Thursday, September 27, 2012

BILA JENAYAH MENINGKAT...DAN BERLAKU BEGITU KERAP...SERTA PERLBAGAI BENTUK JENAYAH....ADAKAH INI SATU PERINGATAN ALLAH YANG KITA MASIH MENANGGUH2 MELAKSANAKAN UNDANG2 ALLAH SWT

Jual rakan hamil

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali dan Siti Na’imah Mohamed
am@hmetro.com.my

LAPOR...Asmah menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
LAPOR...Asmah menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
KUALA LUMPUR: “Tergamak dia menjual saya dan kandungan yang kini berusia lapan bulan dengan harga cuma RM400,” kata wanita mahu dikenali sebagai Asmah, 25, yang dijual rakan baiknya kepada sepasang suami isteri sebelum diselamatkan.
Menurutnya, rakannya itu bersama teman lelaki yang kedua-duanya berusia 30-an menjualnya kepada sepasang suami isteri di Damansara, di sini, jam 9 malam, 20 September lalu selepas dibawa dari rumahnya di Meru, Klang.
Asmah yang juga warga Indonesia berkata, dia mengenali pasangan kekasih terbabit yang juga jirannya sejak beberapa bulan lalu.

“Saya mengandung anak sulung hasil perkahwinan dengan suami yang juga warga Indonesia dan bekerja sebagai buruh sejak tiga tahun lalu di negara ini.

“Perkahwinan kami hanya bahagia setahun. Dua tahun berikutnya, saya sering dipukul suami yang panas baran.

Tak sempat urut

Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

CEKUP...wanita asing yang ditahan dalam operasi itu, kelmarin.
CEKUP...wanita asing yang ditahan dalam operasi itu, kelmarin.
MELAKA: Lima wanita asing disyaki tukang urut yang sedang menanti kehadiran pelanggan di sebuah premis di sekitar bandaraya ini tergamam dan tidak sempat melarikan diri apabila ‘dikunjungi’ pihak berkuasa, kelmarin.
Difahamkan, semua wanita warga Vietnam berusia 20 hingga 30-an itu menjalankan kegiatan berkenaan secara tidak sah dengan menyalahgunakan pas lawatan sosial mereka.

Serbuan khas itu dijalankan pegawai dan anggota Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka diketuai Inspektor Salim Ahmad, kira-kira jam 3.45 petang.
Ketika serbuan, seorang wanita tempatan dipercayai penjaga premis turut berada di bangunan berkenaan.

Bagaimanapun, keadaan terkawal berikutan keenam-enam mereka tidak meloloskan diri dan ditahan untuk tindakan lanjut. Pegawai Turus D7 Melaka, Asisten Superintendan Azhar Abdul Rahim berkata, operasi dilakukan hasil maklumat awam dan risikan pihaknya mengenai kewujudan aktiviti menyalahi undang-undang premis itu.

“Ia berikutan semua wanita asing itu dipercayai bekerja tanpa permit sah sebagai tukang urut.
“Dalam serbuan sama, kami turut menahan seorang wanita tempatan berusia 30-an untuk tindakan lanjut,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam. Menurutnya, kes diklasifikasikan mengikut Akta Imigresen 1959/1963. Katanya, pihaknya akan menjalankan pemantauan dan operasi seumpama itu secara berterusan bagi memastikan aktiviti tidak bermoral berkenaan dapat dibanteras sepenuhnya di negeri ini.

Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi talian Hotline IPK negeri iaitu 06-2851999 atau balai polis berdekatan untuk tindakan lanjut.

Tunggu ‘ejen’ ke Thailand

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

BERDEKATAN...pondok  terletak tidak jauh daripada pondok yang didiami suspek.
BERDEKATAN...pondok terletak tidak jauh daripada pondok yang didiami suspek.
DI SINI...keadaan dalam pondok  didiami suspek.
DI SINI...keadaan dalam pondok didiami suspek.
KANGAR: Suspek utama kes bunuh dan rompakan van pengawal keselamatan membabitkan wang RM1.2 juta di Taiping yang ditahan polis di negeri ini kelmarin dicekup ketika dia menunggu kedatangan ‘ejen’ untuk membawanya ke Thailand.
Seorang penduduk kampung mahu dikenali sebagai Pak Ya, 53, yang membantu polis ketika operasi menahan lelaki berusia 25 tahun itu, berkata ketika diberkas suspek tidur dalam sebuah pondok di atas bukit di Bukit Wang Angin, Banjaran Nakawan, dekat Batu Pahat, di sini, kira-kira jam 11 pagi.
Menurutnya, pondok usang itu milik warga negara jiran dan lokasi suspek ditahan adalah kawasan sempadan Malaysia-Thailand terletak kira-kira 10 kilometer dari Kampung Syed Omar, di sini.

“Saya dan beberapa rakannya bersama anggota polis mula mendaki bukit itu kira-kira jam 9 pagi sebelum tiba di kawasan pondok itu kira-kira dua jam kemudian.

“Ada dua pondok di situ terletak 100 meter di antara satu sama lain dan selepas pemeriksaan kami mendapati suspek tidur dalam satu daripadanya,” katanya.

Ubah penampilan cukur misai, botak

IPOH: “Polis menemui wang tunai RM7,250 dan mata wang Thailand bernilai 550 Baht daripada suspek dan tidak menemui baki wang dilarikan dalam kejadian rompakan tempoh hari.”
Demikian kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) negeri, Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim dalam sidang media mengenai kejayaan polis menahan suspek utama kes bunuh dan rompakan syarikat kawalan keselamatan berjumlah lebih RM1.2 juta.

Suspek berusia 25 tahun itu dikaitkan dengan kejadian rompakan dan menembak mati rakan setugasnya, Hasnul Hafiz Saad, 28, di Taiping, pada 18 September lalu sebelum dia akhirnya ditahan di sempadan Malaysia-Thailand di Perlis, kelmarin.
Suspek yang juga petugas syarikat kawalan keselamatan terkemuka dijejaki polis selepas melakukan rompakan ketika menaiki van syarikat keselamatan berhampiran pusat beli-belah Giant, Taiping.

Dalam sidang media semalam, Mohd Dzuraidi berkata, suspek didapati cuba mengubah penampilannya dengan membuang misai selain membotakkan kepalanya. Selain susuk tubuhnya agak kurus selepas lebih seminggu menjadi orang buruan.

Menurutnya, pasukan khas dari Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Perak dibantu jabatan sama Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perlis berjaya mengesan suspek sebelum menahannya.
“Suspek ditahan reman lima hari bermula semalam bagi membantu siasatan kes berkenaan. Kes itu kini dianggap selesai selepas tertangkapnya suspek utama kes bunuh dan rompakan berkenaan,” katanya.

Difahamkan suspek utama itu masih memiliki baki kira-kira RM600,000 daripada jumlah keseluruhan wang rompakan itu yang dipercayai dibahagikan dengan rakan jenayah lain yang terbabit dalam rompakan itu.
Sebelum ini, pasukan sama turut menahan enam suspek termasuk tiga lelaki dan tiga wanita berusia antara 24 hingga 47 tahun di Pulau Pinang dan Kedah pada 21 September lalu selain menemui semula kira-kira RM570,000 wang dilarikan dari sebuah van keselamatan itu.

Polis turut merampas dua buah kereta jenis Honda City dan Proton Waja dipercayai turut digunakan dalam rompakan nekad itu.

Aksi nekad 2 minit

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my
CARI BUKTI...anggota forensik memeriksa tempat kejadian, semalam.
CARI BUKTI...anggota forensik memeriksa tempat kejadian, semalam.
PETALING JAYA: “Kami terdengar letupan dan jeritan dari kedai emas di sebelah sebelum keluar untuk memeriksa apa berlaku dan mendapati pengawal keselamatan premis itu terbaring sambil memegang dada yang berlumuran darah,” kata juruwang farmasi, Siti, 28, menceritakan kejadian rompakan nekad kedai emas di Jalan Othman, di sini, mengakibatkan seorang pengawal keselamatan maut ditembak, semalam.
Dalam kejadian jam 3.50 petang itu, kedai emas itu dirompak tiga lelaki bersenjatakan pistol dan kapak serta melarikan pelbagai barangan kemas sebelum beredar dari tempat kejadian dengan menaiki motosikal.
Menurut Siti, dia bersama tiga rakan sekerja sedang melayan pelanggan ketika kejadian berlaku dan mereka sempat bersembunyi seketika dalam pejabat selepas seorang rakan yang keluar menjengah memberitahu ternampak seorang lelaki memegang pistol.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, pengawal keselamatan itu, Krishnan Periasamy, 44, meninggal dunia selepas dua jam dirawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) akibat kecederaan parah di dada, manakala tiga pekerja wanita kedai emas itu tidak cedera.

Menurutnya, tiga suspek terbabit memakai topi keledar berpenutup penuh tiba-tiba menyerbu kedai emas itu dan melepaskan dua tembakan ke arah pengawal keselamatan yang duduk di depan premis itu.

Dua polis ditembak

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Dua anggota polis dari Unit Peronda (MPV) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields cedera parah ditembak dalam kejadian di Kuchai Lama, di sini, petang semalam.
Kedua-dua anggota berkenaan Koperal Nor Azlan Abu Bakar, 41, dan Koperal R Subramaniam, 52, yang masing-masing terkena tembakan di leher dan perut kini dirawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan dilaporkan stabil.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata, dua anggota terbabit yang menaiki MPV mengekori sebuah kereta Proton Saga yang disyaki berada dalam keadaan mencurigakan sebelum menahan kenderaan itu yang dinaiki empat lelaki untuk pemeriksaan di persimpangan lampu isyarat Jalan Kuchai Lama, kira-kira jam 6.45 petang.
“Sebaik keluar anggota terbabit keluar bagi menjalankan pemeriksaan, dua suspek yang berada di dalam kereta itu melepaskan beberapa das tembakan ke arah mereka,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Berikutan itu, anggota terbabit turut melepaskan beberapa das tembakan bagi menyelamatkan diri dan sempat meminta bantuan unit peronda lain sebelum suspek memecut kereta melarikan diri.

Bakri berkata, kedua-dua anggota terbabit dikejarkan ke PPUM untuk rawatan segera oleh anggota MPV lain dan usaha mengesan suspek kini giat dijalankan.
Berikutan itu, kereta dinaiki suspek ditemui kira-kira satu kilometer dari tempat kejadian di Lebuhraya Maju (MEX) menghala ke Putrajaya, bagaimanapun keempat-empat suspek dipercayai sudah meloloskan diri.

“Kita (polis) kini menjalankan siasatan ke atas kereta milik suspek bagi mengesan mereka. Dua anggota yang menerima rawatan di Unit Kecemasan PPUM itu kini dilaporkan stabil.
“Kes terbabit disiasat mengikut seksyen Akta Senjata Api 1960,” katanya.

Difahamkan, pihaknya belum dapat mengenal pasti sama ada suspek berkenaan adalah individu yang sama melakukan rompakan menyebabkan pengawal keselamatan maut ditembak di sebuah kedai emas di Jalan Othman, di sini, beberapa jam sebelum kejadian itu.

Suspek perogol bersiri ditahan



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki dipercayai perogol bersiri yang diburu polis sejak 2010 selepas merogol dan menyamun beberapa wanita ditahan di sebuah rumah di Seksyen 27, Shah Alam, awal pagi semalam.
Lelaki berusia 29 tahun itu dipercayai menggunakan modus operandi mengiklankan tawaran pekerjaan sebagai jurujual melalui beberapa laman web sebelum memujuk dan memperdaya mangsa supaya hadir menjalani ‘temu duga’ di bilik hotel bajet di ibu negara. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, polis mengesan suspek di sebuah rumah di Seksyen 27, Shah Alam dan menahannya jam 2 pagi semalam.

Menurutnya, hasil penahanan itu, polis menemui pelbagai hasil samun iaitu iPad dan telefon bimbit dipercayai milik mangsa.
“Hasil siasatan awal, terdapat tiga kes dilaporkan dilakukan suspek di Kuala Lumpur dengan menggunakan modus operandi menawar iklan dengan gaji lumayan di laman web sebelum mengadakan temu duga di hotel.

“Kes pertama dilaporkan pada 2010 dengan mengajak mangsa datang ke hotel untuk menjalani proses temu duga. Siasatan lanjut mendapati suspek yang berkerja sebagai jurujual itu turut menjalankan kegiatannya di Selangor dengan ada beberapa kes lagi dilaporkan,” katanya pada sidang media di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, di sini, semalam.

Ku berkata, kebanyakan mangsa yang terpedaya akan dihubungi suspek kononnya disenarai pendek untuk menjalani sesi temu duga dan menetapkan temu janji di hotel sekitar ibu kota sebelum meminta mangsa mendaftar masuk atas nama mereka sendiri dan berjanji akan membayarnya kemudian. “Suspek kini direman bagi membantu kes membabitkan samun dan rogol mengikut Seksyen 376 dan 392 Kanun Keseksaan,” katanya. Sehubungan itu, orang ramai atau mangsa yang terpedaya diminta tampil membantu siasatan dengan menghubungi Pegawai Penyiasat Inspektor Izhamaz Niza Abdul Hamid di talian 03-21460522 sambungan 167 atau Bilik Gerakan JSJ D11 IPK Kuala Lumpur di talian 03-21460522 sambungan 120 atau Hotline Polis KL di talian 03-21159999.
Harian Metro pada 20 September lalu melaporkan mengenai seorang lelaki dipercayai perogol bersiri kini diburu polis selepas dua wanita membuat laporan mendakwa mereka dirogol dan disamun penjenayah terbabit yang menggunakan taktik menawar pekerjaan dengan gaji lumayan sehingga RM400 sehari sebelum merogol mangsa.

Ugut simbah asid bekas isteri enggan rujuk

KUALA LUMPUR: Gila talak. Itu gelaran yang diberikan kepada seorang lelaki berusia 40-an yang mengupah samseng untuk mengugut bekas isterinya dengan perkataan lucah selain mengugut untuk menyimbah asid hanya kerana niatnya untuk rujuk semula ditolak bekas isterinya itu.
Mangsa berumur 36 tahun yang bekerja di pejabat guaman kini trauma untuk bersendirian selepas orang upahan suaminya itu mengekorinya hingga ke kawasan pejabatnya di Jalan Sultan Ismail, di sini.

Mangsa yang mahu dikenali sebagai Sarinah berkata, dia menerima panggilan misteri daripada seorang lelaki yang mengugut untuk membunuhnya sejak seminggu lalu dan apabila rakan sekerjanya menjawab panggilan, lelaki itu memaki mereka dengan perkataan lucah.
“Pada jam 4 petang kelmarin ketika berada di pejabat, saya menerima panggilan dan lelaki itu mengaku dia diupah bekas suami.

“Bekas suami tidak puas hati kerana saya enggan rujuk semula,” katanya, semalam.

Beliau berkata, sebelum ini, dia membuat laporan polis ke atas bekas suaminya itu dan lelaki itu ditahan, namun selepas dibebaskan, dia mengulangi perbuatannya itu.
“Dalam kejadian terbaru jam 7 malam kelmarin, seorang lelaki menunggu di hadapan pejabat dengan motosikal dan apabila saya hendak berjalan ke kereta, lelaki itu memecut ke arah saya dan saya bernasib baik kerana sempat melarikan diri semula ke dalam bangunan pejabat.

“Dengan bantuan rakan sepejabat, saya turun semula ke kereta dan selepas keluar ke jalan besar, lelaki terbabit mengekori saya menyebabkan saya memandu ke Balai Polis Dang Wangi untuk keselamatan diri,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut dijalankan.

2 amuk depan pondok polis dicekup



PETALING JAYA: Dua lelaki yang tidak berpuas hati apabila mangsa dibelasah mereka lari bersembunyi dalam Pondok Polis Desa Mentari, Sungai Way, di sini, bagi mendapatkan perlindungan bertindak mengamuk di depan premis itu menggunakan rantai besi, kelmarin.
Dalam kejadian jam 9 malam itu, kedua-dua lelaki terbabit bertindak samseng apabila menjerit memanggil nama mangsa berusia 25 tahun dan cuba menceroboh masuk ke pondok polis itu untuk mendapatkan mangsa.

Bagaimanapun, tindakan kedua-dua lelaki terbabit mengundang padah apabila mereka segera diberkas anggota polis yang berkawal di pondok itu, manakala senjata dirampas.
Menurut sumber, pergaduhan antara dua lelaki terbabit dan mangsa bermula setengah jam sebelum kejadian apabila mangsa yang menetap di Shah Alam dibawa ke Desa Mentari, Jalan Klang Lama, di sini.

“Mangsa yang berada di rumahnya didatangi dua lelaki itu sebelum dibawa ke sebuah flat di Desa Mentari kononnya untuk berbincang.

“Seorang daripada lelaki terbabit menuduh mangsa cuba mengganggu teman wanitanya dan dia mahu berbincang bagi mendapatkan penjelasan mangsa,” katanya.
Sumber berkata, sebaik tiba di flat berkenaan, lelaki terbabit tiba-tiba memarahi mangsa dan memukul kepalanya dengan rantai besi sehingga berdarah menyebabkan mangsa yang ketakutan melarikan diri kerana bimbang dibelasah dengan lebih teruk.

“Mangsa berlari ke arah Pondok Polis Desa Mentari bagi mendapatkan perlindungan. Ketika dia cuba dibantu anggota polis pondok itu tiba-tiba dua lelaki yang menyerangnya datang sambil menjerit.
“Kedua-dua lelaki terbabit kemudian membuat kecoh di depan pondok polis itu dan cuba masuk ke dalam untuk menyerang semula mangsanya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mengesahkan pihaknya menahan dua lelaki berusia 19 dan 25 tahun kerana melakukan serangan terhadap mangsa di depan pondok polis berkenaan.

Rumah berlubang dirempuh kereta



AMPANG JAYA: Seorang peniaga nasi lemak terkejut selepas mendengar dentuman kuat sebelum sebuah kereta Proton Saga merempuh rumah tingkat bawah Flat AC di Pandan Indah, di sini, semalam.
Kejadian jam 10.30 pagi itu menyebabkan rumah itu rosak dan kereta yang dipandu seorang lelaki serta anak gadisnya itu pula remuk di bahagian depan dan belakang.

Sebelum kejadian, sebuah kereta Toyota Vios yang keluar dari satu simpang berhampiran tempat kejadian sebelum melanggar kereta mangsa menyebabkan kereta itu hilang kawalan dan merempuh rumah berkenaan.
Kejadian itu menyebabkan ruang tamu rumah berkenaan berlubang. Bagaimanapun, pemandu dan anak gadisnya tidak cedera.

Saksi kejadian, Monalisa Selamat, 43, yang sedang berniaga berkata, dia mendengar dentuman kuat disusuli sebuah kereta merempuh dinding sebuah rumah.

Katanya, dia melihat sebuah kereta yang dipandu seorang lelaki berusia 50-an bersama anak gadisnya hilang kawalan selepas dilanggar sebuah kereta sebelum merempuh sebuah rumah.
“Saya menjerit minta bantuan jiran kerana melihat keadaan kereta yang remuk dan bimbang terjadi apa-apa terhadap pemandunya.

“Saya menyuruh jiran menghubungi pemilik rumah yang ketika itu berada di tempat kerja,” katanya.
Pemilik rumah itu, Roslan Othman, 52, berkata, ketika kejadian, dia dan isterinya tiada di rumah kerana bekerja.

“Akibat kejadian itu, ruang tamu rosak apabila satu lubang terbentuk,” katanya yang bersyukur kerana ketika kejadian tiada ahli keluarga di rumah dan tiada kemalangan jiwa berlaku.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian.

Terbenam 12 meter

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

BAU: “Selepas dengar dentuman kuat, saya menjerit ke arah anak saudara supaya menyelamatkan diri, namun suaranya tidak kedengaran selepas itu,” kata Chin Chong Chung, 47.
Chin adalah bapa saudara Lee Sze Chun, 37, yang maut dihempap bongkah batu seberat dua tan dalam terowong di Gunung Tabai, Jalan Taiton, di sini, pagi semalam.

Kejadian antara jam 2 hingga 3 pagi itu menyebabkan mangsa yang juga peniaga dari Kampung Buso, di sini, terbenam sedalam 12 meter selepas dihempap satu lagi batu bersaiz sederhana.

Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa bersama beberapa rakan memasuki kawasan Gunung Tabai bagi mengutip tanah yang kemudian dijual dengan harga antara RM90 hingga RM100 seguni, pada jam 12 tengah malam.

Chin berkata, sebelum kejadian, dia bersama mangsa dan beberapa rakan sibuk mengisi tanah mengandungi emas ke dalam guni sebelum dikejutkan bunyi rekahan.

Bapa disaman anak meninggal



SEREMBAN: Bekas jutawan Felda LBJ, Labu, yang disaman anak perempuannya Februari lalu berhubung harta sepencarian bernilai RM160,000 meninggal dunia kerana sakit tua, di sini, petang kelmarin.
Rashid Jani, 75, meninggal dunia di rumahnya di Kampung LBJ pada jam 5 petang dan dikebumikan di tanah perkuburan berdekatan pada jam 10.30 malam.

Isterinya, Wae Aesoh Jehteh, 33, berkata, lima daripada tujuh anak arwah dengan isteri pertama dari sekitar negeri ini hadir dan sempat mengucup wajah arwah buat kali terakhir. “Saya akan meninggalkan rumah ini selepas tamat edah dan menyerahkan kepada peguam berhubung isu tuntutan saman anak keenam arwah suami untuk diselesaikan,” katanya.
Sebelum ini, anak keenam jutawan Felda itu, Nozay, 44, menyamannya di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini dan memohon mahkamah mengisytiharkan setengah daripada kepentingan tanah milik bapanya sebagai harta sepencarian arwah ibunya, Kering Aman. Dia juga memohon bahagian ibunya dibahagikan mengikut faraid kepada waris lain. Selain itu, anaknya memohon supaya nama ibunya didaftarkan sebagai pemilik bersama dalam surat hak milik hartanah itu.

Rashid yang kecewa dengan tindakan anaknya, memfailkan pembelaan dan membuat enam tuntutan balas. Perbicaraan kes itu yang bermula sejak Mac lalu sepatutnya bersambung pada 12 Oktober ini.

Wae Aesoh yang berasal dari Narathiwat, Thailand berkata, dia berharap isu tuntutan itu diselesaikan secara baik dan menyerahkan kepada peguam arwah suaminya untuk tindakan selanjutnya.

‘Percutian berdarah’

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

JITRA: “Saya nampak kereta Toyota Vios berwarna hitam itu berpusing beberapa kali sebelum melanggar belakang sebuah lori penyelenggaraan lebuh raya yang diletakkan di tepi jalan.
“Saya bergegas ke tempat kejadian dan mendapati pemandu serta penumpang kereta berlumuran darah dipercayai sudah mati. Namun, saya terkejut apabila mendapati salah seorang mangsa adalah anak rakan saya,” kata Kee Kim Ngaung, 60, saksi kejadian kemalangan yang berlaku kira-kira 100 meter dari rumahnya di Kilometer 21.8, Projek Lebuhraya Utara-Selatan dari Jitra menghala ke Bukit Kayu Hitam, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi, mangsa, Khaw Chun Seong, 21, dan Lye Guang Syong, 25, kedua-duanya disahkan mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan akibat tersepit selepas kereta dinaiki mereka terbabas sebelum merempuh sebuah lori penyelenggaraan di lebuh raya berkenaan.

Difahamkan, ketika kejadian, kedua-dua mangsa yang juga kakitangan bahagian jualan sebuah bank di Kuala Lumpur dalam perjalanan menuju sempadan dipercayai untuk bercuti ke Hatyai, Thailand.

Berdasarkan maklumat, kereta dipandu Seong, yang berasal dari Simpang Empat, dekat sini, dilihat berpusing beberapa kali dipercayai akibat keadaan jalan yang licin selepas hujan, sebelum terus menghentam belakang lori berkenaan yang sedang menjalankan kerja penyelenggaraan di pinggir lebuh raya.

Pitam anak tukang urut

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang ibu diserang sakit jantung sebaik mengetahui anak gadisnya dilarikan seorang lelaki untuk dijadikan tukang urut di sebuah rumah urut di Singapura, Ahad lalu.
Bagaimanapun, anak gadisnya itu berjaya diselamatkan adik lelakinya selepas mendapat maklumat daripada rakan yang mengetahui perbuatan lelaki terbabit, kelmarin.

Menceritakan kejadian, bapa saudara mangsa, Ng Ah San, 35, berkata anak saudaranya, Yap Yi Hong, 18, mengenali lelaki terbabit menerusi laman sosial facebook sejak beberapa minggu lalu.
“Yi Hong disedari meninggalkan rumah jam 7 pagi Sabtu lalu dengan meninggalkan nota mengatakan mahu mencari pekerjaan untuk menyara keluarga.

“Namun, kami dihubungi rakannya memaklumkan lelaki terbabit sudah membawanya ke Singapura untuk dijadikan tukang urut sebelum kakak saya terkejut dan pitam akibat diserang sakit jantung. Namun, kakak sudah stabil,” katanya ketika sidang media di pejabat Biro Pengaduan Awam MCA, di sini, semalam.

Ng berkata, dia pergi ke rumah urut dimaksudkan sebelum menemui anak saudaranya itu yang sedang bekerja dan membawanya pulang ke Malaysia.
Bagaimanapun, ketika mahu pulang, lelaki terbabit muncul sebelum menghalang dia membawa anak saudaranya pulang.

“Saya mengatakan ibu Yi Hong sakit dan mahu bertemu dengannya menyebabkan lelaki itu membenarkan saya membawanya pulang selama sehari dan mengarahkan supaya menyerahkannya semula hari ini (semalam) selewat-lewatnya jam 3 petang, jika mahu selamat.
“Kami yang buntu menghubungi Pengerusi Biro Aduan Awam MCA, Datuk Seri Micheal Chong, di sini, untuk mendapatkan bantuan,” katanya.

Sementara itu, Chong berkata, MCA akan berhubung dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengenai kes berkenaan.

“Berdasarkan laporan ibu mangsa pada Ahad lalu di Balai Polis Rawang, Gombak, saya yakin pihak PDRM akan membantu menyelamatkan gadis terbabit yang kini bersembunyi di Johor Bahru.

No comments:

Post a Comment