Friday, September 28, 2012

SYABAS SERTA BAGUS MEWAJIBKAN BELAJAR AGAMA SEJAK TADIKA...AGAR RAKYAT JADI TAQWA...PENGANUT ISLAM YANG BERILMU DAN BERAMAL...PATUT MALAYSIA CONTOHINYA

Punggung lebam ‘diketuk-ketuk’

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi dan Nurasyikin Ramli
am@hmetro.com.my

CERITA...Linda ketika ditemu ramah wartawan Harian Metro.
CERITA...Linda ketika ditemu ramah wartawan Harian Metro.
LEBAM...Linda menunjukkan kesan lebam di bawah telinganya.
LEBAM...Linda menunjukkan kesan lebam di bawah telinganya.
GOMBAK: “Selepas berbaring, perawat itu meletakkan ranting kayu di celah kaki dan mengepit menyebabkan saya menjerit kesakitan. Tapi, dia tak peduli dan terus mengetuk seluruh tubuh saya termasuk muka dan kepala dengan ranting kayu selama dua jam.
“Tidak tahan diperlakukan sedemikian, saya minta dia berhenti, namun tak dilayan kerana dia mendakwa ada syaitan dalam tubuh saya yang perlu dihalau dengan menggunakan kaedah itu.”
Itu kata wanita dikenali sebagai Linda, 42, yang lebam teruk di beberapa anggota tubuh terutama punggung selepas menerima rawatan di sebuah pusat perubatan alternatif, dekat sini, yang menggunakan kaedah ‘ketuk-ketuk.’

Tidak puas hati dengan layanan diterimanya, Linda yang terpaksa menerima rawatan di hospital turut membuat laporan polis.

Linda mendakwa dia musykil dengan kaedah digunakan pusat rawatan terbabit kerana lelaki yang memberi rawatan turut menghalangnya membaca ayat suci al-Quran.

A Aida mohon cerai

Oleh Nor Azura Abdul Jalil
zura@hmetro.com.my

TENANG...A Aida dan Zulkifli di mahkamah, semalam.
TENANG...A Aida dan Zulkifli di mahkamah, semalam.
KUALA LUMPUR: “No komen, sudah tiada jodoh,” kata penerbit dan dramatis, A Aida yang enggan mengulas lanjut mengenai kemelut rumah tangga sehingga menyebabkan dia memfailkan permohonan cerai terhadap suaminya, Deputi Superintendan Suffian Sulaiman di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan, semalam.
A Aida atau nama sebenarnya Zaidah Awang, 41, selaku plaintif diwakili peguam syarie Zulkifli Che Yong memfailkan permohonan cerai itu pada jam 3.30 petang di Pejabat Pendaftar Mahkamah Syariah di sini. Penerbit drama bersiri kontroversi, Halimah Jongang itu memfailkan permohonan berkenaan mengikut Seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984. Ketika ditemui media, Zulkifli berkata, anak guamnya memohon Suffian, 44, yang bertugas sebagai Ketua Unit Perhubungan Korporat, Jabatan Logistik, Bukit Aman boleh mempertimbangkan untuk bercerai secara baik tanpa perlu mengungkit atau mendatangkan sebarang provokasi.

Menurutnya, mahkamah menetapkan 8 Oktober ini untuk anak guamnya dan suami hadir ke mahkamah bagi mendengar permohonan itu.
Sementara itu, ketika ditanya sama ada suaminya mengetahui kedatangannya ke mahkamah untuk memfailkan permohonan cerai, Aida dengan tenang berkata suaminya tahu mengenai perkara itu.

“Dia tahu saya datang sini. Sebagai isteri kalau nak keluar rumah mesti beritahu suami. Keputusan yang saya buat ini juga dilakukan selepas berbincang dengan keluarga kedua-dua pihak.

“Sekarang saya sibuk dengan penggambaran drama bersiri untuk slot Samarinda, dan telefilem. Perkara ini memang mengganggu dan membebankan saya. Saya tak boleh fokus sebab itu kalau boleh saya nak selesaikan perkara ini cepat-cepat,” katanya.
Pemilik syarikat produksi A Aida Production itu hadir ke mahkamah memakai kaftan coklat dan bertudung kelabu ditemani kakak angkatnya. Aida dan Suffian masing-masing berstatus janda dan duda bernikah pada 20 April 2007 dan dikurniakan seorang anak lelaki berusia empat tahun, Muhammad Rahul.

Tak hirau ditembak

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Walaupun terkena tembakan, saya masih sempat melepaskan beberapa das tembakan ke arah kereta dinaiki penjenayah terbabit sebelum pengsan,” kata anggota polis Unit Peronda (MPV), Koperal R Subramaniam, 52, yang cedera di perut selepas ditembak empat lelaki dalam kejadian di Jalan Kuchai Lama, di sini, kelmarin.
Beliau yang ditemui di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), di sini, semalam, berkata, sebaik dua daripada empat lelaki terbabit melepaskan tembakan ke arahnya dan rakan setugas, Koperal Nor Azlan Abu Bakar, 41, mereka membalas tembakan itu sehingga dia akhirnya rebah tidak sedarkan diri.

“Kejadian berkenaan langsung tidak mematahkan semangatnya untuk terus menjalankan tugas menjaga keselamatan negara,” katanya ketika ditemui selepas menerima lawatan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, semalam.

Beliau yang sudah 31 menjadi anggota polis, akan terus berbakti dengan pasukan dan negara.

Sementara itu, Ismail berkata, polis bangga dengan keberanian dua anggota terbabit yang sanggup mempertaruhkan nyawa dalam menjalankan tugas membanteras jenayah di negara ini.

Serbu dua stor DVD serentak



SUSUN...anggota penguat kuasa menyusun DVD yang dirampas dalam serbuan, semalam.
SUSUN...anggota penguat kuasa menyusun DVD yang dirampas dalam serbuan, semalam.
SITA...kotak DVD yang dirampas.
SITA...kotak DVD yang dirampas.
KUALA LUMPUR: Dua stor menyimpan cakera video digital (DVD) dan cakera padat (CD) filem serta lagu cetak rompak dari luar negara di Jalan Tun HS Lee dan Jalan Silang, di sini, diserbu petang semalam.
Dalam serbuan yang dilakukan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dengan kerjasama Kementerian Dalam Negeri (KDN) itu, sebanyak 83,000 DVD dan CD dirampas dengan anggaran nilai RM100,000.

Serbuan diketuai Penolong Pengarah Bahagian Pelesenan dan Penguatkuasaan Finas, Abd Halim Anen dengan kekuatan 50 pegawai dan anggota menyerbu dua premis terbabit serentak pada jam 6 petang.
Abd Halim berkata, ketika serbuan kedua-dua premis itu tidak berpenghuni dan siasatan mendapati DVD dan CD di situ disasarkan untuk pasaran warga asing di Malaysia.

“Serbuan dilakukan hasil maklumat orang awam dan ke atas kedua-dua premis itu disyaki dijadikan stor,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, kedua-dua premis terbabit tidak memiliki lesen dan jika sabit kesalahan mereka yang terbabit boleh didenda sehingga RM50,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Pasukan khas buru tiga perompak kedai emas

SHAH ALAM: Polis akan mewujudkan satu pasukan khas bagi memburu tiga lelaki yang melakukan rompakan nekad kedai emas di Jalan Othman, Petaling Jaya serta menembak mati seorang pengawal keselamatan, kelmarin.
Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohamad Adnan Abdullah berkata, pihaknya masih meneliti kamera litar tertutup (CCTV) di kedai terbabit bagi mencari petunjuk.

Katanya, setakat ini polis belum membuat tangkapan dan siasatan lanjut masih dijalankan.
“Kami sudah teliti CCTV, namun tidak mendapat petunjuk atau lakaran sebenar suspek,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di sini, semalam.

Harian Metro semalam melaporkan dalam kejadian jam 3.50 petang kelmarin, seorang pengawal keselamatan yang bertugas di kedai itu ketika kejadian meninggal dunia selepas dirawat selama dua jam akibat ditembak penjenayah terbabit sebelum melarikan pelbagai barangan kemas.

Suspek yang memakai topi keledar berpenutup penuh menyerbu kedai terbabit dan melepaskan dua das tembakan dan mengenai dada pengawal keselamatan terbabit yang duduk di depan kedai itu.
Suspek melarikan diri dengan menaiki dua motosikal yang diletakkan di depan kedai emas itu.

Helah peragut bertanya



LEDANG: “Lelaki itu bertanya sama ada saya mengenali Aziz. Tiba-tiba, rakannya turun dari motosikal dan merentap rantai emas berharga RM3,000 yang saya beli bagi menggantikan rantai pusaka yang dilarikan pencuri dua bulan lalu,” kata Saminam Md Alias, 71, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 11.45 pagi itu, Saminam membasuh lantai beranda rumahnya di Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir, di sini, sebelum didatangi dua lelaki berusia 20-an yang menunggang sebuah motosikal Honda EX5.

Seorang daripada lelaki terbabit menghampiri Saminam dan bertanyakan perihal Aziz. Menurutnya, ketika kejadian, suaminya, Musian Abu, 78, berada di bilik air dan baru pulang dari menziarah jiran yang kematian bapa.
“Lelaki itu turut meminta saya menunjukkan lokasi rumah Aziz. Saya memaklumkan tidak kenal dengan nama individu dicarinya.

“Tiba-tiba rakan lelaki terbabit turun daripada motosikal lalu menarik tangan kanan yang sedang memegang penyapu sambil merentap rantai leher saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya. Saminam berkata, kedua-dua penjenayah terbabit gagal dikejar dan dia melaporkan kejadian di Balai Polis Bukit Gambir.

Isteri hilang kali kedua



JOHOR BAHRU: “Pulanglah sayang, saya rindukan awak dan anak. Jika ada masalah kita boleh runding dan selesaikan bersama,” rayu seorang suami, Linggam Anak Jalong, 44, kepada isterinya, Yap Ah Hua, 24, yang tidak pulang ke rumah mereka di Jalan Taman Mawar, Pasir Gudang di sini, sejak 1 September lalu.
Linggam yang juga pekerja kontrak perkapalan di Pasir Gudang berkata, isterinya tidak kembali selepas keluar menaiki teksi pada 1 September lalu dengan membawa tiga anak mereka, Mazlan, 8; Zefron Diman, 2, dan Tyiara Tesha Loo Nicka Liya, empat bulan.

Menurut Linggam, ini kali kedua isterinya menghilangkan diri dan kejadian pertama berlaku pada 2011 apabila Ah Hua kembali ke kampung halamannya di Sarawak tanpa pengetahuannya selama dua minggu.
“Pada hari kejadian, tuan rumah menghubungi saya dan memaklumkan isteri keluar membawa anak kami.

“Saya menghubungi telefon bimbit isteri namun talian dimatikan. Sejak itu kami terputus hubungan dan saya tidak tahu bagaimana keadaan mereka berempat,” katanya, semalam.

Menurut Linggam, beberapa hari sebelum hilang, Ah Hua berubah dingin secara drastik apabila kurang bercakap dengannya di rumah.
Katanya, mereka tidak bertengkar ketika berada di rumah namun Ah Hua marah kepadanya jika Linggam mahu melihat telefon bimbit wanita berkenaan.

“Saya tidak tahu apa yang silap, mungkin dia melarikan diri sebab terguris dengan teguran saya kerana asyik keluar rumah sebelum ini,” katanya.
“Sejak kehilangan Ah Hua, saya berusaha mengesannya di sekitar Pasir Gudang dan Johor Bahru namun ia tidak berhasil,” katanya.

Menurut Linggam, dia ada menghubungi keluarga Ah Hua di Sarawak namun mereka memaklumkan isterinya itu tiada di situ.

Linggam berkata, kehilangan isteri serta anaknya itu menyebabkan fikirannya terganggu kerana bimbang memikirkan keselamatan mereka. “Saya juga bimbang dengan pelajaran Mazlan kerana dia pasti tidak ke sekolah kerana mengikut ibunya,” katanya yang kemudian membuat laporan di Balai Polis Taman Johor Jaya, 20 September lalu.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan Ah Hua dan tiga anaknya itu diminta menghubungi Linggam di talian 019-7675631.

Curi di Dungun, buang di Johor


DUNGUN: “Saya pantas menghubungi seorang rakan sebaik menyedari kereta dilarikan,” kata Khairul Hafis Ameir, 26, menceritakan kejadian kereta Honda Ferio miliknya dilarikan seorang pencuri di rumahnya di Kampung Kuala Abang, di sini, pagi kelmarin.
Khairul Hafis berkata, ketika kejadian dia sedang tidur sebelum terdengar enjin keretanya dihidupkan dan sebaik membuka tingkap dia mendapati seorang lelaki melarikan kenderaannya itu, kira-kira jam 4.30 pagi “Rakan saya ditemani seorang lagi kawan dimaklumkan kejadian itu kemudian menunggu di sebuah stesen minyak di Kampung Batu 5 dan terserempak dengan pencuri terbabit yang secara kebetulan berhenti di stesen itu untuk mengisi minyak.

“Suspek ditemani rakan menaiki sebuah Proton Waja dan pada masa sama kereta rakan mangsa menghalang pergerakan kereta itu sebelum suspek memecut melarikan diri,” katanya.
“Rakan saya mengejarnya sejauh 30 kilometer bagaimanapun, gagal selepas kereta dipandunya kehabisan minyak di bandar Paka dan suspek bersama sebuah lagi kereta yang dipandu rakannya itu memecut ke arah Jalan Santong,” katanya.

Menurutnya, dia kemudian menghubungi beberapa rakan yang tinggal jalan itu dan memaklumkan mereka terserempak dengan suspek sebelum mereka bertindak membaling batu ke atas cermin kereta yang dilarikan namun suspek terus memecut ke arah Bandar Al-Muktafi Billah Shah.

“Sepanjang mengejar kenderaan itu saya langsung tidak teringat menghubungi polis kerana panik dengan situasi itu sebelum ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dungun membuat laporan, kira-kira jam 9 pagi,” katanya.
Khairul Hafis berkata, keesokan harinya (semalam) dia menerima panggilan daripada polis memaklumkan keretanya itu yang sudah ditukar nombor pendaftaran ditemui ditinggalkan di tepi jalan di Pasir Gudang, Johor.

“Saya dimaklumkan semua tayar dan kusyen kenderaan termasuk komputer riba milik saya dalam kereta hilang dilarikan pencuri itu,” katanya.
Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan menerima laporan kejadian.

Operasi cari mayat pencari emas dihenti



BAU: Operasi mencari dan menyelamat seorang pemburu emas yang tertimbus batu ketika memasukan tanah ke dalam guni, terpaksa dihentikan serta-merta berikutan berlaku runtuhan sehingga membahayakan nyawa anggota bertugas dalam terowong di Gunung Tabai, Jalan Taiton, semalam.
Arahan dikeluarkan polis dalam operasi yang memasuki hari kedua berikutan beberapa bongkah batu mula runtuh ketika pasukan mencari dan menyelamat bertungkus-lumus mengalihkan batu yang menimpa Lee Sze Chun, 33.

Sebelum itu, pasukan penyelamat dibantu penduduk kampung menggunakan pahat serta tukul untuk memecahkan batu seberat dua tan bagi mengeluarkan mayat seorang peniaga yang masih terbenam sedalam 12 meter dalam terowong berkenaan.
Penggunaan kaedah manual itu terpaksa dilakukan berikutan struktur tanah tidak stabil selain mengambil kira faktor keselamatan kepada pasukan penyelamat sekiranya menggunakan jentera atau peralatan lain yang mungkin mengundang bahaya.

Ketua Polis Daerah Bau, Deputi Superintendan Mohd Sabri Zainol, berkata sehingga petang semalam, kerja mengeluarkan mayat Lee membabitkan Bomba dan Penyelamat Bau serta penduduk kampung terpaksa dihentikan akibat runtuhan baru berlaku.

Beliau berkata, faktor keselamatan anggota penyelamat perlu diambil kira kerana keadaan lokasi kejadian cukup berbahaya menyebabkan operasi itu dihentikan pada jam 4 petang.
“Ia mungkin mengambil masa agak lama kerana keadaan tidak mengizinkan. Kalau boleh kami mahu mayat Lee dikeluarkan secepat mungkin,” katanya ketika dihubungi semalam.

Dalam kejadian antara jam 2 hingga 3 pagi, menyebabkan Lee yang juga peniaga dari Kampung Buso, terbenam sedalam 12 meter berikutan dihempap satu lagi batu bersaiz sederhana.
Mangsa bersama beberapa rakan masuk ke kawasan Gunung Tabai kira-kira jam 12 tengah malam, bagi mengutip tanah untuk dijual pada harga antara RM90 hingga RM100 seguni.

Sebelum kejadian, mangsa bersama bapa saudara serta tiga lagi rakan sibuk mengisi tanah dipercayai mengandungi emas ke dalam guni sebelum dikejutkan bunyi seperti rekahan.

Ajal lepas makan malam

Oleh Iman Firdaus
am@hmetro.com.my

BINTULU: Makan malam seorang pemandu traktor yang mengangkut sawit bersama isteri serta rakan berakhir dengan tragedi berdarah apabila dia maut dibelasah 10 lelaki dalam satu pergaduhan di depan pasar raya di bandar ini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah malam itu, Nual anak Mata, 38, mati di tempat kejadian akibat parah di muka dipercayai diserang menggunakan objek tumpul.

Sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa bersama isteri serta rakannya menikmati makan malam di sebuah kedai sebelum diserang sekumpulan lelaki.
“Berlaku pergaduhan antara mangsa dan beberapa suspek. Namun, beberapa minit kemudian, orang ramai yang sampai ke tempat kejadian mendapati seorang lelaki terbaring di atas jalan dengan berlumuran darah.

“Orang ramai cuba menghulurkan bantuan namun gagal kerana mangsa meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Bintulu, Superintendan Madang Usat berkata, siasatan awal polis menemui batang penyapu dan pisau tidak jauh dari tempat kejadian. Beliau berkata, susulan kejadian terbabit, polis menahan enam suspek yang berusia antara 25 hingga 30-an di perkampungan berdekatan pusat bandar Bintulu.
“Suspek pertama ditahan pada jam 2.30 pagi (semalam) disusuli lima lagi suspek pada jam 2 petang,” katanya.

Tubuh sepupu ‘terlipat dua’

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Seorang lelaki hampir pitam sebaik melihat tubuh sepupunya ‘terlipat dua’ selepas motosikal ditunggangnya terbabas dalam kemalangan di Jalan Lintas, Kepayan di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 pagi itu, Azuan Harun, 20, mati di tempat kejadian dalam keadaan kepala pecah dan cedera di sebahagian besar tubuh.

Sepupu mangsa, Risan Jehan, 21, berkata ketika kejadian, dia berada di rumahnya di Kampung Hulu, Putatan, sebelum seorang rakan menghubungi telefon bimbitnya memaklumkan kejadian menimpa sepupunya itu.

“Saya bergegas ke tempat kejadian dan sebaik tiba, tergamam melihat tubuh Azuan terlipat dua dan berlumuran darah.

“Ketika itu dia sudah tidak bergerak dan saya yakin Azuan sudah meninggal dunia kerana tubuhnya ditutupi kertas surat khabar,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Berahi janda

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Akibat takut dicabul bapa saudara, seorang janda berusia 32 tahun menjadikan anak lelakinya yang berusia lapan tahun sebagai ‘pengawal peribadinya’ sejak Isnin lalu.
Difahamkan, lelaki berusia 68 tahun itu buat pertama kali mencabul mangsa ketika wanita itu sedang mencuci pinggan di rumahnya di Sentul, di sini, sebelum mengulangi perbuatan sama ketika mangsa bersendirian di rumah.

Sumber polis berkata, lelaki terbabit yang juga seorang penganggur tinggal bersama mangsa, anak lelakinya dan ibu mangsa sejak setahun lalu. Beliau berkata, dalam kejadian itu, mangsa hanya tinggal bersama anak lelakinya manakala ibunya keluar bekerja. “Lelaki terbabit yang memerhatikan mangsa sedang mencuci pinggan dengan tiba-tiba menyelak pakaiannya dari belakang sebelum memeluk dan meramas buah dada mangsa.

Cinta hingga ke mati



TIMMS dan isteri, Valerie.
TIMMS dan isteri, Valerie.
PASANGAN itu ketika muda.
PASANGAN itu ketika muda.
GLOUCHERSTER: Seorang lelaki pekak dan buta bertindak menggantung diri selepas kematian isterinya akibat sakit jantung.
Seorang koroner diberitahu, Stewart Timms, 63, dan isteri, Valerie, 68, yang bisu dan pekak, adalah pasangan dedikasi yang sentiasa hidup saling bantu-membantu.

Tetapi selepas Valerie meninggal dunia di rumah mereka di Andoversford, Gloucestershire, suaminya menggantung diri, beberapa meter dari mayatnya, kata Timbalan Koroner Gloucestershire, David Dooley.
Dooley merumuskan, Timms, pembuat kabinet, membunuh diri dan isterinya, mati akibat penyakit biasa.

Pasangan itu mempunyai dua anak dan lapan cucu. Mayat mereka, kedua-duanya berpakaian tidur, ditemui 16 Jun lalu oleh anak mereka, Emma Scott yang datang untuk menziarah.

Mereka dilihat bersama dua atau tiga hari sebelum penemuan itu.
Dalam kenyataannya, Emma berkata, ibu bapanya berkahwin selama 38 tahun.

“Mereka amat menyanyangi satu sama lain. Mereka jarang bertengkar. Menjelang kematian mereka, ibu bapa saya tidak pernah bertengkar. Mereka sentiasa bantu satu sama lain,” katanya.
Menurut Emma, bapanya pernah cuba menggantung diri 24 tahun lalu selepas diberitahu dia akan buta. Bagaimanapun, Timms tidak bercakap apa-apa baru-baru ini atau sebelum kematiannya.

Katanya, apabila tiba di rumah ibu bapanya, tidak ada orang yang menjawab ketukannya pada pintu rumah, menyebabkan dia cuba masuk menerusi pintu belakang, tetapi ia berkunci.

Dia melihat anjing bapanya, Arnie dan menyedari ada sesuatu yang tidak kena selepas ternampak kesan najis di lantai.

Dia meminta bantuan jiran pasangan itu, Adrian Stoner yang memanjat rumah berkenaan.

Stoner kembali dan memberitahu bapanya menggantung diri.

“Saya seterusnya diberitahu, ibu saya juga sudah ditemui dan disahkan mati,” kata Emma.

Dia yakin kematian ibu bapanya tidak berkait dan mereka tidak membantu satu sama lain untuk membunuh diri. - DM

Wajib ke tadika, sekolah agama



BANDAR SERI BEGAWAN: Setiap kanak-kanak Islam, berusia antara tujuh dan 15 tahun dan tinggal di Brunei Darussalam, diwajibkan dihantar ke sekolah tadika dan sekolah rendah agama.
Ia sebahagian daripada Peraturan wajib Pendidikan Islam 2012 yang ditekankan oleh Sultan Brunei dalam ucapannya pada sambutan Hari Guru, baru-baru ini. Peraturan itu akan dilaksanakan bermula 1 Januari, tahun depan.

Ia turut menekankan kewajipan pendidikan agama untuk kanak-kanak yang lahir pada atau selepas 1 Januari 2006, dan sekurang-kurangnya seorang dari ibu atau bapa adalah rakyat atau penduduk tetap negara ini.

Perkara ini didedahkan semalam oleh Menteri Hal Ehwal Agama, Pengiran Dato Seri Setia Dr Haji Mohammad Pengiran Haji Abdul Rahman.

Perintah itu turut membawa maksud semua kanak-kanak perlu memenuhi syarat untuk masuk ke tadika atau sekolah rendah agama. Pendidikan agama bermaksud, menurut ajaran Ahli Sunnah Wal Jama’ah.

Peraturan itu juga menggariskan tanggungjawab wajib ibu bapa untuk mendaftarkan anak mereka di sekolah agama pada 1 Januari untuk penggal sekolah dan memastikan kanak-kanak itu boleh terus bersekolah sepanjang tempoh pendidikan agama itu.

Ibu bapa yang gagal berbuat demikian dianggap melakukan kesalahan dan sekiranya didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi BND$5,000 (RM12,514) atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.

Kanak-kanak perlu menghadiri sekolah agama untuk tujuh atau lapan tahun.

Mohamad berkata, kementerian bersedia melaksanakan perintah itu dan memerlukan kerjasama dan komitmen penuh daripada semua pihak untuk program itu berjaya.

Katanya, ia juga selaras dengan falsafah negara iaitu Kesultanan Melayu Islam. - Brunei Times

Bekas Timbalan Kanan Gabenor Bank Indonesia dipenjara 3 tahun

JAKARTA: Hakim di Mahkamah Rasuah Jakarta menjatuhkan hukuman tiga tahun penjara ke atas Miranda Goeltom kerana memberi rasuah kepada ahli Parlimen untuk memilihnya memegang jawatan Timbalan Kanan Gabenor Bank Indonesia pada 2004.
Menurut Pengerusi Hakim, Gusrizal, perbuatan Miranda melanggar Undang-Undang Rasuah 1999.

“Defendan didapati bersalah kerana memberi rasuah dan dihukum tiga tahun penjara,” kata Gusrizal dalam perbicaraan, semalam.

Miranda juga diarah membayar Rp 100 juta (RM32,000) denda atau dipenjara tiga bulan lagi.

Hukuman yang dikenakan itu lebih rendah daripada yang diminta oleh pendakwa raya iaitu empat tahun penjara dan denda Rp150 juta (RM48,000). - JP

No comments:

Post a Comment