Saturday, September 29, 2012

ISLAM DIANUTI TAPI TIDAK DIPELAJARI DAN TIDAK DIAMALKAN...INI KESAN PEMBANGUNAN ROHANI DIABAIKAN...SIBUK DENGAN HIBURAN DAN LUPA AKHIRAT..DAN ASYIK MENGEJAR KEMEWAHAN HIDUP...MASJID DIDATANGI PADA HARI JUMAAT SAHAJA...SOLAT TARAWEH DIUTAMAKAN DARI SOLAT FARDU

‘Sekepala’ buat noda

Oleh Muhd Izawan Baharin, Nurul Huda Kosnon, Shahrul Redzuan Zulkifli dan Rizanizam Abdul Hamid
am@hmetro.com.my

PENGAKUAN...Man dan Liza ketika ditemu bual wartawan Harian Metro.
PENGAKUAN...Man dan Liza ketika ditemu bual wartawan Harian Metro.
KUALA LUMPUR: Keutamaan mereka ialah hiburan dan mendapatkan wang dengan cara mudah. Itu cara hidup segelintir pasangan suami isteri di ibu kota yang ‘sekepala’ menjalani kehidupan yang disifatkan golongan terbabit amat bahagia biarpun diselubungi noda.
“Isteri saya pernah kerja sebagai pelayan pelanggan (GRO) dan saya beri keizinan kerana pendapatannya lumayan, boleh cecah sehingga lebih RM10,000 sebulan.
“Lagipun, saya minat hiburan dan suka lepak dengan kawan mendengar muzik,” kata lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Man, 37.

Man yang mendakwa hanya bekerja sendiri berkata, dia dan isterinya, Liza, 28, baru berkahwin lima bulan lalu.“Tapi, isteri saya baru saja berhenti kerja sebagai GRO sejak sebulan lalu kerana kini dia hamil lima minggu,” katanya.

Lelaki dayus

Oleh YUSLIZA YAKIMIR ABD TALIB
yusliza@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Suami yang tidak marah, malah merelakan isteri melakukan pekerjaan maksiat dan haram di sisi agama, adalah lelaki dayus. Dalam Islam, lelaki dayus tidak boleh masuk syurga,” kata penceramah bebas, Zawiyah Hassan.
Beliau yang juga mantan Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Keluarga, Sosial dan Komuniti, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkata, sungguhpun suami meredai kerja isteri, ia tetap tidak berguna jika pekerjaan itu jelas melanggar hukum Allah.

“Suami sepatutnya mendidik isteri menjadi lebih baik, baru rumah tangga diberkati Allah. Setiap orang Islam perlu sedar, sebagai hamba, kita diikat dengan peraturan ditetapkan Allah, namun yang dilihat kini, semakin ramai mempermainkan perintah-Nya.
“Jiwa orang yang banyak berbuat dosa dan maksiat akan sentiasa terdorong melakukan perbuatan sama berulang kali atau perbuatan lebih teruk lagi, melainkan jika diberi hidayah Allah atau bertaubat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai cara hidup segelintir suami isteri di ibu kota yang ‘sekepala’ menjalani kehidupan yang disifatkan golongan terbabit sangat bahagia biarpun diselubungi noda berikutan mengutamakan hiburan dan mendapatkan wang dengan cara mudah.

Malah, pasangan baru berkahwin, Man dan Liza, turut mengaku tidak kisah dengan pekerjaan Liza sebagai pelayan pelanggan (GRO) selain diberi keizinan suaminya kerana pendapatannya lumayan hingga mencecah lebih RM10,000 sebulan.
Bagaimanapun, Liza baru berhenti kerja sebagai GRO sejak sebulan lalu kerana kini hamil lima minggu.

Zawiyah berkata, contoh kehidupan demikian menunjukkan pasangan itu atau pasangan seumpamanya menganggap seolah-olah Allah tiada kaitan langsung dengan hidup mereka kerana melakukan apa saja sesuka hati tanpa batasan agama.
“Nasihat saya, segera bertaubat nasuha selagi masih ada kesempatan dan cari rezeki halal kerana rezeki Allah sangat luas di dunia ini. Sanggupkah kita melahirkan zuriat dengan perangai sama kelak?” katanya.

Awasi gejala liberalisme



KUALA LUMPUR: Kehidupan Man dan Liza adalah contoh pasangan suami isteri dalam masyarakat hari ini yang berfikiran liberal dan tidak ambil kisah pandangan orang lain asalkan mereka bahagia.
Kaunselor Berdaftar yang juga Pengarah Urusan Hushim Motivational & Counselling Consultancy, Hushim Salleh berkata, pemikiran segelintir masyarakat yang tergolong dalam kelompok ini amat berbahaya.

Menurutnya, ini kerana cara pemikiran mereka boleh mempengaruhi generasi akan datang yang lama-kelamaan terikut-ikut cara hidup sedemikian.
“Golongan berfahaman liberalisme ini bersikap individualistik dan bagi mereka, hak asasi manusia tiada batasnya sehingga tidak mempedulikan pandangan masyarakat asalkan mereka bahagia.

“Cuba bayangkan 10 tahun lalu, bila ada isteri yang kerja sebagai GRO, sudah tentu heboh satu kampung, tetapi sekarang, perkara itu seolah-olah boleh diterima masyarakat.

“Semua ini berlaku disebabkan budaya liberal yang terlalu berleluasa dan ia bermula dengan sikap tidak ambil kisah atau pandangan paling popular yang sering digunakan, ‘mati, kubur masing-masing’,” katanya ketika dihubungi.
Menurutnya, kewujudan kelompok masyarakat sedemikian walaupun sedikit, lama-kelamaan akan mempengaruhi corak kehidupan orang lain. Sehubungan itu, beliau berkata, pihak berwajib perlu memainkan peranan untuk mengelak sebarang bentuk pemikiran dan budaya hidup yang menjejaskan serta menimbulkan kekeliruan terhadap kefahaman Islam.

Mati di pangkuan rakan

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

TEMPAT KEJADIAN...tempat Basri terbunuh. Gambar kecil, Ibrahim.
TEMPAT KEJADIAN...tempat Basri terbunuh. Gambar kecil, Ibrahim.
SEDIH...Ibrahim merenung mayat Basri.
SEDIH...Ibrahim merenung mayat Basri.
ALOR GAJAH : “Saya melompat keluar selepas menyedari gegaran kuat pada traktor yang terhoyong-hayang sebelum hilang kawalan lalu menjunam ke dalam gaung.
“Ketika itu saya lihat tayar kiri traktor tercabut manakala pemandu serta rakan saya (mangsa) terpelanting di laluan di sebelah bawah bukit sebelum traktor itu menghempap mereka.”
Demikian kata Ibrahim Baharudin, 44, selepas seorang rakannya, Basri Hasan, 44, maut dihempap traktor dipandu seorang lagi rakannya dikenali sebagai Arifin berusia 40-an di sebuah ladang di Brisu, di sini, petang kelmarin.

Menurutnya, dia sempat memangku Basri selama beberapa minit sebelum rakannya itu meninggal dunia tidak lama kemudian kerana kecederaan parah manakala Arifin turut cedera parah.Difahamkan, kejadian berlaku kira-kira jam 5 petang ketika mereka dalam perjalanan pulang ke rumah kongsi selepas selesai bekerja.

Lepas gian atas pokok

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

BANTU...seorang anggota polis memberi rawatan kepada rakannya yang cedera dalam operasi.
BANTU...seorang anggota polis memberi rawatan kepada rakannya yang cedera dalam operasi.
KUANTAN: Sekumpulan penagih tegar di Tanjung Lumpur, di sini, sanggup bergadai nyawa apabila membina sebuah pondok di atas pokok setinggi lebih lima meter sebagai ‘port’ melepaskan gian.
Lebih menarik, pokok dipilih itu terletak di atas pulau kecil dan kumpulan penagih itu hanya boleh memanjat pokok berkenaan ketika air pasang kerana jika tidak, persekitaran pulau itu berselut hingga paras lutut, sekali gus menyukarkan mereka memanjat.
Difahamkan, pondok di atas pokok itu markas kedua kumpulan berkenaan dan akan hanya digunakan ketika air pasang manakala markas utama mereka adalah sebuah pondok buruk di tebing sungai berdekatan.

Dalam serbuan di kedua-dua lokasi itu malam kelmarin, 17 penagih ditahan ketika sedang asyik melepaskan gian di markas utama manakala serbuan di markas kedua gagal menemui sasaran berikutan air surut.

Serbuan diketuai Inspektor Arman Ibrahim dari Cawangan Risikan, Operasi dan Tahanan, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang bersama 35 anggota itu terpaksa membuat pemantauan dan rondaan sebelum terserempak dengan beberapa individu dipercayai penagih menunggang motosikal menuju ke port itu.

Taktik harga longgok



PETALING JAYA: Tapak bazar berhadapan Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya, di sini, terus menjadi ‘lubuk rezeki’ kepada peniaga sempena musim haji.
Tinjauan Harian Metro ke lokasi jualan mendapati pengunjung terdiri daripada saudara-mara jemaah dan tidak kurang pula jemaah sendiri begitu terhibur dengan gelagat peniaga dengan ada yang mengambil kesempatan membeli-belah pada saat akhir.

Peniaga, Khairulnizam Mohsin, 33, berkata, peniaga bersaing memenangi hati pelanggan, terutama bagi mereka yang membawa kanak-kanak ke tapak jualan berkenaan.
Menurutnya, dia menggunakan taktik harga longgok yang dilihat ternyata memukau mata sesiapa yang lalu lalang.

“Saya jual satu barang pada harga RM3 dan dua pula pada kadar RM5, tetapi ini hanya untuk alat permainan saja, tetapi produk lain dijual pada harga berpatutan dan tidak membebankan pembeli.

“Selain itu, pakaian seperti jubah, telekung mini dan barang keperluan lain ada juga dijual di sini, bagi memudahkan semua orang,” katanya ditemui ketika sibuk melayan pelanggan.
Khairulnizam berkata, setakat ini sambutan cukup menggalakkan diterima daripada orang ramai, terutama kanak-kanak yang sentiasa terhibur dengan barangan yang ada di gerainya.

Gambar kahwin pelanggan lesap



SEGAMAT: “Anak bertanya mengapa saya hanya membuka separuh saja pintu utama kedai. Saya terus bergegas ke premis perniagaan dan mendapati ia sebenarnya dipecah masuk penjenayah,” kata Tey Chin Chai, 52, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 8 pagi itu, kedai gambar Tey di Segamat Baru dipecah masuk menyebabkannya kerugian lebih RM6,000 selepas mesin pencetak gambar serta kamera digital dilarikan penjenayah.

Menurut Tey, pada malam sebelum kejadian, dia menutup kedai berkenaan bersama anak lelakinya yang berumur 20 tahun.
“Malam itu, kami menutup dan mengunci pintu utama pada jam 9 malam sebelum pulang ke rumah. Pagi semalam, anak mendapat panggilan telefon daripada pengusaha kedai sebelah memaklumkan pintu premis kami terbuka separuh,” katanya.

Menurutnya, anaknya menghubunginya bertanyakan mengapa dia tidak membuka keseluruhan pintu berkenaan.

Tey yang ada di rumah ketika itu terkejut dan bergegas ke kedainya sebelum memeriksa keadaan di dalam premis berkenaan.
“Penjenayah hanya memotong mangga almari kaca sebelum melarikan kamera serta cakera padat (CD) mengandungi gambar perkahwinan pelanggan.

“Ini kali ketiga kedai saya dipecah masuk sejak memulakan perniagaan 10 tahun lalu. Saya pernah kerugian RM50,000 selepas premis di Labis diceroboh masuk beberapa tahun lalu,” katanya.
Tey kini mempertimbangkan untuk memasang kamera litar tertutup (CCTV) di premis perniagaannya.

Mangsa membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Segamat, semalam.

Didakwa noda, liwat anak kekasih

AMPANG: Seorang subkontraktor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, di sini, semalam atas dua tuduhan merogol dan meliwat anak kepada teman wanitanya, iaitu kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun antara Februari hingga September lalu.
Bagaimanapun, tertuduh, Nazarul Rizman Mohd Nor, 30, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan apabila pertuduhan dibacakan.

Mengikut pertuduhan pertama, Nazarul Rizman didakwa melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabie iaitu dengan memasukkan kemaluan ke dalam dubur mangsa.
Perbuatan itu dilakukan antara Februari hingga 21 September 2012 jam 8 pagi di sebuah apartmen di Taman Bukit Indah, Ampang. Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 377 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan jika sabit kesalahan.

Mengikut pertuduhan kedua, tertuduh pada masa dan tempat sama didakwa merogol kanak-kanak sama dan didakwa mengikut seksyen 376 (2) (C) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara mandatori maksimum 30 tahun yang juga boleh dikenakan hukuman rotan jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Nadiah Malek Fauzi, meminta mahkamah tidak membenarkan tertuduh diikat jamin kerana jenayah yang dilakukannya berat dan dikhuatiri mengganggu mangsa.

No comments:

Post a Comment