Friday, September 28, 2012

PEMBANGKANG KUAT RAKYAT UNTUNG...BAJET RAKYAT DAPAT DUIT...BUAT MACAM2 KERANA NAK MENANG..... NAMA ISLAM...TAK TAHU KE...DEDAH AURAT TU HARAM

Mayat pelombong gagal dikeluarkan

BEBERAPA ahli keluarga Sze Chun tidak dapat menahan kesedihan selepas mayatnya gagal dibawa keluar di Gunung Tabai, Bau semalam.


KUCHING – Misi mengeluarkan mayat pelombong emas haram yang mati dihempap dua bongkah batu sebesar kereta Perodua Kancil di kaki Gunung Tabai dekat sini awal pagi kelmarin, dihentikan terus petang semalam atas faktor keselamatan.
Ia ekoran operasi semakin rumit selepas berlakunya runtuhan baharu bongkah batu dalam kejadian kira-kira pukul 3.30 petang semalam.
Ketua Polis Daerah Bau, Deputi Superintendan Mohd. Sabri Zainol berkata, operasi selama dua hari tersebut dihentikan kira-kira pukul 4 petang kerana masih banyak lagi bongkah batu yang tidak dapat dialihkan.
Menurutnya, disebabkan struktur terowong tersebut tidak stabil dan diburukkan lagi dengan runtuhan terbaharu, misi mengeluarkan mayat mangsa, Lee Sze Chun, 37, di kaki gunung tersebut terpaksa ditamatkan serta-merta.
“Pasukan menyelamat terpaksa dikeluarkan dari terowong terbabit selepas berlaku runtuhan kerana kita tidak mahu berlakunya kehilangan nyawa membabitkan anggota penyelamat.
“Pada masa yang sama, saya mewakili pasukan mencari dan menyelamat memohon maaf kepada ahli keluarga mangsa kerana gagal membawa keluar mayat Sze Chun.
“Bukan kita tidak mampu menggalas tugas itu tetapi kita juga perlu memikirkan keselamatan anggota penyelamat,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian dekat sini semalam.

Rakyat tunggu ‘hadiah’ Bajet 2013


NAJIB menunjukkan cadangan Bajet 2013 selepas melakukan tinjauan persiapan terakhir di Kementerian Kewangan di Putrajaya malam tadi. Turut hadir ialah, Menteri Kewangan Dua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (kiri), Timbalan-timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein (dua dari kanan) dan Datuk Donald Lim Siang Chai (kanan).


KUALA LUMPUR – Jika bajet yang dibentangkan pada tahun lalu sarat dengan berita gembira dan durian runtuh untuk rakyat, kini sentimen itu pastinya berulang lagi pada pembentangan Bajet 2013 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Bangunan Parlimen hari ini.
Sudah tentu semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung tertunggu-tunggu satu lagi pembentangan bajet yang prihatin kepada rakyat.
Antara perkara yang diharapkan ialah hadiah untuk rakyat daripada pelbagai latar belakang pendapatan ketika menghadapi kenaikan kos sara hidup termasuk keperluan harian yang semakin melambung.
Turut mendapat perhatian ialah bagaimana bajet kali ini mahu menang

Harapan rakyat Kelantan


KAMARUDDIN menunjukkan kad yang akan diedarkan kepada rakyat Kelantan di Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Anak kelahiran Kelantan termasuk yang tinggal di luar negeri ini berpeluang menyatakan harapan mereka kepada kerajaan negeri akan datang menerusi 200,000 kad yang diedar gabungan badan bukan kerajaan yang menggelarkan diri mereka sebagai Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Tukar).
Kumpulan itu melancarkan kempen ‘Harapanku’ pada 22 September lalu dan akan berlangsung hingga 22 November ini.
“Kami telah menerima kembali lebih 5,000 kad Harapanku dan yakin mampu mengutip sekurang-kurangnya 180,000 keping kad apabila kempen tersebut berakhir,” kata Pengerusi Tukar, Kamaruddin Kassim di sini semalam.
Beliau sebelum itu mengedarkan lebih 1,000 kad kepada orang ramai di Pasar Besar Siti Khadijah di sini.
Harapanku bertujuan mengumpulkan hasrat anak Kelantan untuk disampaikan kepada kerajaan negeri yang akan dibentuk selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Kamaruddin berkata, bagi perantau, mereka boleh melayari laman Facebook di www.facebook.com/groupe/22harapanku/ atau laman sesawang, 22harapanku.webs.com.
ani kenaikan harga tanah dan rumah secara mendadak khususnya di bandar-bandar utama.
Menurut pemerhati pasaran, Bajet 2013 mungkin membantu golongan pertengahan yang memperoleh pendapatan antara RM3,000 hingga RM7,000 untuk memiliki rumah kediaman melalui Skim Rumah Pertamaku.
Skim Rumah Pertamaku telah dilancarkan tahun lalu dan ia disasarkan untuk membantu golongan berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

Peniaga rentung di dalam Innova


KEADAAN Toyota Innova milik Yan Seng yang hangus selepas melanggar pokok di Lebuh AMJ berhampiran Cheng semalam.


MELAKA – Hajat seorang lelaki mahu membuka perniagaan menjual alat penggera dan kamera litar tertutup (CCTV) di Taman Melaka Perdana, Alor Gajah pada Sabtu ini tidak kesampaian apabila dia mati rentung selepas kenderaan Toyota Innova yang dipandunya melanggar pokok di Lebuh AMJ berhampiran Cheng di sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 4.45 pagi itu, Chan Yan Seng (gambar kecil), 32, mati di tempat lokasi apabila kenderaan yang dipandunya hangus terbakar manakala mangsa tidak sempat menyelamatkan diri.
Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehhudin Abd. Rahman berkata, semasa kejadian, Yan Seng memandu seorang diri dari arah Cheng Perdana menuju ke Alor Gajah.
“Ketika tiba di tempat kejadian, kenderaan tersebut terbabas ke bahu jalan dan melanggar sebatang pokok menyebabkan kenderaan itu terbakar dan mangsa yang tersepit rentung,” kata beliau ketika dihubungi di sini.
Menurut beliau, mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat.

Nelayan menderita sungai tercemar


NELAYAN Bagan Sungai Buloh menunjukkan sampel air sungai yang berwarna kehitaman dan busuk di Jeram, Kuala Selangor semalam.


KUALA SELANGOR – Kira-kira 400 nelayan di Bagan Sungai Buloh, Jeram di sini kecewa apabila hasil pendapatan mereka yang sebelum ini mencecah RM3,000 sebulan kini merosot hampir 50 peratus akibat pembuangan sisa kumbahan di sungai tempat mereka mencari rezeki.
Lebih malang, sebilangan nelayan yang mengusahakan ternakan kerang mendakwa mengalami kerugian besar apabila modal dilabur kira-kira RM100,000 seorang masih tidak membawa pulangan. Hal tersebut berlaku kerana hasil kerang yang diperoleh berkurangan daripada 10 tong kepada dua tong ketika ini.
Berikutan keadaan yang berlarutan sejak hampir lima tahun itu, kebanyakan mereka terpaksa mencari pekerjaan lain bagi menyara kehidupan.
Seorang nelayan, Jamaluddin Mohd. Isa, 43, berkata, walaupun pelbagai aduan sudah dibuat kepada pihak bertanggungjawab termasuk Jabatan Alam Sekitar (JAS) namun sungai yang dikenali sebagai Sungai Buloh itu masih tercemar.

‘Tiada jodoh, mahu selesai cepat’


Aida ketika hadir memfailkan permohonan untuk bercerai di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – “Tiada jodoh.” Demikian alasan penerbit dan pelakon, A. Aida merujuk kepada perkahwinannya dengan seorang pegawai polis di Jabatan Logistik Bukit Aman yang kini bagai retak menunggu belah.
Aida atau nama sebenarnya Zaidah Awang, 42, hadir ke Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam untuk menuntut cerai secara baik daripada suaminya, Deputi Superintendan (DSP) Suffian Sulaiman, 44, yang bertugas sebagai Ketua Unit Perhubungan Korporat di Jabatan Logistik Bukit Aman.
Penerbit drama kontroversi Halimah Jongang itu selaku plaintif hadir diwakili peguam syarie, Zulkifli Che Yong dan memfailkan permohonan cerai mengikut Seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1984.
Menurut Aida, perkahwinan yang dibina selama lima tahun itu sudah tiada persefahaman dan mereka juga sudah tiada jodoh.
Bekas isteri kepada vokalis kumpulan Spring, Ameng itu dilihat cuba mengelak apabila ditanya punca perceraian tersebut.
“Saya sudah berbincang dengan keluarga dan anak-anak, keputusan ini (bercerai) telah direstui dan saya juga memberitahu hal yang sama kepada suami.
“Sekarang ini saya terlalu sibuk dengan penggambaran drama slot Samarinda dan telemovie, perkara ini terlalu mengganggu dan saya mahu selesai cepat-cepat,” katanya tanpa mahu mengulas sama ada masih tinggal serumah atau sebaliknya dengan suami.

1,000 jemaah haji wanita Nigeria terkandas di Jeddah

SEKUMPULAN jemaah haji wanita meninggalkan balai ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Mallam Aminu Kano sebaik sahaja mereka tiba dari Jeddah pada Rabu. Mereka tidak dibenarkan memasuki Mekah kerana tidak ditemani oleh mahram.


ABUJA - Kerajaan Arab Saudi telah menolak kemasukan lebih 1,000 jemaah haji wanita dari negara ini kerana tidak ditemani oleh lelaki atau mahram masing-masing, kata beberapa pegawai Nigeria kelmarin.
Semua wanita itu mulai tiba di lapangan terbang antarabangsa Jeddah, Arab Saudi Ahad lalu jelas satu laporan yang dikumpul oleh Suruhanjaya Haji Kebangsaan Nigeria yang mengawal selia jemaah haji Nigeria ke Mekah.
"Apabila ditanya oleh pegawai Suruhanjaya Haji Kebangsaan, mereka diberitahu bahawa jemaah haji itu ditahan kerana tiada mahram," kata laporan yang diserahkan kepada wakil jawatankuasa hal ehwal luar Nigeria.
Kira-kira 171 jemaah haji wanita itu pulang ke Nigeria menerusi satu penerbangan kelmarin.
"Mereka tidak diusir, sebaliknya dihantar pulang oleh Suruhanjaya Haji Kebangsaan kerana malu dengan pihak berkuasa Arab Saudi," kata jurucakap suruhanjaya, Umar Bala kepada agensi berita AFP.
Satu perbincangan dua hala sedang dijalankan di antara para pegawai kedua-dua negara bagi menyelesaikan isu itu, tambah beliau.
Katanya, seramai 1,000 jemaah haji wanita masih terkandas di lapangan terbang sama. - AFP

Bekas pengarah narkotik Singapura dituduh meminta khidmat seks


NG bersama isterinya meninggalkan mahkamah dengan menaiki sebuah kereta selepas perbicaraannya selesai.


SINGAPURA - Seorang saksi utama kelmarin memberi gambaran jelas mengenai hubungan intimnya dengan seorang bekas pegawai polis Singapura yang dituduh menuntut khidmat seks sebagai balasan untuk membantu mendapatkan kontrak bekalan kerajaan.
Saksi itu, Cecilia Sue, 36, yang menjual teknologi komputer kepada agensi kerajaan berkata, Ng Boon Gay, 46, memberikan maklumat sulit kepadanya bagi membantu mendapatkan kontrak ketika tertuduh menjadi Pengarah Biro Narkotik Pusat pada tahun 2011.
Pihak pendakwa raya berkata, Ng meminta seks oral daripada Sue sebanyak empat kali bagi melanjutkan kepentingan perniagaannya.
Tindakan itu nyata melanggar undang-undang antirasuah di negara ini. Bukti baharu yang dibentangkan di mahkamah menunjukkan mereka pernah mengadakan hubungan seks.
"Saya tanya dia sekiranya ada bajet lebih. Adakah ia kira-kira $300,000? Dia menyebut ia lebih kurang beberapa ratus ribu (dolar Singapura)," kata Sue ketika disoal siasat oleh pihak pembelaan.
Ditanya sama ada Ng mempengaruhi keputusan pemberian tender untuk membekalkan perkakasan dan perisian komputer kepada lembaga narkotik dengan memberitahu bajet, Sue menjawab: "Ya!"
Kelmarin, Sue memberitahu mahkamah dia membuat keputusan untuk melaporkan kelakuan Ng kepada pihak berkuasa kerana takut. Tetapi peguam bela mempersoalkan kredibilitinya. - AFP

Wanita Nepal bersuami dua


GAMBAR pada 18 September menunjukkan Pasang (kiri) bersama abangnya, Mingmar Lama yang berkongsi seorang isteri bersama dua anak mereka. - AFP


UPPER DOLPA, Nepal – Apabila Tashi Sangmo berusia 17 tahun, gadis itu mengahwini jirannya yang berumur 14 tahun dan adik lelakinya di sebuah kampung di pedalaman banjaran Himalaya di Nepal.
Pada zaman dahulu, anak-anak lelaki dalam hampir setiap keluarga di rantau ini akan berkongsi seorang wanita sebagai isteri.
Dikenali sebagai poliandri, amalan tersebut semakin terpinggir setelah masyarakat Nepal terdedah kepada budaya kehidupan moden.
Namun, beberapa buah perkampungan terpencil di Himalaya masih mengamalkan budaya bersuami lebih daripada satu itu.
“Budaya ini memudahkan hidup wanita kerana segala harta kekal dalam satu keluarga. Tiada pembahagian kekayaan dalam kalangan isteri seperti amalan poligami,” kata Sangmo.
“Semua pendapatan dikawal oleh saya. Mereka (suami-suaminya) pula bertanggungjawab mencari nafkah untuk keluarga ini,” tambahnya.
Apabila Sangmo berkahwin dengan Mingmar Lama 14 tahun lalu, kedua-duanya faham bahawa adik lelaki suaminya, Pasang akan menyertai rumah tangga mereka kelak.
Ketika itu, Pasang baru berusia 11 tahun.
Keluarga berkenaan kini memiliki tiga anak lelaki dengan masing-masing berusia lapan, enam dan empat tahun.
“Saya mahu berkongsi ikatan perkahwinan ini bersama abang saya kerana hidup kami akan menjadi lebih mudah,” kata Pasang, 25, di rumah mereka yang terletak di kampung Simen pada ketinggian 4,000 meter dari aras laut.
Masyarakat terpencil di rantau ini mengamalkan poliandri bagi mengelakkan sesebuah keluarga membahagi-bahagikan harta mereka.
Perasaan cemburu pula tidak wujud dalam kalangan mereka.
“Saya tidak cemburu berkongsi isteri dengan abang saya. Jika saya cemburu, pastinya saya
akan mengahwini wanita lain,”
kata seorang lagi pemuda
yang mengamalkan budaya poliandri yang dikenali sebagai Pema.
Dia dan abangnya, Karma dengan rela hati berkongsi seorang isteri berusia 30 tahun, Shitar Dorje.
Keluarga poliandri biasanya bersikap tidak kisah berhubung isu bapa kandung dengan anak-anak mereka memanggil kedua-dua bapa dan bapa saudara sebagai “ayah”.
Rantau terpencil ini terletak sekitar 500 kilometer dari ibu negara Nepal, Kathmandu. – AFP

Penyelam tanda ikan jerung paus di Galapagos


SEEKOR ikan jerung paus dilihat di Kepulauan Galapagos pada 11 September lalu. - REUTERS


KEPULAUAN GALAPAGOS, Equador – Pihak Taman Negara Galapagos, Yayasan Charles Darwin dan Universiti California melaksanakan operasi penandaan ikan paus jerung di sekitar kepulauan ini.
Beberapa penyelam daripada tiga organisasi tersebut melekatkan penanda elektronik ke sirip spesies ikan terbesar di dunia itu.
Penanda elektronik tersebut dihubungkan dengan sebuah satelit bagi memudahkan lokasi ikan tersebut dikesan.
Projek berkenaan bertujuan untuk memudahkan saintis-saintis memahami proses migrasi spesies itu secara lebih mendalam pada peringkat tempatan, serantau dan global.
Kepulauan Galapagos yang merupakan milik Equador terletak di Lautan Pasifik timur, sekitar 972 kilometer ke barat pantai negara berkenaan di rantau Amerika Selatan. – Agensi

Pamer tarian tradisi pelbagai kaum



SEGALANYA bermula semenjak mengutip pengalaman membuat persembahan tarian di kompleks beli-belah tanpa mengenakan sebarang bayaran.
Ketika itu, Azim Riaz Ramjan Din hanya berusia dalam lingkungan belasan tahun. Seawal usia remajanya itu, dia sememangnya tidak segan dan aktif membuat persembahan di khalayak ramai tidak kira masa dan tempat.
Memandangkan orang ramai peka pada kebolehan dan bakatnya, semakin lama semakin banyak mendapat permintaan untuk mengadakan pertunjukan.
Melihat perkembangan itu, Azim yang kini berusia 31 tahun mula mengenakan bayaran serendah RM200 kepada mana-mana pihak yang mahu mendapatkan perkhidmatan persembahan tariannya. Pada masa yang sama, dia turut menyertai kumpulan lain untuk mengadakan persembahan.
Berdasarkan pengalamannya menimba pengalaman di ruang legar kompleks hingga ke pentas pertunjukan berbayar, dia menubuhkan sebuah pertubuhan tarian yang dinamakan Mast Millennium Dancers pada tahun 1997 dengan sokongan sepupunya, Mohd. Sham Mohd. Abdul Satar, 32.
Bagaimanapun, pada tahun 1998, dia terpaksa mengehadkan aktivitinya kerana mahu memberikan tumpuan bagi menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Berkat mendapat keputusan peperiksaan yang membanggakan, Azim melanjutkan pengajian ijazah dalam jurusan Pengurusan Perniagaan dari Universiti Anglia Ruskin di United Kingdom selama tiga tahun. Walaupun sibuk dalam dunia akademik, minatnya terhadap seni itu tidak pernah terkubur.
Kembali aktif
Sebaik pulang Malaysia, anak jati Kuala Lumpur itu kembali aktif membuat persembahan. Pada mulanya, dia bersama sepupunya sekadar membuat persembahan pada majlis perkahwinan saudara-mara.
Persembahan mereka sentiasa mendapat pujian. Dari situ, mereka mula berfikir untuk mengembangkan seni itu dengan menarik lebih ramai ahli untuk menyertai mereka.

KEUNIKAN kumpulan yang telah ditubuhkan sejak 15 tahun kini mendapat perhatian dari luar negara.


“Mujur, ketika itu ada rakan-rakan lain yang turut berminat,” katanya yang sempat melalui fasa pasang dan surut dalam menjalankan perkhidmatan kumpulan penari itu.
Bagaimanapun, Azim sama sekali tidak menduga nasib kumpulannya itu akan berubah. Perkara yang ditanamkan oleh anak bongsu daripada tiga adik-beradik itu dalam diri dan juga fikiran ahli kumpulannya ialah agar terus bersemangat dan jangan mudah berputus asa.
Azim mula mempelajari kehendak pasaran dan juga corak permintaan pelanggan. Dia dan kumpulannya juga semakin memahami hala tuju bakat mereka itu.
Secara berperingkat, mereka memantapkan skil dan pengetahuan tentang pelbagai jenis tarian, termasuk jenis gerak tari berlatarkan etnik. Seiring itu juga, nama Mast Millennium Dancers mula mendapat perhatian ramai.
Separuh masa
Walau bagaimanapun, dia bersama ahli-ahlinya hanya menceburi bidang tersebut secara separuh masa memandangkan mereka mempunyai kerjaya masing-masing.
Dalam kesibukan mengimbangi tugas dalam dunia kerjaya hakiki, majoriti ahli-ahlinya yang bekerja sebagai kakitangan swasta akan berkumpul sekerap dua hari dalam seminggu untuk membuat latihan tarian.
Disebabkan keperluan yang ringkas dan hanya membuat persembahan mengikut permintaan, mereka tidak memerlukan studio khas bagi rutin latihan mereka.
“Bukan mahu mendabik dada kerana boleh bertahan hampir 15 tahun, cuma apa yang boleh dikatakan kejayaan ini antara lain disebabkan kerjasama sesama ahli,” ujar Pengarah Urusan di Ajensi Riaz Sdn. Bhd. itu.
Cerita anak kelahiran Pakistan itu lagi, kumpulannya memiliki keunikan tersendiri dengan penglibatan ahlinya yang terdiri daripada Melayu, India dan Punjabi.

MAMPU melakukan pelbagai jenis tarian.


Kumpulan yang sememangnya pakar dalam tarian Bollywood itu turut mampu memeriahkan sesebuah acara dengan persembahan tarian hip hop, salsa, jazz, flamenco, tarian klasik India, tarian zapin, joget, inang, mak yong dan tarian tradisional Borneo.
Tidak ketinggalan tarian eksotik seperti tarian gelek, tarian api, tarian merak dan tarian singa.
“Kami mendapat permintaan yang tinggi terutama pada penghujung tahun kerana ketika itu banyak majlis perkahwinan berlangsung,” kata Azim yang turut mendapat permintaan daripada kenalan yang menetap di Bangkok, Thailand, Brunei, Singapura dan Indonesia.
Ada yang sanggup membuat tempahan setahun sebelum perkahwinan anak mereka kerana khuatir tidak mendapat perkhidmatan kumpulan berkenaan.
Harga persembahan
Ketika ditanya mengenai bayaran untuk perkhidmatan mereka, Azim memberitahu, harga yang dikenakan bermula dari RM1,000 hingga RM30,000.
Harga tersebut bergantung kepada tempoh persembahan, jenis tarian, dan bilangan jenis tarian yang dikehendaki oleh pelanggan.
“Kita menetapkan harga itu berdasarkan persembahan dan pakej yang merangkumi sistem bunyi, pencahayaan, penyanyi, juruvideo, pengacara dan beberapa perkhidmatan tambahan lain.
Koreografer kumpulan berkenaan, Mohd. Sham berkata, dia sering kali membuat pembaharuan dengan menyelitkan pelbagai jenis langkah tari dalam persembahan mereka.
Selain itu, dia mengakui akan cuba menyelitkan idea-idea baharu dalam koreografi tariannya supaya persembahan kumpulan itu tampak menyerlah.
Dia yang turut merupakan pereka fesyen memberitahu sebelum membuat persembahan dia sendiri akan mereka bentuk pakaian ahli-ahlinya.
“Kostum akan dibuat selaras dengan lagu-lagu yang akan dimainkan sepanjang persembahan,” ujarnya.
Tidak mahu bidang itu terhenti di situ sahaja, dia turut bersedia mengajar seni tarian kepada sesiapa sahaja yang berminat.
“Kebiasaannya, saya akan ke tempat mereka untuk mengajar manakala harganya bergantung kepada jenis tarian,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment