Friday, August 19, 2011

AKHIR ZAMAN ORANG TAK PENDULI HALAL HARAM...BELASAH JE...WANG HARAM YANG DISUMBAT@BERI MAKAN DALAM MULUTNYA...ISTERI DAN ANAK2....

Jakim tidak pernah keluar sijil halal mentega import


BARISAN produk mentega yang diimport memang tidak mendapat sijil halal Jakim sebaliknya mendapat persijilan halal daripada badan persijilan luar negara yang diiktiraf Jakim.- Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak pernah mengeluarkan sebarang persijilan tanda halalnya kepada mana-mana mentega yang diimport ke negara ini.
Pemangku Pengarah Hab Halal Jakim, Hakimah Mohamad Yusuf (gambar) berkata, setakat ini, pihaknya belum menerima sebarang permohonan sijil halal daripada pengeluar mentega luar negara.
"Produk mentega yang diimport memang tidak mendapat sijil halal Jakim tetapi mendapat persijilan halal daripada badan persijilan luar negara yang diiktiraf oleh Jakim.
"Setakat ini, terdapat beberapa produk mentega luar negara yang sedang dipantau dan diteliti," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan jumlah mentega import yang mendapat sijil halal tersebut.

Johor dibanjiri ayam disembelih tak sempurna


KEADAAN pusat penyembelihan ayam di Pekan Nanas, Pontian, Johor yang menjijikkan.


JOHOR BAHRU - Percaya atau tidak, beratus-ratus peniaga di negeri ini kini menjual kira-kira 60,000 ekor ayam segar yang amat diragui status halal dan kesuciannya setiap hari.
Jumlah tersebut meliputi 30 peratus daripada bekalan ayam di negeri itu setiap hari yang berjumlah 200,000 ekor.
Masalah tersebut berpunca daripada sikap segelintir pengusaha pusat penyembelihan yang menjalankan kerja-kerja penyembelihan tanpa mengikut prosedur ditetapkan.
Penolong Pengarah Penyelidikan Unit Halal, Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ), Samsudin Paimi berkata, pihaknya bimbang pengusaha kecil kini semakin berani untuk mengaut keuntungan berikutan permintaan yang tinggi daripada umat Islam berikutan sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi.
"Pengusaha kecil seperti itu semakin berani untuk mengaut keuntungan dengan berselindung di sebalik logo halal tamat tempoh selain tidak mengikut piawaian JAIJ,'' katanya.
Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas serbuan terhadap dua premis penyembelihan dan pemprosesan di Jalan Kampung Sawah dan Jalan Pontian-Johor Bahru di Pontian awal pagi semalam.
Dalam serbuan dari pukul 12 tengah malam sehingga pukul 4 pagi itu, JAIJ mendapati premis terbabit tidak melakukan proses penyembelihan dengan kaedah ditetapkan manakala logo halal sudah tamat tempoh sejak empat tahun lepas.

KEADAAN pusat penyembelihan ayam di Pekan Nanas, Pontian, Johor yang menjijikkan.


Turut membimbangkan JAIJ, katanya, ialah ramai pengusaha tidak memiliki tauliah penyembelihan selain mempraktikkan kaedah penyembelihan dan pemprosesan ayam sambil lewa.
Menurutnya, JAIJ sudah mewajibkan penggunaan label pada bahagian kepak ayam yang mengandungi maklumat penyembelihan dan status halal namun mereka tidak mematuhinya.
"Kita tidak mahu pengguna terus tertipu dan mereka seharusnya diberi kesedaran untuk hanya memilih ayam yang disahkan halal dan suci," kata Samsudin.
Beliau berkata, pemeriksaan akan terus dilakukan bagi melindungi kepentingan pengguna.
Samsudin berkata, JAIJ sudah mewajibkan pengusaha ayam di Johor membuat label yang akan diletakkan di kepak ayam yang mengandungi maklumat mengenai penyembelihan serta status halalnya.
Mengikut Undang-undang Perlindungan Pengguna (Pindaan) 2010 yang akan dikuatkuasakan bermula tahun depan, syarikat yang didapati bersalah menipu sijil halal boleh dikenakan denda sehingga RM5 juta bagi kesalahan pertama dan denda sehingga RM10 juta bagi kesalahan kedua.

Lima anggota polis jadi perompak


JALAN Nagasari, Dang Wangi, Kuala Lumpur tempat lima anggota polis merompak sekumpulan warga Bangladesh pada 8 Ogos lalu.


KUALA LUMPUR - Lima anggota polis berpangkat konstabel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 16 dakwaan merompak secara berkumpulan 16 warga Bangladesh pada 8 Ogos lalu.
Mohd. Afizi Mohd. Nasir, 27; Muhammad Hairey Muhammad Puzi, 21; Azrin Adha Abdullah, 25; Mohd. Faiz Muhammad, 25; dan Mohammad Firdaus Jamaludin, 20, didakwa melakukan rompakan ke atas kesemua mangsa yang berumur antara 20 dan 40 tahun di rumah No. 52, Jalan Nagasari, Dang Wangi di sini pada pukul 12.01 pagi 8 Ogos lalu.
Kesemua tertuduh yang bertugas di Bahagian Tugas Am dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi didakwa merompak wang tunai dan 19 telefon bimbit yang kesemuanya berjumlah RM34,516 milik pekerja buruh binaan itu.
Pertuduhan ke atas kesemua tertuduh dibuat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan boleh disebat.
Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nurmardiana Mamat menawarkan jaminan sebanyak RM30,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh namun peguam Mohamad Arfizi Mohd. Ramli yang mewakili kesemua tertuduh memohon jaminan itu dikurangkan kepada RM10,000 dengan alasan kesemua mereka merupakan penanggung tunggal keluarga.
"Saya juga merayu pada bulan Ramadan yang mulia ini supaya kesemua mereka diberi peluang untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelma bersama keluarga masing-masing," katanya.
Hakim Zulhazmi Abdullah membenarkan kesemua tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 September ini untuk sebutan semula kes.

5 penyamun Geng Shraf dicekup

NIBONG TEBAL - Satu kumpulan penjenayah Geng Shraf yang aktif melakukan samun selepas berpura-pura bertanyakan sesuatu dan meminta arah jalan tumpas ekoran penahanan lima anggotanya pada awal bulan ini.
Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), Supritendan Shafien Mamat berkata, suspek pertama berjaya ditahan selepas dia menyamun rantai leher seorang wanita di Sungai Bakap dekat sini pada pukul 12 tengah hari 10 Ogos lalu.
Menurut beliau, hasil soal siasat terhadap suspek pertama itu membawa kepada penahanan empat lagi suspek lain dua hari selepas itu di sekitar Alma dan Bukit Tengah di Bukit Mertajam.
"Modus operandi Geng Shraf adalah menunggang motosikal secara berkumpulan di kawasan perumahan dan lokasi menjadi tumpuan ramai untuk mencari mangsa.
"Sebaik mengenal pasti mangsa, mereka akan berhenti dan berlakon seolah-olah bertanyakan sesuatu sebelum menyamun barangan berharga milik mangsa," kata beliau pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.
Kata beliau, daripada siasatan terhadap suspek-suspek yang tiada pekerjaan itu mereka telah terlibat dalam kira-kira 10 kes samun menggunakan modus operandi sama sejak sebulan lalu.
Geng Shrah mengambil sempena nama salah seorang suspek yang ditahan.

Dua lanun Indonesia dijel, sebat


Dua lanun Indonesia, Aman (depan) dan Mohammad diiringi polis keluar dari mahkamah setelah dijatuhi hukuman penjara dan sebat oleh Mahkamah Sesyen di Ipoh semalam.


IPOH – Dua lanun warga Indonesia dijatuhi hukuman penjara 10 tahun dan empat sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini setelah mengaku salah menyamun sebuah bot nelayan tempatan di perairan Pulau Jarak, Manjung dekat sini pada 7 Ogos lalu semalam.
Hakim Julie Lack Abdullah dalam penghakimannya berkata, alasan Mohammad Ali, 27, dan Aman Hassan, 30, yang mendakwa terpaksa menjadi lanun kerana dipaksa pemiutang tidak dapat diterima.
“Alasan kedua-dua tertuduh tidak dapat diterima mahkamah memandangkan jenayah yang dilakukan amat serius dan mengancam keselamatan Malaysia,” katanya ketika membacakan keputusan penghakimannya di sini semalam.
Terdahulu Mohammad dan Aman yang tidak diwakili peguam ketika prosiding merayu minta diringankan hukuman kerana terpaksa menjadi lanun bagi melunaskan hutang.
“Saya perlu wang kerana isteri saya melahirkan anak kedua melalui pembedahan dan anak saya itu kini sakit. Saya pinjam wang dan terpaksa buat kerja ini (lanun) untuk langsai hutang,” kata Aman kepada mahkamah.
Mohammad juga menjelaskan dia juga terpaksa menjadi anggota kepada sekumpulan lanun diketuai seorang lelaki bernama Chang Kui bagi menjelaskan hutang.
“Semua ini gara-gara hutang. Saya menyesal dan mahu membahagiakan orang tua saya kerana sebelum ini saya tidak pernah membahagiakan mereka,” katanya.

A

Hadis Keenam belas : -


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN
DARI MANA MENDAPATKAN HARTA

H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)

Daripada Abu Hurairah ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW : "Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram."



Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

No comments:

Post a Comment