Saturday, October 13, 2012

BILA PENCURI TERLALU BERANI...SEBAB TAK DE HUKUM POTONG TANGAN

Polis tangkap pencuri Porsche

GAMBAR fail menunjukkan Zainuddin mengedarkan gambar Mohd. Azri yang dicari bagi membantu siasatan.


KUALA LUMPUR – Kecekapan polis menyiasat kes kecurian sebuah kereta sport Porsche Panamera 4 bernilai hampir RM1 juta dari sebuah pusat pameran kereta Porsche di Jalan Bukit Bintang di sini kelmarin terbukti apabila suspek yang disyaki terlibat dapat diberkas kurang dari tempoh 24 jam.
Suspek berusia 31 tahun yang merupakan bekas tahanan Pusat Tahanan Simpang Renggam itu ditahan oleh polis Klang pada pukul 3 pagi di sebuah rumah di Kampung Pendamar, Pandamaran. Suspek kemudian diserahkan kepada polis daerah Dang Wangi di sini untuk siasatan lanjut.
Bagaimanapun, kereta mewah berwarna emas bernilai RM900,000 itu masih belum ditemui dipercayai telah diserahkan kepada pihak tertentu.
Difahamkan, sebaik dapat melarikan kereta itu pada pukul 9 pagi, seorang rakan suspek yang memandu sebuah kereta lain telah mengekorinya hingga ke satu kawasan berdekatan Hotel Flamingo, Ampang Jaya melalui Jalan Lingkaran Tengah 2.

Peniaga penipu guna timbang haram


OTHMAN memeriksa sebuah alat timbang dalam satu operasi di Pasar Besar Klang, Klang baru-baru ini.


SHAH ALAM – Segelintir peniaga yang menggunakan alat timbang tamat tempoh dan diubah suai dikesan begitu licik menyembunyikan kegiatan mereka dengan membawa lari atau menyorok alat timbang ‘haram’ itu sebaik sahaja menyedari kehadiran pihak berkuasa.
Peniaga terbabit juga sepantas kilat akan menukar alat timbang lain yang sah mengikut peraturan lalu meneruskan perniagaan seperti biasa seolah-olah tiada kesalahan dilakukan.
Modus operandi para peniaga terbabit kini menjadi cabaran besar kepada pegawai dan anggota Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Selangor ketika menjalankan operasi membanteras kegiatan itu di pasar besar-pasar besar seluruh negeri itu.
Ketua Pegawai Penguat Kuasa PPDNKK negeri, Othman Nawang berkata, pihaknya terpaksa menggunakan ramai anggota setiap kali membuat serbuan di pasar besar bagi mengesan dengan cepat kesalahan yang dilakukan peniaga termasuk alat timbang.

Isteri didakwa bunuh suami


CHOOI THIN (kanan) diiring keluar dari Mahkamah Majistret Kajang semalam.


KAJANG - Kes pembunuhan seorang tauke kedai tayar dan rakan wanitanya di Cheras bulan lalu memasuki episod baharu apabila isterinya pula dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan tersebut.
Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada ahli perniagaan, Yau Chooi Thin, 29, selepas pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibacakan di hadapan Majistret Aina Azahra Arifin.
Pada 4 Oktober lalu, empat lelaki turut didakwa di mahkamah yang sama atas tuduhan membunuh pasangan tersebut. Bagaimanapun tiada pengakuan direkodkan daripada Ismail Ahmad, 58; S. Dheepak, 27; S. Sandrasagran, 37, dan V. Rajendra Prakash, 33.
Pada prosiding semalam, Chooi Thin didakwa bersama dua yang masih bebas membunuh Leong Kian Sheong, 37, dan rakan wanitanya, Vivien Wong, 20, di sebuah rumah No. 1, Jalan SP 6/3, Taman Segar Perdana, Batu 9 Cheras antara pukul 6.10 pagi dan 6.45 pagi, 13 September lalu.

Perompak DJ Best 104 didakwa


MUHAMAT ARAFI (depan) dan seorang remaja berjalan keluar dari Mahkamah Sesyen Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Seorang remaja bawah umur antara dua lelaki yang mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan merompak seorang juruhebah stesen radio Best 104 bulan lalu.
Remaja berusia 17 tahun yang bakal mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Muhamat Arafi Amin Wong, 21, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Hassan Abdul Ghani.
Kedua-dua tertuduh masing-masing dari Saleng, Kulaijaya dan Senai di sini itu didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas merompak dengan bersenjatakan pisau ke atas Julie Diana Omar Shariff, 34, di No. 53, Jalan Kasim Nor, Kampung Sungai Danga, Taman Perling di sini kira-kira pukul 1 pagi, 29 September lalu.
Dakwaan dilakukan mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.

Mangsa pukau hilang RM500,000




PETALING JAYA – Seorang ibu tunggal yang juga bekas eksekutif syarikat swasta di Amerika Syarikat mendakwa menanggung kerugian hampir RM500,000 selepas dipukau oleh seorang kenalan wanitanya.
Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Madam G, 55, (gambar) mendakwa, lebih malang lagi dia turut kehilangan sebuah kereta jenis Toyota Camry dan rumah yang akan dilelong oleh pihak bank.
Menceritakan kisah hitam yang dialaminya, wanita keturunan Punjabi itu mendakwa, dia terpaksa hidup dalam keadaan sengsara sejak tiga tahun lalu selepas tidak sedarkan diri dengan apa yang dilakukan.
Dakwanya, wanita terbabit telah melakukan manipulasi terhadap harta miliknya apabila dia berjaya mengeluarkan wang tunai melalui beberapa transaksi.
“Bukan setakat itu, dia turut berjaya memalsukan dokumen penjualan rumah saya di Sri Damansara tanpa persetujuan saya,” katanya pada sidang akhbar di Subang Jaya dekat sini semalam.

Turki hantar jet ke sempadan Syria

ASAP akibat serangan mortar dan senjata kelihatan semasa kumpulan pemberontak bertempur dengan tentera Syria di bandar Azmarin yang terletak di sempadan Turki kelmarin.


ANKARA - Turki menghantar sebuah jet semalam selepas sebuah helikopter tentera Syria membedil bandar Azmarin dekat sempadan negara itu, kata seorang pegawai kepada agensi berita AFP.
"Jet itu berlepas dari pangkalan Diyarbakir di tenggara Turki selepas rejim Syria menghantar sebuah helikopter untuk membedil Azmarin yang ditawan kumpulan pemberontak," kata pegawai tersebut.
Hubungan antara kedua-dua buah negara sejak kebelakangan ini tegang ekoran kebangkitan penduduk Syria yang menentang pemerintahan Presiden Bashar Al-Assad.
Kebangkitan rakyat yang menentang Bashar itu dilakukan menerusi pertempuran dengan tentera Syria di kebanyakan tempat di negara tersebut.
Kelmarin, pihak berkuasa Turki menahan sebuah pesawat penumpang Syria yang dalam penerbangan dari Moscow ke Damsyik kerana disyaki membawa kargo berisi komponen senjata.
Kargo itu kemudian dirampas sebelum pesawat tersebut yang membawa 35 penumpang dibenarkan meneruskan penerbangan selepas ditahan di Lapangan Terbang Esenboga 28 kilometer ke timur laut Ankara.
Bagaimanapun, sebuah akhbar Rusia, Kommersant melaporkan bahawa pesawat itu membawa radar dan bukannya senjata.
Menurut akhbar itu, pesawat tersebut membawa 12 kotak yang mengandungi radar untuk digunakan dalam sistem pertahanan peluru berpandu Syria.
Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, kumpulan pemberontak membunuh 14 askar Syria dalam satu serangan di sebuah pos tentera di wilayah Daraa semalam.
Enam anggota pemberontak turut terbunuh dalam serangan itu.
Kematian itu berlaku sehari selepas 92 askar Syria terbunuh yang merupakan angka kematian anggota tentera paling ramai dicatatkan sejak kebangkitan rakyat negara tersebut berlaku pada Mac tahun lalu.
Lebih 30,000 orang dilaporkan terbunuh sejak konflik di negara Syria itu berlaku. - Agensi

Juruterbang pamer kemahiran kendali jet F/A 18


'AWAN' terbentuk semasa jet F/A 18 terbang di Axalp kelmarin.


AXALP - Beberapa juruterbang tentera Switzerland menunjukkan kemahiran mereka mengendalikan jet F/A 18 buatan Amerika Syarikat di sini kelmarin.
Salah seorang juruterbang itu menghasilkan 'awan' pada satu demonstrasi yang disaksikan sejumlah orang.
'Awan' itu terbentuk apabila berlaku tekanan yang sangat rendah pada aliran udara di sekitar jet tersebut.
Axalp merupakan kawasan pergunungan yang menjadi destinasi pelancongan popular di negara ini. - Agensi

Bola mata gergasi ditemui di pantai AS


GAMBAR yang disiarkan Suruhanjaya Pemuliharaan Hidupan Liar dan Ikan Florida kelmarin menunjukkan bola mata gergasi yang ditemui di Pantai Pompano, Florida.


PANTAI POMPANO, Florida - Beberapa saintis Amerika Syarikat (AS) cuba menyelesaikan misteri satu bola mata gergasi yang ditemui di sini.
Mata gergasi yang sebesar bola lisut itu ditemui oleh seorang lelaki semasa dia berjalan pada Rabu lalu.
Beberapa pegawai hidupan liar menyatakan mata itu mungkin milik sotong gergasi atau ikan paus kerana ia ditemui di pantai.
Mata tersebut kini disimpan di sebuah makmal Suruhanjaya Pemuliharaan Hidupan Liar dan Ikan Florida (AS) untuk dikaji bagi menentukan sama ada ia milik haiwan hidupan laut.
Ia disimpan dalam larutan formalin bagi mengelak berlakunya proses pereputan. - Agensi

Kantoi ! Rompak Mesin ATM, Hanya Berlaku Di Malaysia Jarang Diluar Negara - Pakar Keselamatan

Kes mesin ATM dipecahkan jarang berlaku di negara lain dan kes yang berlaku di negara ini menghairankan para pakar keselamatan dalam dan luar negara dengan kejadian seperti ini mesti dibendung segera.



 Kementerian Kewangan mahu pihak bank yang mempunyai mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di kawasan berisiko tinggi berlaku rompakan supaya segera memindahkannya ke kawasan lebih selamat.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, pihak bank juga diwajibkan mengadakan mesin ATM yang baru bertaraf piawaian antarabangsa yang sukar dipecahkan.

Pihak bank juga diwajibkan memasang sistem penggera yang dapat didengar dari jauh oleh pasukan keselamatan apabila ia dipecahkan, katanya.

"Di samping itu mereka juga perlu memasang kamera litar tertutup (CCTV) dan kerap mengadakan rondaan oleh pasukan keselamatan," katanya kepada pemberita.

Awang Adek berkata, sehingga ini, sebanyak 17 kes rompakan mesin ATM telah dilaporkan dengan kerugian bernilai jutaan ringgit, yang sebilangan besarnya berlaku kerana pihak bank tidak melakukan ciri-ciri keselamatan yang mencukupi.

"Malah bangunan yang tempatkan mesin ATM itu juga tidak dibina dengan mempunyai unsur kekebalan menyebabkan ia mudah dipecahkan," katanya.

Beliau turut berkata, kes mesin ATM dipecahkan jarang berlaku di negara lain dan kes yang berlaku di negara ini menghairankan para pakar keselamatan dalam dan luar negara dengan kejadian seperti ini mesti dibendung segera. - Bernama

No comments:

Post a Comment