Monday, January 17, 2011

KEBAHGIAAN MUNGKIN SUKAR DIKEKALKAN....CARILAH KEBAHGIAAN HAKIKI IAITU SYURGA....YANG MEMANG UNTUK MENDAPAT KENA KUAT BERAMAL DIDUNIA SERTA TAAT DENGAN ALLAH SWT....

Kelibat Vanidah, Rashidi di mahkamah cetus persoalan



KUALA LUMPUR: Kelibat pasangan juara program realiti Sehati Berdansa musim pertama Vanidah Imran, 38, dan suaminya, Rashidi Ishak, 38, yang tiba-tiba muncul di Mahkamah Syariah di sini, menimbulkan tanda tanya orang awam dan media yang berada di mahkamah, semalam.
Pasangan artis itu yang turut ditemani seorang wanita tiba di mahkamah pada kira-kira jam 12.45 tengah hari dilihat terus memasuki kaunter pendaftaran kebiasaannya bertujuan untuk memfailkan kes berkaitan hal kekeluargaan seperti perceraian, tuntutan nafkah dan jenayah. Selepas hampir 15 minit berada di dalam, pasangan itu bersama wanita terbabit dilihat keluar dari kaunter berkenaan.

Bagaimanapun usaha mendapat komen daripada pasangan selebriti itu gagal apabila Rashidi atau lebih dikenali dengan nama Shidi yang berkemeja putih kelihatan terkejut dan berang gambarnya diambil.
Dia bersama isterinya Vanidah yang berpakaian serba hitam dan berkaca mata hitam dilihat meninggalkan mahkamah sambil berpegangan tangan.

Bagaimanapun, difahamkan kehadiran pasangan itu bertujuan menemani saudara mereka yang mempunyai urusan di kaunter berkenaan.

Pasangan itu mendirikan rumah tangga pada 1 Oktober 2000 dan dikurniakan dua anak berusia lapan dan lima tahun.



Sementara itu, sumber rapat pasangan itu yang enggan identitinya didedahkan menyifatkan berita aktres jelita dan suaminya hadir ke mahkamah adalah sesuatu yang mengejutkan. “Vanidah menjalani penggambaran sebuah program televisyen di Melaka pada Khamis hingga Sabtu lalu. Malah, dia datang bersama suaminya dan Rashidi turut menemaninya hingga Sabtu. Cuma Rashidi bergegas pulang semula ke Kuala Lumpur pada petang Jumaat kerana ada temu janji penting dan kembali menemani Vanidah pada sebelah malamnya. “Mereka bukan saja bermalam bersama, malah sepanjang penggambaran dilakukan, Rashidi sentiasa setia menunggu isterinya dan mereka banyak menghabiskan masa bersama. Mengenali Rashidi yang mesra dan gemar berjenaka, mereka tampak biasa dan tidak henti mengusik antara satu sama lain.

“Mana tidak terkejut apabila mendengar berita ini kerana saya tidak nampak pula sebarang masalah atau tanda yang memperlihatkan pasangan itu sedang menyembunyi kemelut kerana sepanjang penggambaran diadakan, kedua-duanya mesra dan romantik,” katanya. Sementara itu laman sosial peribadi, Twitter milik Vanidah turut tidak memperlihatkan sebarang masalah kerana masih melayan peminat serta teman-teman yang bertanya khabar.



UFO lawat Menara KL?


OBJEK terbang yang tidak dikenali atau UFO (dalam bulatan) dirakam di ruang udara Menara Kuala Lumpur pada Selasa lalu.



KUALA LUMPUR - Seorang penyelia kanan sebuah projek pembinaan di sini terkejut apabila mendakwa terlihat satu objek pelik yang dirakamnya melalui telefon bimbit melintasi ruang udara Menara Kuala Lumpur Selasa lalu.
Abdul Jalil Ibrahim, 50, berkata, pada kejadian pukul 7.46 pagi Selasa lalu, dia sedang merakam pemandangan awan dari tingkat 51 sebuah bangunan yang sedang dibina di sebelah sebuah hotel di Jalan Ampang di sini menggunakan telefon bimbit milik kawannya.
"Pada mulanya saya tidak menyedari ada objek pelik seakan-akan UFO (Objek Terbang Yang Tidak Dikenali) di dalam rakaman ini tetapi selepas empat hari, rakan setugas saya beritahu ada benda pelik pada gambar yang saya rakam dengan telefon bimbitnya.
"Apabila diteliti, saya terkejut melihat sebuah objek pelik berbentuk piring dan bujur berwarna hitam di ruang udara Menara KL," ceritanya lagi ketika ditemui Kosmo! semalam.
Bagaimanapun Abdul Jalil berkata, dia tidak dapat mengesahkan apa sebenarnya objek berkenaan walaupun jarak tapak binaan dengan Menara KL hanya sejauh satu kilometer.



Isu payu dara undang kritikan


RANCANGAN bual bicara WHI di TV3 membincangkan tajuk Salahkah besarkan payu dara? yang mengundang rasa kurang selesa penonton.



KUALA LUMPUR – Segmen bertajuk Salahkah besarkan payu dara? yang disiarkan dalam program Wanita Hari Ini (WHI) terbitan TV3 pada pukul 12 tengah hari semalam mengundang reaksi kurang senang pelbagai pihak di negara ini.
Kosmo! semalam menerima banyak panggilan daripada penonton yang rata-rata melahirkan rasa kurang selesa dengan tajuk dan cara segmen bual bicara itu diadakan.
Tinjauan di laman peminat rasmi program WHI di Facebook juga mendapati ramai yang tidak bersetuju topik itu dibincangkan secara terbuka.
Paparan visual yang memfokuskan kepada bentuk payu dara model-model yang lengkap berpakaian dalam laporan segmen tersebut juga dianggap tidak sesuai kerana ia ditonton oleh segenap lapisan masyarakat termasuk kanak-kanak.
Aksi nakal jurukamera TV3 yang didakwa sengaja memfokuskan kepada payu dara pengacara dan tetamu jemputan semasa segmen itu juga dikecam.




Cebisan kulit atas jalan

Oleh Riadz Radzi dan Rashidi Karim
am@hmetro.com.my
TERBAKAR...kereta terbakar dipercayai ada kaitan kes dua remaja dibakar.
TERBAKAR...kereta terbakar dipercayai ada kaitan kes dua remaja dibakar.
KANGAR: Seorang remaja lelaki berusia 17 dan rakannya berusia 20 tahun yang dibakar hampir keseluruhan badan hanya sempat menunggang motosikal sejauh kira-kira 500 meter, sebelum mereka rebah bersama motosikal yang turut terbakar di satu kawasan perumahan di Jalan Raja Syed Alwi di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, remaja itu parah apabila hampir 70 peratus badan terbakar dan melecur, manakala rakannya terbakar 30 peratus di belakang badan dan kaki.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perlis, Superintendan Nashir Ya berkata, polis menemui sebuah motosikal Modenas yang hangus dipercayai digunakan mangsa, selain cebisan kulit kaki remaja terbabit serta cebisan pakaian terbakar bertaburan sepanjang satu kilometer di sekitar kawasan perumahan itu.
Turut ditemui sebuah kereta Toyota SE yang bahagian enjinnya hangus terbakar milik seorang penghuni yang diletak di hadapan rumah di kawasan perumahan berkenaan kira-kira 500 meter dari lokasi motosikal hangus itu.

Beliau berkata, kedua-dua mangsa dipercayai dibakar menggunakan cecair mudah terbakar sebelum ditemui dalam keadaan nyawa-nyawa ikan di hadapan sebuah rumah di taman perumahan itu.

Katanya, pihaknya sedang menjalankan siasatan terperinci berhubung kejadian itu.


“Dua lelaki itu ditemui seorang penghuni rumah di Jalan Raja Syed Alwi sebelum mengejarkan mereka ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, dan mereka kemudian dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar untuk rawatan lanjut.

“Mangsa yang melecur hampir 70 peratus bekerja sebagai mekanik dan kini dalam keadaan koma, manakala rakannya berusia 20 tahun bekerja sebagai penjual daging panggang melecur di kaki serta belakang badan,” katanya.
Susulan kejadian itu, katanya, pihaknya menerima dua laporan iaitu daripada bapa remaja berusia 17 tahun dan seorang pemilik rumah di taman perumahan berkenaan.

Nashir berkata, laporan pertama diterima kira-kira jam 6 pagi daripada pemilik rumah yang mendakwa kereta Toyota SE milik menantunya yang diletakkan di hadapan rumah, terbakar dipercayai akibat perbuatan khianat.

“Kami menerima laporan kedua daripada bapa remaja yang mendakwa anaknya parah dipercayai dibakar orang.

“Sepasukan anggota dikejarkan ke lokasi sebelum menemui sebuah kereta dan sebuah motosikal pada jarak kurang 500 meter antara satu sama lain hangus,” katanya.

Beliau berkata, siasatan menemui pelbagai bahan bukti di sepanjang laluan kira-kira satu kilometer dari lokasi kereta dibakar termasuk telefon bimbit, topi keledar, dua selipar berlainan jenis, cebisan pakaian yang terbakar serta kulit tapak kaki manusia.

“Kami tidak mahu buat sebarang spekulasi dan polis dijangka mengambil keterangan daripada kedua-dua remaja terbabit,” katanya.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana membabitkan perbuatan khianat dengan api dan sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.

Sementara itu, ibu remaja berusia 17 tahun itu, Leong Nee Lan, 41, ketika ditemui berkata, kejadian berkenaan mengejutkannya kerana anak keduanya itu baru pulang ke rumah mereka di Jejawi di sini, malam kelmarin.

“Dia pulang sekali-sekala kerana tinggal di bengkel tempatnya bekerja. Malam tadi (kelmarin), dia ada pulang ke rumah, tetapi keluar semula menaiki kereta bersendirian,” katanya ketika ditemui di pekarangan Unit Rawatan Kebakaran HSB, semalam.



Kecoh buaya muncul di Kuantan


INILAH buaya yang timbul di tasik buatan di Taman Seri Inderapura, Kuantan semalam.



KUANTAN - Selepas kemunculan buaya tembaga yang menggemparkan penduduk di Kampung Sungai Soi baru-baru ini, kini hampir 6,000 penduduk di Taman Seri Inderapura di sini pula kecoh dengan penemuan reptilia itu di sebuah tasik buatan di kawasan itu semalam.
Difahamkan, terdapat tiga ekor buaya mendiami tasik itu dan yang paling panjang dikatakan melebihi tiga meter.
Haiwan liar yang dipercayai menghuni kawasan itu sejak beberapa tahun lalu didakwa dilihat penduduk ketika timbul di permukaan air dan berjemur.
Situasi itu membimbangkan mereka kerana tasik tersebut terletak berhampiran sebuah sekolah agama rakyat yang mempunyai kira-kira 400 murid.
Seorang penduduk, Kamaruddin Ibrahim, 44, percaya buaya tersebut tersesat dari Sungai Belat dan masuk ke tasik itu ketika banjir besar beberapa tahun lalu.



Tiga bayi selamat

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

DISITA...klinik yang dipercayai terbabit dalam sindiket jual bayi.
DISITA...klinik yang dipercayai terbabit dalam sindiket jual bayi. 
KUALA LUMPUR: Tiga bayi iaitu dua lelaki berusia enam dan 14 hari serta perempuan berusia tiga bulan yang menunggu masa untuk dijual satu sindiket kepada pihak tertentu diselamatkan polis selepas sebuah klinik di Pasar Borong Selayang dan sebuah rumah teres di Subang, dekat sini, diserbu secara berasingan Sabtu dan kelmarin.
Dua wanita sarat mengandung berusia 20-an dipercayai ingin menjual bayi dalam kandungan mereka turut ditahan.

Selain itu, polis menahan dua orang termasuk wanita dipercayai ejen sindiket berkenaan.
Dalam serbuan pertama kira-kira jam 6 petang di sebuah klinik Sabtu lalu yang dilancarkan Unit Anti Pemerdagangan Orang (ATIP) Bukit Aman, polis menemui dua bayi iaitu lelaki dan perempuan dalam klinik berkenaan.

Seorang wanita dipercayai ejen sindiket penjualan bayi yang juga pekerja di klinik berkenaan berusia lewat 20-an diberkas. Menurut sumber, polis melakukan risikan dan intipan di premis berkenaan hampir sebulan selepas menerima maklumat berkaitan kegiatan itu.

“Usaha itu dilakukan bagi memastikan premis berkenaan benar-benar terbabit dalam kegiatan haram itu.

“Malah, pihak berkuasa juga mengarahkan anggota menyamar sebagai pasangan suami isteri yang mahu membeli bayi,” katanya.

Sumber berkata, penyamaran terancang itu membuahkan hasil apabila pihak berkuasa memperdaya ahli sindiket terbabit untuk menunjukkan bayi yang hendak dijual kepada pasangan berkenaan.
Difahamkan, dua bayi itu yang dipercayai dilahirkan ibu warga tempatan dijual pada harga kira-kira RM15,000 hingga RM20,000 seorang.

Katanya, bayi berkenaan sihat dan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk perlindungan sementara.

“Wanita berkenaan direman lima hari bagi membantu siasatan,” katanya.

Difahamkan, pihak berkuasa sedang mengesan pemilik premis itu yang disyaki turut terbabit.

Dalam serbuan berasingan kira-kira jam 11 malam di sebuah rumah teres di Subang, seorang bayi lelaki berusia 14 hari dan dua wanita sarat mengandung ditemui dalam rumah itu yang dijaga seorang lelaki berusia lewat 30-an.

Menurut sumber, bayi yang diselamatkan itu kemudian dihantar ke JKM untuk perlindungan sementara, manakala lelaki dan dua wanita terbabit ditahan untuk siasatan lanjut.

“Setakat ini, polis masih menyiasat kepada siapa bayi berkenaan akan dijual,” katanya.



Tauke ketagih sabung ayam


SEBAHAGIAN daripada 29 kaki judi yang ditahan selepas gelanggang sabung ayam di Bandar Country Home, Rawang diserbu polis kelmarin.



RAWANG – Kebiasaannya kaki judi memilih lokasi eksklusif untuk berjudi tetapi serbuan di sebuah gelanggang sabung ayam di Taman Saujana Utama, Bandar Country Homes di sini lain pula yang berlaku.
Tauke-tauke dan ahli perniagaan yang datang berjudi di situ sanggup berpanas dan duduk di atas kerusi papan semata-mata hendak melihat ayam yang dipertaruhkan sebanyak RM22,000 bagi setiap perlawanan bertarung.
Selain itu, kaki judi juga sanggup datang ke gelanggang yang terletak di tepi sebuah kolam ikan air tawar di situ walaupun terpaksa menempuh perjalanan yang jauh dari Selangor, Melaka dan Pahang.
Bagaimanapun, kegiatan yang didalangi oleh seorang lelaki dari Kundang di sini sejak enam bulan lalu tidak ke mana apabila gelanggang itu diserbu pada pukul 4 petang kelmarin.
Dalam serbuan itu, seramai 29 kaki judi termasuk tiga wanita berusia di antara 30 dan 65 tahun ditahan. Dua daripada wanita itu merupakan warga Indonesia manakala seorang lagi warga tempatan.

No comments:

Post a Comment