Thursday, November 4, 2010

PENGUATKUASA HUKUM ALLAH ITU SANGAT PERLU@WAJIB

Gadis terlanjur gusar masa depan



SAYA seorang wanita yang masih belajar. Saya tahu hukum agama namun pada waktu usia muda selalu terikut-ikut ajaran syaitan.
Saya pernah terlanjur, tetapi saya sudah bertaubat.

Saya tidak lagi bersama kekasih. Sekarang saya bersyukur dipisahkan, tetapi takut menghadapi masa depan.

Saya takut hendak menjalinkan hubungan serius dengan lelaki kerana bagi saya hubungan yang dibina atas dasar kasih sayang dan nama Allah hendaklah dijalinkan dengan ikatan perkahwinan.

Saya teringin mencari lelaki beriman yang boleh membimbing saya ke syurga, tetapi berasa diri tidak layak mendapat semua itu.

Saya bimbang bakal suami tidak boleh menerima keadaan diri yang sudah terlanjur.

Saya tidak tahu hendak bercerita kepada siapa kerana tiada siapa yang tahu mengenai diri saya.

Kadangkala saya terfikir untuk terus tidak berkahwin kerana takut untuk berdepan dengan bakal suami jika dia tahu saya pernah bersama orang lain.

Saya buntu, tidak tahu apa yang patut saya lakukan.

SEDIH
Negeri Sembilan 



MASALAH terlanjur berlaku akibat pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan bermula dengan suasana persekitaran seperti di rumah, sekolah dan kawan-kawan.
Oleh itu, ibu bapa perlu sentiasa berwaspada terhadap pergaulan anak gadis mereka.

Hadis Nabi ada menyatakan (maksud): “Janganlah sekali-kali seorang lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang mahram.” (Hadis riwayat Bukhari)

Selepas terlanjur, tiada yang boleh dibuat selain bertaubat kepada Allah semata-mata. Dosa zina boleh dihukum sebat 100 kali sekiranya sabit kesalahan.

Bagaimanapun, anda tidak dinasihatkan mendedahkan keaiban diri kepada umum.

Ajaran Islam mengenai kesalahan zina bertujuan menjaga kesucian diri dan masyarakat daripada pergaduhan sesama sendiri dan menyekat wabak penyakit.

Dalam urusan memilih jodoh, anda dinasihatkan supaya menyuarakan keinginan kepada ibu bapa. Mereka tentu mencari jodoh yang baik.

Mencari jodoh sendiri melalui kenalan mungkin membawa fitnah dan maksiat seperti yang pernah berlaku pada diri anda.






Tersepit di antara suami dan ibu



SAYA baru berkahwin selama setahun. Namun kami dalam hubungan jarak jauh kerana tuntutan kerja. Suami di selatan, saya di utara.
Namun kami bergilir-gilir bertemu. Perancangan asalnya, saya akan mengikut suami namun masih ditangguhkan kerana saya baru saja melahirkan anak.

Baru-baru ini, ada perselisihan faham antara suami dan ibu saya. Sebenarnya cara ibu saya memang agak kasar sedikit, tetapi hanya orang yang kenal saja dapat memahami ibu.

Itulah yang berlaku kepada suami saya sekarang. Kata-kata ibu saya membuatnya marah.

Akibatnya, suami memaki hamun ibu dengan pelbagai kata kesat termasuk terkeluar perkataan babi.

Suami juga mengatakan sepatutnya dari dulu lagi dia halau ibu saya keluar dari rumah saya (rumah ini milik saya hasil titik peluh ibu bapa saya iaitu sebelum saya berkahwin).

Sejak bergaduh, suami hanya SMS dan telefon saja, bertanya khabar saya dan anak. Saya tertekan dengan keadaan ini dan saya tersepit antara ibu dan suami.

Siapakah yang patut saya utamakan? Saya kecewa dengan sikap suami dan kini rasa hilang cinta, hilang hormat kepadanya gara-gara panggilan babi terhadap ibu saya.

Apakah saya perlu patuh kepada suami walaupun dia menghina ibu?

Saya serba salah kerana ibu dan keluarga saya sudah tidak dapat menerima suami saya lagi.

Bagaimana pula jika saya berpihak pada ibu, adakah saya berdosa pada suami? Saya rasa ingin berpisah saja dengan suami.



SABARIAH
Johor




ISLAM mengajar umatnya supaya berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa masing-masing.

Ia adalah perintah umum sama ada seseorang itu sudah berumah tangga atau tidak.

Al-Quran menjelaskan bahawa Allah memerintah manusia supaya menyembah Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa terutama apabila mereka sudah berusia dan lemah seperti dalam firman-Nya: "Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan 'ah', dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan rendahkanlah dirimu kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: 'Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil. Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang yang bertujuan baik mematuhi perintah-Nya, maka sesungguhnya Ia adalah Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat.'" (Surah al-Isra' ayat 23-25) .

Berbuat baik kepada ibu bapa adalah tanggungjawab setiap orang anak termasuk berbuat baik kepada ibu bapa ialah mentaati, menghormati, memelihara mereka ketika tua dengan baik dan mendoakan mereka supaya diberi rahmat oleh Allah.

Anak perlu menunaikan amanat dan pesan mereka, menghubungkan silaturahim dan berbuat baik kepada kerabat dan sahabat-handai mereka.

Apabila setiap anak memahami tanggungjawab dan perintah Allah itu tidak timbul perselisihan dalam keluarga terutama dengan ibu bapa sendiri atau keluarga mentua.

Sekiranya berlaku perselisihan seperti dalam kes di atas, anak hendaklah berlapang dada dan mengambil sikap merendah diri dengan ibu bapa dan memaafkan mereka.

Banyakkan berdoa untuk mereka supaya perselisihan tidak bertambah runcing. Sikap sombong dan kasar terhadap mereka tidak sepatutnya lahir daripada anak.

Kata kesat dan keji perlu dihindarkan. Rumah tangga puan pula, ia hendaklah dijaga dan jangan memilih untuk berpisah semata-mata atas sebab di atas.

Sebagai isteri anda hendaklah berusaha mempertahankan dan mengembalikan keharmonian rumah tangga dan keluarga. Semua masalah dapat diselesaikan apabila ada keikhlasan dalam diri masing-masing.

Dengan doa dan usaha tentu Allah memberi petunjuk dalam menyelesaikan masalah di atas. Semoga rumah tangga akan bertambah bahagia apabila kesemua bersatu hati.



Sembahyang ingatkan kita kepada Allah



SOLAT tidak diterima jika solat itu tidak dapat menahan seseorang daripada melakukan maksiat. Bolehkah Dr jelaskan perkara berkenaan?
Selain itu, hukum melakukan hubungan kelamin ketika isteri haid adalah haram. Bagaimanakah cara terbaik suami menyesali perbuatan itu?

ANITA
Selangor 


BAGI seorang Muslim, solat adalah kewajipan utama yang wajib ditunaikan kerana perintah mengerjakan solat jelas terdapat dalam al-Quran dan sunnah

Dalam al-Quran disebut bahawa solat berupaya mencegah seorang itu daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran. Allah berfirman yang bermaksud: “...Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); ...” (Surah al-’Ankabut ayat 45).

Antara sebabnya ialah solat sentiasa mengingati kita kepada Allah. Mereka yang sentiasa mengingati Allah akan menjauhi kejahatan dan maksiat.

Hanya mereka yang lupa kepada Allah dan ajarannya akan melakukan sesuatu yang dilarang Allah. Sekiranya masih melakukan maksiat, ia tanda solat masih belum sempurna dan mungkin ditolak Allah.

Seorang Muslim hendaklah sentiasa berusaha memperbaiki amalan solatnya supaya penuh khusyuk.

Allah berfirman, maksudnya: “Sesungguhnya berjaya orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya; dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia.” (Surah al-Mukminun ayat 1-3)

Melakukan hubungan kelamin ketika haid hukum�nya haram. Sekiranya pernah terlanjur hendaklah banyak beristighfar dan memohon keampunan Allah dan berazam tidak melakukannya lagi.

Itu pendapat menurut Imam Malik, Syafie dan Abu Hanifah. Bagaimanapun, Imam Ahmad mensyaratkan suami bersedekah sebanyak satu dinar atau separuh selain beristighfar.

Ahli hadis menambah jika berlaku persetubuhan ketika masih berdarah, hendaklah bersedekah satu dinar dan sekiranya ketika sudah putus darah, separuh dinar (Ibn Rushd, 2000: I: 96)



Wanita boleh bersolat dengan berpakaian tentera

SAYA seorang penuntut sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang aktif dan bergiat dalam pasukan Askar Wataniah.
Kegiatan ini memerlukan saya mengikuti latihan di kawasan hutan.

Waktu juga terhad kerana saya terpaksa mengikuti jadual latihan yang padat. Kadangkala waktu untuk mengerjakan solat terbatas dan terganggu kerana saya hanya menggunakan pakaian yang dipakai ketika latihan.

Ini kerana saya tidak berkesempatan menukarkan pakaian bersih

Kemudian jarak antara kawasan latihan dan penginapan tidak terlalu jauh sebagaimana yang disyaratkan untuk melakukan solat jamak dan qasar perlu lebih dua marhalah

Adakah sah solat saya de�ngan pakaian yang kotor terkena lumpur, tanah (tidak pasti kebersihannya) dan mengambil kira faktor masa yang terbatas, adakah dibolehkan untuk saya melakukan solat jamak atau qasar?

NURUL AIN
Kedah



SOLAT fardu tetap wajib dilaksanakan dalam semua keadaan sama ada bermukim, bermusafir atau dalam latihan ketenteraan.

Memandangkan anda kadang-kadang kesuntukan masa, berpakaian tentera sepenuhnya tidak menghalang anggota wanita untuk bersolat.

Anggota wanita boleh berpakaian tentera untuk bersolat tanpa perlu menukar kepada pakaian khusus solat. Aspek utama yang perlu dipastikan ialah menutup aurat.

Syarat sah solat yang perlu dipatuhi iaitu (1) suci daripada hadas besar dan kecil, (2) suci daripada najis yang tidak boleh dimaafkan pada badan, pakaian dan tempat dan (3) menutup aurat iaitu bagi wanita seluruh tubuh badan termasuk rambut kecuali muka dan dua tapak tangan.

Pakaian yang semata-mata terkena lumpur dan tanah tidak najis. Mengenai solat qasar dan jamak pula dalam masa latihan terbabit diberi beberapa panduan.

(1) Solat qasar tidak boleh ditunaikan kerana anda bukan dalam musafir.

(2) Solat jamak hanya boleh ditunaikan dalam keadaan tertentu seperti musafir, sakit, hujan lebat dan kesuntukan masa kerana terlalu sibuk.

Bagaimanapun, solat jamak mempunyai syarat tertentu dan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya kerana Nabi Muhammad s.a.w tidak melakukannya secara berterusan sebagaimana solat qasar dalam musafir.

Lebih afdal menunaikan solat secara biasa dan bukan jamak kecuali keadaan amat memerlukan. Biasanya lakukan jamak takdim dan bukan jamak ta’khir




Detikan hati tidak bawa cerai



SAYA mempunyai seorang rakan lelaki yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak.
Isterinya seorang yang suka merajuk, cemburu buta dan malas memasak serta lebih suka membeli makanan di kedai.

Rakan saya pernah bercerita beberapa kali hatinya terdetik untuk menceraikan isterinya apabila dia marah. Adakah sah cerai itu Dr?
SIMPATI
Selangor


DETIK atau getaran hati semata-mata tidak menjatuhkan cerai kepada isteri. Ia tidak lebih lahir daripada rasa hati sahaja.

Secara umumnya perceraian berlaku apabila suami melafazkan talak (1) secara sarih atau nyata yang tidak memerlukan niat seperti lafaz: "Aku ceraikan engkau dengan talak satu." (2) atau suami berkata secara tidak nyata (kinayah) seperti: "Engkau boleh pergi dari sini." dengan maksud cerai.

Cara kedua memerlukan pengakuan pihak suami mengenai kata-kata berkenaan. Seorang suami sepatutnya bersabar dengan kerenah isteri.

Kedua-dua pasangan dinasihatkan bersikap waras dalam bergaul antara satu sama lain. Sikap amarah patut dikawal supaya tidak menyesal kemudian hari.

No comments:

Post a Comment