Saturday, July 28, 2012

JADI MURAH TAPI TAK HENDAK...LAGI BAIK CARANYA TAPI TAK NAK....ORANG NI BUKANNYA BODOH TAPI TAK BERAPA CERDIK

Subhanallah! Fenomena Langit Berwarna Ungu Di Britain

Posted on the July 28th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share

Pernahkah anda melihat fenomena langit berwarna ungu? Mungkin ada yang mengatakan ia sebagau satu fenomena yang dikenali dengan nama Aurora dan tentunya sudah banyak diketahui orang. Aurora adalah fenomena alam yang menyerupai pancaran cahaya yang menyala-nyala pada lapisan ionosfer dari sebuah planet sebagai akibat adanya interaksi antara medan magnetik yang dimiliki planet tersebut dengan partikel bermuatan yang dipancarkan oleh Matahari.
Namun ini adalah fenomena langit ungu bukan Aurora. Fenomena sangat jarang ditemui ini terjadi di langit Essex, Inggeris. Fenomena di mana zarah dari matahari menyebabkan langit berwarna hijau atau merah memang kerap ditemui di Norway atau utara Skotalandia.
Namun, pemandangan sangat jarang ditemui di mana langit berubah menjadi ungu terjadi di selatan Inggeris. “Pada mulanya saya tak menyangka akan melihat pemandangan ini. Saat itu benar-benar menakjubkan dan saya tak tahu apa dapat melihatnya lagi di kehidupan saya. Saya sangat senang melihat hasil gambar yang saya ambil saat itu” kata jurugambar Petet Scott (43) yang berjaya melihat fenomena ini di luar bandar. Saat itu, Peter menggunakan kamera Canon DSLR 5D untuk mengambil gambar fenomena langit ungu tersebut.




Subhanallah! Fenomena langit ungu ini jika berlaku di hadapan mata kita sudah tentu ia bagaikan satu pemandangan yang sangat indah. Ia sebenarnya sudah cukup menggambarkan betapa hebatnya kuasa Allah SWT. Semoga kita dapat menghayati hikmah di sebalik kejadian ini.
Sumber: Melayukini

Kisah Iktibar di Penjara Sungai Buloh

Posted on the July 28th, 2012 under Agama,Tempatan by admin

  • Share

Seorang ustaz telah menceritakan sebuah kisah yang berlaku di penjara Sg. Buloh. Sebuah kisah benar. Mengikut cerita beliau, semasa beliau habis memberi ceramah agama pada banduan di sana.
Pengarah Penjara telah berjumpa dengan beliau dan menceritakan pada beliau tentang seorang banduan yang bernama Mohd. Amin Mohd. Razali iaitu ketua kumpulan Al-Mau’una yang didapati bersalah kerana melancarkan perang kepada Yang Dipertua Agong.
Amin dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Apa yang menarik ialah peribadi si Amin ini. Beliau seorang yang berdisplin, kuat beramal, mengaji quran, solat malam dan baik dikalangan sesama banduan lain. Pendek kata banduan yg tiada bermasalah.




Seminggu sebelum dia digantung, pengarah penjara telah menziarahi sel beliau dan terkejut kerana terdapat bau yang harum. Bau itu tak hilang walaupun beliau telah pulang ke rumah, bau harum itu masih melekat pada pakaiannya.
Mengikut ceritanya lagi, pada malam sebelum dia digantung, dia berpesan supaya dikejutkan pada jam 4.00 pagi. Dia digantung pada Subuh pagi jumaat.
Pada malam sebelum dia digantung, didapati si Amin ini tidur begitu lena sekali seolah-olah tiada apa-apa akan berlaku pada pagi esoknya sedangkan dia akan dihukum gantung pada pagi esok. Bayangkan kalau orang nak kena gantung pagi esok, mesti gelisah dan mesti tak boleh tidur punya.
Bila tepat jam 4.00 pg, Amin ini pun dikejutkan, dia terus beramal, solat taubat, tahajud, mengaji dan sujud syukur dan dia berpesan supaya dibawa ke tali gantung ketika dia sedang sujud syukur.
Ketika Amin sedang sujud pd masa itulah dia dibawa ke tali gantung. Bila tiba masa hendak digantung, tiba-tiba Amin ini pengsan dan tidak sedarkan diri. Masa semakin suntuk dan Amin harus digantung ketika itu juga, maka kepala dia ditutup dgn kain hitam dan hukuman pun dijalankan.
Agak pelik ketika itu kerana hukuman gantung tersebut seperti menggantung anak patung yang tidak bernyawa, tiada pergerakan, tiada jeritan. Didapati juga selipar jepun yg dipakai oleh Amin masih melekat pada kakinya, begitu juga tasbih masih tidak terlepas dari tangan.
Apabila janazah Amin dibuka penutup muka didapati lidah tidak terjelir keluar spt kebiasaan mereka yg digantung. Tangan seperti orang dalam solat di jari telunjuk seperti membaca tahiyat akhir.
Subhanallah, mungkin Allah sudah mengambil nyawanya dulu sebelum digantung. Begitulah kebesaran Allah yg memberi Rahmat kepada hamba-hambanya yang soleh dan sentiasa bertaubat.
Mungkin ini satu petunjuk dari ALLAH kpd kita semua. Inilah kisah yg diceritakan semula oleh Ustaz tersebut.
P/S: Jika seorang mukmin akan meninggal, malaikat-malaikat turun dari langit kepadanya dengan membawa kain kafan dari surga serta membawa wewangian dari surga. Lantas para malaikat itu duduk di sekeliling orang mukmin yang akan meninggal tadi.
Para malaikat duduk mengelilingi sang mukmin sepanjang mata memandang (sgt banyaknya malaikat itu). Menyusul kemudian, datanglah Malaikat Maut duduk di dekat kepala sang mukmin. Malaikat Maut berkata, “Wahai jiwa yang tenang, keluarlah menuju ampunan Allah dan keridhaan-Nya.”
Dengan demikian, keluarlah jiwa sang mukmin dari jasadnya bagaikan keluarnya tetesan air dari bibir tempat air.
WALLAHU A’LAM,

Lagi kajian MPN: Kedah akan kekal di tangan Pas

Posted on the July 28th, 2012 under Politik by admin

  • Share

BANGI BARU BANGI – Jika penemuan kajian Universiti Utara Malaysia (UUM) membabitkan 10,800 responden mendapati majoriti pengundi Kedah memilih Barisan Nasional (BN) menerajuinya semula, seorang lagi anggota Majlis Profesor Negara (MPN) berpendapat Pakatan Rakyat (PR) khususnya Pas boleh mengekalkan negeri utara Semenanjung itu.
Prof Dr Mansor Mohd Noor dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendedahkan penemuan kajiannya hari ini – Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan akan kekal di tangan PR.
Pun begitu katanya, Selangor, negeri paling kaya di Malaysia, akan jatuh ke tangan BN sebagaimana disebutkan dalam laporan kelmarin.




Anggota panel forum mengenai PRU13 ini berkata, penemuan pihaknya diperoleh menerusi kajian berkala yang dikendalikan beliau antara April dan Mei lalu.
“Kami menjalankan kajian dari bulan ke bulan, melibatkan kumpulan berfokus, kajian panel,” kata beliau ketika ditemui selepas membentangkan hasil kajiannya di sini, hari ini.
Turut menjadi panel forum yang diadakan sempena Program Semarak Kasih MPN Bersama Anak Yatim di sini petang ini ialah Prof Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin dan Prof Datuk Seri Dr Syed Arabi Syed Idid.
Mansor yang juga Felo Penyelidik Utama Institut Kajian Etnik (Kita) Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Perlis, Terengganu, Sabah, Sarawak, Labuan dan Putrajaya akan kekal di bawah BN.
Penemuannya juga menunjukkan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur akan kekal dikuasai PR.
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Sarawak tidak melibatkan kerusi Dewan Undangan Negeri.
Dalam laporannya kelmarin, Prof Dr Rohana Yusof berkata, rakyat negeri itu juga yakin dengan cara kepimpinan yang di bawah oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menerajui negara.
Menurutnya, ini kerana corak pemerintahan yang dibawa oleh Perdana Menteri secara tidak langsung meningkatkan tahap ekonomi di negeri itu, berbanding Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.
“Kajian itu menunjukkan 65 peratus kepimpinan Najib mampu meningkatkan tahap ekonomi negara berbanding 44 peratus yang dilakukan oleh Azizan untuk negeri itu.
“Malah 67 peratus juga menyukai corak kepimpinan Perdana Menteri berbanding dengan menteri besar yang hanya 41 peratus. Ini menunjukkan rakyat kini mula memihak kepada Kerajaan Persekutuan, “ katanya.
Beliau berkata demikian dalam sesi perbincangan Meja Bulat anjuran MPN yang bertajuk ‘PRU13: Malaysia Pilih Siapa?’. Perbincangan pusingan pertama ini membawa tajuk ‘Prestasi dan Potensi BN di 4 Negeri, Siapa Jadi Pilihan?’.
Rohana yang juga berkata, kajian ini dilakukan di 36 Dewan Undangan Negeri turut mendapati 59 peratus rakyat Kedah mendakwa bahawa Kerajaan Negeri gagal mengotakan janji yang dibuat oleh mereka.
MPN mempunyai keanggotaan kira-kira 1,700 orang.
Ketika ditanya mengapa hasil kajian beliau berbeza dengan yang dikendalikan oleh Rohana, Mansor menjelaskan, perbezaan seumpama itu bukan sesuatu yang luar biasa.
Katanya, mengambil kira aspek permasalahan dan objektif kajian, perbezaan hasil kajian bukan sesuatu yang luar biasa.
“Kajian saya kendalikan kajian panel, melibatkan kumpulan fokus… ia berbeza daripada kajian Prof Syed, sebagai contoh, yang mana beliau menggunakan tujaun dan matlamat, dan juga method kajian yang berbeza,” katanya.
Jelas beliau, sebagaimana diketahui kajian Rohana dikendalikan ada Oktober dan November lalu manakala “hasil kajian saya ini pada April dan Mei lalu.”
“Malah, hasil kajian saya juga pernah menunjukkan Johor akan jatuh… hasil kajian tahun lalu. Tetapi pada hari ini keadaan berbeza, pengundia menunjukkan pendirian berbeza,” kata beliau sambil menambah, sama ada pengundi sudah membuat keputusan muktamad, sukar untuk ditentukan.
“Tempoh kempen lima hari semasa kempen adalah masa yang penting bagi pengundi membuat keputusan. Jadi, kajian pada lima hari semasa akan memberi gambaran siapa seseorang pengundi akan menyokong,” katanya lagi.
Sinar

Harga barang naik ketika Ramadan, menjelang Aidilfitri

Posted on the July 27th, 2012 under Politik by admin

  • Share

KUALA LUMPUR – Ketika bulan Ramadan dan sambutan Aidilfitri menjelang tiba, harga barangan keperluan pengguna didapati meningkat.
Misalnya dalam tinjauan Bernama di Pasar Basah Seksyen 17, Petaling Jaya, didapati bawang besar yang sebelum ini dijual pada harga RM2.20 sekilogram, meningkat ke RM2.50 sekilogram.
Begitu juga dengan cili merah yang sebelum ini dijual RM9 sekilogram naik kepada RM10 sekilogram sementara tepung gandum naik kepada RM2.20 sekilogram berbanding RM2.10 sebelum ini.




Seorang peniaga sayur M. Ganesamy, 31, mengakui tentang kenaikan harga barangan dengan berkata pemborong mengenakan harga yang mahal menyebabkan para peniaga turut terpaksa menaikkan harga, misalnya harga ubi kentang dan bawang naik antara 10 hingga 40 sen.
“Kami terpaksa berbuat demikian kerana menurut pemborong, bahan-bahan tersebut mempunyai permintaan yang tinggi sebelum dan semasa bulan puasa.
“Ramai pelanggan yang merungut kerana harga yang dijual lebih mahal berbanding hari-hari biasa, tetapi kami tidak boleh buat apa-apa kerana pemborong menjual pada harga begitu,” katanya kepada Bernama.
Ia disokong oleh suri rumah, Ruby Wong, 29, bahawa sesetengah bahan mentah dijual dengan harga mahal terutama pada musim perayaan menyebabkan beliau tidak berani membelinya dalam kuantiti yang banyak.
“Tidak kira sambutan Deepavali, Hari Raya ataupun Tahun Baru Cina, harga bahan-bahan masakan seperti cili, ubi kentang, telur dan sayuran mesti naik kerana peniaga mahu mengambil kesempatan sempena musim perayaan,” katanya.
Namun keadaan ini didapati tidak berlaku di sebuah pasar raya di ibu kota dan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Kelana Jaya.
Harga barangan di pasar raya ini tidak mengalami kenaikan, walaupun dihadkan penjualannya bagi setiap pelanggan.
Pengurus pasar raya berkenaan yang enggan dikenali berkata permintaan tinggi untuk barangan makanan pada bulan puasa menyebabkan pihaknya terpaksa mengehadkan kuantiti penjualan.
“Barangan seperti minyak masak, kita beri dua botol setiap pelanggan dan telur dihadkan hanya 60 biji seorang. Kita hadkan kerana bimbang bekalan untuk pelanggan tidak cukup.
“Selain itu gula, mentega dan susu sejat krimer manis antara barangan yang mudah habis dijual dan barangan tersebut terpaksa dihadkan penjualannya untuk mengekalkan bilangan stok,” katanya.
Pengurus KR1M Kelana Jaya, Mohd Luqman, 40, berkata harga barangan kawalan seperti minyak masak, gula dan beras tidak berubah dan bekalannya mencukupi sehingga menjelang Aidilfitri.
“Beras dan minyak masak antara barangan yang cepat habis dijual, biasanya pelanggan akan membeli dalam kuantiti yang banyak menyebabkan kami terpaksa menambahkan bilangan barangan tersebut dari stor kami setiap hari.
“Pelanggan tidak perlu risau akan kekurangan bekalan makanan di KR1M kerana kami akan sentiasa menambah bilangan barangan dari semasa ke semasa,” katanya.
Pengunjung KR1M itu, Halina Bibi, 54, berkata harga barangan sentiasa kekal stabil di KR1M tetapi tidak berlaku di pasar biasa.
“Kerana harga barangannya stabil, saya lebih suka berbelanja di KR1M berbanding di pasar lain yang harga barangannya tidak menentu naik turunnya,” katanya. – Bernama

Rafizi: Kereta Proton tetap lebih murah tanpa duti eksais

Posted on the July 27th, 2012 under Politik by admin

  • Share

Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata kereta buatan nasional akan tetap lebih murah berbanding kereta import sekiranya cadangan Pakatan Rakyat untuk menghapuskan duti eksais dilaksanakan.
Menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, duti eksais adalah cukai menyeluruh yang dikenakan ke atas sekumpulan barangan tanpa mengira ia dihasilkan di dalam atau di luar negeri – seperti yang dikenakan ke atas produk arak.
Oleh itu, penurunan harga kesemua kereta sama ada model tempatan atau kereta import akan berkadar terus dengan jumlah cukai yang dihapuskan, jelasnya.
“Jika Proton dah ada kelebihan harga (murah) berbanding kereta Honda, kelebihan harga itu tetap akan ada di sana.




“Maka, harga Proton dan Perodua masih kekal rendah di pasaran,” kata Rafizi pada sidang media di ibu pejabat PKR tengah hari tadi.
Rafizi turut mengulas pandangan yang disuarakan ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin bahawa rancangan tersebut akan mengancam pengeluar kereta nasional Proton.
Katanya, pandangan seperti itu menunjukkan bahawa pemimpin Umno tidak dapat membezakan di antara cukai eksais dan cukai import kereta.
“Mereka tertukar antara duti eksais dan duti import.
“Mereka juga tidak perasan, pada tahun 2005 cukai import (dikurang dan) diganti dengan duti eksais,” kata Rafizi.
Menurutnya lagi, penghapusan duti eksais itu akan menyebabkan harga kereta tempatan turun kepada RM30,000 sahaja.
“Saya nak tunjuk betapa tidak adilnya cukai sekarang yang mencukai golongan miskin yang beli Proton dan Perodua.
“Kami percaya rakyat beli kereta bukan untuk bermewah-mewah.
“Ini mengukuhkan pendirian PKR, rombakan cukai ini penting untuk tambah pendapatan boleh guna dan kurangkan bebanan (hutang) rakyat,” kata Rafizi.
Malaysiakini

No comments:

Post a Comment