Tuesday, July 5, 2011

KETENTUAN ALLAH....MAKA REHDALAH...WALAUPUN ADA YANG TAK SEDAR....IA DATANG DARI DIRI SENDIRI PADA SATU2 KEJADIAN...BIASALAH MANUSIA FIKIR DIA BAIK...ORANG LAIN JAHAT DAN TAK BETUL...

Mati bersama

Oleh Zaid Salim
am@hmetro.com.my

SEDIH...Hamid menenangkan Suriani, semalam.
SEDIH...Hamid menenangkan Suriani, semalam.
LOKASI KEJADIAN...seorang anggota bomba menunjukkan tempat mayat  Nur Fatin Farzana  dan Nur Fatin Farzanah ditemui.
LOKASI KEJADIAN...seorang anggota bomba menunjukkan tempat mayat Nur Fatin Farzana dan Nur Fatin Farzanah ditemui.
KUALA TERENGGANU: “Cium adik, mak... cium adik, mak...” Itu permintaan terakhir sepasang kembar perempuan berusia tiga tahun kepada ibu mereka, Suriani Sulong, 40, sebelum kedua-dua kanak-kanak itu maut dalam kebakaran rumah keluarga mereka di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Kampung Durian Mas, Manir di sini, semalam.
Tragedi menyayat hati menimpa Nur Fatin Farzana Hamid dan Nur Fatin Farzanah itu membuatkan orang ramai menyaksikan kejadian berkenaan tidak dapat menahan kesedihan sebaik anggota bomba dan penyelamat membawa keluar mayat mangsa ditemui dalam keadaan berpelukan.

Mayat dua beradik itu ditemui di atas timbunan pakaian yang hangus di bilik tidur rumah diduduki keluarga mereka sejak sembilan tahun lalu.
Suriani berkata, dia tidak menyangka sikap dua anaknya yang berkali-kali meminta dia mencium mereka ketika hendak keluar ke tempat kerja pada jam 8 pagi semalam membawa petanda kedua-duanya akan pergi buat selama-lamanya.

“Sudah menjadi kebiasaan mereka meminta untuk dicium sebelum saya keluar rumah, tetapi pagi tadi mereka meminta (ciuman) berkali-kali dan saya tidak menyangka ia petanda kejadian tidak diingini bakal menimpa kami sekeluarga,” katanya yang ditemui di tempat kejadian, semalam.

Suriani yang bekerja sebagai tukang sapu di Sekolah Menengah Agama Khairiah di sini, terpaksa dipapah saudara-mara dan jiran apabila hampir pengsan sebaik mendapat tahu anak kembarnya terbunuh dalam kebakaran kira-kira jam 9.18 pagi itu.

Suaminya, Hamid Mustafar, 44, berkata ketika kejadian hanya dia dan dua anak kembarnya berada di rumah manakala dua lagi anak lelaki masing-masing berusia 18 dan 10 tahun keluar bekerja dan bermain.

Hamid berkata, ketika kejadian dia yang mengalami masalah sawan kritikal dan tidak bekerja sedang tidur di hadapan televisyen di ruang tamu dan hanya menyedari kebakaran itu selepas diberitahu sepupu dikenali sebagai Wan Norizan sebaik melihat api menjulang dari bilik kembar terbabit tidur.
“Sebaik terjaga, saya panik apabila mendapati api sudah membakar hampir keseluruhan rumah dan segera memanggil dua anak yang tidur di bilik berkenaan sebelum mengesyaki sesuatu kejadian buruk berlaku apabila panggilan tidak berjawab. “Keadaan api ketika itu terlalu marak menyebabkan saya terpaksa bergegas keluar bagi menyelamatkan diri,” katanya.

Menurut Hamid, pada malam kejadian, dua anaknya itu didapati bermain dan berjaga dalam bilik berkenaan sehingga awal pagi.

“Saya tidak pasti mengenai punca kebakaran, tetapi besar kemungkinan ia berpunca daripada pemetik api. “Kedua-dua mereka memang aktif dan tidak pernah berpisah sama ada ketika bermain atau berada di rumah dan tidak mustahil sebelum kejadian mereka bermain pemetik api di dalam bilik itu,” katanya yang sebelum ini berniaga buah di Pasar Manir, kira-kira tiga kilometer dari rumahnya.

Hamid berkata, selain kehilangan dua anak, kebakaran itu menyebabkan mereka kerugian lebih RM50,000 selain tinggal sehelai sepinggang apabila semua harta benda termasuk dokumen penting dan pakaian milik keluarga hangus terbakar.

“Tragedi ini sejarah hitam bagi keluarga kami dan tidak menyangka hubungan erat Farzana dan Farzanah yang tidak pernah berenggang sejak lahir membawa hingga ke akhir hayat apabila mereka ditemui mati bersama dalam keadaan amat menyedihkan,” katanya.

Kembar rentung berpelukan


nur fatin farhana (kiri) dan Nur Fatin Farhanah.


KUALA TERENGGANU – Pilu hati seorang bapa apabila melihat anak kembar perempuannya rentung dalam keadaan berpelukan selepas gagal menyelamatkan diri dari rumah mereka yang terbakar di Kampung Durian Mas, Manir dekat sini semalam.
Kejadian pukul 9.15 pagi di rumah kos murah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) itu menyebabkan dua kanak-kanak malang masing-masing berusia tiga tahun, Nur Fatin Farhana dan Nur Fatin Farhanah mati di lokasi kejadian selepas rentung lebih 50 peratus.
Sebelum kejadian, kedua-dua mangsa sedang bermain di dalam bilik manakala bapa mereka, Hamid Mustafa, 40, sedang tidur di ruang tamu manakala ibu mereka, Suriyani Sulong, 40, sedang bekerja sebagai tukang cuci di Sekolah Menengah Agama Khairiah di sini.
Difahamkan, Hamid yang menganggur dan menghidap penyakit sawan tidak berupaya untuk berjalan jauh.
Mengimbau semula kejadian itu, Hamid memberitahu, dia menyedari berlaku kebakaran selepas terdengar jeritan sepupunya, Wan Norizan Ismail, 40, yang tinggal di kawasan sama mengatakan kepulan asap keluar dari tingkap bilik.
Katanya, dia cuba bangun untuk mendapatkan pasangan anak bongsu daripada tujuh beradik itu tetapi gagal kerana api yang semakin marak.
“Saya sedih kerana tidak mampu menyelamatkan mereka kerana kesihatan saya tidak mengizinkan. Saya cuba membawa mereka keluar dari bilik itu tetapi tidak mampu,” ceritanya di sini semalam.
Tambahnya, pasangan kembar itu jarang bermain di dalam bilik kerana mereka lebih gemar bermain di ruang tamu dan luar rumah.
“Malam sebelum kejadian, mereka langsung tidak mahu tidur walaupun sudah pukul 4 pagi hinggakan isteri saya terpaksa melayan mereka,” katanya lagi.
Sementara itu, Wan Norizan berkata, dia terus menjerit nama pasangan kembar itu untuk menyuruh mereka keluar sebaik ternampak asap.
“Selepas tidak nampak kelibat kanak-kanak itu, saya mencari bapanya yang berada di ruang tamu. Selepas api padam, anggota bomba menemui mereka yang sudah rentung itu sedang berpelukan,” katanya.
Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Mohd. Ridzuan Hassan berkata, kedua-dua mangsa dipercayai meninggal dunia kerana lemas akibat kepulan asap selain melecur.

Mohon maaf berulang kali

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

KETERANGAN...Suzana memberi keterangan ketika ditanya Ishak.
KETERANGAN...Suzana memberi keterangan ketika ditanya Ishak.
HADIR...Erni Dekritawati bersama bapanya, Buhari Mohamed hadir di mahkamah.
HADIR...Erni Dekritawati bersama bapanya, Buhari Mohamed hadir di mahkamah.
SHAH ALAM: Panggilan telefon secara tergesa-gesa oleh pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad untuk memohon maaf berulang kali kerana tidak dapat pulang ke rumah selama tiga hari atas alasan mahu menolong jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, menimbulkan kemarahan isterinya.
Ia menyebabkan Suzana Radin Pangat, 39, menghantar SMS kepada Noorhisham yang dianggapnya sanggup meninggalkan mereka sekeluarga pada Ramadan semata-mata mahu membantu orang lain dan panggilan telefon daripada suaminya itu sejurus pesanan teks itu dihantar, turut diabaikannya.
Apa yang Suzana tidak tahu itulah panggilan telefon terakhir daripada Noorhisham, pasangan hidupnya selama 16 tahun sebelum suaminya disahkan meninggal dunia.

Dengan nada yang sebak dan air mata yang bergenang, Suzana yang bertugas sebagai pembantu peribadi di Ibu Pejabat CIMB Bank, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, memberi keterangan pada prosiding perbicaraan kes pembunuhan ngeri membabitkan Noorhisham, 38; Sosilawati, 47; pemandu, Kamaruddin Shamsuddin, 44; dan peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.


Menurut Suzana, sebelum itu pada 30 Ogos 2010, jam 8 pagi, ketika Noorhisham menghantarnya ke tempat kerja, suaminya memberitahu mahu ke Banting pada sebelah petang bersama Ahmad Kamil atas urusan perniagaan membabitkan Sosilawati.

Katanya, itulah kali terakhir dia bertemu suaminya.

“Ia menjadi kebiasaan kepada Noorhisham maklumkan kepada saya jika dia balik lewat atau berjumpa pelanggan. Pada sebelah petang jam 4, ketika berada di pejabat, saya menerima panggilan telefon daripada Noorhisham memberitahu dia dalam perjalanan ke Banting bersama Ahmad Kamil dengan menaiki kenderaan milik rakannya itu.

“Kira-kira jam 8 malam selepas berbuka puasa, Noorhisham sekali lagi menghubungi saya. Dia (Noorhisham) maklumkan tidak dapat pulang selama tiga hari sebab ‘ada hal’.

“Apabila saya tanya kenapa, dia kata nak selamatkan Sosilawati. Kamal ada ambil gambar ‘tak elok’ dan mahu sebarkan. Dia dan Ahmad Kamil terpaksa bantu Sosilawati,” katanya ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yussuf.

ISHAK: Boleh beritahu mahkamah apa lagi yang berlaku?

SUZANA: Dia (Noorhisham) minta saya faham keadaan itu. Dia minta maaf pada saya banyak-banyak. (Ketika itu Suzana terus menangis. Apabila ditanya Hakim Datuk Akhtar Tahir sama ada dia mahu meneruskan atau diberi ruang bertenang, sambil mengangguk dia minta diteruskan).

Noorhisham kata dalam masa tiga hari dia balik dan ceritakan semuanya. Saya tanya dia di mana, dia tidak jawab, tanya dia berbuka (puasa) di mana pun dia tidak jawab dan terus matikan telefon. Dia nak cepat.

Saya tidak sempat bertanya apa-apa. Pada kebiasaannya kami akan bertanya satu sama lain di mana dan makan apa, tapi pada hari itu dia tidak jawab soalan saya.
ISHAK: Berapa lama perbualan itu berlaku?

SUZANA: Saya tidak ingat tetapi sekejap sangat.

ISHAK: Ketika itu ada kamu dengar apa-apa dalam telefon?

SUZANA: Tidak ada, suasana di sebelah sana sunyi.

ISHAK: Puan pasti yang menelefon puan itu adalah suami puan?

SUZANA: Ya, saya pasti sebab ada menyimpan nombor suami di telefon bimbit dan apabila dia membuat panggilan akan tertera namanya lagi pun saya pasti itu memang suara dia.

ISHAK: Selepas dia putuskan talian, apa tindakan puan?

SUZANA: Sebaik meletakkan telefon, saya menghantar SMS kepada Noorhisham. Masa itu saya cakap kenapa sanggup hendak bantu orang dan sanggup tinggalkan saya serta anak-anak.

ISHAK: Apa perasaan kamu ketika itu?

SUZANA: Pada masa itu saya marah, sebab itu saya SMS. Ketika marah saya tidak bercakap, hanya SMS. Selepas SMS itu dihantar Noorhisham ada menelefon saya kembali, tetapi dalam keadaan marah saya tidak mengangkat panggilannya.

ISHAK: Pada 30 Ogos 2010, semasa Noorhisham hantar kamu ke pejabat, dia memakai baju apa?

SUZANA: Memakai kemeja CIMB Islamic berwarna hijau.

ISHAK: Bagaimana dengan jam?

SUZANA: Ada, dia memakai jam jenama Longines.

ISHAK: Bagaimana kamu tahu?

SUZANA: Ia ganjaran CIMB kepada kakitangan berdasarkan pencapaiannya pada 2008.

ISHAK: Jam itu mempunyai kotak?

SUZANA: Ada termasuk kad jaminan tetapi diserahkan kepada pegawai penyiasat.

ISHAK: Apa jenis telefon bimbit yang digunakan Noorhisham dan bagaimana ia diperoleh?

SUZANA: Telefon pintar BlackBerry Bold, ia dibeli suami saya setahun lalu.

ISHAK: Masih ada kotak?

SUZANA: Ada dan ia diserahkan kepada polis.

Suzana yang juga saksi kelapan pihak pendakwaan memberi keterangan di hadapan Hakim Datuk Akhtar di Mahkamah Tinggi di sini, semalam bagi kes pembunuhan membabitkan Sosilawati serta tiga individu lain yang didakwa dibunuh empat tertuduh iaitu bekas peguam, N Pathmanabhan, 42; T Thilaiyalagan, 20; R Matan, 21 dan R Khatavarayan, 31.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah ladang di Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, Selangor, antara jam 8.30 malam hingga 9.45 malam, 30 Ogos 2010.

Keempat-empat mereka mengaku tidak bersalah dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, ketika disoal balas oleh peguam Amer Hamzah Arshad, Suzana berkata, laporan polis dibuatnya tidak mengandungi maklumat berhubung masalah ‘gambar’ dihadapi Sosilawati kerana fikirannya yang ketika itu bercelaru.

Tinggal keluarga demi Sosilawati


PATHMANABHAN (tengah) bersama tiga pekerjanya yang didakwa membunuh Sosilawati dan tiga rakan dibawa ke Mahkamah Shah Alam, Selangor semalam.


SHAH ALAM - Isteri Noorhisham Mohamad, seorang daripada empat mangsa pembunuhan termasuk jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa dia marah apabila suaminya sanggup meninggalkan keluarga selama tiga hari kerana ingin membantu orang lain.
Suzana Radin Pangat, 39, berkata, kemarahannya diluahkan melalui satu khidmat pesanan ringkas (SMS) berbunyi: "Kenapa sanggup nak bantu orang tapi tinggalkan saya dan anak-anak selama tiga hari."
Wanita itu menghantar SMS itu kepada telefon bimbit milik Noorhisham, lima minit selepas panggilan terakhir suaminya yang memberitahu bahawa dia tidak boleh pulang selama tiga hari kerana cuba menyelamatkan Sosilawati.
Sebelum itu, Suzana memberitahu, Noorhisham menghubunginya pada pukul 8 malam 30 Ogos 2010 dan memberitahu dia sedang cuba menyelamatkan Sosilawati.
"Noorhisham kata Kamal, pemandu Sosilawati (Kamaruddin Shamsuddin) ugut Sosilawati sebab ada satu gambar tidak elok nak disebarkan, jadi dia (Noorhisham) dan Kamil (Ahmad Kamil Abdul Karim) terpaksa bantu Sosilawati dalam hal ini.
"Lepas itu dia minta saya faham situasi dan minta maaf pada saya banyak-banyak dan dia kata dalam masa tiga hari dia balik dan akan cerita apa berlaku pada dia," jelas Suzana.
Selepas itu, dia bertanya di mana suaminya berbuka puasa pada hari itu namun suaminya tidak menjawab pertanyaan itu malah terus mematikan talian.
Ketika ini, saksi kelapan pendakwaan itu tidak dapat menahan perasaan sebak sehingga terpaksa berhenti seketika untuk menenangkan dirinya.
Suzana memberi keterangan pada hari kedua perbicaraan bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, R. Matan dan R. Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, yang merupakan seorang pegawai bank, Ahmad Kamil, 32, seorang peguam, dan Kamaruddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting antara pukul 8.30 malam dan pukul 9.40 malam 30 Ogos tahun lepas.
Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff, mengapa dia tidak menghubungi Noorhisham sebaliknya hanya menghantar SMS?.
Suzana yang bekerja sebagai pembantu peribadi di Ibu Pejabat Bank CIMB, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur berkata, dia hanya menghantar SMS kerana berada dalam keadaan marah ketika itu.
Ishak: "Ada Noorhisham hubungi awak semula selepas itu?"
Suzana: "Dia ada call tetapi saya tidak jawab."
Ishak: "Ada cuba hubungi suami selepas hantar SMS?"
Suzana: "Ada, masa sahur kira-kira pukul 3 pagi 31 Ogos 2010, tetapi saya tidak berjaya hubungi dia."
Terdahulu, saksi itu berkata, kali terakhir dia berjumpa suaminya yang dikahwini pada 1995 ialah semasa Noorhisham menghantarnya ke pejabat pada pukul 8 pagi 30 Ogos 2010.
Ishak: "Semasa hantar awak ke tempat kerja, ada (Noorhisham) beritahu apa-apa tentang tugasan dia hari itu?"
Suzana: "Dia ada beritahu petang dia akan ke Banting bersama Ahmad Kamil atas urusan Sosilawati. Kira-kira pukul 4 petang hari yang sama suami ada hubungi saya di pejabat memberitahu dia akan bersama Ahmad Kamil pergi ke Banting dan akan naik kereta Ahmad Kamil."
Ditanya mengenai pakaian yang dipakai Noorhisham ketika menghantar dia ke tempat kerja, ibu kepada tiga orang anak itu berkata, suaminya memakai baju korporat CIMB Islamic berwarna hijau dan jam tangan jenama Longines yang diperoleh daripada majikannya sebagai ganjaran kerana perkhidmatan cemerlang pada 2008.
Ketika Ishak menunjukkan jam tangan itu kepada Suzana untuk dicamkan, saksi tersebut dilihat membelek-belek jam tangan itu sebelum tunduk dan menangis.

Suami cuba sembelih isteri

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Berang ditegur kerana minum arak, seorang lelaki berusia 50-an cuba menyembelih isterinya dengan parang menyebabkan wanita itu cedera di tangan ketika cuba menyelamatkan diri dalam kejadian di rumah mereka di Wangsa Melawati, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, tindakan pantas anak lelaki pasangan terbabit berusia 26 tahun membantu menyelamatkan ibunya berusia awal 50-an daripada ‘disembelih’ bapanya.
Biarpun berjaya diselamatkan anak lelakinya, wanita terbabit cedera di kedua-dua tangan selepas terkena parang digunakan suspek dalam kejadian itu.

Menurut sumber, kejadian itu bermula apabila mangsa menegur suaminya supaya berhenti meminum minuman keras kerana membazir selain berdosa.


“Teguran mangsa menyebabkan suspek berang lalu memukulnya. Suspek bukan saja menampar, malah turut menumbuk dan menendang wanita itu hingga terjatuh.

“Penderitaan mangsa tidak berakhir apabila suaminya bertindak lebih ganas dengan mengambil parang,” katanya.

No comments:

Post a Comment