Tuesday, April 26, 2011

ADAKAH MEREKA TAK TAKUT...BILA ALLAH TANYA...MENGAPA MENOLAK HUKUM HUDUD....MEMILIH HUKUM MANUSIA...ADALAH MEREKA TAK TAKUT NERAKA ALLAH....ADAKAH MEREKA BOLEH KEKAL DIDUNIA...ADAKAH SYAITAN MEMANG DAH MENGAWAL ATAU TELAH JADI TENTERA SYAITAN....HANYA ALLAH SAJA YANG TAHU....

‘Oh bapa mentuaku’

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
am@hmetro.com.my

KESAL...Md Rosdi menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
KESAL...Md Rosdi menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
KUALA LUMPUR: Tindakan seorang juruteknik mahu membawa isteri dan anak lelakinya keluar dari rumah mentuanya di Pantai Dalam, di sini, mengundang padah apabila dia bukan saja dibelasah sebaliknya turut diludah dan dibaling dengan batu hingga cedera, Jumaat lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, isteri mangsa yang berusia 24 tahun turut cedera selepas dibaling batu oleh adik iparnya, sepupu isterinya dan bapa mentuanya yang masing-masing berusia 20 hingga 56 tahun.

Mangsa turut dibelasah ketiga-tiga lelaki itu.
Difahamkan, keluarga sebelah isteri mangsa tidak merestui hubungan perkahwinan pasangan itu kerana ‘sentimen kenegerian’ dan sering menyumpah seranah mangsa menyebabkan mangsa nekad keluar dari rumah mentuanya bagi memulakan hidup baru.

Mangsa, Wan Md Rosdi Wan Md Amin, 25, berkata ketika tiba di rumah bapa mentuanya itu, adik iparnya yang berusia awal 20-an membaling batu ke arahnya dan isteri seperti mahu memulakan pergaduhan.

“Pada mulanya, balingan itu tidak mengenai saya dan isteri. Dalam keadaan bimbang, saya turun daripada motosikal sebelum mengetuk pintu rumah mentua.

“Saya meminta izin bapa mentua untuk mengambil pakaian dan anak lelaki berusia lima bulan untuk berpindah,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau berkata, pada mulanya, bapa mentuanya itu mendiamkan diri, namun selepas keluar dari rumah, adik iparnya melontar batu ke arah mereka sambil diperhatikan bapa mentua dan sepupu isterinya.
“Biarpun balingan itu tidak mengenai saya, namun mengenai kepala isteri yang gagal mengelak. Adik ipar saya berhenti sebaik melihat kakaknya cedera.

“Pada mulanya saya sangkakan mereka akan berhenti, namun kemudian bapa mentua, adik ipar dan sepupu isteri saya itu menyerang dan membelasah saya,” katanya ketika ditemui.

Ketika itu, dia merayu dikasihani sambil menutup kepalanya dengan tangan.

Md Rosdi mendakwa bapa mentuanya tidak membenarkan isteri dan anak lelakinya itu mengikutinya.

“Anak dan isteri saya dipaksa masuk ke dalam rumah itu sebelum mereka mengarahkan saya meninggalkan kawasan berkenaan,” katanya.

Katanya, penderitaannya tidak berakhir di situ apabila kumpulan yang diketuai bapa mentuanya terus melontarkan batu sehingga dia keluar dari kawasan rumah.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Pantai, di sini.


Amah jaja tubuh di rumah majikan



KUALA LUMPUR: Digaji untuk membuat kerja dan menjaga rumah majikannya, tetapi seorang amah warga Indonesia menawarkan khidmat seks ketika ketiadaan majikan di rumahnya, di Bukit Kiara, di sini.
Lebih keji, pembantu rumah terbabit yang berusia 24 tahun bekerja dengan majikannya sejak setahun lalu dan melakukan kerja kotornya itu bermula awal tahun ini, setiap kali bersendirian di rumah majikannya itu.

Difahamkan, pembantu rumah terbabit menyasarkan lelaki hidung belang terutama penduduk di kawasan perumahan berkenaan dan mengenakan bayaran perkhidmatan RM50 hingga RM100.
Bagaimanapun, dalam kejadian terbaru kira-kira jam 9 pagi, Jumaat lalu, kebodohan pembantu rumah itu meminta pertolongan majikannya menuntut bayaran khidmat seksnya daripada seorang pengawal keselamatan membongkar rahsia pendapatan sampingannya itu.

Berang dengan pembantu rumah terbabit selain kesal dengan sikap pengawal keselamatan yang turut menjadi pelanggan, majikan amah itu membuat laporan di Balai Polis Travers, di sini, kerana bimbang kegiatan tidak bermoral itu berterusan di rumahnya.

Menurut sumber, mangsa yang berusia 56 tahun itu menyedari kegiatan jijik pembantu rumah terbabit selepas diakui sendiri wanita itu ketika dia bersarapan.

“Pembantu rumah itu resah dan selepas mangsa menanyakan apa yang berlaku, wanita itu menceritakan kepada mangsa.

“Dipercayai, pembantu rumah itu tidak pernah mendatangkan masalah sepanjang dia berkhidmat, malah cermat dalam menjalankan tugas mengemas serta menjaga rumah mangsa.
“Oleh itu, apabila pembantu rumah terbabit menceritakan kejadian terbabit, majikan berkenaan terkejut dengan kegiatan sampingan pembantu rumahnya itu.

“Turut menghairankan mangsa ialah pembantu rumahnya itu dengan berani meminta pertolongannya menuntut bayaran daripada pengawal keselamatan terbabit selepas dia mengaku sudah lama menggunakan rumahnya sebagai ‘port’ melakukan perbuatan terkutuk.

“Mangsa berasa tertipu dengan tindakan wanita terbabit yang melakukan perbuatan terkutuk di rumahnya semata-mata mahu pendapatan lebih,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian dan siasatan dijalankan.


Jel 30 tahun, 16 sebatan

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

MELAKA: Seorang pemuda dihukum penjara 30 tahun dan 16 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, atas tiga kesalahan iaitu merogol dan merompak dengan mencederakan seorang penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Melaka serta menceroboh kampus terbabit, 18 April lalu.
Hakim Abu Bakar Katar memutuskan demikian terhadap tertuduh, Mohd Karimi Kamal Arifin, 22, yang mengaku bersalah terhadap ketiga-tiga pertuduhan itu selepas meneliti rayuannya serta hujah Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff yang memohon hukuman berat.

Beliau menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun dan 10 sebatan bagi pertuduhan pertama iaitu merogol penuntut berusia 19 tahun tujuh bulan di Kolej Siswi Tun Mutakhir, Jalan Tun Mutakhir, dekat sini pada 18 April lalu.
Bagi tuduhan kedua iaitu menyamun telefon Blackberry dan wang tunai RM133 milik mangsa di tempat dan tarikh sama kira-kira jam 2.25 petang serta mendatangkan kecederaan kepadanya iaitu lebam di muka dan leher, tertuduh dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan enam sebatan.

Bagi kesalahan menceroboh ke asrama berkenaan pada tarikh dan di tempat sama kira-kira jam 2.15 petang, dia dihukum penjara dua tahun.

Bagi kesalahan rogol, Mohd Karimi dituduh mengikut Seksyen 376 (2) (a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum lima tahun dan maksimum 30 tahun serta sebatan, manakala bagi kesalahan menyamun, dia dituduh mengikut Seksyen 394 akta sama yang jika disabitkan boleh dipenjara 20 tahun dan sebatan.

Bagi kesalahan menceroboh, dia didakwa mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan yang jika disabitkan boleh dipenjara tiga tahun atau denda sehingga RM5,000 atau kedua-duanya.

Tertuduh bagaimanapun bernasib baik apabila hakim menetapkan semua hukuman berjalan serentak bermula dari tarikh dia ditangkap.
Dalam hujahnya, Mahmoodah berkata perbuatan tertuduh menceroboh asrama wanita pada waktu petang menunjukkan dia langsung tidak menghormati undang-undang “Kawasan itu dikawal rapi pengawal tapi dia berjaya menceroboh masuk, sekali gus menimbulkan ketakutan kepada semua pelajar dan ibu bapa mereka.

“Tertuduh hilang sifat kemanusiaan kerana menumbuk muka dan bibir serta mencekik mangsa, malah bernafsu binatang apabila merogol mangsa yang datang haid.

“Akibatnya, mangsa trauma dan terpaksa menangguhkan pengajiannya satu semester serta tidak dapat menduduki peperiksaan akhir.

“Saya merayu hukuman berat sebagai pengajaran kepada tertuduh dan orang lain supaya tidak memijak maruah wanita sesuka hati,” katanya.

Tertuduh yang berpakaian lokap hanya tenang dan merayu hukuman ringan dengan alasan sudah insaf.

Berdasarkan fakta dikemukakan Mahmoodah, tertuduh memanjat pagar di belakang kolej itu lalu masuk ke bilik ketika mangsa sedang tidur menyebabkan dia terjaga sebelum melihat tertuduh yang berbogel terus datang dan menindih badannya.

Walaupun mangsa melawan, tertuduh menghempap dan memeluknya serta cuba mencium menyebabkan dia meronta dan menjerit meminta tolong sambil mengucap dua kalimah syahadah. Pada masa sama mangsa terbau cecair peluntur cat dari tubuh tertuduh.

“Melihat mangsa menjerit, tertuduh mencekik kuat lehernya dengan kedua-dua tangan, menumbuk muka dan bibir serta menghentak kepalanya di dinding katil menyebabkan dia lemah lalu menanggalkan seluar sukan dan seluar dalamnya.

“Dia menarik kedua-dua tangan mangsa hingga jatuh ke lantai sebelum mangsa mencapai bateri komputer riba lalu mengetuk kepada tertuduh tiga kali, namun dihalangnya.

“Dalam ketakutan, mangsa berkata dia datang bulan, namun tertuduh tetap merogol serta mencabulnya,” katanya.

Katanya, selepas itu tertuduh mengambil telefon dan duit mangsa sebelum mangsa berlari meminta tolong kepada rakannya di bilik sebelah yang kemudian menjerit meminta bantuan pengawal keselamatan.

Tertuduh ditangkap pengawal keselamatan, Saiful Ambia pada jam 3 petang di tingkat tiga asrama itu.


Imam ditawar RM3.5 juta

Oleh Hamid Salleh
am@hmetro.com.my

KUALA BERANG: Sekumpulan tiga lelaki yang taksub dengan kegiatan menarik duit dan mencari harta karun sanggup menceroboh dan menggali beberapa kubur lama di Kampung Dusun di sini, kerana yakin kawasan itu tertanam harta karun bernilai lebih RM7 juta.
Kumpulan lelaki yang dipercayai dibantu seorang penduduk tempatan menceroboh kubur lama berkenaan apabila imam masjid kampung itu menolak permintaan mereka untuk menggali kubur di situ.

Imam terbabit, Abdullah Othman, 73, berkata, kumpulan berkenaan menggunakan pelbagai kaedah untuk mempengaruhinya yang juga penjaga kawasan perkuburan itu supaya membenarkan mereka menggali sedalam satu meter di kubur lama terbabit termasuk menawarkan separuh daripada nilaian harta ditemui tetapi tidak diendahkan. “Tiga bulan lalu mereka datang jumpa saya dan menawarkan RM3.5 juta untuk membenarkan mereka menggali beberapa kubur lama yang dikatakan mengandungi harta karun, tapi saya berkeras tidak membenarkannya menyebabkan mereka beredar,” katanya ketika ditemui di kawasan perkuburan itu, kelmarin.
Abdullah berkata, seorang daripada lelaki terbabit berusia 40-an memberitahu kononnya kawasan perkuburan itu tertanam harta karun bernilai lebih RM7 juta berdasarkan petunjuk disampaikan seorang dukun dari Indonesia.

Menceritakan mengenai pertemuan dengan kumpulan lelaki berkenaan, Abdullah berkata, mereka bertemunya di masjid kampung itu selepas solat Asar kira-kira tiga bulan lalu. Dalam pertemuan itu, katanya, kumpulan lelaki terbabit mengajaknya ke kawasan kubur yang terletak bersebelahan masjid berusia lebih 100 tahun itu dan menunjukkan tempat dipercayai tertanam harta karun.

“Biarpun membuat tawaran yang sangat lumayan, saya tetap tidak membenarkan mereka menggali kubur itu,” katanya. Abdullah berkata, apabila dia menolak tawaran itu, seorang daripada lelaki terbabit meminta kebenaran untuk mengambil sedikit tanah di kawasan itu untuk dibawa pulang kononnya bagi membolehkan seorang dukun dari Indonesia menarik harta karun di situ.

Bagaimanapun, katanya, mereka hampa dan beredar apabila Abdullah sekali lagi menolak permintaan itu.

“Bagaimanapun, pagi kelmarin, pemilik kebun duku bersebelahan kubur itu memberitahu melihat beberapa lubang sedalam kira-kira satu meter digali pihak tidak bertanggungjawab di tiga kubur lama. “Saya bergegas ke kawasan itu dan terkejut apabila mendapati tiga kubur lama digali sedalam satu meter dan ini membuatkan saya terus teringat pertemuan dengan empat lelaki berkenaan beberapa bulan lalu,” katanya.
Abdullah berkata, dia tidak pernah mendengar cerita daripada orang tua di kampung itu terdapat harta karun tertanam dalam kawasan kubur berkenaan. “Sebelum ini, saya tidak pernah menceritakan kepada sesiapa kedatangan tiga lelaki terbabit termasuk kepada orang kampung kerana bimbang boleh menghangatkan lagi cerita berkenaan dan akhirnya menyebabkan ada pihak lain menceroboh kawasan kubur.

“Saya tak endahkan tawaran mereka dan tidak membenarkan sama sekali kumpulan lelaki ini menceroboh kawasan kubur lama ini.

“Ini amanah yang pelu saya pikul mereka tidak boleh melakukan perkara berkenaan di kawasan kubur,” katanya.

Sehubungan itu katanya, beliau melaporkan kejadian pencerobohan kawasan kubur itu kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.


‘Masih sayang isteri’

Oleh Sarah Zulkifli
sarah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR : “Saya masih sayangkan isteri. Walaupun dia minta cerai, namun sebagai suami bertanggungjawab, saya tidak akan melakukan demikian kerana memahami emosinya yang terganggu disebabkan menderita kanser rahim,” kata pelakon drama, Shaharuddin Tambi, 54, di dalam Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, di sini, semalam.
Shaharuddin berkata demikian ketika ditanya Hakim Syarie Shaiful Azli
Jamaludin berhubung tuntutan cerai dikemukakan isterinya, Nor’aini Muhammad, 51, dan tidak bersetuju dengan tuntutan berkenaan.

Sebaik kes disebut kira-kira jam 11.45 pagi, Shaharuddin yang memakai kemeja biru dan bersongkok mengaku ada menerima saman yang difailkan plaintif (Nor’aini).


Ketika prosiding berlangsung, Shaharuddin kemudian membuat pengakuan yang dia masih menyayangi isterinya dan tidak berniat langsung untuk bercerai.


Suami pijak perut isteri

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@nstp.com.my

KAJANG: Akibat geram selepas berlaku pertengkaran, seorang suami sanggup membelasah isterinya yang mengandung tujuh bulan di rumah mereka, di Bandar Mahkota, Cheras, kelmarin.
Lebih malang lagi, perut wanita berusia 21 tahun itu turut ditendang dan dipijak suaminya itu. Malah, kejadian itu dikatakan kerap berlaku.

Sumber berkata, dalam kejadian terbaru kira-kira 4.30 petang itu, pasangan suami isteri berkenaan bertengkar lagi sebelum lelaki terbabit bertindak memukul dan menendang isterinya malah turut duduk di atas perut isterinya walaupun mengetahui isterinya itu sedang sarat mengandung.

“Suspek sering melakukan perkara sedemikian dan kemuncak perbuatannya apabila dia bertindak memijak perut dan menendang punggung isterinya.


“Wanita malang itu sering bersabar dengan tindakan suaminya itu dengan harapan suaminya akan berubah suatu hari nanti,” katanya.


Pulang wang pakej umrah

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

SHAH ALAM: “Apa yang saya mahukan hanyalah supaya wang kami dikembalikan,” kata peguam, Hermes Media Putra Ibrahim selepas sebuah agensi pelancongan diterajui anggota kumpulan nasyid popular bersetuju mengembalikan wang pakej umrah dirinya, isteri dan anak mereka.
Hermes Media Putra, 45, ketika ditemui berkata, beliau berharap pengguna lain dapat mengambil pengajaran supaya tidak mudah terpesona dengan sebarang tawaran yang membabitkan individu popular. “Jangan cepat terpedaya dan selidik dulu latar belakang sesebuah syarikat,” katanya. Beliau berkata, walaupun ada sedikit rasa terkilan apabila kes itu mengheret nama penyanyi nasyid pujaan ramai, pihaknya lega kerana ia akhirnya dapat diselesaikan. “Bayangkan semua persiapan sudah dibuat, cuti sudah diambil, tetapi diberitahu pada saat akhir tidak dapat ke Tanah Suci? “Mujur saya berkemampuan untuk membayar kepada agensi lain. Bagaimana jika ia berlaku kepada orang yang tidak mampu?” katanya.

Pada 8 Oktober tahun lalu, Hermes Media Putra (plaintif) memfailkan tuntutan saman di Mahkamah Majistret di sini terhadap Hijjazlegend Travel & Tours Sdn (Hijjazlegend) Bhd (defendan) bagi menuntut RM14,070 untuk diri, isteri dan anaknya.
Wang itu adalah bayaran pakej umrah yang ditawarkan Hijjazlegend bagi dirinya, isteri dan seorang anak mereka, yang sudah dibayarnya pada 2 April 2010.

Dalam penyata tuntutan itu, plaintif mendakwa defendan gagal membuat pembayaran kepada sebuah lagi agensi pelancongan, Andalusia Travel & Tours Sdn Bhd (Andalusia), yang sepatutnya mengendalikan pakej umrah mereka.

Ekoran kegagalan defendan itu, plaintif dan isteri serta anak mereka dimaklumkan pada 15 Mei 2010 oleh Andalusia bahawa penerbangan mereka yang dijadualkan berlepas pada 16 Mei 2010, terpaksa dibatalkan.

Plaintif dalam permohonan samannya menyebut, beliau beberapa kali cuba menghubungi syarikat itu dan pegawainya melalui telefon tetapi cubaannya gagal.

Berikutan itu, plaintif membuat laporan polis pada 15 Mei tahun lalu dan mengeluarkan wang sendiri untuk dibayar kepada Andalusia Travel & Tours memandangkan segala persiapan untuk mengerjakan umrah sudah dibuat.
Plaintif memberitahu, sebaik pulang dari umrah, beliau beberapa kali cuba menghubungi defendan untuk menuntut wang berjumlah RM14,070, tetapi defendan gagal, enggan dan ingkar untuk membuat sebarang pembayaran, walaupun plaintif menghantar dua surat tuntutan bertarikh 31 Mei dan 7 Jun tahun lalu.

Sementara itu, Ketua Kumpulan Hijjaz, Isman Nadim Isam ketika dihubungi memberitahu, pihaknya memohon maaf terhadap segala kesulitan yang dialami plaintif dan keluarganya berikutan kes itu. Beliau yang juga salah seorang pengarah di Hijjazlegend berkata, segala urusan pembayaran akan diuruskan menerusi peguam mereka seperti yang sudah dipersetujui kedua-dua pihak semalam.

“Pakej umrah itu ditawarkan dengan harga murah dan apabila ada masalah yang tidak dapat dielakkan, kami tidak dapat melunaskan apa yang ditawarkan dalam pakej itu. “Ini adalah kesilapan dalaman syarikat dalam melaksanakan strategi perniagaan,” katanya.

Pada prosiding semalam, Isman tidak hadir dan hanya diwakili peguamnya, Mohd Irwan Mohd Mubarak. Sebelum ini, pada 23 November tahun lalu, Hijjazlegend diarahkan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di Alor Star untuk membayar RM24,000 kepada enam bakal jemaah umrah selepas agensi itu membatalkan pakej umrah mereka.


‘Kami bagaikan terpukau’

Oleh Mohamad Fahd Rahmat
am@hmetro.com

PONTIAN: “Kami bagaikan terpukau dan mengutip siput sedut macam mengutip biji kopi kerana makin lama kami mengutip, makin banyak dapat sehingga tidak perasan berjalan sejauh 500 meter dari pantai.
“Apabila tersedar dan ingin cari jalan pulang, kami mengambil masa tiga jam cuba menyusur jalan dilalui, namun hampa.

“Hari makin gelap hingga air pasang separas bahu dan bagi menyelamatkan diri kami lima sekeluarga termasuk anak saudara berusia 11 tahun berpaut pada dahan pokok bakau selama 20 jam dan tidak tidur kerana bimbang dihanyut arus laut,” kata Faizul Ani, 29, seorang daripada lima mangsa yang sesat ketika mencari siput sedut di pantai Parit Mankuasa Benut, kelmarin.
Mereka ditemui selamat pasukan penyelamat kira-kira jam 1 tengah hari semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang kelmarin, Faizul Ani bersama isteri, Juli Sahizat, 32, anak saudara, Khairul Rumi Azli, 11 dan mentua, Lompak Latorak, 50, dan Zubaidah Musa, 53, leka mengutip siput sedut di pantai.

Lima sekeluarga berkenaan dari Kampung Parit Sayang dan Taman Sri Mahkota datang menaiki van, namun kegagalan mereka pulang menyebabkan keluarga membuat laporan polis, awal pagi semalam.

Faizul ketika ditemui berkata, mereka menahan sakit kerana kaki cedera terpijak teritip dan menggigil kesejukan ditambah hujan lebat.

Selain itu, semua lima mereka lemah kerana tidak menjamah makanan sejak mula mencari siput sedut jam 1 tengah hari, kelmarin.
“Ketika sesat kami cuba menghubungi ahli keluarga tapi gagal kerana dua telefon bimbit dimasuki air dan rosak menyebabkan kami hanya berserah kepada Tuhan,” katanya.

Faizul berkata, pada mulanya mereka gembira kerana mengumpul kira-kira 20 kilogram siput sedut termasuk 40 lokan, tetapi mula gelabah apabila tidak menjumpai jalan pulang.

“Kami mengambil keputusan pulang sewaktu air masih belum pasang pada jam 6 petang tapi buntu kerana sehingga jam 8 malam masih tidak jumpa dan ketika itu air mula pasang. “Air naik hingga paras bahu menyebabkan kami panjat pokok bakau. Ketika itu kami bimbang diserang binatang buas dan berbisa kerana berada di kawasan berair selain terbayang maut bakal menjemput.

“Kira-kira jam 4 pagi saya mendengar suara menjerit sayup dari arah pantai dan membalas jeritan itu dengan harapan ada orang mencari kami.

“Bagaimanapun, selepas tiga kali menjerit, jeritan kami disahut mawas menyebabkan kami terus mendiamkan diri kerana bimbang haiwan itu menyerang,” katanya.

Katanya, sebaik air surut pada kira-kira jam 6 pagi semalam, mereka turun dari pokok dan mencari jalan pulang sebelum terdengar pekikan suara serta cuba menjejakinya sehingga ditemui pasukan penyelamat.

Menurutnya, mereka trauma dengan kejadian itu dan tidak mungkin ke laut lagi buat masa terdekat.

“Saya mula berjinak mencari siput sedut sejak dua minggu lalu, namun selepas pengalaman ini, saya lebih berhati-hati pada masa depan,” katanya.

Ibu kanak-kanak malang berkenaan, Asnah Muhamad, 34, berkata dia serik membenarkan ahli keluarganya ke pantai mencari siput dan menasihati ibu bapa lain tidak membenarkan anak kecil ikut sama mencari hasil laut.

“Saya bersyukur mereka semua selamat tapi serik hendak benarkan anak ke pantai,” katanya.

walaupun sudah biasa sejak kecil,” katanya.

Sementara itu Penolong Ketua Operasi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Pontian, Atan Abd Rahman berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian itu pada kira-kira jam 8 pagi semalam dan usaha dilakukan membabitkan 10 anggota di kawasan itu hingga semua mangsa ditemui pada kira-kira jam 1 tengah hari.

Orkid terlantar sakit



AMPANG: Penyanyi era 60-an yang popular dengan lagu Penawar Rindu, Datin Orkid Abdullah kini terlantar sakit di rumahnya di Dataran Ukay 2, Hulu Klang, dekat sini.
Orkid, 64, yang menghidap ketumbuhan hormon tidak stabil (paraganglioma) sejak tiga tahun lalu, berada dalam keadaan lemah dan hanya mampu terbaring atas katil. Katanya, keadaan fizikalnya berada dalam keadaan sangat lemah, malah tengkuk serta kepalanya tidak dapat ditegakkan dengan stabil. “Saya tidak lalu makan. Jika masuk sesuap pun, akan muntah semula. Nak angkat tangan pun tak berdaya dan nak bercakap pun sukar. “Semua dalam badan sudah ‘upset’. Keseluruhan tubuh badan terasa sangat lemah,” katanya ketika dikunjungi di rumahnya, semalam.

Beliau dijaga anak ketiganya, Mohd Noorshafri Datuk Mokhtar, 35. Buat masa ini, beliau hanya boleh minum milo, susu dan makan sayur-sayuran.
Kata Noorshafri, ibunya berulang-alik ke hospital setiap bulan untuk rawatan susulan dan bekalan ubat.

“Ibu mula terlantar sakit sejak Julai tahun lalu. Buat masa ini, saya cuba memberikan penjagaan terbaik dan membawa ibu ke hospital. “Sekarang, beliau menyatakan tidak mahu lagi ke hospital. Saya hanya berserah pada Allah dan demi seorang ibu, saya cuba membuat apa saja untuknya memastikan beliau selesa,” katanya. Orkid pernah menjalani dua pembedahan pada 2008 dan 2010 dan turut menghidap darah tinggi dan mengambil insulin untuk kencing manis.

Sebelum ini, turut mengunjungi penyanyi ghazal dan Melayu asli itu adalah Datin Azizah Mohamad, Mak Jah, Aspalela Abdullah, S Rohani dan Mariani.

No comments:

Post a Comment