Thursday, September 27, 2012

MACAM2

Korban tragedi Gunung Tabai

PASUKAN penyelamat berusaha mengeluarkan mayat Sze Chun yang maut dihempap bongkah batu di kaki Gunung Tabai, Bau, Sarawak semalam.


KUCHING – Keghairahan seorang peniaga yang ingin meraih pendapatan lumayan dengan melombong emas secara haram di kaki Gunung Tabai, Bau dekat sini, bertukar tragedi apabila mangsa maut dihempap dua bongkah batu sebesar kereta Perodua Kancil awal pagi semalam.
Mangsa Lee Sze Chun, 37, dikatakan pergi melombong emas di kawasan tersebut kerana mahu memperoleh wang segera bagi memenuhi impiannya memiliki sebuah premis perniagaan sendiri.
Bagaimanapun, Sze Chun yang menjalankan perniagaan mi kolok meninggal dunia dalam keadaan mengerikan dengan perutnya terburai akibat hentaman kuat ketulan batu yang tiba-tiba menggelongsor lalu menghempapnya di dalam terowong sedalam kira-kira 12 meter dalam kejadian pada pukul 3 pagi.
Pak cik mangsa, Chin Jun Chong, 47, berkata, mangsa pernah menyuarakan impiannya untuk memiliki kedai mi kolok sendiri bagi mengembangkan perniagaan bersama isterinya, namun mereka kekurangan modal.

SWP nafi terlibat sewa jet eksekutif

KUCHING - Parti Pekerja Sarawak (SWP) menafikan spekulasi yang mendakwa parti itu terlibat dalam urusan tempahan jet eksekutif yang dinaiki Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa pemimpin pembangkang ke Labuan, Sabah pada pertengahan bulan ini adalah tidak berasas.
Presidennya, Larry Sng Wei Shien (gambar) memberitahu, SWP tidak mempunyai sebarang hubungan 'istimewa' seperti yang didakwa pelbagai pihak meskipun bapanya yang juga Ketua Umum SWP, Datuk Sng Chee Hua dikaitkan mempunyai hubungan rapat dengan Anwar.
"Ini berita baharu yang mengejutkan saya dan saya tidak akan mengulas lanjut mengenai perkara membabitkan ayah saya kerana saya tiada hak untuk campur tangan dalam urusannya.
"Justeru, saya tidak sesuai untuk memberi sebarang komen mengenai bapa saya," katanya ketika dihubungi semalam.25 September 2012

Jet peribadi: Zahid Hamidi kantoi! hahaha!

ASK, 25 Sep 2012


Anwar naik jet, kecoh 1Malaysia.. Zahid Hamidi naik jet peribadi ke Mekah ni kenapa diam?



Kerana ketandusan isu untuk menyerang DSAI, kebelakangan ini kita menyaksikan blogger-blogger UMNO menjadikan jet peribadi yang dinaikki oleh Ketua Pembangkang sebagai isu besar..

Lebih besar dari Skandal PERWAJA, lebih besar dari skandal PKFZ, lebih besar dari skandal BMF malah jauh lebih besar dari skandal NFC ataupun MRT.

Meskipun Anwar telah menjelaskan bahawa jet tersebut milik seorang rakan yang mahu membantu beliau di dalam program kempen memandangkan ketika itu beliau sangat memerlukannya.

Anwar turut menjelaskan bahawa pemilik jet peribadi jenis Dassault Falcon 7X tersebut boleh diperiksa kerana ia berpangkalan di Kuala Lumpur dan berdaftar dengan Jabatan Penerbangan Awam.

Menurut Anwar lagi beliau sengaja mengizinkan YB Tian Chua mengambil gambar mereka ketika berada di dalam jet tersebut dan disebarkan menerusi twitter supaya ia tidak menjadi suatu rahsia supaya ia “transparent”.

Anwar menyifatkan media arus perdana termasuk blogger dan facebooker Umno sengaja memainkan isu ini untuk menakut-nakut golongan korporat agar tidak berani untuk menghulurkan bantuan seperti ini.

Sebenarnya ramai yang tidak menyedari akan apa yang tersirat dari peristiwa ini..

Ini sebenarnya membuktikan kepada kita semua bahawa golongan usahawan sudah mula yakin bahawa UMNO/BN akan tumbang pada PRU kali ini oleh itu mereka berani menghulurkan bantuan.

Menariknya dalam hal ini berlumba-lumba blogger-blogger UMNO melakukan pendedahan dari harga jet hinga kepada kos bahanapi diselidik mereka..



Bersungguh-sungguh benar mereka.. tetapi mengapa Zahid Hamidi yang pernah melakukan perkara yang sama dengan Anwar lakukan iaitu terbang menggunakan jet peribadi milik kawannya tidak dipersoalkan.

Anwar cuma meminjam jet peribadi milik rakannya untuk terbang di dalam Malaysia.. tetapi Zahid Hamidi terbang ke Arab Saudi untuk mengerjakan Haji..


KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.

Menteri Pertahanan itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan beliau memiliki pesawat tersebut.

Beberapa blogger telah menuduh beliau rasuah, mempersoalkan bagaimana dia mampu mempunyai jet dengan pendapatan kerajaan.


Ahmad Zahid adalah anggota kedua Kabinet di bawah pemerhatian awam dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan laporan Ketua Audit Negara bulan lalu.

Dalam mesej teks kepada The Malaysian Insider , Ahmad Zahid mengaku menaiki jet ke Mekah untuk haji baru -baru ini.


Anwar hanyalah seorang Ketua Pembangkang buat masa ini dan beliau sudah tentu tidak mampu memberikan sebarang imbuhan kepada rakan yang meminjamkan jet itu kepadanya.. tetapi Zahid Hamidi adalah seorang Menteri.

Anwar Ibrahim tidak merahsiakan penggunaan jet tersebut dengan membenarkan Tian Chua merakamkan gambarnya untuk disebar di dalam Tweeter..

Tetapi Zahid Hamidi merahsiakannya sehinggalah satu e-mail mendedahkan perkara itu..

E-mail yang disebar itu..
————————————————————————————-
By Touch Down

Saya mendapat tahu baru-baru ini bahawa Dato Sri Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Malaysia pergi menunaikan haji dengan menaiki jet peribadi. Isteri beliau datang dahulu ke Madinah dan beliau menjemput dengan jet peribadi dan kemudian terus ke Jeddah untuk ke Mekah.

Siapa empunya jet peribadi ini, jika sahabat beliau; dengan tujuan apa di beri untuk menggunakan jet peribadi ini. Adakah sahabat beliau yang mempunyai kepentingan didalam Kementerian Pertahanan? Jika beliau menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet berkenaan; dari mana beliau dapat wang sebegitu banyak?

Untuk pengetahuan semua, tiap kali beliau ke Arab Saudi bersama keluarga dan sahabat beliau, kereta dari Tabung Haji di gunakan untuk kenderaan beliau semasa di sana, walhal beliau bukan lagi Menteri Haji!! Kadangkala beberapa kereta di gunakan untuk mengangkut barang dan pengangkutan bersama sahabat karib beliau semasa di sana.

Kenderaan yang digunakan adalah dari Tabung Haji yang mana mereka di gunakan untuk urusan peribadi. Kenderaan berkenaan adalah di beli dengan wang pendeposit Tabung Haji dan mereka menyalahkannya.

Beliau sering ke Arab Saudi pada tiap tahun terutama setiap bulan Ramadhan dengan rakan kongsi yang sama beliau iaitu Tuan Sheikh Rozi. Adakah lawatan atau Umrah beliau di tanggung oleh rakan kongsi ini?

Kalau beliau tidak mengaku Sheikh Rozi rakan beliau, kenapa semasa majlis penganugerahan darjah Datuk kepada Sheikh Rozi oleh Tuanku Sultan Kelantan baru-baru ni, Dato Zahid berada sama di dalam Istana Kelantan?

Tahun ini juga beliau datang Umrah bulan Ramadhan dengan pesawat peribadi yang di punyai oleh peniaga dari Sarawak (seorang Tan Sri) bersama Tuan Sheikh Rozi juga.

Rakyat berharap supaya sesiapa di dalam kerajaan yang menyalah gunakan kuasa dan kepentingan untuk urusan peribadi supaya berhenti berbuat demikian.


——————————————————————————–

Semak  e-mail tersebut di (SINI)

Buat pencaca-pencacai UMNO tu.. dedahkanlah kalau berani berapa nilai jet yang Zahid Hamidi naik tu dan berapa pula kos bahanapi untuk jet itu..

Kalau tak silap aku.. Jamil Khir pun pernah terbang dengan jet peribadi untuk satu programnya di Kedah.

------------------------------

Source: http://mediaperak.com/2012/09/25/jet-peribadi-zahid-hamidi-kantoi-hahaha/

Suspek kes tembak rakan ditahan


GAMBAR fail menunjukkan polis mempamerkan sebahagian wang rompakan berjumlah RM1.23 juta yang ditemui semula baru-baru ini.


TAIPING – Persembunyian seorang lelaki yang disyaki menembak mati rakan setugasnya sebelum merompak wang sebanyak RM1.23 juta tidak ke mana apabila dia akhirnya diberkas selepas lebih tujuh hari hidup bagaikan pelarian di Thailand.
Pengawal keselamatan berusia 25 tahun yang sebelum ini diburu bagi membantu siasatan kes itu diberkas pada pukul 11 pagi kelmarin di kawasan bukit di Kampung Syed Omar, Kangar, Perlis dalam keadaan letih dan tidak bermaya kerana kebuluran.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata, sebelum ditangkap, suspek dipercayai merancang untuk melarikan diri ke Thailand buat kali kedua melalui Perlis.
Katanya, dengan tertangkapnya suspek utama itu, pihaknya menganggap kes seorang pemandu van keselamatan, Hasnol Hafiz Saad, 28, yang ditemui mati dengan empat kesan tembakan di dada di Jalan Tekah-Aulong di sini pada 18 September lalu sebagai selesai.

Penemu duga rogol, samun dicekup

LELAKI yang menyamar sebagai penemu duga dicekup kerana disyaki merogol seorang mangsa di sebuah hotel di Cheras baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Lelaki yang menyamar sebagai penemu duga jurujual wanita dengan tawaran gaji RM400 sehari sebelum menyamun dan merogol mangsa ditangkap polis semalam selepas menjadi buruan sejak 20 September lalu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, suspek yang bekerja sebagai jurujual jam tangan berusia 29 tahun itu diberkas di sebuah rumah di Seksyen 27 Shah Alam pada pukul 2.30 pagi.
Menurut beliau, siasatan awal polis percaya suspek sudah terlibat lebih tiga kes rogol dan samun di Lembah Klang dalam tempoh dua tahun lalu.
"Suspek yang menyamar sebagai penemu duga sebelum merogol dan menyamun gadis yang dipanggil temu duga di hotel ditahan awal pagi semalam," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

Hukum gantung kerana bunuh bos

NARAYANAN dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini semalam menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap seorang lelaki warga India selepas dia didapati bersalah membunuh majikannya, peguam Datuk R. Anpalagan (gambar kecil) di sebuah kuil di Kampung Perepat, Klang pada Jun 2011.
Hakim Datuk Mohd. Sofian Abd. Razak membuat keputusan itu selepas berpuas hati pihak pendakwaan berjaya membuktikan pertuduhan terhadap R. Narayanan, 25, melampaui keraguan munasabah.
Dalam penghakimannya, beliau menolak alasan pihak pembelaan bahawa provokasi merupakan punca berlakunya kejadian bunuh itu.
Sebaliknya, Mohd. Sofian berkata, tertuduh mempunyai niat untuk menyebabkan kecederaan dan kematian mangsa.

'Tolong bawa pulang Hamidah'


MOHD. NOOR dan isterinya, Aishah menunjukkan gambar Hamidah di Taman Wira, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Seorang pesakit saraf merayu bantuan mana-mana pihak untuk membawa pulang anak perempuannya yang terpisah sejak 11 tahun lalu selepas dipercayai mengikut teman lelakinya ke Lampung, Indonesia.
Mohd. Noor Shaari, 75, berkata, anak perempuannya, Hamidah, 46, telah berkahwin dengan lelaki dari Lampung tersebut dan dikurniakan seorang anak perempuan berusia sembilan tahun.
“Dia (Hamidah) ada beberapa kali menghubungi kami dan kali terakhir dua minggu lalu dia beritahu mahu pulang ke Malaysia kerana terlalu rindukan keluarga.
“Tetapi Hamidah beritahu suaminya, Taufik tidak benarkannya pulang menyebabkan dia tertekan dan kerap menangis setiap kali bercakap dengan saya dan ibunya,” ceritanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Taman Wira, Mergong di sini semalam.

Bayar RM5 ceroboh tasik larangan


SEORANG pengawal keselamatan bersama beberapa orang kaki pancing
di tepi Tasik The Mines Resort City, Seri Kembangan baru-baru ini.


SERI KEMBANGAN - "Tempat ini kawasan larangan tetapi kalau hendak masuk juga bayar RM5."
Itu permintaan seorang pengawal keselamatan yang menjaga kawasan tasik The Mines Resort City di sini kepada orang ramai yang mahu memancing di tempat tersebut.
Meskipun pengawal terbabit menyedari tugasnya menjaga kawasan sekitar tasik daripada diceroboh tetapi disebabkan mahu mendapatkan sedikit keuntungan, mereka sanggup berbuat apa sahaja.
Situasi itu dapat dilihat sekiranya anda melalui Lebuh raya Besraya berdekatan Plaza Tol Mines apabila terdapat beberapa buah kenderaan yang diletakkan di bahu jalan manakala pemiliknya pergi memancing di tasik bersebelahan.
Keadaan itu mengundang rasa tidak puas hati pengguna lebuh raya berkenaan yang terpaksa berhadapan dengan masalah kesesakan terutamanya, pada waktu puncak.
Keadaan menjadi lebih teruk apabila kenderaan pemancing yang diletakkan di tepi jalan mengganggu kelancaran lalu lintas.

Obama kutuk keganasan




NEW YORK - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengutuk filem anti-Islam dan keganasan di Asia Barat yang tercetus akibat filem itu, sambil menegaskan 'tiada ucapan yang boleh menjustifikasikan keganasan kejam ini.'
Beliau berkata demikian di hadapan perwakilan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kelmarin (PBB) dengan menyatakan bahawa tiada perkataan yang boleh dijadikan alasan untuk membunuh orang tidak bersalah dan tiada filem yang boleh menjustifikasikan serangan ke atas pejabat kedutaan.
Obama berkata, filem itu bukan sahaja penghinaan kepada orang Islam, malah menghina AS.
Komen itu dinyatakan oleh Obama selepas protes ganas tercetus di Asia Barat dan Afrika Utara berikutan penyebaran filem Innocence of Muslims yang menghina Nabi Muhammad SAW.
Keganasan itu telah membunuh empat orang warga AS termasuk dutanya di Benghazi, Libya, Chris Stevens dan lebih 50 orang lain. - AP

Madonna panggil Obama Muslim berkulit hitam

Madonna


LOS ANGELES - Bintang pop, Madonna mencetuskan kekeliruan dalam kalangan peminatnya apabila menggesa mereka mengundi Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama tetapi pada masa yang sama memanggil pemimpin itu sebagai seorang Muslim berkulit hitam.
Rakaman ucapan Madonna, 54, disiarkan di internet kelmarin. Klip itu dilaporkan dirakam semasa satu konsert Madonna di Washington DC pada Isnin lalu.
"Memang menakjubkan dan luar biasa untuk mengetahui kita memiliki seorang pemimpin berketurunan Amerika-Afrika di White House.
"Jadi, lebih baik anda semua mengundi Obama. Untuk lebih baik atau lebih buruk, kita mempunyai seorang lelaki Muslim berkulit hitam di White House. Ini bermakna masih ada harapan dalam negara ini," kata Madonna dalam ucapannya.
Menurut satu kajian awal tahun ini, lebih satu daripada tiga pengundi parti Republikan yang berfahaman konservatif masih berpendapat Obama seorang Muslim, hampir empat tahun selepas kemenangannya.
Obama menjadi Presiden kulit hitam pertama AS selepas memenangi pilihan raya pada tahun 2008.
Pilihan raya Presiden pada 6 November depan bakal menyaksikan Obama dicabar calon parti Republikan, Mitt Romney. - AFP

Abe menang pemilihan parti pembangkang Jepun


PRESIDEN baharu LDP, Abe (tengah) bersama bekas Presiden, Sadakazu Tanigaki (kiri) dan calon Presiden, Ishiba (kanan) mengangkat tangan selepas selesai undian di ibu pejabat parti itu di Tokyo semalam.


TOKYO - Bekas Perdana Menteri, Shinzo Abe memenangi pilihan raya parti semalam, sekali gus melayakkan beliau menjadi pemimpin kumpulan pembangkang di Jepun.
Kedudukan itu bakal meletakkan Abe dalam kelompok calon yang layak untuk dipilih sebagai Perdana Menteri pada pilihan raya umum akan datang.
Abe menewaskan Shigeru Ishiba dalam pemilihan pemimpin teratas Parti Liberal Demokratik (LDP) yang dijangka memainkan peranan penting bagi membentuk kerajaan baharu menjelang pilihan raya berkemungkinan diadakan pada musim luruh nanti.
Dalam ucapan selepas kemenangannya, Abe berikrar untuk bekerjasama dengan wakil rakyat, selain menerajui LDP bagi membentuk semula kerajaan, tiga tahun selepas dia disingkirkan daripada jawatan tertinggi Jepun itu.
"Bukan untuk diri kita dan LDP sahaja, namun demi membina negara yang kuat dan makmur, serta negara yang membuatkan rakyatnya berasa gembira kerana menjadi orang Jepun," kata beliau.
Abe menjadi Perdana Menteri Jepun dari 26 September 2006 hingga 26 September 2007 sebelum digantikan oleh Yasuo Fukuda yang mentadbir Jepun bermula 26 September 2007 hingga 24 September 2008. - Agensi

Penunjuk perasaan bertempur dengan polis di Sepanyol


SEJUMLAH penunjuk perasaan berhimpun dekat bangunan Parlimen Sepanyol ketika mengadakan protes di Madrid kelmarin.


MADRID - Beribu-ribu orang berarak menuju ke bangunan Parlimen di sini kelmarin bagi membantah pelan penjimatan dan kenaikan cukai oleh kerajaan Sepanyol semalam. Namun, kemaraan mereka dihalang oleh lebih 1,000 anggota polis pencegah rusuhan dengan menyebabkan mereka terpaksa berhimpun di beberapa jalan berhampiran.
Kekacauan tercetus apabila polis mula memukul sebahagian penunjuk perasaan dengan menggunakan baton selepas mereka merosakkan sekatan pihak berkuasa dan membaling batu serta botol.
"Pemimpin-pemimpin politik cuma mementingkan syarikat-syarikat besar dan telunjuk pasaran kewangan," kata seorang pengatur cara komputer berusia 27 tahun, Aitor Llorens yang menyertai demonstrasi tersebut.
Dalam perkembangan berkaitan, Polis Nasional Sepanyol menyatakan, seramai 38 orang ditangkap dan 64 lagi cedera dalam pertempuran tersebut.
Seorang jurucakapnya berkata, sejumlah 27 orang yang cedera itu merupakan anggota polis.
Sepanyol kini berada di ambang kemelesetan ekonomi dengan Kesatuan Eropah menawarkan pinjaman mencecah euro100 bilion (RM396.3 bilion) untuk menyelamatkan institusi perbankan di negara berkenaan. - AP

Empat maut, 14 cedera letupan di Damsyik


KEPULAN asap tebal dilihat keluar dari ibu pejabat tentera Syria di Damsyik semalam.


DAMSYIK, Syria - Seramai empat orang maut dan 14 lagi cedera dalam dua letupan kuat selang 10 minit yang menggegarkan pusat bandar ini berhampiran ibu pejabat tentera darat dan udara semalam, lapor agensi berita rasmi negara ini, SANA.
Menteri Penerangan, Omran Zoubi memberitahu, letupan itu disebabkan oleh dua butir bom dengan salah satu daripadanya mungkin diletakkan di dalam ibu pejabat tentera.
Kedua-dua letupan yang berlaku selang seminit di antara satu sama lain sebelum pukul 7 pagi waktu tempatan berhampiran dataran Omayyad itu memecahkan tingkap bangunan berdekatan dan boleh didengari sejauh beberapa kilometer.
Kepulan asap tebal berwarna hitam menyelubungi pusat bandar ini dan ambulans dikejarkan ke tempat kejadian ketika polis menutup kawasan itu kepada lalu lintas.
Damsyik telah digegarkan oleh satu siri bom kereta dan pengeboman tepi jalan sejak beberapa bulan lalu ketika pemberontakan terhadap rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad bermula pada Mac tahun lepas bagi menuntut perubahan politik.
Sejak itu, kumpulan pemberontak mula mengangkat senjata apabila konflik bertukar menjadi perang saudara yang didakwa aktivis sudah meragut kira-kira 30,000 nyawa. - AP

Trend bengkak dahi



JOHN, Marin dan Scorpion menanti dua jam untuk dahi mereka diisikan air bergaram.
JOHN, Marin dan Scorpion menanti dua jam untuk dahi mereka diisikan air bergaram.
ASAMI memasukkan jarum untuk mengalirkan air bergaram pada dahi Marin.
ASAMI memasukkan jarum untuk mengalirkan air bergaram pada dahi Marin.
LONDON: Satu siri baru televisyen mendedahkan trend aneh masyarakat Jepun untuk ‘membengkakkan dahi.’
Penampilan luar biasa itu yang dihasilkan menerusi suntikan air bergaram (saline) pada dahi, kemudian menekan pada tengah kawasan yang membengkak dengan ibu jari, menjadi kegilaan terbaru dalam senario pengubasuaian tubuh yang dilakukan secara sulit di negara mata hari terbit itu.
Kesan dramatik hasil rawatan selama dua jam itu berakhir antara 16 hingga 24 jam apabila air bergaram itu diserap oleh tubuh dan dahi kembali kepada saiz normal.

Proses berkenaan didedahkan dalam rancangan National Geographic's Taboo yang menunjukkan tiga orang menjalani rawatan itu secara sulit di Tokyo.

Ia menunjukkan jarum besar yang bersambung dengan drip air bergaram dicucuk pada dahi John, Marin dan Scorpion.

Pengamal rawatan itu, Asami kedengaran berkata: “Anda perlu melakukannya secara betul bagi mengurangkan bahaya.”

Sensasinya terbukti tidak menyelesakan. Ketika jarum itu dicucuk pada dahinya, John berkata: “Ooh, jariu itu memasuki dahi saya.. Ooh!”

Apabila masuk sepenuhnya, kesan jaram itu dapat dilihat dengan jelas di bawah permukaan kulit dan air garam itu mula memasuki dahi secara perlahan-lahan.

John menyifatkan keadaan ketika itu sebagai ‘terasa mencucuk sedikit.’

Dia kemudian berkata, perasaannya menjadi begitu gelisah, yakin cecair berkenaan melilih pada permukaan mukanya dan bertanya: “Adakah sesuatu yang melilih dari kepala saya. Saya dapat merasakannya melilih.”

Kira-kira sejam selepas itu, dahi John dan dua rakannya kelihatan begitu bengkak dan mereka kelihatan sudah serasi dengan jarum pada dahi masing-masing.

“Saat ini, saya dapat merasakan relaks, seperti berdenyut-denyut dan juga seolah-olah meningkatkan tekanan secara perlahan-lahan, membuatkan saya merasakan hendak tidur,” kata John.

Selama dua jam rawatan itu, kira-kira 400 sentimer kubik air bergaram dimasukkan ke dahi mereka. Sebaik ia mencapai saiz yang diinginkan, Asami menarik keluar jarum berkenaan dan menekan ibu jarinya pada tengah bahagian yang bengkak itu.

Apabila ibu jari itu dialihkan, John kelihatan terkejut, disambut dengan tepukan daripada orang yang berada di dalam bilik berkenaan.

“Oh sungguh menakjubkan. Saya kelihatan begitu menarik,” katanya. - DM

Wanita tertelan tikus dalam sandwic



LONDON: Apabila seorang ibu dua anak menggigit sandwic ayam yang dicampur dengan bakon dan salad yang dibeli dari sebuah pasar raya Tesco, dia menelan sesuatu yang tidak dijangkanya.
Katie Crabtree terkejut mendapati binatang berbulu, seekor tikus, di dalam snek prabungkus yang dibelinya dari rangkaian pasaraya itu di Stockport.

Wanita berusia 31 tahun itu hanya ternampak ‘objek berbulu itu’ selepas memakan separuh daripadanya dengan menyangka ia bakon salai yang hangus.

“Saya menggigitnya dan melihat benda hitam di dalamnya. Saya menyangka ia bakon salai dan menelannya.

“Kemudian saya melihat sesuatu yang buruk dalam sandwic itu. Ia berwarna hitam dan berbulu. Saya juga melihat kakinya. Ia sungguh dahsyat,” katanya.

Katie berkata, penemuan mengejutkannya itu membuatnya tidak selesa.

“Saya tidak boleh lagi makan sandwic bungkus kerana ia akan mengingatkan saya kepada peristiwa itu,” katanya.

Dia menuduh pasar raya berkenaan tidak menghiraukannya selepas mengadu hal itu kepada pasar raya terbabit dan ibu pejabatnya.

“Saya menghubungi pasar raya berkenaan dan ibu pejabatnya tetapi tidak ada orang yang tahu mengenai kejadian itu,” katanya.

“Mereka akhirnya memberi saya baucar �10 (RM50).

“Saya berpendapat mereka tidak mempedulikan saya. Mereka sepatutnya menyiasat kejadian dan membuat tindakan selanjutnya,” kata Katie.

Tesco menghantar wanita itu surat permohonan maaf dan berkata, ia akan menyiasat, di samping menawarkan pampasan sebanyak �10. - DM

Gaya hidup lebih utama dari anak



SINGAPURA: Wanita lebih mudah menyerah kepada takdir berbanding lelaki dalam perancangan keluarga, tetapi keberatan menukar gaya hidup mereka untuk mendapat anak, lapor satu kajian.
Kajian dibuat ke atas lelaki dan wanita dewasa berusia antara 23 dan 38 tahun oleh laman JobStreet.com, untuk memahami apa yang mendorong dan menghalang warga Singapura daripada mempunyai keluarga.

Berdasarkan senarai cadangan, waktu bekerja lebih pendek, 9 pagi hingga 5 petang dipilih sebagai insentif terbaik untuk ibu bapa mempunyai lebih anak.

Tujuh puluh peratus responden berkata, mereka meninggalkan pejabat purata pada jam 7 malam setiap hari.

Responden juga menerima baik satu lagi insentif iaitu kemudahan yang disubsidi di setiap bangunan pejabat.

Seorang ibu yang ditemubual oleh laman itu berkata, “Disebabkan kami tidak mempunyai kereta, ia mengambil masa 1.5 jam setiap hari untuk meninggalkan anak perempuan saya di beberapa pusat jagaan dan terpaksa menaiki MRT beberapa kali sebelum pergi dan balik, setiap hari.”

“Saya kemudian perlu meninggalkan pejabat pada jam 6 petang untuk menjemputnya pulang sebelum 7 malam dan mengelakkan daripada kesesakan.

“Sekiranya setiap bangunan pejabat mempunyai kemudahan ini, saya dengan mudah boleh meninggalkan anak saya di pusat di aras bawah dan kemudian terus ke pejabat, dan sekiranya saya perlu menjenguknya, saya boleh berbuat demikian pada masa rehat dan mudah bagi saya menjemput dia untuk pulang,” katanya.

Kajian itu menunjukkan sistem sokongan biasa untuk ibu bapa bekerja adalah meninggalkan anak mereka di tempat jagaan bayi atau pusat jagaan kanak-kanak.

Ibu bapa bekerja juga menunjukkan lebih suka meninggalkan anak mereka kepada keluarga seperti ibu di rumah, saudara berbanding mengupah pengasuh atau pembantu rumah.

Kira-kira 400 lelaki dan 600 wanita mengambil bahagian dalam kajian itu, 50 peratus berkata mereka tidak mempunyai anak.

Hanya 10 peratus responden berkata mereka mempunyai tiga anak atau lebih. - Straits Times

Wanita tertelan tikus dalam sandwic

Posted on the September 27th, 2012 under Luar Negara by admin
Gambar Hiasan
LONDON: Apabila seorang ibu dua anak menggigit sandwic ayam yang dicampur dengan bakon dan salad yang dibeli dari sebuah pasar raya Tesco, dia menelan sesuatu yang tidak dijangkanya.
Katie Crabtree terkejut mendapati binatang berbulu, seekor tikus, di dalam snek prabungkus yang dibelinya dari rangkaian pasaraya itu di Stockport.
Wanita berusia 31 tahun itu hanya ternampak ‘objek berbulu itu’ selepas memakan separuh daripadanya dengan menyangka ia bakon salai yang hangus.

“Saya menggigitnya dan melihat benda hitam di dalamnya. Saya menyangka ia bakon salai dan menelannya.
“Kemudian saya melihat sesuatu yang buruk dalam sandwic itu. Ia berwarna hitam dan berbulu. Saya juga melihat kakinya. Ia sungguh dahsyat,” katanya.
Katie berkata, penemuan mengejutkannya itu membuatnya tidak selesa.
“Saya tidak boleh lagi makan sandwic bungkus kerana ia akan mengingatkan saya kepada peristiwa itu,” katanya.
Dia menuduh pasar raya berkenaan tidak menghiraukannya selepas mengadu hal itu kepada pasar raya terbabit dan ibu pejabatnya.
“Saya menghubungi pasar raya berkenaan dan ibu pejabatnya tetapi tidak ada orang yang tahu mengenai kejadian itu,” katanya.
“Mereka akhirnya memberi saya baucar £10 (RM50).
“Saya berpendapat mereka tidak mempedulikan saya. Mereka sepatutnya menyiasat kejadian dan membuat tindakan selanjutnya,” kata Katie.
Tesco menghantar wanita itu surat permohonan maaf dan berkata, ia akan menyiasat, di samping menawarkan pampasan sebanyak  £10. – DM

119 pelarian ditahan cuba naiki bot ke Australia



JAKARTA: Polis Indonesia menahan 119 warga Afghanistan dan dua Iran yang melarikan diri dari pusat tahanan, tidak lama sebelum mereka menaiki bot kayu ke Australia untuk mencari suaka, kata pegawai semalam.
Ketua Imigresen Daerah, Tito Andriyanto berkata, pelarian itu menggunakan pengangkutan bas kelmarin untuk pergi ke pantai di wilayah di Jawa Barat apabila mereka ditahan.

“Polis menahan mereka ketika mereka hampir tiba di pantai di mana sebuah bot besar sudah menunggu untuk membawa mereka ke Pulau Krismas (Australia),” katanya.

Menurutnya, polis sudah mengetahui mengenai bot itu dua hari sebelum ini.

Ada enam wanita dan seorang budak lelaki tiga tahun dalam kumpulan itu. - JP

No comments:

Post a Comment