Tuesday, May 24, 2011

BILA DAH BUAT JAHAT DENGAN MEROGOL@BERZINA..TAPI TAK MENGAKU....UNDANG2 ISLAM@QURAN SENDIRI DIABAI...TAK DIGUNA PAKAI...JADI KITA INI ISLAM APA....

Pembantu jualan didakwa rogol

Sarah Zulkifli
sarah@hmetro.com.my

AMPANG: Seorang pembantu jualan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan merogol seorang gadis bawah umur di dalam kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Alphard milik ibunya, dua minggu lalu.
Khairul Ivan Iqmal Khairul Azizan Saw, 22, yang memakai kemeja-T dan berseluar jeans itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Manira Mohd Noor. Mengikut pertuduhan, Khairil Ivan yang didakwa merogol remaja perempuan berumur 15 tahun itu di dalam kenderaan berwarna putih bernombor pendaftaran WSR8580 di tepi Jalan Kosas, di sini pada jam 11 pagi, 11 Mei lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.
Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Hafizah Rajuni, manakala tertuduh diwakili Roslan Hassan.


Onar dalam MPV ibu

Oleh Sarah Zulkifli
sarah@hmetro.com.my

AMPANG: Seorang pembantu jualan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan merogol seorang gadis bawah umur di dalam kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Alphard milik ibunya, dua minggu lalu.
Khairul Ivan Iqmal Khairul Azizan Saw, 22, yang memakai kemeja-T dan berseluar jeans itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Manira Mohd Noor.

Mengikut pertuduhan, Khairil Ivan didakwa merogol remaja berumur 15 tahun itu di dalam kenderaan berwarna putih di tepi Jalan Kosas, di sini, pada jam 11 pagi, 11 Mei lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.


Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Hafizah Rajuni, manakala tertuduh diwakili Roslan Hassan.

Murid dakwa dinoda abang angkat



AMPANG: Seorang murid perempuan berusia 12 tahun mendakwa dirogol abang angkatnya berusia 17 tahun dua kali selepas berkenalan melalui sebuah laman sosial beberapa bulan lalu, di rumah lelaki itu, 18 Mei lalu.
Menurut kakak mangsa yang enggan dikenali, dia mendapati adiknya tidak pulang ke rumah seperti biasa pada hari kejadian.

“Adik saya selalu tiba ke rumah paling lewat pun jam 4 petang, namun hari itu saya menunggunya hingga malam namun tetap tidak pulang.
“Selepas gagal menghubunginya, saya bersama bapa pergi membuat laporan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Ampang mengenai kehilangannya.

“Bagaimanapun, keesokan harinya kami menghubunginya dan menjemputnya di rumah saudara kami di Keramat.

“Akibat tidak berpuas hati dengan penjelasannya, kami membawa dia ke IPD Ampang sekali lagi dan ketika membuat laporan itulah dia menceritakan apa yang berlaku ke atasnya,” katanya.

'Tak sedar kaki ditembusi peluru'



AZWAN mengalami cedera ringan apabila kaki kanannya cedera terkena tembakan dari pistolnya sendiri di Bukit Mertajam semalam.



BUKIT MERTAJAM – Kesungguhan seorang anggota polis Pasukan Gerakan Am (PGA) membuat rondaan untuk mengekang jenayah jalanan menyebabkan dia tidak sedar kaki kanannya telah ditembusi peluru daripada pistolnya sendiri dalam kejadian dekat Pejabat Pos Bukit Mertajam di sini semalam.
Dalam kejadian pukul 8 pagi itu, Lans Koperal Azwan Anas, 33, dari cawangan PGA Kulim hanya menyedari kakinya tercedera selepas dia merasa kebas. Apabila dilihat, dia mendapati darah telah memancut keluar manakala but yang dipakai telah ditembusi peluru.
Mengimbau semula kejadian tersebut, Azwan memberitahu, sebelum itu, dia bersama seorang rakannya sedang membuat rondaan di sekitar pekan Bukit Mertajam dengan menaiki sebuah kereta peronda.

Pemuda bebas tuduhan bunuh penternak ayam



MOHD. NAZRI memeluk ibunya selepas dilepas dan dibebaskan
daripada tuduhan membunuh di Mahkamah Tinggi Alor Setar
semalam.


ALOR SETAR - Mahkamah Tinggi di sini semalam membebas dan melepaskan seorang pemuda daripada hukuman mati atas tuduhan membunuh seorang penternak ayam di Kubang Pasu dekat sini tahun lalu.
Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Zaki Abdul Wahab memutuskan demikian setelah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan prima facie terhadap Mohd. Nazri Harun, 25.
Sejurus prosiding penghakiman, Mohd. Nazri yang berada di kandang tertuduh dilihat menadah tangan berdoa dan memeluk seorang wanita dipercayai ibunya selepas dibawa keluar dari mahkamah.
Tertuduh didakwa membunuh Tan Ah Yee atau Tan Chen Chuan, 65, di Kampung SC Dalam, Kubang Pasu antara pukul 8.30 hingga 9 malam pada 20 April 2010.
Mohd. Nazri yang bekerja sebagai pembantu kepada penternak ayam itu didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mandatori gantung sampai mati.
Mohd. Zaki dalam penghakimannya menyebut, pihak pendakwaan gagal membuktikan tertuduh membunuh si mati dengan menembak mangsa menggunakan senapang patah sebelum membakarnya di rumah tersebut.
Katanya, keterangan pakar forensik hanya menjelaskan bahawa hasil bedah siasat ke atas si mati yang ditemui rentung dalam kebakaran di rumahnya menunjukkan bahawa dia mati akibat ditembak senapang patah.
"Mahkamah mendapati keterangan pihak pendakwaan hanya bergantung kepada bukti ikut keadaan tanpa sebarang bukti sokongan. Tiada satu pun keterangan pendakwaan membuktikan tertuduh yang menembak si mati," ujarnya.
Tambahnya, ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas darah yang ditemui pada baju kemeja T tertuduh menunjukkan bahawa ia miliknya sahaja dan bukan Ah Yee.
"Begitu juga mengenai kelongsong peluru senapang patah dan sisa senapang patah yang ditemui dalam kebakaran tersebut gagal dibuktikan bahawa ia digunakan oleh tertuduh untuk menembak si mati," katanya.
Sepanjang pendakwaan yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nor Shuhada Mohd. Yatim seramai 21 saksi dipanggil memberi keterangan.
Mohd. Nazri diwakili peguam Ali Munawar Razak.
Mengikut fakta kes, mayat Ah Yee ditemui dalam rumahnya yang musnah dalam kebakaran kira-kira pukul 11 malam pada hari kejadian.
Tertuduh yang berada di tempat kejadian memberitahu bahawa dia dan majikannya itu telah disamun dan dia pengsan akibat dipukul.
Setelah tersedar tertuduh memberitahu rumah majikannya itu sudah hangus.

Ukay Perdana dalam bahaya



HAKISAN... beginilah keadaan tanah runtuh di Ukay Perdana, Ampang semalam.



AMPANG – Trauma kematian sebanyak 16 mangsa tanah runtuh di Hulu Langat dekat sini pada Sabtu lalu masih terasa dan kini penduduk di kawasan Ukay Perdana di sini pula berada dalam bahaya.
Sehari selepas kejadian tanah runtuh di Jalan UP 1/8, Ukay Perdana di sini berlaku namun hingga petang semalam tiada usaha membaiki kerosakan di kawasan tersebut dilakukan.
Tinjauan Kosmo! mendapati rata-rata penduduk di kawasan itu dilanda kebimbangan dan mahu pihak berkuasa termasuk Majlis Perbandaran Ampang Jaya berbuat sesuatu menanganinya.
Seorang pekerja syarikat swasta, Nurul Firdaus, (gambar) 42, berkata, dia bimbang dengan keadaan tersebut kerana tebing terbabit tidak stabil sejak kejadian tanah runtuh di tebing itu petang kelmarin.
“Saya bimbang tebing ini akan runtuh dengan lebih teruk memandangkan kini kerap hujan. Sepatutnya pihak terlibat mengambil tindakan pantas apabila laporan dibuat berhubung kejadian tanah runtuh,” dakwanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini semalam.

Bakal sambut anak sulung

SHAH ALAM - Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam menetapkan pada 14 Julai depan bagi menyemak afidavit pembelaan isteri Jimmy Shanley, Norjahan Salleh berhubung dua permohonan kembali taat dan nusyuz yang difailkan selebriti itu pada awal tahun ini.
Peguam syarie, Saadiah Din yang mewakili isteri Jimmy, Nursuhaila Eliani, 25, bagaimanapun meminta tarikh sebutan semula kes itu ditetapkan selepas bulan Julai.
Ini kerana jelas beliau, anak guamnya dijangka melahirkan bayi sulung pasangan itu pada waktu terdekat dan akan menjalani tempoh berpantang selama dua bulan.
Walaupun dibantah peguam syarie, Mohd. Noor Aizan Md. Idrus yang mewakili Jimmy namun Hakim Syarie, Saharuddin Selamat membenarkan permohonan defendan.

Budak lemas dalam kereta bapa



ISHAK (kiri) bersama kakitangan Hospital Raja Perempuan Zainab II melihat kereta Perodua Kancil yang menyebabkan Nor Izyan lemas di Tumpat kelmarin.


TUMPAT - Tindakan tergesa-gesa seorang lelaki yang tidak mahu ketinggalan menghadiri upacara pengebumian sepupunya mengundang padah apabila dia pula kehilangan anak bongsunya yang lemas selepas tertidur bersendirian di dalam kereta kelmarin.
Kejadian pukul 11.45 pagi di Tanah Perkuburan Islam Morak dekat sini itu menyebabkan Nor Izyan Natasya Ishak, 3, menemui ajal selepas dia dibiarkan tidur di tempat duduk belakang kereta jenis Perodua Kancil selama hampir satu jam dalam keadaan kesemua pintu dan tingkapnya tertutup rapat.
Ketika ditemui, keadaan Nor Izyan begitu lemah manakala tubuh serta pakaiannya lencun dibasahi peluh ekoran tindakan bapanya, Ishak Salleh meletakkan kereta itu di bawah panas terik. Jarak antara kereta dan kubur itu kira-kira 500 meter.
Anak bongsu daripada enam beradik itu disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Wakaf Bharu dekat sini akibat kekurangan oksigen.

Isteri pernah kahwin orang lain

KANGAR - Seorang isteri yang menceraikan suaminya menerusi sepucuk surat taklik palsu daripada Jabatan Agama Islam Songkhla, Thailand Disember lalu rupa-rupanya pernah berkahwin dengan lelaki lain pada 2006 tanpa prosedur yang sah.
Ekoran pendedahan yang mengejutkan itu, permohonan suaminya, Yusri Ahmad Jusoh, 43, di Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam untuk mengesahkan perkahwinan mereka di negara jiran akhirnya terbantut.
Lebih malang, kegagalan wanita tersebut, Intan Fazilah Othman, 34, menghadirkan diri ke mahkamah telah memaksa Hakim Syariah, Azeeman Omar menangguhkan prosiding tersebut sekali lagi.
"Saya perlu mendengar keterangan dan melihat kes Intan berhubung dia mendakwa pernah berkahwin dengan lelaki lain sebelum mengahwini kamu (Yusri).
"Oleh itu, kamu (Yusri) mesti berusaha meminta isteri kamu (Intan) hadir di mahkamah menjelaskan perkara tersebut serta bukti berhubung dakwaan itu," kata Azeeman.

Kondominium pertama RM110 juta di Alor Setar



AZIZAN (dua dari kanan) melihat dari dekat lakaran gambar bangunan kondominium Amansuri Residences sambil diberi penerangan oleh Mohd. Saad (kiri) dan Pengarah Urusan Kumpulan Belleview Datuk Sonny Ho Kiong Chan (kanan).


ALOR SETAR - Bina Darulaman Berhad (BDB) melalui usaha sama dengan Belleview Bina Sdn. Bhd. (Belleview) akan membangunkan sebuah kondominium pertama di bandar raya ini tidak lama lagi.
Kondominium Amansuri Residences yang dijangka membabitkan pelaburan sebanyak RM110 juta itu akan mempunyai dua blok bangunan dan akan mula dibina pada November ini.
Menurut Pengerusi BDB, Datuk Mohd. Saad Endut, cadangan pembinaan kondominium itu timbul serentak dengan rancangan untuk membangunkan semula Kompleks Tunku Yaacob dan hotel bertaraf antarabangsa di atas sebidang tanah milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) yang telah terbiar selama 16 tahun di sini.
"Kondominium itu akan mempunyai dua blok bangunan masing-masing setinggi 22 dan 25 tingkat di samping memiliki 227 unit rumah serta enam unit penthouse.
"Antara kemudahan lain yang akan disediakan di situ ialah kemudahan tempat letak kereta, kolam renang, dewan serbaguna, gimnasium di samping kawalan keselamatan yang ketat," katanya pada majlis memeterai perjanjian usaha sama projek tersebut di sini semalam.

No comments:

Post a Comment