Wednesday, September 26, 2012

MACAM2....BIAR BETUL

Boleh rawat pesakit di hospital

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan akan mengkaji semula prosedur operasi standard (SOP) bagi membenarkan pesakit menerima rawatan perubatan tradisional dan komplementari selaras dengan perubatan moden di hospital.
Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, berdasarkan peraturan sedia ada, pengamal perubatan terbabit tidak dibenarkan masuk ke dalam hospital untuk memberikan rawatan.
"Sebelum ini, kita tidak tahu kualiti pengamal perubatan tradisional. Saya yakin dengan adanya akta baharu ini, kualiti perkhidmatan akan lebih teratur dan penerimaan lebih baik daripada pengamal perubatan moden," katanya.
Beliau menggulung perbahasan rang Undang-undang Perubatan Tradisional dan Komplementari 2012 di Dewan Rakyat semalam.
Dalam pada itu, Tiong Lai mengesahkan syarikat insurans telah menyatakan persetujuan untuk membolehkan pesakit membuat tuntutan sekiranya mereka mendapatkan rawatan berkenaan.
Bagaimanapun, katanya, pesakit tidak boleh membuat tuntutan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) manakala pengamal perubatan terbabit tidak dibenar mengeluarkan sijil cuti sakit.
"Pemberian sijil cuti sakit tidak boleh diberikan kerana ia tertakluk kepada akta yang lain," ujar beliau.
Sementara itu, Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia yakin akta baharu ini mampu memberi perlindungan kepada masyarakat dalam mendapatkan khidmat pengamal perubatan tradisional.
Presidennya, Prof. Datuk Seri Dr. Saharuddin Awang Yahya berkata, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang tidak berpuas hati dan tertipu dengan tukang-tukang urut dan pengamal perubatan Melayu.
"Dengan adanya pindaan seperti ini, kita harap mereka (pengamal) dapat mempraktikkan cara amalan yang betul," katanya ketika dihubungi di sini semalam.
Beliau juga meminta kerajaan menyediakan satu pelan menyeluruh bagi mengkaji kadar bayaran yang wajar dikenakan kepada pelanggan ketika mendapatkan khidmat pengamal perubatan tradisional.
Kosmo! semalam melaporkan semua pengamal perubatan Islam termasuk tukang urut dan bidan di negara ini akan diwajibkan berdaftar dengan Kementerian Kesihatan apabila Akta Perubatan Tradisional dan Komplementari 2012 dikuatkuasakan.

RM96,000 sewa jet eksekutif


INILAH jet eksekutif yang dinaiki Anwar bersama beberapa pemimpin pembangkang yang disiarkan dalam blog http://mediawangsamaju.blogspot.com.


KUALA LUMPUR - Kos menyewa jet eksekutif selama dua hari untuk membawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama beberapa pemimpin pakatan pembangkang lain ke Labuan, Sabah pertengahan bulan ini adalah RM96,000.
Menurut sumber, kos tersebut meliputi semua caj termasuk bayaran juruterbang, jurutera dan perkhidmatan lain yang dikenakan Tjets Sdn. Bhd. (Tjets).
Difahamkan, urusan tempahan jet berkenaan dilakukan oleh seorang individu dari Sarawak.
Sementara itu, Pengerusi Tjets, Datuk Mohd. Taufik Omar (gambar kecil) menjelaskan, beliau tiada hubungan persahabatan dengan Anwar sebaliknya perkhidmatan pengurusan penerbangan jet eksekutif yang dinaiki Ketua Pembangkang itu dilakukan secara profesional.
Jelasnya, beliau tidak mengetahui bahawa Anwar akan menjadi penumpang jet eksekutif berkenaan apabila tempahan dibuat.
"Sehinggalah jet mahu berlepas baru saya tahu antara penumpangnya ialah Anwar dan rakan-rakannya.
"Saya orang berniaga dan saya menguruskan tempahan secara profesional. Tidak pula saya memeriksa siapa yang akan menjadi penumpang apabila sesuatu tempahan jet eksekutif dibuat," jelasnya.
Sebelum ini, seorang penulis blog, John F. Seademon mendakwa, Mohd. Taufik yang menyewakan jet tersebut kepada Anwar.
Kisah mengenai jet tersebut tercetus apabila Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua pada laman Twitternya memuat turun gambar jet eksekutif Dassault Falcon pada 15 September lalu yang kemudian dipetik beberapa blog antaranya http://mediawangsamaju.blogspot.com.
Selain Anwar, turut menaiki jet eksekutif berkenaan ialah Timbalan Pengerusi DAP, Dr. Tan Seng Giaw; Ketua Pengarah Pilihan Raya Pas, Dr. Hatta Ramli dan Ketua Wanita PKR, Zuraidah Kamaruddin.
"Apabila saya melihat Anwar menjadi penumpang jet tersebut, apa yang boleh saya buat?
"Tidak mungkin saya meminta Anwar dan rakan-rakannya turun. Saya hanya sekadar boleh beristighfar dan tunggu apa yang akan berlaku selepas ini," katanya lagi.
Menurutnya, tidak banyak syarikat bumiputera terlibat dengan industri pengurusan penyediaan jet eksekutif di negara ini dan oleh itu, adalah tidak adil bagi mana-mana pihak menuduhnya ada kaitan dengan Anwar.
"Saya hanya cari makan dan ini adalah salah satu bidang perniagaan saya. Adakah saya bersalah hanya disebabkan Anwar menjadi salah seorang penumpang dalam jet yang diuruskan oleh syarikat saya?
"Saya amat berharap penjelasan ini menceritakan perkara yang sebenarnya berlaku," katanya.

Maut selepas terima motosikal


Inilah motosikal tiga roda yang disumbangkan oleh FAMA untuk kegunaan Sapiah berniaga di pasar tani.


MELAKA – Hasrat seorang peniaga pasar tani untuk menggunakan motosikal tiga roda yang disumbangkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) tidak kesampaian apabila wanita itu maut dalam kemalangan di Jalan Tunku Abdul Rahman, Batu Berendam di sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 5 petang, mangsa Sapiah Md. Said (gambar kecil), 41, yang berniaga di Pasar Tani Pusat Transformasi Bandar (UTC) Jalan Hang Tuah meninggal dunia di tempat kejadian selepas motosikal Honda EX5 yang ditungganginya hilang kawalan lalu terjatuh.
Motosikal tersebut kemudian terseret beberapa meter sebelum merempuh motosikal tiga roda yang baru dua jam diterima daripada FAMA dan ditunggangi anaknya, Muhamad Ikram Laksamana, 18. Akibat kejadian tersebut, Ikram cedera ringan.
Ikram berkata, sebelum kemalangan, ibunya menunggang motosikal lain manakala dia menunggang motosikal tiga roda dari Ayer Keroh.
“Semasa melalui tempat kejadian, saya yang menunggang motosikal mendahului ibu terdengar satu bunyi dentuman.
“Saya toleh ke belakang dan terperanjat melihat ibu jatuh tertiarap sebelum motosikal ibu merempuh motosikal saya,” katanya ketika ditemui di rumah neneknya di Klebang di sini semalam.
Ikram memberitahu, nasib baik motosikal ditungganginya tidak terbalik dan dia hanya cedera ringan akibat rempuhan motosikal ibunya yang terbabas.
“Saya kemudian mendapatkan ibu yang tertiarap di tepi pembahagi jalan dan ketika itu ibu masih bernyawa,” cerita remaja itu.
Muhamad Ikram tidak dapat menahan kesedihan atas kematian ibunya dalam kemalangan di Jalan Tunku Abdul Rahman, Batu Berendam kelmarin.


Beberapa orang awam membantu Sapiah namun wanita itu meninggalkan dunia di lokasi kejadian kira-kira 20 minit selepas kemalangan.
Ikram berkata, selepas menerima sumbangan motosikal itu, ibunya yang amat gembira seolah-olah berubah sikap apabila dia enggan menunggang motosikal tersebut.
“Saya suruh ibu menunggang sendiri motosikal tiga roda yang dinantikan sejak dua tahun lalu tetapi ibu tidak mahu,” katanya.
Mayat mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Klebang kelmarin.
Sementara itu, suami mangsa, Laksamana Salim, 48, berkata, dia tidak menyangka isterinya meninggal dunia sebelum sempat dia berniaga menggunakan motosikal tiga roda.
Laksamana memberitahu, pada waktu pagi hari kejadian, dia dan isteri sempat bersarapan roti canai dan ketika itu tiada apa-apa perubahan pada isterinya.
Dalam pada itu, Pengarah FAMA negeri, Mohd. Nawi Othman berkata, ketika kejadian mangsa dalam perjalanan pulang selepas menerima motosikal tiga roda berharga RM8,000 di bawah Program Motosikal Tiga Roda yang dilancarkan tahun lalu.
“Pemberian motosikal tersebut bertujuan membantu usahawan seperti mangsa yang sudah berniaga di pasar tani di UTC sejak Jun lepas.
“Sapiah menjual pelbagai sayur-sayuran dan ikan. Sebelum ini mangsa berniaga di Klebang,” kata beliau yang turut sedih dengan tragedi itu.

Bekas presiden Olympus mengaku bersalah




TOKYO - Bekas Presiden Olympus Corporation, Tsuyoshi Kikukawa (gambar) mengaku bersalah semalam kerana menyembunyikan kerugian besar syarikat pembuat kamera dan peralatan kesihatan Jepun itu.
Syarikat tersebut mengalami kerugian pelaburan sebanyak AS$1.5 bilion (RM4.58 bilion) sejak tahun 1990-an.
Skandal tersebut didedahkan pada tahun lalu apabila Ketua Pegawai Eksekutif Olympus di Britain, Michael Woodford mempersoalkan tentang bayaran bagi mendapatkan nasihat kewangan dan pemerolehan yang diragui.
Woodford kemudian dipecat.
Tiga eksekutif Olympus lain juga mengaku bersalah semalam.
Mereka boleh dikenakan hukuman 10 tahun penjara, denda AS$128,000 (RM391,002) atau kedua-duanya sekali.
Sementara itu, Olympus boleh didenda sehingga AS$9 juta (RM27.49 juta). - AP

Ketua Hamas akan letak jawatan




BANDAR GAZA, Wilayah Palestin - Ketua pergerakan Hamas, Khaled Meshaal (gambar) sekali lagi mengesahkan keputusannya untuk melepaskan jawatan tertinggi tersebut, kata beberapa pegawai Hamas semalam.
Pada Januari lalu, pergerakan berkenaan pernah mengumumkan bahawa Khaled yang kini hidup dalam buangan bersedia untuk melepaskan jawatannya.
Namun, Hamas memberitahu, anggota-anggota pergerakan itu berharap beliau akan menimbang semula keputusan tersebut.
Dalam perkembangan terbaharu semalam, beberapa pegawai Hamas di sini dan di luar wilayah Palestin berkata, Khaled kini bertekad untuk melepaskan kepimpinannya. - AFP

Alih dosa ke dalam air

AFP
SEJUMLAH penduduk ortodoks Yahudi berdoa di depan
kolam plastik yang mengandungi beberapa ekor ikan di Bnei Brak, dekat Tel Aviv kelmarin.


BNEI BRAK, Israel - Sejumlah penduduk ortodoks Yahudi mengelilingi sebuah kolam plastik yang mengandungi beberapa ekor ikan di sini kelmarin.
Mereka kemudian berdoa bagi membuang dosa masing-masing ke dalam air.
Cebisan roti kemudian dibaling ke dalam kolam tersebut sebagai lambang keluarnya dosa-dosa penganut agama Yahudi itu. - Agensi

Ikan lumba-lumba jadi tumpuan di pantai Bondi


REUTERS
SEKUMPULAN peluncur ombak (kiri) menyaksikan beberapa ekor ikan lumba-lumba di pantai Bondi, Sydney semalam.


SYDNEY, Australia - Beberapa ekor ikan lumba-lumba berenang dekat sekumpulan peluncur ombak dekat pantai Bondi di sini semalam.
Ikan-ikan itu melompat dari permukaan laut tanpa rasa takut walaupun terdapat peluncur ombak berhampiran dengan mamalia tersebut.
Haiwan itu berada dekat pantai tersebut bagi mencari ikan kecil untuk dijadikan makanan. - Agensi

Polis tangkap lelaki godam akaun Facebook

MANILA - Polis Filipina semalam menangkap seorang lelaki yang didakwa menggodam akaun e-mel dan Facebook bekas teman wanitanya dengan tujuan untuk mengugut mangsa supaya melakukan hubungan seks dengannya.
Polis dalam satu kenyataan memberitahu, Joewell Santos Chan, 28, telah menukar kata laluan mangsa dan meminta habuan seks sebagai pertukaran untuk kata laluan baharu tersebut.
Lelaki itu ditangkap pada minggu lalu dalam satu operasi polis selepas mangsa membuat aduan.
Mangsa berpisah dengan Chan pada tahun lalu.
"Suspek meminta seks sebagai pertukaran untuk kata laluan mangsa. Ketika itu, mangsa membuat aduan polis kerana bimbang dia akan terus ditipu oleh suspek," kata kenyataan pihak berkuasa.
Polis yang tidak mendedahkan usia mangsa, menyatakan mereka menemui beberapa mesej ugutan yang dihantar ke telefon bimbitnya.
Beberapa gambar mangsa dalam keadaan memalukan yang dirakamkan ketika dia tidak sedarkan diri turut ditemui.
Ekoran penangkapannya, Chan didakwa kerana menggodam dan melakukan penderaan terhadap wanita.
Menurut polis, dia boleh dipenjara selama enam tahun jika didapati bersalah berhubung tuduhan tersebut. - AFP

Kapal tentera baharu China


KAPAL pengangkut pesawat pertama milik China berlabuh di Dalian, timur laut China pada Ahad lalu.


BEIJING - Kapal pengangkut pesawat pertama China mula beroperasi semalam, kata Kementerian Pertahanan di sini.
Ia digunakan selepas China memperbesarkan lagi armada tentera lautnya ketika ketegangan maritim di Laut China Selatan terus meningkat.
Media negara berkenaan melaporkan, upacara pentauliahan kapal induk sepanjang 300 meter itu dihadiri oleh Presiden Hu Jintao dan Perdana Menteri Wen Jiabao.
Kapal induk itu dibeli dari Ukraine dan dinamakan semula sebagai Liaoning sempena nama wilayah timur laut China yang menempatkan bandar pangkalan tentera laut utama di negara itu, Dalian.



Sebelum dijadikan kapal pengangkut pesawat, Liaoning merupakan kapal separa siap milik tentera laut bekas Kesatuan Soviet.
Kapal tersebut ditunda dari Ukraine tanpa enjin, persenjataan dan sistem navigasi pada tahun 1998.
Kapal itu dibeli daripada pemerintah Ukraine pada harga sekitar AS$20 juta (RM61.4 juta).
Kerja pengubahsuaian mengambil masa selama beberapa tahun.
Liaoning memiliki kapasiti untuk membawa sekitar 26 buah pesawat dan 24 buah helikopter.
Dalam perkembangan berkaitan, Beijing masih belum mendedahkan peranan sebenar kapal induk tersebut selain membantu melindungi perairan China.
"Kapal induk itu juga memainkan peranan penting dalam meningkatkan pertahanan negara dan keupayaan ketenteraan," kata bekas pegawai tentera laut China, Yang Yi kepada akhbar China Daily yang disiarkan semalam. - Agensi

Plastik bunuh hidupan marin



SETIU - Setiap tahun kira-kira 100,000 hidupan marin di negara ini mati akibat termakan, terperangkap atau terkena kesan pencemaran laut berpunca daripada sampah berunsur plastik.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) berkata, lebih membimbangkan rakyat Malaysia membuang kira-kira 30,000 tan sampah berunsur plastik ke dalam laut setiap tahun.
"Tidak ramai yang mengetahui hakikat ini, malah ramai juga tidak mengetahui 80 peratus daripada sampah yang berada di lautan sekarang terdiri daripada plastik yang memerlukan masa sehingga beratus tahun untuk diuraikan.
"Hidupan seperti penyu tertarik melihat beg plastik berwarna-warni kemudian memakannya, malah terdapat banyak kes penyu tersangkut pada tali pancing plastik yang dibuang ke dalam laut," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan program Selamatkan Laut Kita, Katakan Tidak Kepada Plastik di Pulau Bidong dekat sini semalam.
Program empat hari bermula Sabtu lepas itu dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Yayasan Coral Malaysia, Universiti Malaysia Terengganu, kerajaan Terengganu dan empat pasar raya terkemuka di negara ini. Ia disertai lebih 100 pelajar sekolah dan universiti.
Ismail Sabri berkata, antara jenis sampah plastik terbanyak di perairan negara ialah beg plastik dan semua pihak sepatutnya bersama-sama mengurangkan penggunaan beg plastik.
Beliau menegaskan, Kempen Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap Sabtu bermula Januari tahun lepas yang mengenakan caj 20 sen bagi setiap beg plastik yang diminta pengguna bukan bertujuan memberikan keuntungan kepada peniaga dan membebankan pengguna.
"Kita mahu dengan adanya caj ini orang semakin kurang gunakan beg plastik dan mengguna semula beg plastik yang mereka beli itu atau langsung tidak gunakan beg plastik.
"Kutipan 20 sen itu digunakan untuk menjana program kesedaran dan selamatkan alam sekitar. Dengan dana tersebut kita di kementerian akan berusaha menganjurkan lebih banyak program seperti itu," katanya. - Bernama

Hati mulia seorang guru wanita


norainee (kanan) bertanya sesuatu kepada Zura di Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Krian, Kelantan semalam.


KOTA BHARU – Meskipun patah tulang pinggul dan terpaksa pula berkerusi roda selama tiga bulan, seorang guru wanita yang menjadi mangsa ragut di sini kelmarin tidak berdendam terhadap penjenayah terbabit.
Sebaliknya Zura Ashikin Mustafa, (gambar kecil) 48, yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Dato Hashim di sini bukan sahaja simpati malah timbul rasa kasihan terhadap masa depan peragut itu kerana tidak mendapat didikan sempurna.
“Saya tidak berdendam, cuma kasihan macam mana dia dididik hingga jadi penjenayah,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan isteri kepada Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Norainee Abd. Rahman semalam.
Turut mengiringi Norainee ialah Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman, Pengarah Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Datuk Dr. Zaidun Kamari dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan, Datuk Makhtar Mustapha.
Norainee meluangkan masa kira-kira 20 minit untuk memberikan kata-kata perangsang kepada guru itu yang juga ibu kepada lapan orang anak.
Kosmo! Ahad lalu melaporkan Zura bukan sahaja kerugian RM2,000 malah tulang pinggulnya patah akibat dilanggar kereta peragut terbabit ketika suspek itu mahu melarikan diri.
“Apa yang memberi semangat untuk saya segera pulih ialah anak-anak dan para pelajar saya,” kata Zura dalam nada sebak.
Dalam pada itu Norainee menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati bagi mengelak menjadi mangsa ragut di tempat yang tidak disangka-sangka.
Polis Kelantan kelmarin berjaya menahan suspek kes terbabit berusia 19 tahun, yang turut disyaki terlibat dalam 30 kes jenayah lain termasuk samun, ragut dan pecah rumah.
Dalam perkembangan lain, Norainee berkata, selepas kejayaan tiga sekolah perintis di Lembah Klang, program ‘Sekolah Dalam Hospital’ diperluas dengan pembukaan sekolah keempat di HUSM sini.
Beliau yang juga Penaung Jawatankuasa Hati Nurani berkata, dalam masa terdekat beberapa sekolah lagi akan dibuka.
“Kementerian Pelajaran akan mengumumkan dengan lebih lanjut mengenai perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas melawat sekolah berkenaan.
Program Sekolah Dalam Hospital digerakkan jawatankuasa itu menerusi Yayasan Nurul Yaqeen, bertujuan memastikan pelajar yang menerima rawatan tidak ketinggalan dalam pelajaran mereka.
Sejak dilancarkan pada Julai 2011, tiga sekolah perintis dibuka di Hospital Kuala Lumpur, Hospital Ampang dan Hospital Serdang.
Setakat ini sekolah terbabit telah menerima lebih 6,000 pelajar sementara sekolah di HUSM itu pula beroperasi pada 18 September lepas dan kini mempunyai 10 pelajar.

Bahana makan suap 59 kali


DARI KIRI: Md. Shahrizal, Mohamad Huzzail, Mohamad Izuwansyah dan Nor Shahazlina berjalan keluar dari Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Perbuatan keji empat pegawai Jabatan Imigresen, Bahagian Perkapalan Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang yang didakwa atas 59 tuduhan menerima rasuah berjumlah RM86,850 dua tahun lalu berbalas apabila mereka dihukum penjara dan denda oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.
Md. Shahrizal Che Dan, 26; Mohamad Izuwanshah Samsuri, 27; Nor Shahazlina Sulaiman, 26, dan Mohamad Huzzail Ahmad, 31, yang kesemuanya kini digantung tugas didapati bersalah mengambil rasuah sebagai upah bagi memudahkan kemasukan rakyat Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat.
Sehubungan itu, Hakim Asmadi Hussin memerintahkan Md. Shahrizal dihukum penjara 12 tahun dan denda RM361,400. Sekiranya gagal membayar denda, dia boleh dipenjara selama 35 tahun dan enam bulan.
Tertuduh dari Sungai Udang, Klang menerima rasuah RM51,760 di empat cawangan Public Bank di Pelabuhan Klang, bandar Klang, Taman Sentosa dan Taman Bukit Tinggi antara 20 April dan 16 Jun 2010.
Mohamad Izuwanshah juga dihukum penjara 12 tahun dan denda RM261,950 selain berhadapan hukuman penjara 25 tahun dan enam bulan jika gagal melunaskan denda tersebut.
Dia menerima rasuah RM31,690 di CIMB Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Stesen Minyak Petronas, Jalan Pandangan, Klang antara 21 April hingga 17 Jun 2010.
Sementara itu, Nor Shahazlina hanya dipenjara tiga tahun dan denda RM14,500 selepas menerima suapan RM2,900 pada 29 Ogos lepas di Maybank Cawangan Pandamaran antara pukul 10 malam hingga 12 tengah malam 29 Ogos 2010.
Mahkamah juga mengarahkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM10,000 terhadap Mohamad Huzzail kerana menerima suapan RM500 di Persiaran Seraya, Taman Palm Grove, Klang pada 25 September 2010.
Kesemua mereka didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) 2009 yang membawa hukuman penjara 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi jika sabit kesalahan.
Asmadi bagaimanapun membenarkan penangguhan hukuman sehingga rayuan selesai dengan syarat jumlah ikat jamin dinaikkan kepada RM20,000 setiap seorang selain mereka diarah melaporkan diri di pejabat SPRM setiap bulan. Kesemua mereka membayar ikat jamin itu.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Nik Haslinie Hashim manakala peguam Aminuddin Mohd. Ramli dan Amir Khusyairi Mohamad Tanusi mewakili kesemua tertuduh.
Kosmo! sebelum ini melaporkan lapan anggota imigresen gred KP17 menerima sogokan sehingga RM60,000 sebulan, menyebabkan pintu masuk negara mudah dibolosi pendatang tanpa izin.
Empat lagi pegawai imigresen yang dituduh atas kesalahan sama ialah Ahmad Zahed Abd. Alim, 28; Mohd. Hafiz Zakaria, 27; Mohd. Khairul Haqimie Kamarudin, 26; dan Azmir Mahadi, 28. Kes mereka masih dibicarakan.

Aksi penjenayah dirakam CCTV


SALAH seorang suspek bersenjatakan parang mendekati kaunter bayaran untuk meminta wang daripada pekerja
premis.


KUALA LUMPUR – Dua penjenayah ganas pasti tidak senang duduk apabila aksi mereka menyamun kedai serbaneka 99 Speedmart dan menetak tangan kiri seorang pengawal keselamatan warga Nepal berjaya dirakam kamera litar tertutup (CCTV) premis berkenaan.
Kejadian pukul 9 malam kelmarin di Zest Point, Jalan Bukit Jalil di sini itu berlaku apabila suspek yang memakai topi mendekati premis sebelum salah seorang daripada mereka masuk untuk mencari pengawal tersebut manakala rakannya berdiri di luar.
Suspek yang masuk ke dalam premis itu kemudian mengacukan parang ke arah pengawal keselamatan terbabit yang berusia lingkungan 30-an sebelum menetak tangan kiri mangsa.
Pengawal itu kemudian cuba melawan dengan memukul suspek dengan cota sebelum berlaku pergelutan antara mereka.
Bagaimanapun, pengawal itu terpaksa ‘menyerah’ akibat kesakitan ekoran tetakan di tangannya tersebut.
Rakan suspek kemudian masuk dan pergi ke kaunter bayaran sebelum melarikan wang lebih RM1,000, beberapa barangan jualan dan telefon bimbit pekerja.
Pengurus premis, Azifa Noranim Kamsari, 25, berkata, ketika kejadian, dia bersama seorang rakan sekerja, pengawal keselamatan dan lima pelanggan berada di dalam premis itu.

SUSPEK yang memakai topi memegang sesuatu yang
dipercayai bekas berisi wang.


“Kesemua pelanggan menyembunyikan diri dalam stor ketika kejadian manakala saya berada di kaunter bayaran dan seorang rakan sekerja sedang mengira stok.
“Saya perasan dua lelaki itu ketika mendekati premis dalam keadaan mencurigakan tetapi tidak menyangka mereka akan menyamun dalam kejadian yang berlaku begitu pantas,” ceritanya.
Sementara itu, seorang pekerja, Mahathir Mohamed Ibrahim, 21, berkata, dia hanya menyedari kejadian samun itu sebaik terdengar bunyi bising sebelum bergegas mencari Azifa dan pengawal keselamatan terbabit.
“Saya terkejut apabila melihat pengawal keselamatan itu sedang ditetak dan dipukul penjenayah tidak dikenali dan saya terus keluar lalu menghubungi polis untuk bantuan. Penjenayah itu bagaimanapun sempat lari sebelum polis dan ambulans tiba,” katanya yang memberitahu pengawal keselamatan itu kemudian dibawa ke Hospital Serdang dan dirawat sebagai pesakit luar.
Difahamkan, premis itu telah lima kali disamun sejak beroperasi hampir setahun lalu.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh berkata, polis telah mengenal pasti dua suspek berkenaan dan kini giat memburu mereka.
PKR: Tiada bayaran untuk jet peribadi
  • Aidila Razak
  • 5:13PM Sep 26 2012
 
Timbalan presiden PKR Azmin Ali hari ini menegaskan bahawa penggunaan jet peribadi oleh pemimpin PKR, termasuk Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim hujung minggu lalu tidak melibatkan apa-apa bayaran.
Bercakap kepada pemberita di bangunan Parlimen hari ini, beliau berkata, naib presidennya Tian Chua sepatutnya membuat semakan terlebih dahulu sama kenyataan yang dibuatnya itu tepat.

NONEKatanya, pemberita sepatutnya mengikut penjelasan Anwar bahawa jet tersebut dipinjamkan oleh seorang rakan ketua pembangkang itu.
“(Tian) perlu semak sebelum buat kenyataan. (Pemberita) sepatutnya dengar (penjelasan) Anwar (yang menyatakan jet tersebut dipinjamkan seorang rakan)," katanya.

Tambahnya, butiran mengenai pemilikan jet tersebut boleh didapati dengan Jabatan Penerbangan Awam untuk semakan awam dan PKR tidak perlu mendedahkannya.

"Kenapa anda tidak tanya mengapa (isteri perdana menteri, Datin Seri) Rosmah (Mansor) membuat perjalanan menggunakan pembiayaan kerajaan atau siapa yang membayar untuk penerbangan helikopter mingguan (Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri) Hishammuddin dari Kuala Lumpur ke Johor?," soalnya.

Bagaimanapun, Chua ketika diminta memberi penjelasan mempertahankan bahawa kenyataannya tidak bercanggah dengan kenyataan Anwar.

"Faktanya adalah jet tersebut disewa, tetapi kita tidak bayar sesen pun untuk (sewa)," katanya.

Katanya lagi, sekiranya PKR ingin menyembunyikan apa-apa, mereka tidak akan memuatkan gambar jet tersebut untuk tatapan umum.

Jet peribadi: Zahid Hamidi kantoi! hahaha!

ASK, 25 Sep 2012


Anwar naik jet, kecoh 1Malaysia.. Zahid Hamidi naik jet peribadi ke Mekah ni kenapa diam?



Kerana ketandusan isu untuk menyerang DSAI, kebelakangan ini kita menyaksikan blogger-blogger UMNO menjadikan jet peribadi yang dinaikki oleh Ketua Pembangkang sebagai isu besar..

Lebih besar dari Skandal PERWAJA, lebih besar dari skandal PKFZ, lebih besar dari skandal BMF malah jauh lebih besar dari skandal NFC ataupun MRT.

Meskipun Anwar telah menjelaskan bahawa jet tersebut milik seorang rakan yang mahu membantu beliau di dalam program kempen memandangkan ketika itu beliau sangat memerlukannya.

Anwar turut menjelaskan bahawa pemilik jet peribadi jenis Dassault Falcon 7X tersebut boleh diperiksa kerana ia berpangkalan di Kuala Lumpur dan berdaftar dengan Jabatan Penerbangan Awam.

Menurut Anwar lagi beliau sengaja mengizinkan YB Tian Chua mengambil gambar mereka ketika berada di dalam jet tersebut dan disebarkan menerusi twitter supaya ia tidak menjadi suatu rahsia supaya ia “transparent”.

Anwar menyifatkan media arus perdana termasuk blogger dan facebooker Umno sengaja memainkan isu ini untuk menakut-nakut golongan korporat agar tidak berani untuk menghulurkan bantuan seperti ini.

Sebenarnya ramai yang tidak menyedari akan apa yang tersirat dari peristiwa ini..

Ini sebenarnya membuktikan kepada kita semua bahawa golongan usahawan sudah mula yakin bahawa UMNO/BN akan tumbang pada PRU kali ini oleh itu mereka berani menghulurkan bantuan.

Menariknya dalam hal ini berlumba-lumba blogger-blogger UMNO melakukan pendedahan dari harga jet hinga kepada kos bahanapi diselidik mereka..



Bersungguh-sungguh benar mereka.. tetapi mengapa Zahid Hamidi yang pernah melakukan perkara yang sama dengan Anwar lakukan iaitu terbang menggunakan jet peribadi milik kawannya tidak dipersoalkan.

Anwar cuma meminjam jet peribadi milik rakannya untuk terbang di dalam Malaysia.. tetapi Zahid Hamidi terbang ke Arab Saudi untuk mengerjakan Haji..


KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.

Menteri Pertahanan itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan beliau memiliki pesawat tersebut.

Beberapa blogger telah menuduh beliau rasuah, mempersoalkan bagaimana dia mampu mempunyai jet dengan pendapatan kerajaan.


Ahmad Zahid adalah anggota kedua Kabinet di bawah pemerhatian awam dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan laporan Ketua Audit Negara bulan lalu.

Dalam mesej teks kepada The Malaysian Insider , Ahmad Zahid mengaku menaiki jet ke Mekah untuk haji baru -baru ini.


Anwar hanyalah seorang Ketua Pembangkang buat masa ini dan beliau sudah tentu tidak mampu memberikan sebarang imbuhan kepada rakan yang meminjamkan jet itu kepadanya.. tetapi Zahid Hamidi adalah seorang Menteri.

Anwar Ibrahim tidak merahsiakan penggunaan jet tersebut dengan membenarkan Tian Chua merakamkan gambarnya untuk disebar di dalam Tweeter..

Tetapi Zahid Hamidi merahsiakannya sehinggalah satu e-mail mendedahkan perkara itu..

E-mail yang disebar itu..
————————————————————————————-
By Touch Down

Saya mendapat tahu baru-baru ini bahawa Dato Sri Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Malaysia pergi menunaikan haji dengan menaiki jet peribadi. Isteri beliau datang dahulu ke Madinah dan beliau menjemput dengan jet peribadi dan kemudian terus ke Jeddah untuk ke Mekah.

Siapa empunya jet peribadi ini, jika sahabat beliau; dengan tujuan apa di beri untuk menggunakan jet peribadi ini. Adakah sahabat beliau yang mempunyai kepentingan didalam Kementerian Pertahanan? Jika beliau menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet berkenaan; dari mana beliau dapat wang sebegitu banyak?

Untuk pengetahuan semua, tiap kali beliau ke Arab Saudi bersama keluarga dan sahabat beliau, kereta dari Tabung Haji di gunakan untuk kenderaan beliau semasa di sana, walhal beliau bukan lagi Menteri Haji!! Kadangkala beberapa kereta di gunakan untuk mengangkut barang dan pengangkutan bersama sahabat karib beliau semasa di sana.

Kenderaan yang digunakan adalah dari Tabung Haji yang mana mereka di gunakan untuk urusan peribadi. Kenderaan berkenaan adalah di beli dengan wang pendeposit Tabung Haji dan mereka menyalahkannya.

Beliau sering ke Arab Saudi pada tiap tahun terutama setiap bulan Ramadhan dengan rakan kongsi yang sama beliau iaitu Tuan Sheikh Rozi. Adakah lawatan atau Umrah beliau di tanggung oleh rakan kongsi ini?

Kalau beliau tidak mengaku Sheikh Rozi rakan beliau, kenapa semasa majlis penganugerahan darjah Datuk kepada Sheikh Rozi oleh Tuanku Sultan Kelantan baru-baru ni, Dato Zahid berada sama di dalam Istana Kelantan?

Tahun ini juga beliau datang Umrah bulan Ramadhan dengan pesawat peribadi yang di punyai oleh peniaga dari Sarawak (seorang Tan Sri) bersama Tuan Sheikh Rozi juga.

Rakyat berharap supaya sesiapa di dalam kerajaan yang menyalah gunakan kuasa dan kepentingan untuk urusan peribadi supaya berhenti berbuat demikian.


——————————————————————————–

Semak  e-mail tersebut di (SINI)

Buat pencaca-pencacai UMNO tu.. dedahkanlah kalau berani berapa nilai jet yang Zahid Hamidi naik tu dan berapa pula kos bahanapi untuk jet itu..

Kalau tak silap aku.. Jamil Khir pun pernah terbang dengan jet peribadi untuk satu programnya di Kedah.

No comments:

Post a Comment