Monday, December 6, 2010

KITA MERANCANG ALLAH MENENTUKAN...TAPI RANCANGAN DAN TINDAK TANDUK BIAR BERLANDAS SYARAK...JIKA BERJAYA PUN ..TAK IKUT SYARAK TAK BERGUNA JUGA....AKHIRAT DIDAKWA....KANTOI...MASUK NERAKA....KEMBALILAH KEPADA PERATURAN ALLAH...BERTAQWA...JANGAN CUBA2 LAWAN ALLAH...SEBENAR KITA CARI NAHAS DAN MENEMPAH NERAKA....JIKA LAWAN HUKUM ALLAH SWT

Sengsara cinta bekas rockers

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Ridzuan Abd Rahman
am@hmetro.com.my

BENGKOK...jari kelengkeng kanan Mas yang tidak boleh diluruskan selepas dipukul.
BENGKOK...jari kelengkeng kanan Mas yang tidak boleh diluruskan selepas dipukul.
KUALA LUMPUR: Disebabkan cinta terlampau terhadap seorang bekas anggota kumpulan rock terkenal era 90-an, seorang wanita hidup sengsara selepas menjadi mangsa lelaki terbabit selama hampir empat tahun.
Wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Mas, 30-an, yang juga seorang penggiat industri hiburan mendakwa dia bukan saja dipukul lelaki berusia 38 tahun itu, malah wangnya habis dikikis sepanjang tempoh mereka bercinta.

Mas mendakwa duda anak tiga itu juga bijak bermain ayat cinta dengan wanita semata-mata mahu mendapatkan wang atau pekerjaan dan bertindak kasar apabila kemahuannya tidak dipenuhi.
“Sebelum ini dia berbaik dengan saya kerana saya banyak membantunya mengadakan persembahan selain menyara hidupnya. Saya juga banyak menghabiskan duit termasuk pernah menjaminnya dua kali apabila ditahan polis kerana kes dadah dan pecah rumah.

“Walaupun hidup sengsara kerana dipukul sehingga mengalami kecacatan kekal di jari kelengkeng kanan dan wang dikikis sepanjang mengenalinya, saya masih setia kerana dia sentiasa memujuk serta meyakinkan saya kononnya mahu berubah. Dia pandai bermain ayat-ayat cinta,” katanya yang ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, dia kini mengesyaki pemain gitar ‘jambu’ dan menjadi kegilaan peminat wanita itu mempunyai hubungan dengan wanita lain yang turut menjadi mangsanya


“Apabila ditanya, dia menafikan, tetapi perkara itu terbongkar selepas saya dimaki-hamun seorang wanita yang menghubungi saya kononnya mengganggu kekasihnya,” katanya.

Mas mendakwa, baru-baru ini, pemain gitar kumpulan yang lagunya masih diminati sehingga kini melarikan semua barang miliknya yang ditempatkan di rumah sewanya di Bukit Jalil, di sini, selepas membenarkan kekasihnya itu menumpang sementara waktu di situ.
“Saya tidak tinggal di rumah sewa itu dan hanya menempatkan semua barang saya sementara menunggu kuarters kediaman saya yang disediakan majikan. Saya benarkan dia tinggal di situ sejak dua bulan lalu selepas dia dihalau keluar pemilik rumah sewanya di Damansara kerana gagal membayar sewa, manakala saya tinggal di rumah rakan.

“Selepas saya memperoleh kuarters baru-baru ini, dia menghubungi saya menawarkan diri mahu membantu memindahkan barang, tetapi barangan rumah seperti set televisyen, sofa, meja makan, almari, peti ais dan mesin basuh tidak sampai kepada saya,” katanya yang dimaklumkan kekasihnya itu kini dipercayai mabuk cinta dengan janda beranak tiga.

Menurutnya, apabila memeriksa rumah sewa itu, semua barangannya hilang manakala lelaki itu berdolak-dalik untuk memulangkannya.

“Saya cuba menghubunginya, tetapi dia berjanji akan memulangkan semua barang itu, namun janji tinggal janji. Saya tidak tahu di mana dia berada sekarang dan tidak tahu sama ada barang saya itu masih ada atau sudah dijual. “Saya sudah berpatah arang dengan sikapnya, disebabkan dia saya hilang wang dan harta benda, malah keluarga memarahi saya kerana tahu latar belakang lelaki itu yang bermasalah,” katanya.

Mas berkata, dia tidak mahu ada kaitan lagi dengan lelaki itu dan meminta barangnya dipulangkan segera.

“Harta boleh dicari, tetapi apa yang dilakukannya terhadap saya tidak dapat dimaafkan,” katanya yang membuat laporan polis malam tadi.



Khir Toyo didakwa

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

CERIA...Dr Mohamad Khir (kiri) dan Shamsuddin (kanan) ketika tiba di Mahkamah Sesyen Shah Alam, semalam.
CERIA...Dr Mohamad Khir (kiri) dan Shamsuddin (kanan) ketika tiba di Mahkamah Sesyen Shah Alam, semalam.
SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam berhubung pemilikan dua lot tanah dan banglo di Seksyen 7, di sini, bernilai RM6.5 juta tetapi diperoleh pada harga RM3.5 juta, tiga tahun lalu.
Manakala, pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd, Datuk Shamsuddin Hayroni yang menjual hartanah itu turut didakwa atas tuduhan bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Dr Mohamad Khir.

Kedua-duanya mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.
Mengikut pertuduhan, Dr Mohamad Khir, 45, didakwa memperoleh hartanah itu bagi diri dan isterinya, Datin Seri Zahrah Kecik, 45, dengan harga itu menerusi Shamsuddin yang mempunyai hubungan dengan tugas rasminya.

Tanah dan banglo itu dibeli Dr Mohamad Khir pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu dibeli oleh Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM6.5 juta, pada 23 Disember 2004.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Panjang itu didakwa melakukan perbuatan itu di kediaman rasmi Menteri Besar di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, pada 29 Mei 2007

Manakala, Shamsuddin, 52, didakwa bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Ketua Pembangkang Selangor itu di tempat dan waktu sama.

Bagi pertuduhan itu, kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
Terdahulu, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memohon mahkamah menetapkan nilai ikat jamin lebih RM1 juta memandangkan ia adalah kesalahan serius dan membabitkan jumlah yang amat besar.

Katanya, perbuatan itu juga dilakukan individu yang memiliki jawatan tinggi dalam masyarakat iaitu wakil rakyat yang seharusnya lebih mengetahui akan kesalahan itu.

“Saya berpendapat tidak kurang RM1 juta ditawarkan sebagai ikat jamin tertuduh. Sebarang nilai kurang dari jumlah itu adalah sangat tidak adil,” katanya.

Bagaimanapun, peguam bela mewakili Dr Mohamad Khir memohon jumlah RM50,000 dikurangkan atas alasan nilai ditawarkan itu adalah tidak munasabah.

Beliau berkata, tujuan jaminan adalah untuk memastikan kehadiran tertuduh dan bukannya untuk menghukum.

Azhaniz kemudian memerintahkan kedua-dua tertuduh masing-masing diikat jamin RM750,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah juga membenarkan kedua-dua kes itu didengar secara serentak dan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi pada satu tarikh yang akan ditetapkan kelak.

Pada prosiding semalam, Abdul Gani dibantu oleh Ketua Unit Pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah.

Manakala, Dr Mohamad Khir diwakili oleh peguam bela, M Athimulan dan Mohd Afifuddin Hafifi.

Shamsuddin pula tidak diwakili peguam bela.

Isu berhubung rumah mewah milik Dr Mohamad Khir sebelum ini mencetuskan kontroversi apabila Adun Sekincan, Ng Suee Lim mendakwa anggaran pembinaan kediaman itu melebihi kemampuan seorang menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun



Bakal pengantin parah sondol lori

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

REMUK ...keadaan Proton Persona  yang merempuh belakang lori syarikat penyediaan makanan.
REMUK ...keadaan Proton Persona yang merempuh belakang lori syarikat penyediaan makanan.
MASJID TANAH: Seorang lelaki yang akan berkahwin Sabtu ini mungkin terpaksa menangguhkan majlis itu apabila cedera parah dalam kemalangan di satu simpang di Taman Seri Jeram, dekat sini, semalam.
Lebih mengharukan, kereta dinaiki Asmani Aziz, 20-an, dikatakan berlanggar dengan lori syarikat penyediaan makanan yang bakal digunakan untuk majlis perkahwinannya itu.

Sebelum kejadian, bakal raja sehari itu dikatakan berperangai pelik apabila tiba-tiba nekad mengambil kunci kereta Proton Persona milik seorang penduduk di atas meja gerai makanan sebelum terus memandunya dari arah Kampung Pulau ke pusat bandar dengan laju sebelum merempuh belakang lori berkenaan.
Dalam kejadian kira-kira jam 10.15 pagi, Asmani dikatakan mengambil kunci kereta berkenaan ketika pemiliknya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) kampung itu, Rahim Yunus, 50-an sedang minum di warung berdekatan.

“Saya sedang minum sebelum dia tiba-tiba mengambil kunci kereta atas meja dan terus menghidupkan enjin lalu beredar tanpa berkata sepatah pun. Saya tergamam tetapi tidak sempat berbuat apa-apa.

“Dia tak pernah buat kerja begini sebelum ini tetapi tadi perangainya tiba-tiba bertukar pelik apabila merampas kunci kereta saya. Beberapa minit kemudian saya terdengar bunyi perlanggaran kuat dan terkejut apabila mendapat tahu kereta saya terbabit kemalangan,” katanya ketika ditemui.

Akibat nahas itu, Asmani dan kelindan lori berkenaan, Hamzah Che Mat, 54, cedera parah di beberapa anggota badan apabila Proton Persona terbabit merempuh lori berkenaan menyebabkan lori itu terhumban sejauh 20 meter.

Kedua-dua mangsa dikejarkan ke Klinik Kesihatan Masjid Tanah untuk rawatan sebelum dirujuk ke Hospital Melaka untuk rawatan lanjut manakala pemandu lori berkenaan, Fauzi Mohd Zain, 30-an, hanya cedera ringan.
Rahim berkata, dia tidak menyangka Asmani yang dikenalinya sanggup merampas kunci kereta sebelum terus memecut hingga terbabit kemalangan yang hampir meragut nyawanya yang bakal melangsungkan perkahwinan Sabtu ini.

“Saya tergamam apabila diberitahu kereta saya dipandu laju dan terbabit kemalangan apabila merempuh belakang sebuah lori yang berhenti untuk membelok di simpang kanan taman perumahan itu.

“Saya percaya dia tiada niat apa-apa kerana saya mengenalinya lantaran kami tinggal sekampung, cuma agak terkilan apabila dia merampas kunci kereta atas meja tanpa kebenaran. Apapun saya bersyukur dia terselamat biarpun mengalami kecederaan parah,” katanya

No comments:

Post a Comment