Sunday, August 14, 2011

MANA AMIL@PUSAT ZAKAT...WANG PEMBAYAR ZAKAT JANGAN MAIN2...SYUKUR KITA KERJA ADA PEMBAYAR ZAKAT...MURTAD...MANA HUKUM ALLAH YANG TERMAKTUB DALAM...BUKAN DITARANUM JE...BUKAN DITADARUS...BUKAN PUJA DAN PUJI...HUKUM DIDALAM TAK GUNA PAKAI...MEMANG KITA MENCARI NAHAS DIDUNIA NI DAN DIAKHIRAT NANTI....NI KESAN ISLAM BAKA DAN ISLAM TIADA ILMU ISLAM SEBAB TAK DITUNTUT SECARA SEMPURNA...ULAMA DUNIA SIBUK DENGAN HARTA DAN KEMEGAHANNYA...MACAM TAK INGAT MATI...MUNGKIN IA RASA MASUK SYURGA KOD...SEDANGKAN KEMUNGKARAN DIBIARKAN..HUKUM ALLAH MEREKA TUTUP MULUT...TAKUT JAWATAN TERBANG...

Kematian wanita jadi misteri

Laporan dan foto RAMLI IBRAHIM
am@hmetro.com.my

SEBAK... antara ahli keluarga mangsa di tempat kejadian. Gambar kecil, Zainab Che Kob.
SEBAK... antara ahli keluarga mangsa di tempat kejadian. Gambar kecil, Zainab Che Kob.
GUA MUSANG: Penemuan mayat seorang wanita berpakaian lengkap berusia 41 tahun, dipercayai dibunuh sebelum dicampak ke dalam longkang di Kilometer 8, Jalan Gua Musang – Kuala Lipis, di sini, menimbulkan tanda tanya apabila seluar dalamnya ditemui tersangkut di ranting pokok berhampiran tempat mayatnya ditemui, kelmarin.
Dalam kejadian jam 9 pagi itu, mayat Zainab Che Kob, 41, dari Kampung Tanah Puteh, di sini, ditemui suaminya, Khiri Zam Mohd Naim, 30, selepas 13 jam mangsa menghilangkan diri.

Ibu kepada 12 anak itu dikatakan keluar dari rumah dengan berjalan kaki seorang diri sejak jam 8 malam, Khamis lalu selepas dikatakan merajuk kerana suaminya tidak memberinya wang RM100 seperti diminta.
Menurut Khiri Zam, dia mencari isterinya sejak Khamis lalu tetapi gagal sebelum mencarinya semula awal pagi kelmarin di sekitar kampung dan bandar Gua Musang.

Katanya, ketika menunggang motosikal, dia ternampak selipar dipakai isterinya di tepi jalan dan memberhentikan motosikal.

“Saya tidak sedap hati apabila menemui selipar dipakai arwah di tepi jalan. Saya terus mencarinya dan menemui mayatnya terbujur di dalam longkang dengan kesan kecederaan di belakang kepala.

“Saya baru mendirikan rumah tangga dengan arwah sejak April lalu dan tiga daripada 12 anak arwah hasil perkahwinan dengan suami dulu juga tinggal bersama saya, manakala yang lain tinggal di tempat lain. Tak sangka kami terpisah buat selama-lamanya,” katanya.

Khiri Zam mengakui arwah berperangai pelik sejak pagi Khamis lalu apabila berpuasa separuh hari saja sebelum merajuk dan keluar dari rumah, jam 8 malam tanpa memberitahu arah tujuannya.
Katanya, sebelum keluar rumah, arwah meminta wang RM100 dan dia menghulurkan RM50, tetapi isterinya enggan menerimanya dan terus keluar rumah dengan berjalan kaki seorang diri.

“Saya hanya bekerja sebagai buruh membina rumah di Kampung Pulai. Ketika arwah meminta RM100, saya hanya ada RM50 yang diberi majikan untuk membeli barang keperluan.

“Dia (arwah) kerap merajuk dan keluar dari rumah tetapi pulang semula beberapa jam selepas itu, namun kali ini arwah terus pergi buat selama-lamanya,” katanya.

Menurut Khiri Zam, penemuan seluar dalam isterinya yang disangkut di kawasan berhampiran, menimbulkan tanda tanya, namun menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat.

Anak mangsa, Mohd Hazizi Razali, 24, pula berkata, dia terkejut apabila dimaklumkan ibunya ditemui mati di dalam longkang.

“Saya menemui ibu petang Khamis lalu, tetapi saya lihat keadaan dia biasa saja.

“Tiba-tiba, pagi ini (kelmarin) saya menerima panggilan telefon daripada seorang adik memaklumkan kejadian menimpa ibu sebelum bergegas ke tempat kejadian.

“Saya hanya mampu menangis apabila melihat mayat ibu terbujur kaku di dalam longkang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu.

Katanya, mangsa dipercayai dibunuh dan polis menahan dua lelaki yang ada kaitan dengan keluarga mangsa untuk membantu siasatan.


Remaja tak sempat berbuka



PASIR PUTEH: Keriangan tiga sahabat menunggang motosikal secara beriringan sementara menunggu waktu berbuka bertukar tragedi apabila seorang terbunuh selepas motosikal ditunggang bergesel sesama sendiri di Kampung Bukit, Gaal, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian 7 jam malam di Kilometer 6, Jalan Gaal-Kampung Bukit, Mohamad Amirulhafiz Abdullah, 17, dari Kampung Derdap, dekat sini, meninggal dunia di tempat kejadian akibat patah tengkuk.

Difahamkan, sebelum kejadian, Mohamad Amirulhafiz bersama dua rakannya menunggang motosikal dalam keadaan laju.
Apabila tiba di Kampung Bukit, mangsa dikatakan terkejut melihat sebuah motosikal datang dari arah bertentangan, menyebabkan dia cuba mengelak.

Bagaimanapun, tindakan mangsa menyebabkan motosikal ditungganginya bergesel dengan dua motosikal rakan di sebelahnya lalu ketiga-tiganya terjatuh di jalan raya.

Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohd Kamal Zainal berkata, akibat pergeseran itu, mangsa yang tidak memakai topi keledar meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala.

Katanya, dua lagi rakannya berusia 17 dan 20 tahun masing-masing patah kaki dan tangan dan dibawa ke Hospital Tengku Anis untuk rawatan lanjut.

“Siasatan awal polis mendapati, kematian mangsa dipercayai akibat patah tengkuk selepas menunggang motosikal terlalu laju sebelum terjatuh, selain tidak memakai topi keledar.
“Malah, siasatan mendapati, mangsa tiada lesen memandu dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Menu akhir warga emas



JOHOR BAHRU: Juadah ikan kitang singgang menjadi lauk sahur terakhir bagi warga emas, Sabtu Hussin, 57, yang rentung dalam kebakaran di rumahnya di Jalan Pantai, Kampung Bakar Batu, di sini, jam 4.30 pagi semalam.
Ketika kejadian, anak saudaranya yang tinggal bersebelahan terdengar jeritan Sabtu meminta tolong. Bagaimanapun, dalam keadaan kelam-kabut dia gagal berbuat apa-apa berikutan api marak dengan pantas.

Mangsa yang menghidap penyakit tibi tulang tinggal seorang diri berhampiran rumah kakak serta anak saudaranya selepas berpisah dengan isteri, beberapa tahun lalu.
Mayat Sabtu hanya ditemui pada jam 6 pagi dalam keadaan mengiring di atas tilam di sebuah bilik di rumah pusaka itu selepas anggota bomba selesai menjalankan operasi memadam kebakaran.

Kakaknya, Ramlah Hussin, 61, berkata dia yang tinggal tidak jauh dari kediaman Sabtu dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh anak perempuannya, Sapiah Wan Hitam, 37.

Menurut Ramlah, Sapiah serta suami dan dua anak mereka berusia lima tahun dan enam bulan sempat menyelamatkan diri selepas kediaman pasangan berkenaan turut terbakar.

“Sebaik habis bersahur, saya dikejutkan dengan kedatangan Sapiah yang memaklumkan berita buruk itu. Sejurus tiba di lokasi kejadian, rumah pusaka berkenaan sudah hangus.

“Sejak berpisah dengan isteri, adik tinggal di sana berseorangan. Memandangkan dia hidup sebatang kara, saya dan anak dijadikan tempatnya mengadu nasib. Setiap hari dia datang ke rumah untuk makan serta meminta wang belanja,” katanya.

Bawa 2 parang

Oleh AHMAD SAUFI MANSOR
opie@hmetro.com.my

KUALA NERANG: Suspek yang menetak bapanya sehingga mati dilihat berkeliaran sambil memegang dua bilah parang tanpa arah tujuan sebelum melarikan diri ke kawasan hutan sebaik mendengar bunyi enjin motosikal di Kampung Paya Terap, dekat sini, semalam.
Lelaki berusia 33 tahun itu, yang masih bujang dan turut didapati memakai baju T berwarna coklat dan berseluar pendek, berjalan mundar-mandir sebelum bersandar pada tembok pagar sebuah rumah, jam 8.30 pagi.

Penduduk, Wan Fatimah Megat Yaakob, 49, berkata sebelum itu dia pergi ke kebun getah bersama suaminya dan meninggalkan anak perempuannya, Nurul Ain Zulaika Jaafar, 9, di rumah dengan abangnya.
Menurutnya, sebaik mereka keluar, Nurul Ain mendakwa ternampak melalui tingkap kelibat seorang lelaki berjalan dengan berkaki ayam berhampiran rumah sambil memegang sebilah parang di belakang leher seperti mencari sesuatu.

“Anak memberitahu tiba-tiba lelaki itu berhenti pada sebatang tiang sebelum berpatah balik dan ketika itu dia ternampak sebilah parang lagi terikat pada pinggang suspek yang berambut panjang selain kelihatan seperti kepenatan.

“Dia (anak) berasa pelik melihat lelaki itu kerana lain daripada lain, di samping tidak pernah melihatnya sebelum ini lalu bertindak mendiamkan diri di dalam rumah dan menghubungi saya untuk memaklumkan kejadian.

“Memang saya menasihatkan anak supaya jangan keluar rumah serta mengunci pintu kerana bimbang berlaku kejadian buruk,” katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya, dia juga berasa bimbang dengan kehadiran lelaki terbabit di kampung berkenaan kerana menimbulkan ketakutan penduduk.
Katanya, lelaki terbabit didapati melarikan diri semula ke dalam hutan berhampiran kampung ini, dipercayai menyembunyikan diri, selepas mendengar bunyi enjin motosikal menghampirinya.

“Bimbang berlaku kejadian lebih buruk, suami kemudian memaklumkan pihak berkuasa berhubung kehadiran suspek di kampung ini yang terletak tujuh kilometer dari rumah lelaki itu,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan, seorang lelaki menetak bapanya, Saman Sirun, 60, hingga mati manakala ibunya cedera di kepala ketika cuba meleraikan pergaduhan, dipercayai akibat marah kepada kucing yang berkeliaran menjelang waktu berbuka puasa, Khamis lalu.

Pegawai berkhalwat selepas berbuka



ARAU: “Saya minta maaf ustaz, saya janji tak buat lagi. Saya mengaku berkhalwat dan berjanji perkara ini tidak akan berlaku lagi,” kata seorang wanita berusia 27 tahun yang ditahan bersama pasangannya kerana disyaki berkhalwat di sebuah bilik hotel, di sini, malam kelmarin.
Sebelum itu, anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Perlis (Jaips) bersama Majlis Perbandaran Kangar (MPK) terpaksa menunggu 15 minit sebelum wanita berkenaan dan pasangannya berusia 27 tahun membuka pintu untuk pemeriksaan.

Malah, wanita itu memberi alasan tidak melakukan perbuatan terkutuk di dalam bilik itu, sebaliknya hanya menemani teman lelakinya untuk menukar pakaian.
Pasangan berkenaan yang bertugas sebagai pegawai kerajaan dikatakan baru mendaftar masuk ke hotel selepas waktu berbuka, dan lelaki terbabit sanggup datang dari Pulau Pinang untuk bertemu kekasihnya sempena cuti hujung minggu.

Penolong Pengarah Penguatkuasa Jaips, Suhaimi Ahmad berkata, dalam pemeriksaan jam 11 malam itu, anggota penguat kuasa mengetuk pintu bilik yang dihuni pasangan berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, mereka mengambil masa 15 minit sebelum dibuka wanita terbabit lalu anggota penguat kuasa memperkenalkan diri untuk membuat pemeriksaan.

“Wanita berkenaan mengaku berada dalam bilik bersama teman lelaki ketika disoal sebelum lelaki terbabit keluar dari bilik air tanpa memakai baju,” katanya.

Doa termakbul

Oleh ARIFIN SALLEH
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Akhirnya doa dan impian saya untuk berbuka puasa serta menyambut Syawal bersama ibu serta keluarga di sini termakbul selepas 10 tahun,” luah Sanisah Abu Bakar, 37, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Darat, Kuala Linggi, dekat sini, malam kelmarin.
Sanisah dan tiga anaknya iaitu Nurshahada, 15, Nurizwan, 11, Nurakma Najwa Widodo, 10, berjaya dibawa pulang ke tanah air kelmarin dengan bantuan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) diketuai Naib Pengerusi Sekretariatnya, Datuk Dr Mohd Jamil Mukmin.

Dia sebelum ini terkandas di kampung suaminya di Gangga, Lombok, Indonesia sejak 2002 apabila gagal membiayai perjalanan pulang ke negara ini.
Sanisah bersama suaminya, Widodo Chinasin, 39, dan tiga anak mereka dikatakan pergi ke Lombok untuk melawat ibu mentuanya yang sakit sebelum mereka terkandas.

Menurut Sanisah, dia sekeluarga terputus hubungan dengan keluarganya Melaka sepanjang empat tahun pertama tinggal di Kampung Pelenge, Gangga, Lombok kerana tiada nombor telefon selain gagal mengingati alamat keluarga, menyebabkan dia terkandas.

“Ketika di sana (Lombok) kami tinggal bersama keluarga mentua dan saya bekerja di klinik desa sebagai Pembantu Kesihatan dengan gaji 600 ribu Rupiah setahun, manakala suami menjadi mekanik kereta dengan pendapatan tidak menentu,” katanya.

Menceritakan semula kisahnya sepanjang 10 tahun di Lombok, Sanisah berkata, terlalu banyak kenangan yang sukar dilupakan, terutama apabila menjelang Ramadan dan Syawal, di mana kerinduan terhadap keluarga sungguh memuncak.

“Lombok tidak seperti di sini. Kami mengikat perut di sana untuk menyimpan duit dan berangan hendak pulang Melaka saban tahun, namun semua hanya mimpi.
“Namun akhirnya hari ini (kelmarin) saya dapat mendakap ibu dengan sepuas-puasnya, selain berbuka puasa bersama adik beradik lain,” katanya.

Menurutnya, selepas mendapat berita gembira daripada Kerajaan Negeri Melaka melalui DMDI yang akan membantu menguruskan kepulangannya, setiap malam bayangan wajah ibunya, Salmah Mahmud, 71, yang uzur sering berlegar di ruang matanya.

“Tidak dapat digambarkan bagaimana gembiranya saya ketika itu kerana kami sekeluarga diberitakan akan kembali ke tanah air untuk sama-sama menyambut Ramadan dan Syawal bersama keluarga di sini,” katanya.

Sanisah yang fasih berbahasa Indonesia dan melahirkan dua lagi anak, iaitu Nur Aliff Zulkarnain, 9, dan Nurain Asyikin, 6, ketika di sana mendakwa serta keluarganya mendapat layanan baik daripada penduduk Lombok yang mengetahui mereka terkandas selepas terbaca akhbar (Harian Metro) dikirim seorang penduduk yang bekerja di Kuala Lumpur sebulan sekali.

Peniaga rugi RM14,000 kena samun

Laporan dan foto JAUHARIATUL AKMAL JOHAR
am@hmetro.com.my

RANTAU PANJANG: “Saya tidak menyangka orang yang saya kenali tergamak mengugut mencederakan saya dan anak sebelum melarikan barangan berharga.
“Dia juga sanggup mengacukan kapak di leher pembantu kedai saya supaya saya akur dengan permintaannya,” kata peniaga kedai makan, Rashidah Abdul Rahim, 36, yang menjadi mangsa samun di kediamannya di Kampung Padang Licin, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari, Rashidah kerugian RM14,000 selepas wang tunai, dua utas rantai leher, sebentuk cincin, sepasang subang dan empat telefon bimbit miliknya dan anaknya dilarikan penyamun berusia 29 tahun itu.
Menurut Rashidah, kejadian berlaku ketika dia bersama dua anak perempuannya, Nor Faeqah Yusrida Mat Yusuf, 18, Nor Fatihah Yusrida, 12, dan anak saudara, Mohd Firdaus Abdullah, 3, berehat di dapur sambil menonton televisyen selepas pulang daripada membeli kelengkapan Aidilfitri di sebuah pasar raya di sini.

Katanya, tiba-tiba dia mendengar pembantu kedainya, Mohamad Azmi Ismail, 15, mengerang kesakitan di luar rumah.

“Saya melihat suspek yang juga rakan adik saya menendang Mohd Azmi dan membawanya ke dapur dengan menarik kolar bajunya.

“Suspek mengacukan sebilah kapak di leher Mohd Azmi dan meminta saya menyerahkan barangan berharga. Dia turut mengugut sanggup mencederakan saya dah anak jika permintaannya tidak dipenuhi,” katanya.

Rashidah berkata, suspek merampas beg tangannya mengandungi wang tunai RM3,000, dua utas rantai leher, sebentuk cincin, sepasang subang dan empat telefon bimbit miliknya dan anaknya yang dianggarkan bernilai lebih RM11,000.
“Sejurus merampas barangan itu, suspek melarikan diri menggunakan sebuah motosikal jenis Honda Wave 100 milik saya. ke arah jalan besar sebelum meninggalkannya di tepi jalan dan dipercayai menaiki kereta yang menunggunya.

“Saya kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Pasir Mas,” katanya.

Menurut Rashidah, ketika kejadian, suaminya, Mat Yusuf Abdullah, 42, tiada di rumah kerana bekerja di Gua Musang.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Komisioner Lai Yong Heng ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Suami isteri terbunuh



KUALA KRAI: Sepasang suami isteri, antara tiga yang maut dalam kemalangan membabitkan dua treler di Kilometer 106, Jalan Kota Bharu-Gua Musang, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.20 pagi, pemandu treler, Mohammad Zu Yusoff, 47, dan isteri, Kamariah Ibrahim, 43, serta kelindan treler itu, Nik Mohd Shahrizan Yaacob, 32, maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan.

Ketua Polis Daerah Kuala Krai, Superintendan Abdul Rahman Ja’apar berkata, siasatan awal mendapati kemalangan berlaku apabila treler dipandu Mohammad Zu merempuh sebuah lagi treler yang berhenti di bahu jalan.
“Perlanggaran itu menyebabkan Mohammad Zu tercampak ke atas jalan raya sebelum digilis tayar belakang trelernya,” katanya.

Buruh culik gadis kerana tolak cinta

Oleh MOHD NASIF BADRUDDIN dan MOHAMMAD ISHAK
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: Hanya kerana kecewa cintanya ditolak pelajar tingkatan tiga, seorang buruh berusia 22 tahun dengan bantuan dua rakannya, termasuk pelajar tingkatan lima, bertindak nekad menculik gadis itu, kelmarin.
Dalam kejadian jam 9.15 malam, mangsa berusia 15 tahun yang belajar di sekolah menengah di Besut pergi berseorangan ke kedai runcit dekat rumahnya di Jalan Alor Peroi, Kuala Besut, untuk membeli barang.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, ketika dalam berjalan pulang ke rumah, mangsa tiba-tiba didatangi sebuah kereta Perodua Kancil berwarna perak dinaiki suspek bersama dua rakannya sebelum suspek menarik mangsa masuk ke kenderaan.
Menurutnya, bapa mangsa berusia 36 tahun yang berada di depan rumah ternampak kejadian itu dan mendengar jeritan anaknya, lalu cuba mengejar kenderaan tetapi gagal.

“Bapa mangsa membuat laporan di Balai Polis Kuala Besut, jam 9.45 malam, dan hasil maklumat penduduk kampung, polis berjaya menjejaki kenderaan suspek.

“Polis kemudian ke rumah keluarga suspek berusia 17 tahun di Kampung Bharu Pengkalan Nangka, Kuala Besut dan menahan pelajar tingkatan lima itu bersama suspek berusia 25 tahun yang juga sepupunya. Bagaimanapun, suspek utama dari Kampung Gong Manok, Pasir Puteh, Kelantan, masih diburu polis,” kata Kamaruddin, semalam.

Polis kemudian menemui mangsa yang disembunyikan di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Gong Manok kira-kira jam 2.30 pagi dalam keadaan selamat dan menghantarnya ke Hospital Besut.

“Siasatan kita mendapati, mangsa mengenali suspek utama, namun tidak mengenali dua suspek yang ditahan. Mangsa memberitahu, suspek beberapa kali menyuarakan hasrat menjadikannya teman istimewa, tetapi tidak dilayan kerana masih bersekolah,” katanya.
Katanya, polis turut merampas kereta Perodua Kancil digunakan suspek dan kes disiasat mengikut Seksyen 363 Kanun Keseksaan dan dua suspek berkenaan ditahan reman empat hari di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Besut.

Gerakan Cegah Murtad buat laporan polis

Oleh NUR LELA ZULKIPLI
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Gabungan Gerakan Cegah Murtad (GCM) akan membuat laporan polis berhubung isu memurtadkan umat Islam di Selangor di semua ibu pejabat polis daerah (IPD) negeri itu bermula jam 10 pagi, Selasa ini.
Gabungan mewakili hampir 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu menegaskan, ia sebagai mewakili suara umat Islam yang rata-rata kesal dengan campur tangan pihak tertentu dalam isu pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya, pada malam 3 Ogos lalu.

Jurucakapnya, Hamidzun Khairuddin berkata, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sepatutnya bebas melaksanakan undang-undang berkaitan agama Islam di negeri itu, selaras dengan status Malaysia sebagai negara Islam.
“Kita sudah bermesyuarat dan menyusun ahli gabungan untuk membuat laporan polis di setiap IPD di Selangor. Saya yakin usaha ini akan bergema di seluruh negara,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Baru-baru ini, Jais menyerbu DUMC selepas mendapat maklumat orang Islam menghadiri majlis di gereja berkenaan.

Ketika serbuan dilakukan jam 9 malam, seseorang mengadakan pengucapan awam yang diselitkan perkataan al-Quran dan wujud bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut Islam.

Terpaksa tidur di kaki lima

Oleh HADZLAN HASSAN dan AHMAD RABIUL ZULKIFLI
metahad@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Menyedihkan apabila seorang saudara baru terpaksa bekerja sebagai tukang masak yang menyediakan hidangan Bak Kut Teh atau makanan berteraskan daging babi di sebuah restoran di Kuala Terengganu, Terengganu kerana tiada pilihan lain bagi meneruskan kelangsungan hidup.
Akibatnya, lelaki berusia 44 tahun itu hanya mampu menitiskan air mata setiap kali menjelang waktu solat kerana terpaksa menyamak untuk menunaikan kewajipannya, selain sering dihina kononnya menyamar Muslim untuk menagih bantuan.

Khalid Lim Abdullah (bukan nama sebenar) mendakwa terpaksa melakukan kerja berkenaan kerana tidak mampu melakukan tugasan lain selepas disisihkan keluarganya di Shah Alam, Selangor, selain sukar diterima bekerja di kedai Muslim akibat penampilan dan kebolehan memasaknya yang terhad.
Walaupun hanya memasak bergantung kepada permintaan, hidangan Bak Kut Teh disediakannya setiap hari kerana kebanyakan pengunjung pasti menikmati menu masakan terbabit yang didakwa mempunyai kelainan.

Kisah sedih Khalid didedahkan Pengerusi Persatuan Islam Saudara Baru Terengganu (PISBT), Mohd Jaafar Ng Abdullah yang berharap pihak berwajib dapat memainkan peranan lebih proaktif untuk membantu saudara baru bagi mengelak mereka kembali kepada ajaran lama, terutama apabila dibelenggu kemiskinan.

Bagi memastikan dakwaan Jaafar berasas, wartawan Metro Ahad menghubungi nombor telefon diberikannya dan sempat berbual dengan Khalid.

Lelaki berkenaan mengakui memeluk Islam di Shah Alam sejak tiga tahun lalu dan mendalami agama di sebuah pondok di Kelantan dan kini menetap di Terengganu.

Pada masa sama, wakil Metro Ahad di Terengganu turut menemui lelaki berkenaan dan terkejut mendapati sekujur tubuh meringkuk di kaki lima bangunan stesen bas dan sempat merakam gambarnya. Berikut luahan hati Khalid.
“HANYA Tuhan tahu perasaan saya setiap kali ketika menyediakan makanan haram itu, ada kalanya saya memasak sambil menangis namun apakan daya, itu saja yang mampu saya lakukan untuk mencari sesuap nasi.

Memang saya jijik dengan apa dilakukan tetapi biarlah apa orang lain nak kata, asalkan saya tahu apa saya buat dan biar Allah saja menghakimi saya.

Untuk pengetahuan semua, saya masih Islam dan mengamalkan ajarannya, cuma kadangkala saya rasa begitu jauh kerana masih melakukan perbuatan ditegah agama walaupun ia jelas dinyatakan dalam al-Quran.

Sebenarnya saya memeluk Islam sejak tiga tahun lalu di Shah Alam, Selangor dan selepas ditinggalkan isteri yang membawa bersama anak kami (kini berusia tiga tahun setengah), saya mendapatkan perlindungan di Terengganu.

Pada awalnya, saya menerima bantuan daripada pihak berwajib, namun ia tidak bertahan lama selepas timbul satu isu oleh agensi berkaitan.

Isu itu timbul selepas 40 saudara baru seperti saya membuat laporan polis sebelum dinasihatkan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana ada antara kami menerima bantuan tidak seragam iaitu RM20, RM50 dan RM100 selepas diminta menurunkan tandatangan dan cap jari tanpa diberi resit.

Kami mengadu kepada PISBT tetapi tiada apa dapat dilakukan, menyebabkan kami membuat laporan polis namun selepas itu saya langsung tidak menerima bantuan, menyebabkan saya merayu kepada pihak pemberi bantuan supaya saya diberi pekerjaan bagi meneruskan kehidupan tetapi dimaklumkan tiada perkhidmatan mencari pekerjaan daripada jabatan terbabit.

Saya hanya tahu memasak makanan Cina, puas saya mencari kerja di restoran Melayu tetapi mereka lebih gemar mengambil pekerja dari Thailand, menyebabkan saya terpaksa hidup bergelandangan dan tidur di kaki lima masjid dengan menerima penghinaan orang ramai.

Mana tidaknya, penampilan saya yang tidak kelihatan seperti orang tempatan atau orang Melayu menyebabkan saya dihina.

Bagaimanapun, ada juga yang simpati dengan nasib saya apabila dibenarkan tidur di luar Stesen Bas Sri Tanjung, Kuala Terengganu dan jika kesejukan, saya tidur di stesen bas.

Pernah satu ketika, saya dituduh menyamar Islam ketika menunaikan solat, malah pernah juga saya ditangkap Jabatan Kebajikan Masyarakat ketika meminta sedekah... memang saya meminta sedekah tapi pernahkah mereka bertanya mengapa saya berbuat demikian? Kerana tidak tahan hidup dalam kepayahan, saya mencuba nasib di sebuah kedai makan bukan Islam dan diterima bekerja sebagai tukang masak dengan gaji RM700 sebulan serta telefon bimbit, namun walaupun sudah bekerja saya masih terpaksa bergelandangan.

Saya masih mempunyai anak, makan dan pakai anak serta saya sendiri siapa perlu tanggung? Jika saya menyewa bilik sekalipun, berapa sangatlah yang tinggal, saya bersyukur kerana mempunyai pekerjaan tetapi sedih kerana tidak mampu memiliki keluarga bahagia.

Saya menyewa bilik air RM15 sebulan manakala selebihnya digunakan untuk makan, ubat dan tambang ke tempat kerja, ada kalanya saya berjalan ke restoran.

Memang saya pernah tinggal di asrama disediakan pihak berwajib, tetapi paling lama pun hanya tiga bulan dan akan diminta keluar, dalam tempoh itu saya tidak bekerja dan hanya menerima bantuan RM50 sebulan daripada pihak berkenaan, saudara pernah bertugas di Terengganu, berapa lama RM50 boleh bertahan? Pada Ramadan ini, setiap kali menunaikan solat, saya menangis kerana terpaksa menyamak tangan yang menghidangkan makanan haram... saya tidak berdaya, hanya itu yang mampu saya lakukan.

Kadangkala saya bersahur dengan meneguk air sejuk tetapi bersyukur kerana makanan berbuka saya masih mengikut sunnah nabi iaitu kurma yang diberi dalam masjid.

Hendak mengikut pengerusi (Jaafar) ke Melaka, tiada sebarang janji diberikannya bagi menjamin saya mendapat pekerjaan dan saya khuatir akan menerima nasib sama, malah mungkin lebih teruk seperti dialami sekarang.

Selepas Aidilfitri, saya akan pergi pula ke pejabat agama di Selangor, tempat saya mengucap dua kalimah dan bertanyakan peluang pekerjaan di sana dan bertemu anak dan isteri yang memberi kata dua supaya kembali ke agama asal untuk diterima semula.

Saya juga ditawarkan peluang pekerjaan di Singapura dengan gaji besar secara bersyarat, tetapi setakat ini masih tidak sanggup menerima tawaran itu kerana takut hukuman Allah yang menutup pintu taubat kepada mereka yang murtad.

Saya hanya berdoa semoga keluarga saya menerima hidayah dan petunjuk daripada-Nya selain diberikan kekuatan bagi meneruskan kelangsungan hidup.”

Terdedah kepada gejala murtad

MELAKA: Penderitaan dialami Khalid Lim Abdullah, 44, antara contoh kurangnya pembelaan daripada pihak berwajib untuk membantu golongan mualaf miskin hingga mendedahkan mereka kepada perbuatan murtad.
Akibatnya, dengan pengetahuan agama masih di peringkat awal dan mengalami dugaan berat, ada antara mereka kembali menukar agama, sama ada kepada yang asal atau baru.

Bagaimanapun, ada juga golongan mualaf sanggup menghadapi dugaan berat dan kekal Islam walaupun diburu ahli keluarga, selain dihampiri pendakwah agama lain.
Pengerusi Persatuan Islam Saudara Baru Terengganu (PISBT), Mohd Jaafar Ng Abdullah (gambar) berkata, beliau sering menerima maklumat daripada ahlinya yang didampingi pihak tertentu secara bersemuka yang menawarkan bantuan wang tunai tetapi bersyarat, iaitu perlu menghadiri kelas ceramah di lokasi tertentu berkali-kali.

“Selepas pelawaan mereka ditolak beberapa kali, golongan ini meletakkan risalah dan cakera padat (CD) ceramah dalam peti surat rumah sewa saudara baru ini dan yang peliknya, bagaimana mereka menerima maklumat golongan berkenaan.

“Sebenarnya pendekatan yang mereka gunakan adalah halus kerana ia tidak menggunakan paksaan tetapi agresif, menyebabkan golongan saudara baru ini tidak tahan dan mengadu hal kepada saya, namun tiada apa dapat saya lakukan kecuali membawa golongan ini keluar dari kawasan tertentu atau sekadar nasihat jika mengalami kesulitan, terutama bagi yang bekerjaya.

“Apapun, saya terpaksa memastikan nasib mereka terbela supaya mereka dapat meneruskan hidup sebagai orang Islam,” katanya ketika ditemui Metro Ahad, di sini.

No comments:

Post a Comment