Saturday, May 28, 2011

BILA ZINA...BUANG ANAK TIDAK ADA TANDA AKAN SELESAI....HUKUM ALLAH TIDAK DIPANDANG BERNILAI....MEREKA LEBIH SUKA MENERUS HUKUM YANG ADA...MALAH ADA YANG MEMPERTAHANKAN....DUNAI AKHIR ZAMAN TAK PENDULI HALAL HARAM LAGI...DOSA DAN PAHALA SERTA SYURGA NERAKA LAGI....

Ustaz ‘songlap’

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

DIKEHENDAKI...(dari kiri), M Bakri, Dahlan David, Ramunatul Aida, Abd Halim dan Zainal diburu BNM berhubung penipuan skim cepat kaya.
DIKEHENDAKI...(dari kiri), M Bakri, Dahlan David, Ramunatul Aida, Abd Halim dan Zainal diburu BNM berhubung penipuan skim cepat kaya.
KUALA LUMPUR: Seorang ustaz yang mengaku bergelar Datuk, antara enam individu paling dikehendaki Bank Negara Malaysia (BNM) berhubung kes penipuan skim cepat kaya dan pengambilan deposit secara haram membabitkan penyelewengan mencecah RM200 juta sejak Disember 2008.
Suspek, Harun Mat Saat, 45, yang beralamat terakhir di 70, Rumah Murah Kos Rendah, Telaga Daeng Satu, Seberang Takir, Kuala Terengganu dipercayai menjadi dalang bagi ‘projek pelaburan’ dijalankan syarikatnya, Dina Group Sdn Bhd.
Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat BNM, Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, dua ahli lembaga pengarah syarikat terbabit ditahan dan sedang menjalani proses perbicaraan.

“Bagaimanapun, Harun dan dua lagi pengarah syarikat itu iaitu M Bakri Kamaruddin, 50, dan Zainal Md Yusof, 47, melarikan diri dan gagal dikesan hingga kini.


“Siasatan mendapati akaun ketiga-tiga mereka memiliki wang tunai RM200 juta, menyebabkan akaun mereka kini dibekukan BNM,” katanya ketika ditemui Harian Metro di Ibu Pejabat BNM.


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN
DARI MANA MENDAPATKAN HARTA



H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)



Daripada Abu Hurairah ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW : "Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram."




Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

ORANG MEMINUM KHAMAR DAN MENAMAKANNYA BUKAN KHAMAR


H.R. IBNU MAJAH



Daripada Abu Malik Al-Asy'ari ra, bahawasanya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda : " Sesungguhnya ada sebahagian dari umat ku yang akan meminum khamar dan mereka menamakannye dengan nama yang lain. (mereka meminum) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis.. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan Allah SWT akan merobah mereka menjadi kera atau maaf".



Maksudnya akan ada di kalangan orang Islam ini yang meminum khamar dan mereka mengatakan bahawa yang diminum itu bukanlah khamar. Ia hanyalah sejenis minuman yang dapat menyegarkan badan atau yang dapat menghilangkan dahaga. Mereka akan memberikan suatu nama kepada minuman ini yang menunjukkan bahawa ia bukan khamar, tetapi sebenarnya ia adalah khamar yang telah diharamkan oleh syarak.

Kemudian, menjadi kelaziman pula, suasana mabuk itu akan disertai dengan alunan muzik dan juga nyanyian artis-artis kenamaan.

Rasulullah SAW, menerangkan bahawa golongan ini akan ditimpa gempa bumi atau tubuh badan mereka diubah kepada bentuk kera atau maaf.


Sangat benar sabdaan Junjungan Besar Nabi SAW ini. Gempa bumi demi gempa bumi yang berlaku di beberapa tempat di dunia ini sebagai seksaan daripada Allah SWT dan jikalau golongan ini belum sampai ke peringkat di ubah bentuk badan mereka menjadi kera dan maaf tetapi perangai dan cara hidup mereka sudah banyak menyerupai perangai dan cara hidup kera dan maaf.

‘Bir halal’ jadi haram

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin, Kasdi Ali dan Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Mengejutkan apabila ujian makmal yang dijalankan terhadap minuman yang popular sebagai `bir halal’ di kalangan pengguna Islam dikesan mengandungi alkohol pada kadar melebihi jumlah dibenarkan syariat.
Penemuan kandungan alkohol sebanyak 0.5 peratus itu terbongkar selepas pengguna yang meragui minuman itu membuat aduan kepada Jabatan Agama Johor (JAJ) dengan membawa sendiri ‘bir halal’ itu untuk dianalisis, seterusnya mendapatkan kepastian.

Menurut sumber, JAJ kemudian menghantar sampel minuman ke Jabatan Kimia untuk pengesahan dan hasil ujian makmal yang dijalankan mendapati bir halal diperbuat daripada pelbagai perisa buah-buahan itu mengandungi 0.5 peratus kandungan alkohol.
“Berikutan penemuan itu, JAJ memaklumkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk tindakan selanjutnya.

“JAJ perlu memaklumkan penemuan itu kepada Jakim kerana difahamkan minuman itu menjadi kegemaran ramai dan selama ini dianggap halal. KDRM pula perlu mengambil tindakan lanjut kerana minuman itu diimport dari luar negara,” katanya.

Mufti Johor, Datuk Mohd Tahrir Samsudin (gambar) ketika mengulas perkembangan itu berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman yang dibenarkan syariat Islam ialah tidak melebihi 0.01 peratus.

“Makanan atau minuman disahkan halal jika terdapat kandungan alkohol tidak melebihi 0.01 peratus. Ulama bersepakat menetapkan jumlah alkohol dengan kuantiti itu kerana ia boleh terhasil dalam makanan dan minuman secara semula jadi.

“Kuantiti itu amat kecil dalam kebanyakan buah-buahan serta tumbuh-tumbuhan. Ia bukan najis dan boleh dimakan atau diminum umat Islam,” katanya.
Sementara itu, sumber Jakim berkata, kebanyakan pengguna Islam yang gemar minum minuman itu mungkin tidak menyangka kewujudan alkohol dalam minuman itu berikutan ia dikilang dan diimport dari negara Islam di Timur Tengah.

Menurutnya, tambah meyakinkan apabila label pada luar produk berkenaan tertera tulisan minuman itu bebas alkohol dan hadir dalam pelbagai jenis perisa buah-buahan.

“Ia mula popular sejak lebih setahun lalu di kalangan masyarakat apabila minuman botol itu mudah diperoleh di kedai runcit, restoran termasuk kafe pada harga antara RM3 hingga RM5 sebotol.

“Persoalan bagaimana alkohol ini wujud dalam minuman ‘halal’ berkenaan masih dalam siasatan berikutan ia berkemungkinan di kilang di dalam bangunan sama dengan minuman keras,” katanya.



LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).


Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".





Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

‘Saya serah kepada Shahir buat penjelasan’

ROZITA ...mengiakan khabar angin bercinta untuk menyedapkan hati orang ramai.
ROZITA ...mengiakan khabar angin bercinta untuk menyedapkan hati orang ramai.
KUALA LUMPUR: “Saya serahkan kepada Shahir untuk membuat penjelasan kerana dia tahu hal sebenarnya. Saya juga berharap hal peribadi seperti ini tidak diperbesarkan lagi atau dijadikan kontroversi.”
Itu kata dramatis jelita Rozita Che Wan mengenai penafian dibuat juara Akademi Fantasia musim kelapan (AF8) Ahmad Shahir Zawani mengenai hubungan cinta mereka.
Berdasarkan SMS dihantar kepada Harian Metro semalam, Rozita mengakui penjelasan diberi Shahir bahawa dia hanya berjenaka adalah benar.

“Saya harap penjelasan Shahir dapat menjernihkan sebarang kekeliruan yang timbul berhubung kenyataan saya sebelum ini,” katanya yang difahamkan sedang menjalani penggambaran drama di utara tanah air.


Semalam, Shahir tampil menjawab gosip panas yang mengaitkan dirinya dengan pelakon utama filem Empat Madu itu dengan menjelaskan Rozita mengiakan khabar angin mengenai percintaan mereka untuk menyedapkan hati orang yang tak henti-henti bertanya kisah peribadi mereka.


Penjaja haram kebal

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

DEGIL...peniaga terus mempamerkan barangan jualan di dalam kenderaan selepas penguat kuasa DBKL membuat serbuan.
DEGIL...peniaga terus mempamerkan barangan jualan di dalam kenderaan selepas penguat kuasa DBKL membuat serbuan.
KUALA LUMPUR: Penjaja kebal. Itulah gelaran sesuai diberikan kepada kumpulan penjaja haram di ruang siar kaki di Jalan Pasar berhampiran Pasar Pudu, di sini.
Biarpun setiap hari digempur Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mereka tetap menjalankan perniagaan di situ. Apabila penguat kuasa datang, peniaga mengemaskan barang jualan dan duduk di sisi kenderaan masing-masing menunggu sehingga penguat kuasa beredar. Sebaik penguat kuasa beredar kira-kira 10 minit kemudian, peniaga kembali memulakan aktiviti jualan mereka seperti biasa, malah semakin rancak menjelang tengah hari.

Tinjauan Harian Metro ke kawasan itu mendapati suasana riuh dengan suara penjaja yang sibuk mempromosikan barang jualan masing-masing dengan tawaran menarik.
Pelbagai barangan boleh didapati di sini termasuk perkakas elektrik buatan China, ubat tradisional, ubat ‘kuat’ lelaki yang tidak mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan, jam tangan, beg, telefon bimbit dan aksesorinya yang dijual jauh lebih murah berbanding di pasaran. Turut dijual pelbagai jenis senjata seperti pisau lipat, pemetik api, lampu suluh, teropong dan peralatan bengkel.

Lebih 40 peniaga dipercayai tidak berlesen menjaja barangan mereka di sepanjang siar kaki premis perniagaan di jalan itu. Mereka menjaja secara bergerak dalam kenderaan masing-masing selain menjalankan perniagaan secara statik iaitu membentangkan kain di atas meja di tepi jalan bagi memudahkan mereka melarikan diri ketika diserbu pihak berkuasa.

Pekerja swasta yang hanya mahu dikenali sebagai Kamarul, 35, berkata, dia kerap mengunjungi kawasan itu untuk melihat pelbagai barang yang jarang ditemui di pasaran, tetapi dijual dengan harga murah di situ.

Katanya, kawasan itu sememangnya dikenali dan menjadi pusat tumpuan orang ramai. Malah, mereka sanggup datang dari jauh untuk membeli barang yang dijual di situ. “Barangan yang dijual seperti aksesori telefon bimbit, barangan elektrik dan ubat adalah buatan China, manakala telefon bimbit dan jam tangan berjenama berkemungkinan barangan curi yang dijual semula kepada orang awam.

“Tidak salah membeli barang di sini asalkan tidak memberi kesan atau berbahaya kepada pengguna ketika menggunakannya seperti barangan elektrik yang tidak mendapat kelulusan. “Selain itu, pihak berkuasa diharap dapat memantau barangan yang dijual di situ terutamanya senjata tajam yang dipamerkan secara terbuka,” katanya.


Hukuman penjara, sebat drebas bas ditambah



MELAKA: Seorang pemandu bas sekolah terpaksa meringkuk lebih lama dalam penjara apabila Mahkamah Tinggi, di sini, semalam menambah hukuman terhadapnya kepada 14 tahun dan 14 sebatan atas kesalahan merogol seorang murid tingkatan satu, empat tahun lalu.
Hakim Datuk Ahmadi Asnawi memutuskan demikian ketika membenarkan rayuan pihak Timbalan Pendakwa Raya (responden) yang merayu terhadap keputusan hukuman diputuskan Hakim Mahkamah Sesyen, Elesabeth Paya Wan bertarikh 21 Julai 2010 terhadap Ibrahim Sali, 26, iaitu penjara tujuh tahun dan tiga sebatan.

Beliau menegaskan mahkamah bersetuju hujahan Timbalan Pendakwa Raya Ifa Sirrhu Samsudin bahawa kesalahan dilakukan perayu amat serius, merogol murid perempuan berusia 13 tahun sembilan bulan ketika kejadian di dalam bas sekolah.
“Selepas mendengar rayuan perayu dan hujah pendakwa raya, saya berpendapat hukuman yang sepatutnya adalah penjara 14 tahun dan 14 sebatan.

“Kamu sebagai pemandu sepatutnya diamanahkan mengambil anak murid dan menghantar ke sekolah dengan selamat, namun sebaliknya terjadi apabila mengambil kesempatan merogol mangsa dalam bas sekolah,” katanya yang turut menolak rayuan terhadap sabitan pada prosiding rayuan silang itu.

Terdahulu, perayu melalui peguam Yaackub Mat yang menyebut bagi peguam Shaari Nor memohon mahkamah mengenepikan keputusan sabitan itu dengan menghujahkan bahawa Hakim Mahkamah Sesyen terkilaf untuk menimbangkan beberapa fakta antara lain berkaitan pertuduhan cacat atau defektif.



MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA



H.R. TERMIZI



Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah SAW bersabda; "Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah SWT Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)".




Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadis ini ialah orangorang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menggadaikan agama untuk meraih keuntungan dunia. Dan apabila bercanggah kepentingan dunia dengan hukum syarak mereka berani mengubah hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan. Mereka juga pandai mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasanalasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya sernata-mata timbul dari kelicinan mereka memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan juga menipu diri mereka sendiri.

Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan buntu dalam permasalahan yang dihadapi.


‘Mustahil anjing cuba selamat budak’

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: “Mustahil haiwan (anjing) itu mahu menyelamatkan kanak-kanak ditemui dalam keadaan ‘nyawa-nyawa ikan’ di dalam longkang.
“Berdasarkan kesan gigitan pada tubuh mangsa dan hasil bedah siasat jelas menunjukkan mangsa diserang anjing itu dan budak berkenaan terjatuh ke dalam longkang yang digenangi air.”

Demikian tegas Pegawai Perubatan Hospital Ranau, Dr Mohd Fahmie Abdul Razak mengenai kejadian serangan anjing di Kampung Matan, Ranau, Khamis lalu, yang mengorbankan seorang kanak-kanak berusia tiga tahun, Mohd Raqib Mohd Rasli.

Dr Mohd Fahmie berkata demikian ketika mengulas laporan sebuah akhbar yang mendakwa kanak-kanak malang itu tidak diserang, sebaliknya cuba diselamatkan anjing peliharaan bapa saudaranya selepas terjatuh ke dalam longkang.


Menurut pegawai perubatan berkenaan, laporan akhbar itu cukup berbeza dengan hasil bedah siasat yang dilakukan pihaknya terhadap mangsa.


Gadis mati dalam parit

Oleh Rashidi Karim
am@hmetro.com.my

KANGAR: “Saya dimaklumkan rakan anak lemas apabila mukanya terbenam dalam parit di tepi lebuh raya selama kira-kira setengah jam sebelum ditemui orang awam bersama motosikal di atas badannya,” kata nelayan, Samsudin Hussin, 43, semalam.
Samsudin dari Taman Pelangi, Kuala Perlis, berkata, pada mulanya, dia dimaklumkan anaknya, Rasayu, 16, hanya kemalangan biasa sebelum mengetahui arwah menemui ajal daripada isteri, Rafeah Yaakob, 41, setengah jam kemudian.

“Rasayu memaklumkan dia bersama rakan hendak pergi ke rumah seorang kawan di pekan Tunjang, Kedah, kira-kira jam 11 pagi tadi (semalam) dan saya dimaklumkan kemalangan jam 5.30 petang ini,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Fauziah (HTF), di sini.
Dalam kemalangan kira-kira jam 4 petang itu, mangsa yang membonceng motosikal ditunggangi rakannya, Nor Hapishah Ahmad, 34, meninggal dunia di dalam parit di tepi Lebuhraya Kuala Perlis-Changlon berhampiran Kampung Banat.

Motosikal Nor Hapishah dipercayai terbabas dan merempuh sebatang pokok sebelum kedua-duanya tercampak ke dalam parit.

Nor Hapishah mengalami kecederaan parah di kepala, peha dan lengan serta menerima rawatan di HTF.

Samsudin berkata, Rasayu anak ketiga daripada enam beradik dan kini membantu keluarga dengan bekerja sebagai pembantu kedai makan di Kuala Perlis.

“Arwah banyak membantu keluarga membeli keperluan dapur dan kehilangannya amat dirasai, tambahan pula saya hanya bekerja sebagai nelayan dengan pendapatan tidak menentu.
“Kedua-dua mereka bekerja di kedai makan yang sama dan dipercayai bergegas pulang untuk memulakan tugas kira-kira jam 5 petang (semalam),” katanya.

Jenazah Allahyarham akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kampung Wai, Kuala Perlis, pagi ini.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Arau, Deputi Superintendan Lee Swee Meng ketika mengesahkan kejadian berkata, kedua-dua mangsa dipercayai dalam perjalanan dari Arau ke Kuala Perlis sebelum motosikal dinaiki terbabas dan terjunam ke dalam parit berhampiran Kampung Banat, Arau.

“Rasayu dipercayai lemas dalam parit di tepi lebuh raya dengan ditimpa motosikal. Mayat mangsa dihantar ke HTF untuk bedah siasat,” katanya yang meminta saksi tampil membantu siasatan.

Katanya, penunggang motosikal berasal dari Kampung Bukit Kemboja, Langkawi, cedera parah dan menerima rawatan di HTF, bagaimanapun keadaannya dilapor stabil.

“Kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (JPJ) 1987,” katanya.

Pelajar bertempur

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

SEREMBAN: Hanya kerana terpijak kaki, kira-kira 200 pelajar lelaki dan perempuan sebuah sekolah menengah di Labu, di sini, ‘bertempur’ menyebabkan 10 daripada mereka cedera termasuk seorang parah, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari itu, kira-kira 200 pelajar bergaduh dipercayai berpunca daripada salah seorang daripada pelajar tingkatan satu terpijak kaki pelajar tingkatan lima.

Harian Metro difahamkan, kumpulan pelajar itu dipercayai turut menggunakan kerusi dan pasu bunga dalam pergaduhan itu menyebabkan beberapa orang antara mereka cedera.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban, Superintendan Mohd Yusoff Awang berkata, ketika kejadian semua pelajar berkumpul di dewan sekolah untuk menyaksikan persembahan pelajar sempena Hari Guru.


“Namun, seorang daripada pelajar junior secara tidak sengaja terpijak kaki senior menyebabkan dua kumpulan berkenaan bergaduh besar,” katanya di sini, semalam.


Sorok bayi dekat asrama

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

PASIR MAS: Tidak sampai dua minggu sejak mendaftarkan diri untuk mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), seorang pelatih perempuan menggemparkan pengurusan kem Cancun Park, dekat sini, apabila melahirkan bayi perempuan di kawasan kem itu, petang kelmarin.
Difahamkan, rahsia pelajar terbabit terbongkar apabila dia dirujuk pihak pengurusan kem itu ke Hospital Pasir Mas kerana mengadu sakit di bahagian perut sebelum pemeriksaan doktor mengesahkan remaja berusia 18 tahun itu baru melahirkan bayi.

Berikutan maklumat itu, usaha menjejaki bayi dilakukan sebelum mayatnya ditemui dalam keadaan bogel dan bertali pusat di belakang kawasan asrama pelatih perempuan kem itu.

Laporan polis kemudian dibuat berhubung kejadian itu kira-kira jam 4 petang, sebelum sepasukan anggota polis melakukan siasatan ke atas mayat bayi terbabit dan menghantarnya ke bilik mayat hospital sama untuk bedah siasat.


Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliludin Rahim berkata, mayat bayi seberat 2.6 kilogram itu ditemui kakitangan kem berkenaan di belakang asrama pelatih perempuan sebelum kes itu dilaporkan di balai polis berdekatan.


Rahsia elak malu

Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
ffarlin@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Bimbang dimarahi keluarga serta mahu mengelak malu jika rahsia diketahui ramai menyebabkan segelintir gadis terlanjur sanggup merahsiakan kehamilan serta kelahiran anak luar nikah mereka dalam usaha untuk menyelamatkan diri.
Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Universiti Malaya (UM), Prof Dr Suradi Salim berkata, perasaan bimbang rahsia diketahui ramai akibat terlanjur membuatkan seseorang gadis yang hamil anak luar nikah sanggup melakukan apa saja asalkan rahsianya tersimpan rapi.

Beliau berkata, kesanggupan mereka mendiamkan perkara itu sehingga tahap merahsiakan kelahiran anak yang meninggal dunia kerana mereka buntu dan tidak tahu langkah perlu diambil menyelesaikan masalah berkenaan.

“Namun akhirnya mereka mereka perlu sedar bahawa mereka kena menerima kenyataan itu kerana jika berani melakukannya, harus juga berani menghadapinya,” katanya.


Suradi berkata, apabila seseorang itu melakukan sesuatu yang melanggar tatasusila misalnya terlanjur dengan kekasih sehingga hamil, mereka takut dimarahi keluarga dan malu sekiranya orang lain tahu sehingga sanggup merahsiakannya selama mana yang mungkin.


Pengsan lepas pukul isteri

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang isteri berusia awal 30-an bertindak nekad mencucuh alat renjatan elektrik ke tubuh suaminya selepas dikatakan tidak tahan sering dipukul.
Perbuatan itu dilakukan wanita terbabit di rumahnya di Wangsa Maju, menyebabkan suaminya yang berusia 38 tahun pengsan sebaik terkena alat berkenaan hingga terpaksa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan.

Suaminya yang bersifat panas baran dan berkerja sendiri itu dikatakan sering memukul isterinya itu sejak lebih setahun lalu walaupun wanita terbabit hanya melakukan kesalahan kecil.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam Rabu lalu, pasangan terbabit bertengkar mengenai masalah kewangan.


Difahamkan, lelaki berkenaan berang selepas isterinya meminta wang belanja dengan mengatakan sudah tiga bulan suaminya tidak memberi wang.

No comments:

Post a Comment