Saturday, October 13, 2012

BINA MASJID SAJA TAK CUKUP....KALAU MASYARAKAT SETEMPAT TAK MENGUNJUNGINYA@SOLAT JEMAAH....SERTA HADIR KE MAJLIS2 PENGAJIAN YANG DIADAKAN


Planet dipenuhi berlian ditemui

Posted on the October 13th, 2012 under Luar Negara by admin
Gambaran artis disiar Universiti Yale menunjukkan Planet ‘55 Cancri e’.
‘55 Cancri e’ dua kali ganda lebih besar daripada Bumi
London: Sekumpulan ahli astronomi menemui sebuah planet dua kali lebih besar daripada Bumi dengan sebahagian besarnya adalah berlian, mengorbit bintang yang boleh dilihat dengan mata kasar.
Planet berkenaan yang dipanggil ‘55 Cancri e’ mengorbit bintang seperti matahari dalam buruj Cancer.

Ia bergerak terlalu pantas hingga tempoh setahun di sana hanya mengambil masa kira-kira 18 jam.
Penemuan oleh sepasukan penyelidik Amerika Syarikat-Perancis, garis pusatnya juga dua kali ganda daripada Bumi manakala jisimnya lapan kali lebih besar.
Itu bermakna kepadatannya sama seperti Bumi, walaupun ada planet berlian sebelum ini mempunyai kepadatan lebih tinggi.
Planet berlian juga berkeadaan amat panas dengan suhu permukaannya mencecah 1,648 Celsius.
“Permukaan planet ini diliputi grafit dan berlian berbanding air dan granit,” kata penyelidik Yale, Nikku Madhusudhan.
Penemuannya itu akan diterbitkan dalam jurnal Astrophysical Journal Letters.
Dalam kajian itu, Olivier Mousis dari Institut de Recherce en Astrophysique et Planetologie di Toulouse, Perancis, menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya satu pertiga daripada jisim planet itu yang menyamai kira-kira tiga jisim Bumi, mengandungi berlian.
Penemuan berkenaan juga adalah yang pertama kali planet berlian dilihat mengelilingi bintang seperti matahari membolehkan kajian dijalankan dengan terperinci.
“Ini adalah gambaran pertama dunia batuan dengan asas kimia berbeza dari Bumi,” kata Madhusudhan.
Beliau juga berkata, penemuan planet yang kaya dengan karbon itu bermakna, planet berbatu yang jauh tidak lagi dianggap mempunyai persamaan dengan bumi dari segi juzuk kimia, keadaan dalaman, atmosfera atau biologinya.
Seorang ahli astronomi di Universiti Princeton, David Spergel juga berkata, adalah lebih mudah untuk mengenal pasti struktur asas dan sejarah sesuatu bintang jika jisim dan usianya diketahui.
“Planet adalah lebih kompleks. Planet lebih besar daripada Bumi kaya dengan berlian ini satu daripada contoh hasil penemuan yang bakal ditemui untuk kita memulakan penerokaan planet dekat dengan bintang,” kata Spergel. – Reuters

2 ditahan rogol kanak-kanak 6, 10 tahun

Posted on the October 12th, 2012 under Tempatan by admin
LEDANG – Tidak sedar diri, tepat buat seorang warga emas berusia 66 tahun apabila tergamak menjadikan kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun sebagai pemuas nafsu serakahnya, sejak kira-kira enam bulan lalu.
Bagaimanapun, rahsia itu terbongkar selepas adik mangsa melihat mangsa ditindih suspek dengan kedua-duanya berbogel, sebelum memaklumkan kejadian itu kepada keluarganya.
Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris berkata, kejadian itu berlaku pada 9 Oktober lalu, di belakang kedai makan dan minuman di Jalan Panggung Lama, Tangkak.

Menurutnya, suspek adalah pelanggan tetap kedai milik bapa mangsa dan kenalan bapanya sejak sekian lama.
“Suspek ditangkap jam enam petang, hari sama dan direman sehingga Ahad ini.
“Suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang di sini, semalam.
Dalam kes berlainan pada hari sama, seorang kanak-kanak berusia enam tahun dirogol sepupunya berumur 24 tahun dalam kebun getah belakang rumah mangsa di Kampung Anjung Batu, Tangkak.
Harun berkata, dalam kejadian jam 4.15 petang itu, kanak-kanak berkenaan sedang tidur atas sofa di beranda rumah, dan suspek yang kebetulan lalu di situ terangsang apabila melihat pakaian mangsa tersingkap.
“Semasa kejadian, ibu bapa mangsa tiada di rumah dan suspek mendukungnya ke kebun getah lalu merogolnya,” katanya.
Jelasnya, ekoran itu pihaknya menahan suspek di sebuah rumah tidak bernombor di kampung yang sama kira-kira jam 4.50 petang dan ditahan direman sehingga Ahad ini.
Beliau berkata, siasatan juga mendapati lelaki tersebut mempunyai satu rekod jenayah lampau dan kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Masjid terbiar jadi sarang maksiat

Posted on the October 12th, 2012 under Tempatan by admin
Keadaan dalam masjid lama yang terbiar dan kotor. Gambar kecil: Ismail
MARANG – Penduduk di sini merayu pihak berkaitan agar membaik pulih semula atau merobohkan sebuah masjid lama di sini, agar tidak disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab kerana keadaannya tidak terjaga.
Dakwa mereka, kemudahan lama di Binjai Rendah tidak lagi digunakan selepas masjid baru iaitu Masjid Haji Muda siap dibina lebih dua tahun lalu terletak bersebelahan masjid lama berkenaan sekaligus kemudahan itu terbiar dan mereput.

“Hampir keseluruhan bahagian dalam dan luar masjid didapati rosak berpunca daripada serangan anai-anai kerana tidak dijaga manakala siling dan palangnya pula sudah mula mereput,” kata penduduk berdekatan dikenali sebagai Abdullah, 40-an.
Menurutnya, keadaan kotor dan tidak terjaga itu juga menarik perhatian golongan tidak bertanggungjawab untuk melakukan perkara negatif termasuk melakukan maksiat kerana masjid lama berdekatan dengan jalan utama Kuala Terengganu ke Kuala Berang.
“Terbaru, sekumpulan penduduk berjaya menangkap dua pasangan remaja yang dipercayai ingin melakukan maksiat tetapi berjaya dicegah dan ditahan orang kampung,” katanya kepada Sinar Harian.
Tinjauan Sinar Harian di dalam masjid lama juga mendapati, kesemua kabel elektrik terdapat di dalam masjid putus dipercayai akibat dicuri manakala keadaan sekelilingnya amat kotor dan beberapa tempat di luar masjid pula berbau busuk kerana air bertakung.
Seorang lagi penduduk dikenali sebagai Mohamad berpendapat, masjid lama itu tidak wajar dirobohkan kerana kemudahan itu masih elok dan kukuh malah jika diperbaiki ia dapat dijadikan tempat untuk belajar fardu ain atau diubah suai menjadi dewan serba guna.
“Sayang jika ia dirobohkan kerana struktur bangunan masjid lama masih kukuh,” katanya.
Dalam pada itu, Sinar Harian menghubungi Pengerusi Masjid Haji Muda Binjai Rendah, Ismail Sulaiman, 67, yang mengesahkan perkara itu, berkata, keadaan itu sudah mula berlaku apabila penduduk di situ mula menggunakan kemudahan masjid baru.
Menurutnya, sebelum ini masalah itu telah dibincangkan dalam mesyuarat jawatankuasa masjid dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Binjai Rendah dan dipanjangkan kepada pihak Jabatan Hal Ehwal Agama kira-kira dua tahun lalu.
“Bagaimanapun, sehingga kini masalah ini masih belum dapat diselesaikan,” katanya.
Sinar

Pelik! Budak Kecil Ini Ketagih Makan Ubat Nyamuk

Posted on the October 11th, 2012 under Luar Negara by admin

Macam pelik, tetapi itulah hakikatnya yang terjadi kepada seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun bernama Abdillah Syarif. Kanak-kanak ini gemar memakan ubat nyamuk. Selera pelik ini sudah tentulah berbeza daripada selera kanak-kanak lain yang gemar akan makanan manis seperti kek dan coklat. Dalam sehari, Abdillah yang berasal dari Polewali Mandar, Sulawesi Barat, mampu menghabiskan sebungkus ubat nyamuk.
Ibu bapa Abdillah atau Adit sudah berusaha untuk menghentikan tabiat buruk anaknya itu tetapi bukan saja tidak berhasil, malah, ketagihannya kepada ubat nyamuk semakin bertambah. Tabiat aneh Adit menyebabkan anak keempat pasangan Syarifuddin dan Nurlina itu menjadi terkenal di desanya di Sabang Subik, Kecamatan Balanipa.
Adit mula gemar memakan ubat nyamuk ketika berusia lapan bulan. Pada mulanya, Adit yang belum pandai berjalan ketika itu, mendekati ubat nyamuk dan tiba-tiba memakannya. Hingga kini, dia jadi ketagih dan tiada sehari pun dilalui tanpa memakan ubat nyamuk. Dia juga melakukan tabiat itu secara diam-diam kerana takut dimarahi ibu bapanya.

“Enak dan manis,” katanya ketika ditanya sebab dia gemar memakan ubat nyamuk.
Usaha orang tuanya untuk menghentikan tabiat pelik anak mereka tidak berhasil. Walaupun sudah menyorokkannya di tempat lain, Adit akan mendapatkan ubat nyamuk dari rumah jiran mereka.
“Biasanya kalau tidak menemukan ubat nyamuk di rumah, dia akan mencurinya di rumah jiran,” kata Syarifuddin. Nurlina pula mengatakan tabiat Adit itu mungkin bawaan daripadanya.
“Dulu ketika hamilkan Adit, saya memang gemar mencium asap ubat nyamuk dan mungkin ia menurun kepada anak saya,” katanya.
Menurut doktor pakar pediatrik di Dinas Kesehatan Polewali Mandar, Sih Harjo Boko, Adit menghidap penyakit pica, iaitu kelainan keadaan pola makanan pada kanak-kanak.
Penyakit itu disebabkan kekurangan zat besi dalam diri kanak-kanak dan boleh pulih, bergantung pada keprihatinan ibu bapa menjaga anak mereka.

Wanita warga emas ditembak jiran kerana disangka kera

Posted on the October 11th, 2012 under Tempatan by admin
KUALA TERENGGANU – Seorang wanita warga emas di Jalan Sekolah Kampung Batu Tiong, Dungun di sini ditembak jiranya Selasa lepas kerana menyangka wanita itu seekor kera.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, ACP K. Manoharan berkata dalam kejadian kira-kira 11.45 pagi, wanita berusia 60 tahun itu sedang berada di depan rumahnya terdengar bunyi tembakan dan terasa sakit pada dadanya.
“Tembakan dilepaskan jiran mangsa yang juga seorang pengawal keselamatan. Setelah mendengar mangsa mengerang kesakitan, suspek berusia 60 tahun itu bergegas ke rumah mangsa sebelum menghantarnya ke Hospital Dungun untuk menerima rawatan.
“Suspek marahkan sekumpulan kera yang selalu merosakkan tanamannya,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Manoharan berkata akibat tembakan, mangsa mengalami cedera di dada terkena peluru penabur daripada senapang patah milik pengawal keselamatan berkenaan.
Beliau berkata ketika mangsa mendapatkan rawatan pihak hospital mendapati ada dua kesan terkena tembakan dan terbakar pada bahagian dada mangsa tetapi tiada kesan peluru termasuk ke dalam.
“Melihat kesan itu doktor yang merawat mangsa membuat satu laporan polis kira-kira jam 11.50 pagi semalam dan mangsa masih dirawat di hospital.
“Sehubungan kejadian itu, pihak polis memanggil suspek untuk siasatan lanjut dan merampas sepucuk senapang patah yang digunakan suspek,” katanya.
Manoharan berkata senjata api berkenaan milik sebuah syarikat keselamatan dan berlesen, yang sepatutnya digunakan untuk menjaga keselamatan diri dan harta ketika bertugas dan tidak boleh digunakan bagi tujuan persendirian.
Kes disiasat di bawah Seksyen 37 Akta Senjata 1960 kerana menyebabkan cedera dengan senjata tanpa alasan yang sah dan di bawah Seksyen 8(b) akta yang sama kerana gagal mematuhi syarat, yang boleh membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda sehingga RM10,000 jika disabitkan kesalahan. – Bernama

Peniaga pasar malam dipenjara kerana rogol pelajar

Posted on the October 12th, 2012 under Tempatan by
JOHOR BAHRU – Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun ke atas seroang peniaga pasar malam selepas mengaku bersalah atas dua tuduhan merogol seorang pelajar berusia 13 tahun, Ogos lepas.
Hakim Zamri Bakar menjatuhkan hukuman penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan terhadap Roslan Zakaria, 30, yang didakwa melakukan kesalahan itu dalam dua kejadian berasingan di tempat yang sama.
Bagi tuduhan pertama, Roslan yang berasal dari Padang Serai, Kedah, didakwa melakukan kesalahan itu di rumah bernombor 200, Jalan Saujana, Plentong dekat sini pada kira-kira pukul 12.30 tengah hari, 10 Ogos lepas.
Bagi tuduhan kedua, ia didakwa melakukan kesalahan yang sama pada waktu dan tempat yang sama pada 13 Ogos lepas.

Didakwa semakin intim dengan Aidil

Posted on the October 11th, 2012 under Artis by admin

Isu membabitkan hubungan cinta membabitkan Jue Aziz dan pemain bola sepak kebangsaan, Aidil Zafuan Abd Razak hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini.
Malah, khabar angin itu semakin bertiup kencang apabila suami kepada aktres Rita Rudaini itu dikatakan membeli seutas jam tangan dari sebuah pusat membeli-belah terkenal di Kuala Lumpur baru-baru ini untuk memujuk Jue.
Lebih menguatkan desas-desus percintaan mereka, Aidil sekali lagi telah menghantar surat permohonan cerai kepada peguam Rita Rudaini dan sudah tekad untuk menceraikan isterinya yang dinikahi semenjak tahun 2009.
Malah, Zass sendiri sudah mendapat pengesahan dari Rita berkaitan surat tersebut dan aktres berkenaan enggan mengulas lanjut.

Bagaimanapun, usaha Zass untuk menemu bual Jue berkaitan hubungan mereka tidak berhasil apabila pelakon yang turut membintangi filem Hantu Bonceng ini seperti cuba mengelak untuk ditemu bual.
Sinar

Mangsa dirogol 10 lelaki bukan warga tempatan

Posted on the October 11th, 2012 under Tempatan by admin
SHAH ALAM: Wanita berusia 28 tahun yang menjadi mangsa dirogol bergilir-gilir 10 lelaki warga Myanmar di Puchong Perdana, Sabtu lalu bukan warga tempatan seperti yang didakwa sebaliknya warga Indonesia yang tidak mempunyai dokumen perjalanan sah manakala 10 lelaki terbabit memegang status pelarian Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNCHR).
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Adnan Abdullah berkata, wanita terbabit yang bekerja sebagai pencuci rumah kini masih dalam keadaan trauma dan sedang menjalani rawatan.
Harian Metro dalam muka depannya kelmarin melaporkan seorang wanita ‘diculik’ dua lelaki warga Myanmar ketika menunggu bas untuk ke tempat kerja di Puchong Perdana, Sabtu lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, mangsa kemudian dibawa ke sebuah flat berhampiran dan di situ ada lapan lagi lelaki warga Myanmar menunggu. Mangsa kemudian diikat dan dirogol secara bergilir-gilir dan dilepaskan kira-kira jam 7 malam sebelum dibawa rakannya membuat laporan di Balai Polis Puchong.
Berdasarkan laporan mangsa, polis menahan tiga lelaki warga Myanmar berusia 20 hingga 30-an di flat berkenaan, Ahad lalu.
Adnan berkata, polis kini memburu tiga lagi rakan suspek dan masih menjalankan siasatan bagi mencari rakaman video perbuatan keji 10 suspek terbabit berikutan dakwaan mangsa yang mengatakan beberapa suspek turut merakamkan perbuatan itu dengan telefon bimbit.
“Kita belum menemui rakaman berkenaan di dalam telefon bimbit milik tiga suspek yang ditahan kerana telefon bimbit yang dimiliki mereka adalah model lama dan tidak mempunyai aplikasi rakaman video,” katanya.
Harian Metro

No comments:

Post a Comment