Friday, January 21, 2011

BILA MANUSIA MENGIKUT HAWA NAFSU....DAN TAK BERFIKIR PANJANG....KESANNYA PADA DIRI SENDIRI.....HUKUM DIDUNIA DAPAT...DIAKHIRAT MENUNGGU LAGI....MAKA BERTAKWALAH DAN BERTAUBATLAH.....

Hayun kuali hentak kepala suami

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

AMPANG: Gelaran isteri derhaka layak buat seorang wanita apabila tergamak menghentak kepala suaminya dengan kuali sehingga lelaki berkenaan yang sedang menderita akibat penyakit kencing manis pengsan seketika sewaktu berada di rumah mereka di Pandan Perdana, di sini.
Tindakan tidak berperikemanusiaan itu dibuat selepas wanita terbabit terdesak kerana pada masa sama seorang lelaki lain yang dipercayai teman lelakinya turut berada di dalam rumah dan tidak menyangka suaminya datang ke kediaman itu.

Ini kerana pasangan berkenaan dalam proses bercerai selepas tinggal berasingan sejak dua tahun lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi, Selasa lalu, mangsa yang berusia 45 tahun dan bekerja sebagai pemandu van pulang ke rumah untuk menjenguk anak dan memberi wang belanja kepada mereka.

Namun, sebaik menjejakkan kaki masuk ke dalam rumah, isterinya terus menghentak kuali ke kepalanya sebelum mangsa yang menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi pengsan.

Menurut sumber polis, mangsa bernasib baik kerana anak perempuannya yang berusia 16 tahun terus menghubungi ambulans untuk meminta bantuan selepas melihat bapanya tidak sedarkan diri.

“Mangsa kemudian dihantar ke hospital berhampiran dan dibenarkan pulang selepas mendapatkan rawatan. Dia juga membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

“Susulan laporan itu, polis menahan seorang wanita yang juga isteri mangsa berusia 38 tahun sehari selepas kejadian sebelum dibebaskan dengan dijamin ahli keluarganya,” katanya.
Menurutnya, kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan.

Difahamkan, pasangan terbabit sudah 17 tahun mendirikan rumah tangga dan mempunyai tiga anak berusia belasan tahun, namun mempunyai masalah rumah tangga sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Malah, suaminya sudah dua tahun tinggal berasingan dan menumpang di rumah ibu saudaranya di sebuah flat di Kuala Lumpur, namun dia sesekali pulang ke rumah untuk menjenguk anaknya.

Bagaimanapun, perbuatannya itu tidak disukai isterinya yang dikatakan sudah mempunyai kekasih lain dan sebelum ini juga pernah memarahi suaminya yang melawat anak-anak mereka.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan yang dibuat mangsa.



Petanda rindu ibu

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

KENANGAN...Nor Jam’atul dan suami, Mazlan Razali, 36, serta anak kedua mereka bersama gambar Nur Shazwani yang maut  akibat tersedak bubur nasi.
KENANGAN...Nor Jam’atul dan suami, Mazlan Razali, 36, serta anak kedua mereka bersama gambar Nur Shazwani yang maut akibat tersedak bubur nasi.
 
PUCHONG: Rasa rindu seorang ibu untuk melihat bayi perempuannya yang ditinggalkan bersama pengasuh berhampiran rumahnya di Taman Putra Perdana di sini, bertukar pilu, apabila dimaklumkan bayinya itu meninggal dunia akibat tercekik bubur nasi.
Ketika menerima berita kejadian menyayat hati itu, dia masih dalam perjalanan pulang untuk mengambil anak bongsunya itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang Selasa lalu, ibu berkenaan, Nor Jam’atul Mohd Nordin, 31, pulang awal ke rumah untuk mengambil anak bongsunya, Nur Shazwani Izni Mazlan berusia lima bulan kerana berasa terlalu rindu untuk memeluk dan menciumnya.
Menurutnya, pada kebiasaannya, dia pulang kira-kira jam 7.40 malam, namun pada hari kematian anaknya, dia mengambil keputusan untuk pulang awal kerana perasaan rindu terhadap anaknya itu terlalu kuat.

“Saya tidak menyangka perasaan rindu kepada anak bongsu pada hari kejadian terpaksa saya tanggung buat selama-lamanya apabila dia kini sudah tiada.

“Lebih menyedihkan saya tidak dapat bersama ketika saat akhirnya, malah tidak menyangka anak saya maut akibat makanan yang diberikan,” katanya.

Anak bongsu daripada tiga beradik itu meninggal dunia selepas pengasuhnya menyuapkan bubur nasi menggunakan botol susu sebelum meninggalkan mangsa bersama dua bayi lain yang turut dijaganya.

Mangsa dipercayai tercekik bubur berkenaan.
Menceritakan kejadian itu, ibu malang terbabit berkata, ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerjanya di Shah Alam, tiba-tiba pengasuh anaknya menelefon memaklumkan anak bongsunya itu mengalami kesukaran bernafas akibat tercekik selepas disuapkan bubur nasi menggunakan botol susu.

“Saya mengarahkan agar membawanya ke hospital.

“Bagaimanapun, pengasuh berkenaan menghantar anak saya ke klinik berdekatan dan doktor yang merawatnya mengesahkan anak sudah meninggal dunia,” katanya.

Katanya, selepas disahkan meninggal dunia, dia menghantar jenazah anaknya ke Hospital Serdang untuk pemeriksaan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Meranti, di sini.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Sepang, Deputi Superintendan Baharuddin Ayob ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berkenaan dan mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai kematian mengejut.


Wajib pasang beg udara


CHO HA memasang pelekat keselamatan jalan raya pada cermin sebuah teksi di Rantau Panjang, Kelantan semalam.


RANTAU PANJANG - Mulai tahun depan, semua kenderaan baru kecuali kenderaan pacuan empat roda diwajibkan memasang beg udara untuk tujuan keselamatan.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, langkah itu bertujuan mengelak risiko lebih tinggi termasuk kematian terhadap pemandu atau penumpang yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.
Beliau berkata, kerajaan memandang serius kadar kemalangan jalan raya sekarang terutama yang membabitkan kemalangan maut akibat tiada peralatan keselamatan yang cukup pada kenderaan awam.
"Mulai tahun depan, kerajaan akan mewajibkan semua kenderaan dipasang beg udara bagi keselamatan pemandu dan penumpang kenderaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Tahun Baru Cina 2011 di sini semalam.
Pemasangan beg udara itu hanya terhad kepada kereta baru sahaja manakala kereta lama sedia ada tidak diwajibkan.


NEGARA


Suami isteri dituduh bunuh anak sendiri


KERATAN Kosmo! 11 Januari 2011.


JOHOR BAHRU – Sepasang suami isteri bakal berdepan hukuman gantung sampai mati apabila mereka dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas dua tuduhan membunuh dan mendera anak sendiri sejak empat bulan lalu.
Norafizan Ludin, 30, dan Dewi Nadia Alias, 25, dituduh menyebabkan kematian Nor Dania Qistina Norafizan, 3, pada 9 Januari lalu.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah beralamat 1284-6, Jalan Tengku Mariam, Batu 17 1/2 Kampung Sungai Tiram, Ulu Tiram, di sini di antara pukul 9 pagi, 8 Januari hingga 9 pagi, 9 Januari.
Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan sebaik pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Hafizah Johor Ariff Johor.
Norafizan dan Dewi Nadia didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang boleh membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.
Bagi pertuduhan kedua pula, mereka mengaku tidak bersalah mendera kakak dan adik mangsa iaitu Nor Dania Batrisha Norafizan, 5, dan Danish Irsyad Norafizan, 1, di lokasi yang sama.


NEGARA


Warga emas ditembak


ISTERI mangsa, Thevapriyen menunjukkan kesan darah di tempat suaminya ditembak di Taman Garing Utama, Rawang semalam.


KUALA LUMPUR - Seorang peniaga cedera di lutut kiri selepas terkena tembakan ketika bergelut dengan penjenayah yang memecah masuk rumahnya di Jalan 2/9, Taman Garing Utama, Rawang dekat sini semalam.
Kejadian pukul 7.45 pagi itu berlaku ketika P. Murugaiyah, 65, didatangi dua suspek ketika dia berada di hadapan rumah teres dua tingkat itu untuk ke tempat kerja.
Difahamkan, suspek menaiki sebuah kereta Proton Waja bersama tiga lagi rakan mereka yang menunggu di dalam kenderaan. Suspek-suspek itu memakai topeng.
Sebaik masuk ke dalam rumah, suspek telah meminta mangsa dan isterinya tidak membuat bising sebelum menggeledah rumah mangsa.
Mangsa yang enggan kemudian telah melawan menyebabkan suspek bertindak melepaskan satu das tembakan lalu mengenai lutut kiri mangsa.


Konstabel didakwa bakar kekasih


Nur Rashidah menunjukkan tangan kiri dan mukanya yang melecur dibakar teman lelakinya di Jalan Bukit Kubu, Kuala Perlis. Gambar kiri Nur Rashidah ketika sihat.


KANGAR – Seorang anggota polis dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kangar semalam atas tuduhan membakar teman wanitanya kerana berselisih faham di Kuala Perlis minggu lalu.
Konstabel Ahmad Faiz Ramli, 24, didakwa membakar teman wanitanya, Nur Rashidah Rashid, 18, dengan pemetik api setelah menyimbah gadis terbabit dengan petrol di Jalan Bukit Kubu, Kuala Perlis pada pukul 9 malam 12 Januari lalu.
Ahmad Faiz bertindak demikian selepas gagal mengawal emosinya ketika berlaku perselisihan faham dan pergelutan dengan Nur Rashidah ketika mereka menghabiskan masa di kawasan terbabit.
Ekoran perbuatan tertuduh itu, gadis tersebut mengalami cedera parah apabila melecur di muka, leher dan juga lengan kiri.
Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan sebaik pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Wan Norzanuar Wan Ahmad.
Ahmad Faiz dituduh melakukan kesalahan dibawah Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan serius dan boleh dihukum sehingga 20
tahun dan denda atau sebat jika sabit kesalahan.


NEGARA


Duda mati dibelasah 6 lelaki

RANTAU PANJANG - Polis menahan enam lelaki bagi membantu siasatan berhubung kejadian membelasah seorang duda anak tiga hingga mati hanya kerana dituduh mencuri getah beku dalam kejadian di Kampung Bakat Hilir di sini semalam.
Mohd. Saupi Mohamad, 38, dari Gual Tok Deh di sini disahkan meninggal dunia selepas menerima rawatan selama 55 minit di klinik Rantau Panjang akibat cedera parah di belakang kepala dipukul dengan benda keras. Dia dihantar ke situ pada pukul 1.50 petang.
Difahamkan, Mohd. Saupi dipukul di sebuah kawasan padang untuk tambatan lembu pada pukul 12 tengah hari selepas dikatakan dihambat sejauh 12 kilometer dari Gual Meso di sini.
Menurut Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner, Haliluddin Rahim, sebaik tiba di lokasi kejadian, pihaknya mendapati mangsa mengalami kecederaan teruk di kepala sebelum dihantar ke klinik tersebut pada pukul 1.50 petang.


NEGARA


'Jangan cuba cabar saya'


KERATAN Kosmo! semalam.


KEPALA BATAS - "Jangan cuba cabar kesabaran saya kerana kesabaran saya ada batasnya."Itu amaran Mohd. Rashidi Mohd. Rashid, 46, kepada seorang lelaki bernama Faizal yang dipercayai kekasih anaknya, Norhafiza, 21, yang didakwa telah menyembunyikan anaknya itu sejak bulan lalu.
Menurut Mohd. Rashidi, dia telah menahan sabar hampir sebulan setelah menunggu anaknya dipulangkan semula ke pangkuannya sejak dilarikan pada 25 Disember lalu.
Katanya, selama sebulan itu, dia hanya bertindak mendiamkan diri dan membiarkan pihak polis menjalankan siasatan sambil menaruh harapan Norhafiza dipulangkan secara elok.
"Tapi nampaknya, dia (Faizal) telah mencabar kesabaran saya dengan cuba berdolak-dalih setiap kali kami bertanyakan di mana Norhafiza berada.
"Jangan sampai saya hilang sabar dan jika itu berlaku, saya akan gunakan segala sumber yang saya ada untuk mencarinya sampai jumpa," katanya ketika dihubungi semalam.


NEGARA


Kontraktor dijel kerana samun RM1j


MATHANA dibawa keluar dari Mahkamah Sesyen setelah dijatuhi hukuman penjara selama 12 tahun kerana menyamun barangan melebihi RM1 juta di Melaka semalam.


MELAKA – Seorang kontraktor dijatuhi hukuman penjara selama 12 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas didapati bersalah menyamun barangan melebihi RM1 juta bersama rakan-rakannya empat tahun lalu.
Hakim Al-Baishah Abd. Manan menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh, K. Mathana Mogan, 29, selepas meneliti semua fakta kes yang dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohd. Asri Abdul Rahman Sidik.
Tertuduh didakwa telah melakukan rompakan bersama rakan subahat yang masih bebas dengan bersenjatakan parang terhadap tiga lori treler dan kontena membawa muatan tembaga dan komponen kenderaan di Lot 22 Terminal Kenderaan Berat Durian Tunggal, Alor Gajah pada pukul 3 pagi hingga 3.30 pagi 22 Jun 2007.
Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.
Terdahulu peguam tertuduh Joseph Methew meminta mahkamah meringankan hukuman kerana tertuduh mempunyai empat orang anak berumur setahun hingga 11 tahun.

No comments:

Post a Comment