Thursday, April 28, 2011

YANG HARAM TETAP HARAM....TIADA PENGECUALIAN....TIADA KEKEBALAN....ADAKAH REZEKI ADA SATU JALAN SAJA...BANYAK CARA LAGI..

Tindakan haram artis tak wajar


2011/04/28

Kerajaan Selangor perlu keluar garis panduan, perjelas kegiatan tak bermoral

KUALA LUMPUR: Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN) meminta kerajaan Selangor membuat kajian lebih mendalam mengenai pelaksanaan larangan terhadap artis yang terbabit aktiviti tidak bermoral mengadakan persembahan terbuka di negeri berkenaan, bagi memastikan sebarang keputusan berkaitan tidak dilakukan secara melulu.
Selain itu, ada artis yang menyifatkan tindakan kerajaan negeri berkenaan sebagai tidak adil kerana menghukum tanpa memberi ruang kepada anak seni yang terbabit untuk berubah atau memperbaiki kelemahan diri.
Presiden Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), Harun Salim Bachik, berkata walaupun moral adalah aspek penting yang harus diambil kira dalam undang-undang dan syariah Islam, kajian lebih mendalam mengenai tindakan terbaru itu perlu dilakukan.

Beliau berkata, ini kerana dikhuatiri seseorang artis dikenakan hukuman sedemikian hanya berdasarkan khabar angin atau spekulasi, sekali gus boleh menjejaskan sumber pendapatan mereka.

“Jika seseorang artis itu memang membuat pengakuan sendiri terbabit aktiviti tidak bermoral, ia boleh diterima sebagai suatu kes yang nyata. Namun sekiranya hanya berdasarkan khabar angin dan spekulasi, diharap pihak berkuasa berkaitan tidak mengambil tindakan melulu kerana ia membabitkan periuk nasi artis,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Sebuah akhbar harian semalam melaporkan Exco Hal-Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Hasan Mohamed Ali, berkata artis tempatan mahu pun luar negara yang terbabit aktiviti tidak bermoral tidak dibenar mengadakan persembahan terbuka di Selangor kerana ia akan memberi kesan negatif kepada masyarakat, terutama golongan muda di negeri itu.
Adibah Noor berkata, artis juga adalah manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, sekali gus tidak adil dihukum sedemikian tanpa diberi peluang untuk berubah atau memperbaiki kelemahan diri.

“Jika golongan artis terbabit diharam daripada mengadakan persembahan, ia umpama menutup periuk nasi mereka, sedangkan pada pandangan saya, artis bukanlah pengaruh yang besar ke atas remaja jika kita melihat kepada konteks hari ini.

“Pendidikan sama ada di rumah dan sekolah, serta hubungan kekeluargaan lebih banyak memainkan peranan dalam kehidupan remaja kita. Saya tidak percaya remaja hari ini akan mengikut perangai seseorang artis secara membuta tuli kerana mereka juga sudah pandai membuat penilaian,” katanya.

Seorang lagi artis popular, Misha Omar, pula berkata kegiatan tidak bermoral yang dimaksudkan dalam kenyataan Hasan adalah kurang jelas serta terlalu umum, dan perlu diperjelaskan.

“Kita tidak mahu nanti, hanya kerana nila setitik, maka ia merosakkan susu sebelanga, sedangkan semua orang tahu seni sama ada nyanyian atau lakonan juga satu pekerjaan.

“Sebagai insan seni, artis seboleh-bolehnya mahu mencari rezeki di seluruh negara, termasuk Selangor. Justeru, jika ada garis panduan lebih jelas mengenai perkara ini, rasanya ia lebih baik buat artis,” katanya.

Azadan Rabbani berkata, berlakunya keruntuhan akhlak dan gejala sosial bukan akibat satu punca tetapi membabitkan pelbagai faktor lain termasuk kasih sayang, pergaulan dan persekitaran.

Artis terkenal, Amy Search, berkata garis panduan yang ditetapkan kerajaan Selanngor berhubung isu kegiatan tidak bermoral itu perlu diperincikan.

“Namun jika perkara ini dilaksanakan hanya kerana artis dikatakan boleh mempengaruhi generasi muda, anggapan itu salah. Sebenarnya dalam situasi semasa, bukan hanya artis menjadi contoh kepada khalayak kerana banyak anasir lain boleh mempengaruhi perilaku negatif.

“Bagaimanapun, kalau penetapan ini tetap ingin dilaksanakan demi kebaikan, setiap perkara harus diperjelas supaya semua pihak memahami dan mematuhinya.
Dunia hiburan kita tidak sebesar mana, jangan nanti cuma penggiat seni tempatan berdepan garis panduan ini, manakala artis luar boleh masuk sewenang-wenangnya,” katanya.


GADIS MUSLIM MUKA DEPAN PLAYBOY

sumber : cari sendiri

Seorang pelakon wanita muslim telah menimbulkan kemarahan kumpulan fanatik Islam apabila beraksi bogel untuk majalah Playboy. Wanita tersebut dicap sebagai "pelacur" setelah tampil dengan aksi ghairah di muka depan majalah Playboy edisi Jerman.

Dan kumpulan fanatik Islam telah mengeluarkan mesej ancaman di internet.

Dibesarkan di Jerman oleh orang tua Turki konservatif, mengatakan bahawa dia takut "diaibkan" golongan tertentu pada masa akan datang. Sila, 25 - bintang iklan sabun di Jerman - mendakwa sesi fotografi itu merupakan reaksi terhadap "perhambaan" dari zaman silamnya.

Dia menambah: "Yang ingin saya katakan dengan foto-foto ini adalah, kita tidak harus hidup dengan peraturan yang ditujukan ke atas kami (para gadis)".

Namun laman web Islam sedang dipantau oleh badan perisikan Jerman - selepas mengeluarkan ancaman tentang "memalukan perempuan muslim" dan "melacurkan diri untuk wang".

Salah satu poster di laman Watch Jihad menulis: "Dia harus sangat berhati-hati ..." Lain-lain hanya mengatakan: "Dia perlu membayar."

Sebuah pemilik kedai kebab, ketika ditanya di TV Jerman apa yang akan dia lakukan jika Sila adalah putrinya, menjawab: "Aku akan membunuhnya, itu tidak sesuai dengan budaya kami ..."

Komuniti Islam Jerman telah menyeru untuk memboikot Sila.



No comments:

Post a Comment