Friday, January 21, 2011

BILA LACUR DAN ZINA DAH TAK NAMPAK HINA...MALAH MACAM JADI PERKARA BIASA....SYAITAN TELAH BERJAYA MEMPERDAYAKAN MANUSIA....

Bayi ditemui dalam beg

Oleh Rosman Shamsudin
am@hmetro.com.my

TANJUNG MALIM: “Saya tidak dapat bayangkan nasib bayi lelaki ini jika dia lewat ditemui kerana banyak anjing liar berkeliaran di sini,” kata R Retinadevi, 25, yang menemui bayi lelaki dipercayai baru dilahirkan dan ditinggalkan di hadapan sebuah klinik swasta di Nombor 11, Jalan Chong Ah Peng, malam kelmarin.
Retinadevi yang juga pekerja klinik itu berkata, dia bersama seorang rakan sekerjanya menemui bayi itu dalam sebuah beg pakaian bayi kira-kira jam 9 malam.

“Saya sedang mengemas kini data pesakit apabila dimaklumkan anak pesakit, dia mengesyaki ada bayi ditinggalkan dalam beg di kaki lima depan klinik.
“Saya bersama rakan kemudian keluar dan melihat beg itu. Sebaik membuka beg itu, saya dan rakan sebak melihat seorang bayi lelaki dibungkus sehelai kain sedang nyenyak tidur.

“Saya percaya ia baru dilahirkan beberapa jam sebelum itu kerana tali pusatnya masih ada di perutnya. Saya gembira kerana bayi itu ditemui selamat kerana banyak anjing liar berkeliaran sekitar kawasan ini,” katanya.

“Saya bersetuju dengan iklan ditayangkan di sebuah stesen tempatan mengenai kes pembuangan bayi yang mengatakan dalam dunia haiwan tiada manusia tapi dalam dunia manusia terdapat haiwan.

“Kejadian malam tadi (kelmarin) membuktikannya, malah saya menangis ketika mendukung bayi itu kerana ia begitu comel dan langsung tidak berdosa. “Dia tidur dengan nyenyak dan hanya menangis setengah jam kemudian kerana lapar,” katanya sambil menambah, selepas doktor di klinik melakukan pemeriksaan, bayi itu kemudian dihantar ke Balai Polis Tanjung Malim.

Sementara itu, Ketua Polis Tanjung Malim, Superintendan Mohd Ali Mat Nayan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan penemuan bayi lelaki terbabit.


Suami isteri raih RM500 sehari jual lempeng



LABIS: Siapa sangka dengan hanya menjual lempeng semurah 40 sen sekeping mampu menjana keuntungan lumayan buat sepasang suami isteri yang memperoleh RM500 dengan berniaga dari jam 5 petang sehingga 5 pagi setiap hari.
Restoran Lempeng Purba di Taman Gunung Emas, di sini, bagaikan ikon makanan tradisional di Pekan Labis sepanjang musim pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang hingga menjadi buruan selera petugas pilihan raya.

Lebih istimewa lagi, lempeng ini turut diadun pelbagai bahan asas lain mengikut kehendak selera pelanggan seperti telur, sardin, daging atau bawang.
Lempeng itu juga enak dimakan bersama kuah dan pelbagai lauk termasuk rendang, asam pedas ikan mayung, sambal ikan bilis dan kari ayam.

Tidak hairanlah restoran milik Abu Hafiz Abu Samah, 57, yang dibuka sejak lima tahun lalu kini dipenuhi orang ramai setiap petang.

Abu Hafiz berkata, harga lempeng yang murah membuatkan dia tidak menang tangan melayan pelanggan dan ketibaan pilihan raya kecil ini merancakkan lagi perniagaannya.

“Saya tidak rakus seperti sesetengah peniaga yang mengambil kesempatan sempena PRK ini dengan menaikkan harga barangan makanan mahupun mengenakan caj perkhidmatan.

“Sekeping lempeng dijual pada harga 40 sen saja manakala hidangan lengkap dengan minuman tidak sampai RM2 selain itu pelanggan boleh memilih lauk-pauk dan kuah termasuk rendang,” katanya ketika ditemui, semalam.
Abu Hafiz berkata dia berniaga lempeng sejak 10 tahun lalu dan sepanjang tempoh itu hanya dinaikkan harga 10 sen daripada 30 sen.


Angkara 3 setan

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

MARAN: “Mereka begitu kejam dan seperti setan apabila tergamak menoreh muka anak saya hingga berlumuran darah,” kata wanita warga emas, Habesah Maamor, 61, ketika menceritakan detik cemas selepas rumahnya di Kampung Bukit Lada, dekat sini, diceroboh tiga penyamun, kelmarin.
Dalam kejadian jam 2 pagi itu, tiga penyamun bersenjatakan parang melarikan wang tunai RM600 dan barangan kemas dianggarkan bernilai RM3,000 dari rumah mangsa.

Habesah berkata, sebelum kejadian, dia dan anaknya Roshadi Rosli, 39, sedang tidur dalam bilik masing-masing sebelum dia terjaga apabila terdengar bunyi seperti pergaduhan diikuti jeritan anaknya.
Menurutnya, dia mulanya menyangkakan Roshadi mengigau lalu memanggil nama anaknya itu, namun panggilan itu dijawab dengan nada kurang difahami kecuali jeritan sekuat hati anaknya yang meminta dia melarikan diri.

Katanya, dia tidak mengendahkan permintaan itu kerana masih kabur dengan kejadian yang berlaku, apatah lagi suasana kembali sunyi sebelum dia baring semula.

“Tidak sampai setengah jam melelapkan mata, tiba-tiba pintu bilik diketuk kuat diikuti diterajang hingga tercabut sebelum saya melihat tiga penyamun dengan dua daripada mereka bertopeng tercegat di depan pintu.

“Mereka terus menghunus parang di leher dan mengugut membunuh anak jika saya bersuara. Tangan saya diikat dengan kain sebelum mereka menyelongkar bilik dan ruang tamu,” katanya.

Menurutnya, dia yang berjaya membuka ikatan tangan kemudian bergegas meminta bantuan penduduk kampung sebaik tiga penyamun terbabit melarikan diri bersama barang kemas dan wang tunai.
Katanya, selepas meminta bantuan, dia pulang semula ke rumah untuk melihat keadaan anaknya sebelum menemuinya dalam keadaan separuh sedar dan berlumuran darah di muka.

Katanya, dia mendapati anaknya tidak mampu bercakap kecuali mengerang menahan kesakitan sebelum dikejarkan ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah.

Sementara itu, Ketua Polis daerah, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat tampil membantu siasatan.

“Saya begitu sebak selepas melihat anak dalam keadaan separuh sedar dan berharap dia cepat sembuh. Saya juga membuat aduan di Ibu Pejabat Polis Daerah Maran,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis daerah, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat segera tampil bagi membantu siasatan.


Tetak kepala geram dapat emas tiruan



SUBANG: Seorang wanita cedera di belakang kepala selepas ditetak wanita lain yang datang bersama tiga rakan untuk menyamun rumah mangsa di Taman Pinggiran Subang USJ di sini, petang semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.40 petang itu, mangsa, N Ananthi, 44, yang sedang berehat di rumahnya tiba-tiba didatangi empat orang termasuk dua wanita menaiki sebuah Perodua Kancil.

Katanya, seorang daripada wanita itu turun dari kereta sebelum memanggil mangsa dengan berpura-pura bertanyakan anak mangsa yang ketika itu tiada di rumah sebelum meminta segelas air.
“Saya masuk mengambil air yang diminta sebelum keempat-empat mereka menyerbu masuk dan mengikat tangan serta kaki saya.

“Bukan itu saja, mereka mengugut saya menggunakan parang agar menyerahkan barang kemas,” katanya.

Ananthi berkata, selepas menggeledah rumahnya, mereka menemui beberapa barangan kemas miliknya tetapi ia adalah emas tiruan.

“Menyedari barang kemas itu tiruan, seorang daripada wanita terbabit bertindak menetak belakang kepala saya menyebabkan saya menjerit kesakitan,” katanya.

Katanya, jeritannya didengari jiran sebelum dia datang untuk memeriksa apa yang berlaku. Kehadiran jirannya itu disedari suspek yang kemudian bertindak mengejar jirannya itu sehingga memaksa dia melarikan diri dan bersembunyi di dalam rumah.
Menurutnya, mereka mengambil masa hampir 20 minit menyelongkar rumahnya sebelum melarikan diri.

Sementara itu, Ketua Polis Subang, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar mengesahkan menerima laporan itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun bersenjata. Katanya, anaknya yang pulang selepas itu terkejut dengan apa yang berlaku sebelum membawanya ke klinik berhampiran dan menerima sembilan jahitan.

Sementara itu, Ketua Polis Subang, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun bersenjata.


The World ‘ditelan laut’



PROJEK BERMASALAH ...kedudukan The World dilihat dari udara.
PROJEK BERMASALAH ...kedudukan The World dilihat dari udara.
DUBAI: Deretan pulau buatan manusia yang membentuk corak seperti peta dunia - dikenali sebagai projek mewah The World - kini dilaporkan berdepan dengan ancaman kemusnahan.
Berdasarkan keterangan saksi di sebuah tribunal hartanah, pulau buatan manusia terletak empat kilometer di luar pantai Dubai itu dikatakan mula tenggelam ke dalam laut.

Pulau itu dibangunkan untuk menempatkan villa mewah dan kompleks hotel khusus untuk golongan jutawan.
Ia hanya boleh dimasuki menggunakan perahu layar atau bot.

Peguam Britain yang mewakili syarikat Penguin Marine, Richard Wilmot-Smith, berkata pasir yang dijadikan pulau itu semakin terhakis, manakala terusan di antaranya semakin berkeladak.

“Pulau itu mendap perlahan-lahan akibat hakisan,” katanya di depan hakim.

Penguin Marine mengemukakan saman ke atas konglomerat milik kerajaan Dubai, Nakheel, terpaksa diselamatkan akibat bebanan hutang melampau - dianggarkan bernilai RM76.5 bilion pada akhir 2009.

Ekoran penstrukturan semula syarikat itu, sebuah tribunal ditubuhkan bagi mengendalikan sebarang kes berkaitan dengannya.
Sebelum masalah kewangan muncul, hanya satu daripada pulau buatan manusia itu belum lagi dibangunkan dengan sebarang projek.

Bagaimanapun, ketika ini kebanyakan projek pembangunan terbengkalai akibat krisis kewangan.

Kebanyakan pelabur yang membeli pulau itu akhirnya enggan atau tidak mampu meneruskan pembangunan apabila harga hartanah Dubai menjunam ekoran masalah berkenaan.

Seorang daripada pemiliknya, John O’Dolan, membunuh diri kerana kerugian, manakala seorang lagi dipenjara tujuh tahun kerana mengeluarkan cek tendang. -


Wanita dagang 7 pelajar di Facebook



JAKARTA: Polis menahan seorang wanita kerana disyaki menjadi ibu ayam kepada tujuh pelajar sekolah melalui Facebook, kata polis, semalam.
Pegawai polis Jakarta Selatan, Yoyon Toni Saputra, berkata wanita itu dikenali sebagai Dede, 28, diberkas pada Isnin lalu.

“Dia dipercayai bergiat dalam bisnes pelacuran selama dua tahun,” katanya.
Menetap di Manggarai, Jakarta Selatan, Dede didakwa melatih ramai anak jirannya menjadi pelacur dan menggunakan Facebook untuk mencari pelanggan.

Kata Yoyon, semua pelacur itu berusia di antara 13 dan 16 tahun dan dilanggan pada harga RM680 seorang.

Katanya, Dede menghantar pelajar terbabit ke mana saja diminta pelanggan sebaik saja persetujuan dicapai.

Kegiatan Dede terbongkar selepas seorang guru memeriksa akaun Facebook seorang pelajarnya. Dia kemudian memaklumkan penemuan itu kepada bapa pelajar terbabit sebelum polis dihubungi untuk membolehkan tindakan selanjutnya diambil. - JP

Wartawan bunuh diri kerana tekanan jiwa



JEDDAH: Seorang wartawan Arab Saudi yang membunuh diri Isnin lalu dikatakan mengalami tekanan jiwa, lapor sumber yang dipercayai, semalam.
Menurut jurucakap polis Jeddah, Kolonel Misfar Al-Juaid, laporan bedah siasat terhadap wartawan berusia 62 tahun itu mengesahkan punca kematiannya disebabkan oleh bunuh diri.

“Polis menemui mangsa menggantung diri dengan tali dalam bilik air di apartmennya di utara daerah Al-Safa,” ujar Misfar.
Menurut satu sumber lain, wartawan itu ada meninggalkan nota sebelum kematiannya.

Sumber itu menambah, mangsa turut bercakap dengan adiknya sebelum menamatkan riwayat hidupnya. Laporan juga menunjukkan dia ada menerima rawatan di sebuah hospital jiwa di Jeddah dan pernah cuba untuk membunuh diri dua tahun lalu tetapi gagal.

Mangsa adalah Editor Ekonomi bagi akhbar harian berbahasa Arab dan Inggeris di Arab Saudi.


Beberapa rakan juga menyatakan mangsa dilanda kekecewaan ekoran gagal mengekalkan prestasi dalam pekerjaan.

Mangsa mendapat pendidikan di Amerika Syarikat dan kembali ke Arab Saudi pada 1995 bersama anak perempuan tunggal hasil perkahwinan dengan isteri berbangsa Amerika.
Menurut pakar psikologi di Jeddah, Yousuf Ibrahim, kecenderungan untuk membunuh diri semakin meningkat di negara itu khususnya sejak tiga bulan lalu. - AN

No comments:

Post a Comment