Saturday, July 9, 2011

TAKDIR YANG PATUT DITERIMA...DOA SAJA BOLEH MENGUBAH TAKDIR...JIKA ADA IZIN ALLAH...ATAU DOA KITA MUSTAJAB

Himpunan tulang

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Sebanyak 310 gambar cebisan tulang manusia dirakamkan dua jurugambar polis di bilik bedah siasat Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 17 dan 18 September tahun lalu.
Fakta itu diketengahkan dua jurugambar terbabit ketika memberi keterangan sebagai saksi dalam perbicaraan kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, Ahmad Kamil, 32, dan pemandu Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Mahkamah Tinggi di sini, semalam.

Lans Koperal Kasmir Luntuk dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi berkata, dia diarahkan merakam gambar cebisan tulang itu oleh pegawai penyiasat kes berkenaan, Asisten Superintendan (ASP) Ishak Yaakob.

Saksi pendakwaan kelima yang dipanggil semula bagi memberi keterangannya itu berkata, dia melakukan tugasnya itu selepas bahan bukti disusun Pakar Perunding Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Nurliza Abdullah.


“Semua gambar dirakam menggunakan kamera digital dan disimpan dalam cakera padat (CD). Saya mengambil masa seharian untuk merakam gambar dari jam 8.30 pagi hingga 8 malam.

Awang temui BMW X5 Sosilawati

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini diberitahu bahawa seorang penduduk flat di Subang Jaya melihat kenderaan BMW X5 berwarna hitam yang digunakan oleh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain pada hari mereka dilaporkan hilang dipercayai dibunuh.
Sarjan Jaswant Singh, 52, berkata, beliau menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki bernama 'Awang' di antara pukul 8.45 dan 8.50 malam semasa beliau bertugas sebagai penyelia di bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya pada 6 September 2010.
"Saya terima maklumat daripada Encik Awang bahawa dia telah nampak kenderaan jenis BMW bernombor pendaftaran WTL 11 yang diletakkan di tempat letak kereta Flat Angsana, Pangsapuri USJ, Subang Jaya.
"Saya seterusnya mengarahkan anggota unit MPV (kereta peronda polis) untuk ke tempat itu bagi memastikan kenderaan itu memang berada di lokasi yang dimaklumkan," katanya semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin.
Saksi ke-18 pendakwaan itu memberi keterangan pada perbicaraan kes bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, R. Matan dan R. Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank, Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan 9.40 malam pada 30 Ogos 2010.
Pathmanabhan, 42; Thilaiyagan, 20; Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Jaswant berkata, beliau memaklumkan kepada Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, semua ketua bahagian dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor mengenai penemuan kereta itu dan menunggu arahan selanjutnya sehingga pasukan forensik dan unit-unit lain tiba.
Ketika disoal balas peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga, Matan, saksi itu berkata, beliau tidak mencatatkan nama penuh, nombor kad pengenalan dan alamat pemanggil itu.
Amer Hamzah: Ada tidak Awang beritahu berapa lama kereta itu berada di sana?
Jaswant: Awang kata kereta tersebut sudah lama berada di situ tetapi dia baru perasan (kereta milik Sosilawati) selepas menonton berita di televisyen.

Dua beradik lemas



ANGGOTA bomba mengangkat jenazah salah seorang mangsa yang ditemui lemas di Seremban Dua semalam.



SEREMBAN - Kebimbangan seorang ibu mengenai keselamatan dua anaknya yang masih tidak pulang walaupun telah tamat waktu sekolah menjadi kenyataan apabila kedua-dua kanak-kanak itu ditemui lemas selepas terjatuh ke dalam longkang di Seremban Dua di sini semalam.
Kejadian pukul 12.45 tengah hari itu menyebabkan Aqhari Aqwa Saprudin, 8, dan adiknya, Arif Hidayatullah, 7, maut selepas dihanyutkan arus deras di dalam longkang itu.
Difahamkan, Aqhari Aqwa lemas selepas dia turut terjatuh ketika cuba menyelamatkan adiknya yang tergelincir terlebih dahulu.
Aqhari Aqwa dan Arif Hidayatullah merupakan murid Sekolah Kebangsaan Wawasan. Mereka tergelincir ke dalam longkang yang terletak di luar sekolah ketika dalam perjalanan pulang.
Ibu mangsa, Azmalina Kanuit, 46, memberitahu, dia gelisah apabila mendapati anak keenam dan ketujuh daripada lapan beradik itu tidak pulang ke rumah walaupun sudah pukul 1 petang.

2 beradik lemas balik sekolah

Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

SEREMBAN: Usaha seorang kanak-kanak untuk menyelamatkan adiknya yang jatuh dan dihanyutkan arus deras sebuah longkang sedalam satu meter berakhir dengan kedua-duanya terbunuh dalam kejadian berhampiran Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2 di sini, semalam.
Kejadian berlaku kira-kira jam 12.45 tengah hari, ketika Aqhari Aqwa Saprudin, 8, dan adiknya, Arif Hidayatullah, 7, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas tamat sesi persekolahan.

Mayat Arif Hidayatullah ditemui pasukan mencari dan penyelamat di sebuah kolam takungan kira-kira 100 meter dari tempat mereka terjatuh pada kira-kira jam 2.40 petang manakala mayat Aqhari Aqwa ditemui jam 4.54 petang.
Guru sebuah sekolah berdekatan, Zulhilmi Abdul Wahab, 26, berkata, dia yang sedang bertugas di bengkel tersentak apabila terdengar jeritan sayup kanak-kanak seolah-olah meminta pertolongan.

“Sejurus menjenguk ke luar, saya melihat seorang murid lelaki sedang memegang tangan seseorang yang terjatuh ke dalam longkang di luar kawasan sekolah.

“Tanpa berfikir panjang, saya segera keluar untuk membantu mereka, namun mendapati kedua-dua kanak-kanak itu sudah tiada kerana dihanyutkan arus deras,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Menurut Zulhilmi, kejadian berlaku sejurus hujan lebat berhenti.

Ibu mangsa, Azmalina Kanuit, 46, berkata, dia berasa sesuatu yang aneh apabila mendapati anak keenam dan ketujuh daripada lapan beradik itu masih tidak pulang ke rumah kira-kira jam 1 tengah hari.
“Kebiasaannya mereka yang amat rapat itu pulang berjalan kaki ke rumah dan saya memberi mereka wang RM1 seorang sebagai belanja untuk pergi solat Jumaat.

“Tidak lama kemudian, hati ini seperti mahu gugur apabila dimaklumkan mereka terjatuh dalam longkang menyebabkan saya bergegas ke sekolah untuk mendapatkan kepastian.

“Sejurus tiba, saya diberitahu dua anak lelaki kesayangan sudah hanyut ke dalam kolam berdekatan,” katanya yang ditemani suami, Saprudin Munir, 46.

Menurutnya, sebelum kejadian Arif Hidayatullah dilihat lebih banyak tidur berbanding biasa dan sering bertukar tempat tidur antaranya di bilik, ruang tamu dan luar rumah.

“Namun, malam sebelum kejadian, saya berasa aneh apabila melihat adik (Arif) tiba-tiba mengusap badan saya dan memeluk sambil berkata: ‘Mak, adik sayang sangat pada emak’.

“Saya tidak sangka itu kata-kata terakhirnya yang kini pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya,”’ katanya.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan turut meluangkan masa meninjau lokasi kejadian petang semalam.

6 rentung dalam rumah

Oleh Riaty Abada
am@hmetro.com.my

RENTUNG...Jahari (kiri) bersama  pekerja ladang mencari sisa tulang mangsa rentung untuk dikebumikan.
RENTUNG...Jahari (kiri) bersama pekerja ladang mencari sisa tulang mangsa rentung untuk dikebumikan.
MUSNAH...rumah dua tingkat musnah dalam kebakaran, semalam.
MUSNAH...rumah dua tingkat musnah dalam kebakaran, semalam.
SANDAKAN: “Saya mendengar penghuni rumah itu menjerit dan cuba membuka pintu jeriji utama, namun gagal kerana besinya terlalu panas.”
Demikian kata Jahari Husin, 42, saksi kebakaran rumah dua tingkat yang menyebabkan lima sekeluarga bersama pembantu rumah rentung di Kampung Jawa 2, Batu 12, jam 1 pagi semalam. Mangsa dikenali sebagai Osir Kamis, 81, dan isterinya, Kasnih Abdullah, 80; anak perempuan mereka, Zuliana, 38; menantu, Rahim Hassan, 47; cucu, Yulia Ezora, 3, serta pembantu rumah berusia lingkungan 20-an yang belum disahkan identitinya.

Paling menyedihkan, Zuliana ditemui rentung dalam keadaan berpelukan bersama anaknya, Yulia manakala kebanyakan mangsa ditemui berada berhampiran pintu rumah dan tingkap terkunci selain dipagari mangga besi dipercayai gagal dibuka.
Jahari yang juga anak saudara Osir berkata, ketika kejadian, dia tidur di rumahnya yang terletak bersebelahan kediaman keluarga malang itu sebelum dikejutkan jeritan seorang wanita.

“Saya terjaga sebaik mendengar jeritan wanita meminta tolong dua kali sebelum suaranya menghilang. Ketika itu, keadaan sangat gelap kerana bekalan elektrik terputus,” katanya. Menurutnya, sebaik membuka tingkap, dia terkejut mendapati rumah bapa saudaranya dijilat api dan bergegas keluar memberi bantuan.

“Saya menjerit ke arah rumah pekerja ladang sawit yang menetap di kawasan berhampiran untuk membantu memadamkan api.

“Sebaik tiba, saya mendengar beberapa jeritan lagi sebelum semuanya menjadi sunyi dan hanya terdengar bunyi api memamah rumah berkenaan,” katanya.

Jahari berkata, sebaik tiba, dia cuba membuka pintu jeriji utama rumah banglo 14 bilik itu, namun gagal kerana besinya terlalu panas.
“Beberapa jiran yang cuba membantu turut gagal apabila api sukar dikawal selain menjauhkan diri kerana terdengar empat letupan kuat dipercayai berpunca daripada tong gas. Api berjaya dikawal dan dipadamkan selepas kehadiran bomba,” katanya.

Katanya, dia tidak dapat menahan sebak sebaik melihat keadaan semua mangsa yang rentung.

“Ketiadaan bekalan elektrik dan rumah berkunci menyebabkan penduduk kampung gagal menyelamatkan keluarga berkenaan dan hanya menunggu bomba tiba memberi bantuan.

Sementara itu, Penguasa Bomba dan Penyelamat Sandakan, Alias Abu berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 1.15 pagi dan mengambil masa 30 minit untuk tiba di tempat kejadian.

“Keadaan gelap berikutan ketiadaan bekalan elektrik dan lokasinya yang jauh dalam ladang sawit menyebabkan bomba terpaksa mengambil masa agak lama untuk tiba di rumah mangsa.

“18 anggota bersama tiga jentera berusaha mengawal kebakaran sebelum berjaya dipadamkan sepenuhnya pada jam 2.41 pagi,” katanya.

Menurutnya, selain rumah, tiga kereta dan sebuah motosikal turut hangus.

“Keadaan rumah yang besar dan berkunci menyukarkan bomba memasukinya untuk tugas menyelamat serta memadam api.

“Punca kejadian dan anggaran kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment