Tuesday, April 26, 2011

BUKAN YANG SERAM...BILA ADA UNSUR MELANGGAR HUKUM SYARAK...MASALAH DEDAH AURAT...BERPELUK2 DENGAN BUKAN MUHRAM....PERGAULAN BEBAS...ADAKAH PERKARA INI HARUS DAN TAK HARAM...APAKAH MAZHAB YANG KITA PEGANG....ADAKAH MAHZAB2 YANG MEMBENARKAN....

Misteri 10 jari dikerat 'cantik'



SEBAHAGIAN daripada 10 jari Mispara yang ditemui semalam.



GOMBAK - Kejam! Perbuatan penjenayah terhadap mangsanya semakin sukar dijangka dengan kes terbaru polis menemui 10 batang jari seorang lelaki yang dikerat 'cantik' dibuang atas landasan kereta api berhampiran Taman Sri Putra Emas, Kuang di sini semalam.
Kesemua jari yang dibungkus di dalam beg plastik berwarna putih itu ditemui pada pukul 9.55 pagi oleh pejalan kaki sebelum memaklumkannya kepada kakitangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).
Difahamkan, jari tersebut telah dilemparkan dari atas Jambatan Jintan tepat ke atas landasan iaitu di Kilometer 363 dari Butterworth ke pekan Kuang.
Siasatan awal polis mendapati, kesemua jari berkulit gelap tersebut diikat menggunakan pita pelekat sebelum dikerat serentak.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, ketika itu pekerja KTMB terbabit hanya menyedari lima batang jari di dalam beg plastik tersebut.
Bagaimanapun katanya, selepas diperiksa, polis mendapati terdapat lima lagi jari yang disyaki dikerat dari dua belah tangan milik seorang lelaki.
"Kita turut menemui sehelai baju T berwarna hitam berbelang putih dengan kesan darah dan sehelai seluar slack," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Jumpa 10 jari tangan manusia dalam plastik



GOMBAK: Hairan melihat beg plastik putih yang dikerumuni semut, seorang kakitangan Stesen Komuter Kuang, di sini, yang berniat mahu membuangnya terkejut sebaik mendapati beg plastik itu mengandungi beberapa jari tangan manusia, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.55 pagi itu, lelaki berkenaan pada mulanya membuat pemeriksaan di sekitar kawasan stesen sebelum menemui bungkusan itu kira-kira 100 meter dari stesen berkenaan.

Ketua Polis Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah, berkata pihaknya menerima panggilan telefon daripada kakitangan berkenaan yang memaklumkan penemuan itu sebelum sepasukan polis dan forensik dihantar ke tempat kejadian.
“Hasil pemeriksaan mendapati terdapat 10 jari tangan di dalam bungkusan itu. Malah, terdapat pita pelekat berwarna hijau dengan kesan darah dipercayai dililit pada jari sebelum jari itu dipotong.

“Turut ditemui beberapa meter dari tempat penemuan jari ialah sepasang pakaian iaitu sehelai kemeja-T hitam belang putih serta seluar panjang hitam disyaki milik mangsa,” katanya ketika ditemui semalam.

Menurutnya, hasil siasatan awal pihaknya percaya bungkusan dan pakaian itu dibuang dari atas jejantas yang terletak berhampiran.

“Kami percaya suspek naik ke atas jejantas yang menghubungkan pekan Kuang dan Taman Sri Jintan Mas sebelum mencampak bungkusan mengandungi jari itu dan pakaian mangsa. “Malah, hasil pemeriksaan awal forensik mendapati jari itu ditetak suspek serentak dan kejadian berlaku kurang dari 24 jam,” katanya.

Abdul Rahim berkata, pihaknya menghantar semua jari itu kepada sistem Pengenalan Cap Jari Automatik Malaysia (Mafis) untuk mengenal pasti identiti mangsa dan disahkan mangsa kini menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh (HSB), di sini.
Malah, polis turut menahan seorang lelaki yang disyaki suspek kejadian terbabit di Gombak beberapa jam selepas penemuan itu.


Pemuda Masjid desak haramkan filem seram

26/04/2011 7:22pm

KUALA LUMPUR — Dewan Pemuda Masjid Malaysia (Pemuda Masjid) hari ini meminta pihak berkuasa supaya mengharam dan menghentikan kebenaran bagi penyiaran filem seram dan hantu yang kini kerap diterbitkan syarikat produksi filem tempatan.
Ketua Umumnya, Dr. Mohammad Nawar Ariffin berkata kebanjiran filem seram dilihat menjadi-menjadi ketika ini dengan jumlahnya mengatasi jumlah filem yang diterbitkan ketika era kegemilangan filem Melayu pada tahun 60-an dahulu.
Menurut beliau, Pemuda Masjid bimbang fenomena penerbitan filem jenis itu hanya akan memundurkan orang Melayu yang merupakan 95 peratus daripada penggemar dan penonton filem sedemikian.
"Adalah malang filem dan drama seram serta hantu ini dijadikan sogokan kepada penggemar filem dan drama Melayu kerana ia tidak langsung boleh membantu dalam membangun jiwa dan intelek masyarakat kita.
"Orang Melayu beragama Islam kini terancam akidah mereka akibat menonton aksi tahyul dan syirik yang sering dipaparkan sehingga semakin ramai terjebak dengan aktiviti kurafat dan mungkar - Bernama


Nyaris maut terkena 'hujan asid'



WAN KOMSAH WAN AHMAD mengelap tubuh suaminya, Mohd. Riza yang cedera selepas menjadi mangsa kebocoran asid ketika bekerja di sebuah kilang kimia di Kemaman pada 17 Mac lalu.



MARANG - Seorang kakitangan sebuah syarikat penyelenggaraan nyaris maut selepas terkena 'hujan asid' menyebabkan jaket, baju serta seluar dalam yang dipakainya hancur dalam kejadian di sebuah kilang baru-baru ini.
Insiden berlaku apabila paip asid untuk pemprosesan produk di kilang tersebut bocor ketika kerja-kerja menguji ketahanan paip berkenaan dilakukan oleh Mohd. Riza Jaafar, 35, bersama dua lagi rakannya.
Menurut Mohd. Riza, kejadian kira-kira pukul 11.30 pagi pada 17 Mac itu berlaku ketika dia baru hendak memulakan kerja di sebuah kilang bahan kimia di kawasan perindustrian Teluk Kalong, Kemaman.
Katanya, secara tiba-tiba paip saluran asid di situ pecah dan terus mengenainya menyebabkan dia segera menyelamatkan diri.
"Apabila saya sampai bawah saya dapati saya sudah berbogel sebab semua pakaian saya sudah hancur dan yang tinggal hanya topi keselamatan, cermin mata dan kasut.
"Selepas itu saya terus mencari paip air dan mandi sebab tidak tahan sakit," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Padang Tanjung, Bukit Payung dekat sini semalam.


LKIM dakwa persatuan tak wujud






KUALA LUMPUR – Persatuan Nelayan Teluk Intan, Perak yang dikaitkan dengan komplot tiga lelaki melarikan 43,000 liter minyak diesel subsidi nelayan rupa-rupanya tidak pernah wujud di negara ini.
Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Mohad Khazin Hamzah berkata, nama persatuan yang dinyatakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) itu sebenarnya tidak ada dalam rekod pihaknya.
“Kita akan siasat kes itu dan ia akan dijalankan selepas menerima laporan terperinci daripada KPDNKK terlebih dahulu. Selepas itu, baru kita ambil tindakan susulan,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.


Lagi kes seleweng diesel subsidi


OTHMAN (kiri) bersama pegawainya menunjukkan tangki-tangki yang berisi diesel subsidi yang dipercayai diseleweng di Kuala Langat semalam.


KUALA LANGAT - Selepas kejayaan membongkar kegiatan penyelewengan diesel bersubsidi Persatuan Nelayan Teluk Intan, Perak di Kawasan Perindustrian Bandar Bukit Puchong di sini Ahad lalu, Bahagian Penguat Kuasa, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sekali lagi berjaya menyekat aktiviti serupa semalam.
Kali ini, serbuan yang dijalankan KPDNKK Cawangan Sepang berjaya menahan seorang pemborong diesel industri yang menyeleweng diesel subsidi sebanyak 69,000 liter bernilai RM128,000.
Turut serta dalam serbuan pada pukul 11.30 pagi ke atas premis di Batu 10, Kampung Kebun Baru, Teluk Panglima Garang, di sini itu ialah empat anggota Teras Kimia bagi menjalankan ujian penandaan minyak diesel bersubsidi.
Ketua Penguat Kuasa KPDNKK negeri, Othman Nawang berkata, siasatan awal terhadap pemilik premis yang berusia 40-an itu mendapati dia mempunyai lesen sebagai pemborong diesel industri yang sah bagi mengendalikan diesel industri tetapi bukan diesel bersubsidi.
"Premis milik pemborong ini sudah lima tahun beroperasi di sini manakala lokasi lamanya di Pandamaran, Klang sejak 1965.
"Hasil pemeriksaan, kita menemui empat tangki yang mengandungi 69,000 liter diesel dan ujian kimia mendapati ia positif diesel bersubsidi," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Serangan siber terus meningkat



PENGGUNA dan perniagaan di Malaysia harus mengambil langkah proaktif dalam
melindungi maklumat dan data mereka di dunia siber. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR - Laporan Ancaman Keselamatan Internet Jilid 16 Symantec Corp. (Symantec) bagi tahun lalu menunjukkan ancaman baharu besar-besaran berjumlah lebih 286 juta di seluruh dunia.
Ini termasuk kes kecurian harta intelek, memancing data dan serangan malware beserta dengan beberapa perubahan besar-besaran dalam landskap ancaman siber.
Naib Presiden Symantec bagi Rantau Asia Selatan, Eric Hoh berkata, bilangan ini akan terus meningkat.
"Ini akan mendorong penjenayah siber memperhalusi teknik serangan mereka untuk mencuri data-data dan harta intelek berharga, yang boleh mereka jual pada harga lumayan dalam ekonomi gelap," katanya pada sidang akhbar bagi mengumumkan hasil laporan itu di sini semalam.
Tahun lalu, terdapat beberapa bentuk serangan yang menyasarkan syarikat dagangan awam, badan-badan korporat multinasional dan agensi kerajaan, di samping beberapa syarikat kecil.
Laporan itu juga menarik perhatian kepada pertumbuhan berterusan laman rangkaian sosial sebagai platform tebaran serangan.
"Kebanyakannya menyerang individu bagi mendapatkan maklumat peribadi mereka, manakala serangan sasaran berprofil tinggi, cuba untuk mencuri harta intelek atau menyebabkan kerosakan fizikal.
"Satu daripada teknik serangan utama yang digunakan di laman-laman rangkaian sosial melibatkan penggunaan pelokasi sumber seragam (URL)," katanya.
Tahun lalu ujarnya, penyerang memuatkan berjuta-juta pautan URL ini di laman rangkaian sosial untuk memperdaya mangsa agar terjebak dengan serangan memancing data dan malware ini, sekali gus meningkatkan kadar jangkitan.
"Pengguna dan perniagaan di Malaysia perlu mengambil langkah-langkah proaktif untuk melindungi dan menguruskan maklumat mereka daripada risiko keselamatan yang amat banyak ekoran percambahan peranti mudah alih dan perangkaian sosial," tegas Hoh. - Bernama

No comments:

Post a Comment