Thursday, July 7, 2011

BERHATI2...TIDAK GOPOH GAPAH...SABAR...TIDAK AMBIL MUDAH...CEK@SEMAK BERKALI2 AGAR TIDAK BERLAKU KECUAIAN ...HILANG NYAWA DAH TAK DAPAT DIKESALKAN LAGI....


“GERSANG LANGIT KERANA MENDUNG, GERSANG MANUSIA KERANA JAHIL, GERSANG DIRI KERANA TIADA KEJUJURAN, GERSANG HATI KERANA HILANG HIDAYAH,”

Diperkosa penceroboh

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

KAJANG: Seorang wanita berusia 33 tahun mengerah tenaga hampir 10 minit bergelut dengan seorang lelaki yang menceroboh rumahnya sebelum dia dirogol di atas sofa dalam kejadian di Batu 9, dekat sini, Selasa lalu.
Ketua Polis Kajang, Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Wahab, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 4.30 pagi ketika mangsa baru pulang dari tempat kerja dan sebaik menutup pintu rumahnya dia didatangi suspek dari arah belakang dan cuba menerkamnya. “Terkejut dengan kehadiran suspek, mangsa cuba melawan sebelum suspek menghentak mangsa menggunakan pasu bunga di belakang kepalanya. “Akibat hentakan kuat itu, mangsa cedera dan rebah sebelum suspek merogolnya,” katanya.

Rashid berkata, sebaik selesai melampiaskan nafsu serakahnya, suspek melarikan beberapa barang berharga milik mangsa yang dianggarkan bernilai RM2,000. “Suspek dipercayai berusia 20-an berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada mangsa selain usaha menjejaki suspek giat dijalankan.
“Mangsa kini ditempatkan di Hospital Kajang sebelum polis mengambil keterangannya,” katanya.

Harapan berkecai

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

PASIR MAS: Seorang mangsa tragedi litar berdarah yang mengorbankan empat nyawa kelmarin, Raja Ahmad Muzzammil Raja Mansor, 18, tidak sempat mendaftar bagi memulakan pengajian di Politeknik Melaka, pada 27 November ini.
Bapanya, Raja Mansor Raja Hamzah, 47, berkata anak kedua daripada tiga beradik itu begitu gembira apabila menerima surat tawaran mengikuti pengajian Diploma Kejuruteraan Awam.

“Memang kami sekeluarga gembira dengan tawaran diterimanya itu dan sebagai ayah, saya berharap dia dapat menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia. “Dia berminat dalam bidang kejuruteraan dan kali terakhir kami bertemu, Selasa lalu di rumah neneknya di Kampung Kubang Panjang,” katanya.
Menurut Raja Mansor, berita kemalangan meragut nyawa anaknya itu diketahui petang kelmarin, ketika sedang bekerja di Salor, dekat sini.

“Saya hanya diberitahu Raja Ahmad Muzzammil terbabit kemalangan lalu pulang kerana menyangka kemalangan biasa saja.

“Setiba di rumah di Kampung Kubang Panjang, barulah ahli keluarga lain memberitahu dia maut dalam kemalangan lalu saya bergegas ke hospital,” katanya.

Sementara itu Mariani Abdullah, 34, (kakak tiri seorang lagi mangsa, Abdul Muhaimin Makhtar, 21), berkata dia sedang mengikuti program di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Panglima Raja, dekat sini, tempatnya mengajar apabila menerima berita kemalangan membabitkan adiknya itu, lalu pulang untuk mengambil bapanya ke lokasi kemalangan.

“Paling mendebarkan apabila mereka mengatakan empat penunggang motosikal maut dan setiba di lokasi kejadian, kami melihat mayat pertama yang dibuka penutup mukanya ialah adik saya,” katanya.
Menurut Mariani, sebelum kejadian adik tirinya yang masih menuntut di Politeknik Kota Bharu di Kok Lanas itu memberitahu bapanya mahu ke pasar malam berdekatan rumah kira-kira jam 5 petang.

“Kebelakangan ini adik kerap termenung dan jarang keluar rumah. Entah bagaimana motosikal yang sudah setahun tersadai di rumah dibaikinya sebelum digunakan pada petang itu.

“Biasanya dia memandu kereta Perodua Kancil miliknya kerana kami sekeluarga begitu bimbangkan keselamatan dirinya ,” katanya.

Dalam pada itu, ibu Mohamad Amirul Afiq Baharon, 17, Noraini Yaakob, 44, berkata sebelum kejadian anaknya memberitahu mahu ke rumah sepupunya.

“Sudah jadi kebiasaannya bersiar-siar dengan motosikal di kawasan kampung menyebabkan saya tidak mengesyaki apa-apa apabila dia mahu ke rumah sepupunya,” katanya.

Tengkorak Ayu ditemui

Oleh Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: “Alhamdulillah, biarpun sedih dengan nasib menimpa anak kesayangannya kami, saya tetap bersyukur kerana polis menemui semua cebisan mayat termasuk tengkorak, sekali gus mempercepatkan urusan pengebumian.
“Saya berterima kasih kepada semua yang terbabit terutama pihak berkuasa yang bertungkus-lumus melakukan pencarian itu,” kata Qomarodin Bajuri, 43, bapa remaja yang dibunuh kejam sebelum dikerat dan dibakar di sini, semalam.

Anaknya, Nurrahayu, 16, dipercayai dibunuh selepas ditinggalkan berseorangan berhampiran sebuah pondok pengawal keselamatan berdekatan rumah keluarganya di Pekan Seri Alam, dekat sini.
Menurut Qomarodin, sejak kehilangan anaknya itu mereka sekeluarga sedih dan bimbang hingga diberitahu sebahagian jenazahnya ditemui di dua lokasi berbeza.

Katanya, berita mengenai penemuan hampir semua cebisan jenazah termasuk kepala sedikit sebanyak mengubat kerinduan keluarga dan melegakan kerana dapat mengebumikannya dengan sempurna.

“Saya menerima panggilan dari polis dan dibenarkan menuntut jenazah Ayu bermula semalam selepas hampir semua cebisan jenazah termasuk serpihan tulang dan tengkorak ditemui.

“Kami akan membuat tuntutan di Hospital Sultan Ismail (HSI) hari ini sebelum melakukan solat jenazah di Surau Al-Ikhlas di Pulai Utama, di sini, selepas selesai solat Jumaat. “Walaupun belum melihat keadaan mayat Nurrahayu, saya dan keluarga bersedia dan reda kerana lebih penting kami mengebumikannya dengan sempurna dan berpusara.

“Bagaimanapun, kami belum membuat keputusan di mana akan mengebumikannya sama ada di tanah perkuburan Gelang Patah atau di Kangkar Pulai esok (hari ini),” katanya.
Tengkorak remaja perempuan berkenaan ditemui di ladang kelapa sawit di Sungai Tiram, Ulu Tiram di sini, petang kelmarin, iaitu lokasi sama sebahagian anggota tubuhnya ditemui sebelum ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Ruslan Zainuddin ketika dihubungi mengesahkan penemuaan berkenaan dan keluarga Nurrahayu boleh menuntut mayatnya di HSI untuk dikebumikan. Akhbar ini melaporkan kehilangan pelajar tingkatan empat berkenaan pada 2 Julai lalu, selepas dihantar pulang oleh teman lelakinya pada 18 Jun lalu.

Pada 3 Julai lalu, misteri kehilangan Ayu terjawab apabila polis menemui beberapa anggota badan yang dikerat dan dibakar di dua lokasi termasuk di sebuah tanah perkuburan Hindu di Masai dan di ladang kelapa sawit Sungai Tiram itu.

Jarak Ayu ditinggalkan (pondok pengawal keselamatan) dengan lokasi penemuan mayatnya di tanah perkuburan Hindu di Masai serta ladang sawit di Sungai Tiram, Ulu Tiram dekat sini kira-kira 15 kilometer (km) manakala jarak Ayu ditinggalkan dengan lokasi rumah kongsi bapanya kurang 200 meter.

Menurut Roslan, polis masih menyiasat kes pembunuhan Nurrahayu dan berharap mereka yang mempunyai maklumat tampil membantu siasatan.

Katanya, buat masa ini polis masih menyiasat seorang suspek yang juga pengawal keselamatan berhampiran rumah mangsa di sebuah tapak pembinaan di Pekan Seri Alam di sini, sejak Ahad lalu.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika disabit bersalah.

Polis tembak kepala suspek

MUAR: Drama tebusan lima jam membabitkan 30 murid sebuah tadika dan empat guru wanita berakhir pada jam 3.05 petang semalam, selepas polis menggempur tadika itu dan menembak suspek di kepala, menyelamatkan semua mangsa tanpa kecederaan.
Polis melepaskan tembakan tepat pada kepala suspek yang semakin agresif apabila dia cuba memukul seorang anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang menjalankan usaha menyelamat.

Timbalan Ketua Polis Johor Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata lelaki berkenaan dikenali sebagai Loi Hui Chung, 30, meninggal dunia di Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar, pada jam 9.15 malam tadi. Menurutnya, pihaknya bergegas ke lokasi dan mendapati pusat jagaan kanak-kanak itu ditawan suspek bersenjata.
“Rundingan bermula jam 11 pagi dan suspek mula membuat beberapa tuntutan tidak masuk akal termasuk sepucuk pistol dan peluru.

“Pada masa sama kami berjaya berkomunikasi dengan seorang guru yang membaling nota melalui tingkap memaklumkan dia dan mangsa lain berada dalam keadaan selamat,” katanya.


Nota guru jadi penyelamat

MUAR: Keberanian seorang guru mempertaruhkan keselamatan dirinya dengan melontar nota melalui tingkap memberi maklumat berharga kepada polis berhubung keadaan tebusan di Pusat Jagaan Kanak-Kanak Serikids, Taman Sungai Abong Cemerlang membolehkan pasukan Unit Tindakan Khas (UTK) merancang serbuan tanpa menyebabkan kecederaan semua tebusan.
Difahamkan, menyedari ada guru yang berani memberikan maklumat, anggota polis memanjat dan bergayut pada tingkap premis berkenaan untuk berkomunikasi dengan guru berkenaan sebelum memberikan arahan kepada mangsa supaya mengunci pintu bilik dan menyendal pintu masuk.

Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Jalalluddin Abdul Rahman berkata, tindakan berani guru berkenaan memberi peluang kepada pihaknya mengatur operasi menyelamat selepas mengetahui lokasi sebenar mangsa dikurung.

“Dalam nota itu guru terbabit memaklumkan dia bersama tiga lagi guru dan 30 murid dikurung dalam bilik di tingkat atas dan semua mereka selamat.


“Kami terus berkomunikasi dengan guru berkenaan hinggalah mereka diselamatkan selepas sepasukan pegawai dan anggota UTK menggempur premis berkenaan,” katanya.
Hasil gerakan itu, suspek ditembak di kepala dan dibawa keluar dari premis jam 3.45 petang dengan kepala berbungkus dipercayai akibat cedera ditembak.
Tebusan pertama dibawa keluar dari pusat jagaan berkenaan pada jam 4.02 minit petang, diikuti empat guru pada jam 5 petang dan semua dikejarkan ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

‘Saya trauma jadi tahanan’

MUAR: “Saya trauma,” kata guru, Noraza Mohd Shah, 23, yang menjadi tahanan selama enam jam oleh seorang lelaki dipercayai kurang siuman di Pusat Jagaan Kanak-kanak SeriKids dekat Taman Cemerlang, Sungai Abong, semalam.
Guru itu yang baru memulakan tugas di tadika berkenaan tujuh bulan lalu berkata, dia trauma dengan kejadian itu dan mahu mengambil cuti panjang bagi menenangkan fikiran.

Menceritakan detik cemas itu, Noraza berkata, suspek seorang baik hati serta bijak mengatur strategi termasuk menyuruh semua berada dalam premis berkenaan menyebarkan berita kononnya ada seorang kanak-kanak dibunuh.
“Dia beberapa kali meminta kami membunuhnya menggunakan sebatang tukul besi yang diubahsuai.

“Bagaimanapun kami tidak sampai hati kerana dia terlalu baik serta berjanji tidak menggunakan kekerasan terhadap kanak-kanak yang ditahan,” katanya yang ditemui di Perkarangan Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) selepas menjalani rawatan sebagai pesakit luar. Noraza berkata, suspek berkali-kali meminta guru dalam pusat berkenaan membunuhnya dan dia meminta sepucuk pistol daripada polis agar mudah digunakan membunuh diri.

Ditanya mengenai keadaan kanak-kanak sepanjang kejadian, Noraza berkata sebahagian besar murid menjalani pembelajaran kelas seni di tingkat bawah manakala selebihnya berada di bilik di tingkat atas banglo dua tingkat itu. “Bagi mengelak suasana panik dan bising, suspek menyuruh kami menidurkan kanak-kanak sebelum mengikat semua guru termasuk saya menggunakan wayar telefon. “Selain bersikap lembut, lelaki berkenaan mendukung seorang budak untuk ke tandas dalam keadaan tenang, malah kami dibenarkan ke tandas sesuka hati tanpa kawalan,” katanya.

Menurutnya, suspek hanya agresif dengan menampar muka Pembantu Pengetuanya, Khoo Choon Ben, 50, kerana cuba memaklumkan perkara itu kepada salah seorang ibu yang terlewat tiba di pusat jagaan berkenaan.

Jangan sesekali tinggalkan anak dalam kenderaan



KUALA LUMPUR: Ibu bapa tidak harus sesekali meninggalkan anak mereka bersendirian di dalam kenderaan walaupun untuk tempoh yang singkat kerana berisiko mengundang kejadian tidak diingini termasuk kematian.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Pengasuhan Positif, Datuk Dr Zulkifli Ismail berkata, ketika tingkap kenderaan bertutup sama ada dalam keadaan enjin masih hidup atau dimatikan, atau penyaman udara dihidupkan, amat berbahaya jika kanak-kanak ditinggalkan di dalamnya.

“Jika kanak-kanak ditinggalkan dalam kenderaan yang enjin atau penyaman udara dihidupkan, mereka mungkin terdedah dengan risiko keracunan karbon monoksida. “Manakala, dalam keadaan sebaliknya, suhu di dalam kereta boleh mencecah hingga 42 darjah Celcius ketika cuaca panas dan suhu itu terlalu tinggi untuk seorang kanak-kanak. “Apabila mangsa tidak mendapat oksigen yang mencukupi ditambah pula dengan suhu terlalu panas menyebabkannya terkena serangan ‘heat stroke’ iaitu keadaan apabila badannya tidak boleh bertolak ansur dengan suhu dan boleh mengakibatkan kematian,” katanya, Dr Zulkifli mengulas laporan akhbar ini semalam mengenai kematian murid tahun empat, Izzah Athirah Mohd Khir, 10, akibat lemas selepas tertinggal selama lebih enam jam di dalam kenderaan milik ibunya.

No comments:

Post a Comment