahu dia tinggal di Tanjung Agas, Port Dickson. Kami kemudian terus ke rumah keluarganya dan diberitahu mangsa masih bersekolah di sebuah madrasah di Gadek, dekat sini, sebelum membawanya ke sana.

“Pengetua madrasah mengakui budak itu adalah pelajarnya dan memberitahu sudah membuat laporan polis berhubung kehilangannya,” katanya.

Menurutnya, pelajar itu kemudian diserahkan kepada madrasah berkenaan memandangkan dia masih belajar di sana.

Bagaimanapun, beliau berkata, pihaknya akan terus memantau pergerakan pelajar terbabit bagi mengelak kejadian sama berulang.

Patah kaki rebut anak

Oleh Asmah Rusman dan Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KAJANG: Seorang wanita cedera di kepala dan patah kaki kanan akibat terseret kereta dipandu bekas suaminya sejauh kira-kira 10 meter selepas kedua-duanya berselisih faham kerana berebut anak.
Kejadian berlaku di Taman Prima Kajang, di sini, kira-kira jam 1 tengah hari dan mangsa yang berusia 29 tahun dikatakan pengsan akibat kecederaan dialami.
Bapa mangsa yang mahu dikenali sebagai Rama, 49, berkata, anaknya diserang bekas suami berusia 30-an yang mahu mengambil anak lelaki mereka berusia lima tahun.

Menurutnya, pasangan itu sudah bercerai sejak sebulan lalu dan hak penjagaan terhadap dua anak lelaki mereka yang berusia setahun dan lima tahun dijaga mangsa.


“Sebelum kejadian, bekas menantu saya datang ke rumah dan mahu mengambil anak sulung mereka hingga berlaku pergaduhan. Anak saya cuba menghalang apabila bekas suaminya mahu membawa anak mereka ke rumah ibunya di Pahang.

“Sebaik merampas kanak-kanak itu, bekas suaminya terus masuk ke dalam kereta menyebabkan anak perempuan saya berlari untuk mendapatkan kembali anaknya,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, mangsa cuba mengambil anaknya yang diriba bekas suaminya, namun tidak berjaya apabila lelaki itu terus memandu kereta tanpa menghiraukan mangsa yang terseret.

Rama berkata, dia membawa anak perempuannya itu yang bekerja sebagai tukang cuci di sebuah sekolah ke Hospital Kajang untuk rawatan lanjut sebelum membuat laporan di Balai Polis Kajang, kelmarin.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

No comments:

Post a Comment