Sunday, October 31, 2010

HIBURAN KECIL2 DAH DIDIK...BUKANNYA TAQWA...HIBURAN BANYAK MELALAIKAN...MUNGKIN MENGUNDANG DOSA...BERGAUL...AURAT DAN PERKARA2 LAIN YANG BERTENTANG DENGAN SYARAK....

Diana Amir Tak Kisah Hilang ‘Ayu’

Diana (kanan) di samping Ana Dahlia di majlis Festival Filem Malaysia ke-23 di Pusat Konvensyen Shah Alam, pada 24 Oktober lalu. - Foto oleh AZMAN GHANI
PETALING JAYA: Pelakon drama bersiri Impian 2, Diana Amir, 24, tidak kisah hilang keayuan setelah memotong rambut pendek.
Menurut pemilik nama sebenar Nurdiyana Amir Hashim, dia terpaksa memotong rambut pendek demi menjayakan watak Sam, seorang tomboi untuk filem 321 Cinta.
Ekoran memotong rambut pendek, ramai peminat yang mengkritik penampilan terbaru pelakon yang baru meningkat naik dan menempa populariti dalam industri seni ini.
“Saya tak kisah kerana memang hilang ayu pun. Apabila memotong rambut pendek, penampilan saya terus berubah.
“Memang itu yang saya dan Abang Azhari Zain, pengarah filem 321 Cinta mahukan untuk watak saya dalam filem itu. Pengarah nak tengok bagaimana saya yang feminin sebelum ini berubah menjadi tomboi.
“Rambut boleh panjang lagi, yang penting hati kena baik,” katanya ketika dihubungi mStar Online.
Filem romantik komedi ini mengisahkan Sam yang membesar dengan keluarga tiri setelah kehilangan ibu dan bapa tersayang.
Disebabkan faktor itu, Sam menjadi seorang tomboi, garang, kaki pukul dan banyak kali dibuang kolej pengajiannya.
Namun akhirnya dia dimasukkan ke sebuah kolej yang turut menempatkan rakan baiknya sebelum ini iaitu Fariz (Pierre Andre).
“Ini merupakan filem pertama saya memegang watak utama. Sebelum ini saya pernah berlakon dalam filem Aku Masih Dara yang akan ditayangkan pada 16 Disember ini serta filem Keramat dan Senario Ops Pocot yang turut akan ditayangkan tidak lama lagi,” ujarnya.
Setelah selesai menjalani penggambaran filem 321 Cinta pada Khamis lalu, Diana sedang menunggu tawaran berlakon sebuah drama. Tetapi setakat ini, perkara itu masih dalam perbincangan



Ke Mana Hala Tuju Peserta 'Gadis Melayu'?

Sembilan finalis Gadis Melayu 3 di Auditorium MBSA, Jumaat lalu. - Foto oleh BRIAN MOH
SHAH ALAM: Pasti ramai yang tertanya-tanya ke mana hala tuju peserta Gadis Melayu selepas program realiti TV9 itu berakhir.
Menurut Pengurus Penjenamaan TV9, Diyana Anuar, setiap peserta yang menyertai Gadis Melayu diuruskan oleh pihak mereka sekaligus memberikan jaminan untuk menyerap peserta ke dalam mana-mana program di bawah Media Prima Berhad.
Begitu juga dengan sembilan finalis Gadis Melayu 3 yang telah berakhir pada Jumaat, di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di sini.
Mereka adalah Norazrina Mohd Salleh (Rina), 25, Nur Diana Zainuddin (Diana), 19, Fatheen Nabila Ghazali (Fatheen), 24, Afiqah Hazwani, Md Nordin (Afiqah),18, Nor Shamimi Ernida Mansor (Mimie),20, Siti Nur Afiqah Abdullah (Siti),21, Norhidayah Samsudin (Hidayah), 21, Siti Nurzakiah Abdul Aziz (Zakiah),21, dan Siti Mastura Mohamad Saleh (Mastura),24.
“Kami akan serapkan peserta Gadis Melayu 3 yang terpilih untuk mengendalikan program-program di TV9 dan stesen lain di bawah Media Prima.
“Setakat ini, masih awal untuk kami memberitahu tentang perancangan itu kerana program ini baru sahaja berakhir. Mungkin kami akan meuar-uarkan dari semasa ke semasa nanti,” katanya selepas pertandingan itu berakhir dan menobatkan Rina sebagai juaranya.
Diyana juga menafikan bekas peserta Gadis Melayu sebelum ini hilang arah tuju dan tidak mempunyai peluang pekerjaan.
“Kami menawarkan kepada peserta Gadis Melayu yang sesuai untuk mengendalikan sesebuah program itu. Misalnya, Sharifah Jasmine Soraya Syed A Jalil Jamalullail (Gadis Melayu 2) dipilih sebagai pengacara program Auto di TV3,” ulasnya lagi



N45 Galas: Habuan RM250 Menyalahi Peraturan Pilihan Raya

GUA MUSANG: Tindakan PAS menawarkan bayaran sehingga RM250 kepada pengundi yang berada di luar kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas untuk pulang mengundi merupakan perbuatan sogokan dan menyalahi undang-undang di bawah Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pemberian wang berkenaan boleh disifatkan sebagai pemberian sogokan bagi tujuan membeli undi.
"Pihak parti mungkin boleh memberikan pelbagai alasan bahawa pemberi wang itu adalah sebagai saguhati untuk tujuan menampung kos makan minum ataupun saguhati meninggalkan kerja atau apa sahaja.
"Tapi Akta Kesalahan Pilihan Raya dengan jelas menyatakan tindakan berkenaan adalah salah di sisi undang-undang," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Sabtu.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kenyataan Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman bahawa parti itu akan membayar wang sehingga RM250 kepada seramai 1,557 pengundi berdaftar di DUN Galas berada di luar kawasan bagi menampung kos perjalanan pulang mengundi pada pilihan raya kecil yang akan diadakan pada 4 November depan.
Abdul Halim menyifatkan pemberian wang berkenaan bukanlah satu bentuk rasuah sebaliknya sebagai insentif bagi menarik minat pengundi untuk pulang menunaikan tanggungjawab mereka.
Bagaimanapun menurut Wan Ahmad, perkara berkenaan terpulang kepada parti lawan untuk mengambil tindakan susulan sekiranya pihak berkenaan mempunyai bukti yang kukuh.
"Dalam hal ini terserah kepada parti lawan, kalau mereka mahu ambil tindakan undang-undang...pihak PAS sewajarnya tahu apakah implikasinya.
"Sebarang aduan boleh dikemukakan kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) untuk disiasat," katanya.
Ditanya sama ada tindakan parti-parti politik menyediakan pengangkutan pada hari pengundian untuk membawa pengundi ke pusat mengundi turut menjadi satu kesalahan, Wan Ahmad berkata: "Perkara berkenaan boleh diterima kerana hanya menyediakan perkhidmatan pengangkutan.
"Kita pun faham bahawa kadangkala orang kampung tiada pengangkutan, jadi perkhidmatan berkenaan tidak salah kerana mereka hanya bantu untuk hantar pengundi."



Rina (Gadis Melayu) Mahu Bantu Wanita Melalui Perniagaan

Rina menjuarai Gadis Melayu musim ketiga di Auditorium MBSA, Jumaat. - Foto oleh BRIAN MOH
SHAH ALAM: Juara Gadis Melayu musim ketiga (GM3), Norazrina Mohd Salleh (Rina), 25, berjanji akan membantu golongan wanita melalui bidang perniagaan yang diusahakan.
Rina berkata, sekarang ini dia sedang mengusahakan perniagaan pakaian bersama-sama keluarganya yang dibuat secara kecil-kecilan melalui dalam talian.
Gadis berasal dari Subang Jaya, Selangor ini akan menjadikan kemenangannya ini sebagai platform untuk merealisasikan cita-citanya untuk membantu keluarga dan wanita di luar sana dengan mendapatkan sokongan pihak badan bukan kerajaan (NGO).
“Alhamdulillah, saya mempunyai latar belakang perniagaan. Jadi, saya akan memberikan peluang kepada suri rumah dan remaja wanita untuk menyertai perniagaan dengan bantuan NGO.
“Dengan adanya peluang seperti ini, saya juga akan menggunakannya untuk membantu keluarga,” katanya semasa sidang media selepas malam kemuncak GM3 melabuhkan tirainya pada Jumaat di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di sini.
Rina turut berkongsi kejayaannya dengan ibu dan bapa tersayang.
Melalui kemenangan itu juga, ia secara automatik memberikan gelaran selebriti kepada Rina. Dia yang mengakui masih solo itu tidak teragak-agak untuk menceburi bidang seni sekiranya mendapat tawaran pada suatu masa nanti.
“Bidang penyiaran masih baru buat saya. Banyak lagi perkara yang saya perlu pelajari untuk fahami proses penyiaran dan sebagainya.
“Jika berpeluang menjadi pengacara, saya mahu menyebarkan kebaikan kepada masyarakat seperti Majalah 3. Saya juga tidak menolak jika ditawarkan peluang sebagai pembaca berita. Semuanya bergantung kepada pihak TV9 yang lebih layak menentukan,” kata graduan Ukur Bahan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini.
Rina akui minatnya kepada aktiviti kemasyarakatan telah lama ada dalam dirinya memandangkan dia lebih banyak terdedah dengan aktiviti seperti itu di universiti dahulu.
Selepas menamatkan pengajian, dia pernah bekerja sebagai juru ukur bahan. Kini, dia telah meninggalkan pekerjaan tersebut dan menumpukan kepada perniagaan keluarganya.
Antara hadiah yang dimenangi oleh Rina berupa wang tunai berjumlah RM30,000. Dia berkata hadiah tersebut akan dikongsikan dengan ahli keluarganya kerana akui datang dari keluarga yang susah. Selain itu, dia berhasrat untuk membawa ibu dan bapanya menunaikan umrah.
Lima finalis Gadis Melayu 3.
Pasti ramai yang ingin tahu rahsia kejayaan Rina memandangkan dia kelihatan tenang dan bersahaja ketika menjawab soalan daripada salah seorang juri iaitu angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Sheikh Shukor Al-Masrie.
“Walaupun penonton nampak saya tenang tetapi sebenarnya saya menggeletar juga ketika di atas pentas. Pada saya, mungkin secara kebetulan soalan yang ditanya itu berkaitan dengan isu semasa dan saya ada membaca tentang persidangan Asean yang merancang untuk membantu masyarakat.
“Jadi, pembacaan juga sebenarnya banyak membantu saya untuk berjaya,” ujarnya yang turut terkejut dengan kemenangan itu.
Pada jangkaan Rina, Fatheen Nabila Ghazali (Fatheen), 24, yang layak mendapat tempat ketiga dalam pertandingan realiti di TV9 itu akan bergelar juara
 
 
Presley Muncul Johan Bintang Kecil 2010
Gelagat Presley Petrus selepas diumumkan sebagai juara Bintang Kecil 2010, Sabtu malam. - Foto THE STAR Oleh ANDRE OLIVEIRO
KUCHING: Peserta lelaki tunggal Presley Petrus, 10, yang mewakili Sabah muncul johan dalam Pertandingan Bintang Kecil 2010 peringkat kebangsaan dengan menumpaskan lapan peserta peringkat akhir lain di Auditorium Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) Kuching.
Presley yang mendendangkan lagu "Hanya Di Mercu" membawa pulang hadiah wang tunai RM8,000, piala dan sijil.
Nurshahira Razali
Naib johan disandang oleh Nurshahira Razali, 11, wakil negeri Perak dengan lagu "Zapin Yang Tinggal" sementara tempat ketiga di menenangi peserta tuan rumah Fatin Nurfatihah Drahman, 11, menerusi lagu Gemilang.
Kedua-duanya masing-masing menerima wang tunai RM6,000 dan RM4,000, piala dan sijil.
Hadiah-hadiah disampaikan oleh Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim.
Fatin Nurfatihah Drahman
Memberitahu pemberita kemudiannya, Rais berkata Bintang Kecil merupakan salah satu usaha untuk meningkatkan lagi sahsiah dan bakat kanak-kanak tanpa mengira kaum.
"Bukan sahaja di peringkat Bintang Kecil, kita juga mahu menggalak lebih ramai penyertaan bukan Melayu dalam pertandingan lagu-lagi P.Ramlee pada masa akan datang," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment