Sunday, August 14, 2011

BUAT BUBUR..BAGI ORANG MAKAN KEBAJIKAN...TAK PAKAI TUDUNG...BERCAMPUR GAUL ITU HARAM...TAK KAN HUKUM BEGITU SIMPLE TAK TAHU...ROSAK2...BILA HUKUM ALLAH DIABAI DAN DINAFI...BERZINA TIDAK DIGERUN LAGI DAN DITAKUTI...TAK DISEBAT 100X SEBATAN DAN TAK DIREJAM SAMPAI MATI...BALA DUNIA TANGGUNG...AKHIRAT KELAK JAWAB WAHAI PEMIMPIN@YANG BERKUASA...SABIT MASUK NERAKA...SUSAH JADI MAKHLUK DEGIL@KERAS KEPALA DAN KAKI LAWAN...ULAMAK PULA DE YANG BISU.....

‘Bersahur’ di ranjang

Oleh NORIAH IDRIS, MOHD AZAM SHAH YAACOB dan RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ
metahad@hmetro.com.my

DIULIT... pelayan muda beri layanan istimewa kepada lelaki hidung belang.
DIULIT... pelayan muda beri layanan istimewa kepada lelaki hidung belang.
KUALA LUMPUR: Memalukan apabila ramai lelaki hidung belang, termasuk berusia emas, terperangkap dengan pakej ‘dangdut sampai sahur’ di sebuah kelab dangdut terkenal di ibu kota hingga sanggup mengabaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan lelaki Islam pada bulan mulia ini.
Nyata lelaki terbabit longlai dengan tarikan istimewa di kelab itu. Keadaan itu tidak mengejutkan kerana hanya dengan bayaran RM40 sejam, pelanggan bukan saja boleh mendapatkan khidmat pelayan pelanggan (GRO) ‘bergetah’ sebagai teman berhibur, malah menemani mereka bersahur dan di bilik tidur.
Wartawan Metro Ahad yang menyamar sebagai pelanggan di kelab itu mendapati khidmat hiburan ditawarkan menarik perhatian, terutama mereka yang lemah iman.

Dibuka seawal jam 9 malam, pelanggan boleh menempah mana-mana 20 pelayan yang sedia menemani hingga ke pagi. Layanan diberi juga terserah kepada pelanggan, sama ada ingin berhibur di bilik karaoke atau menjadi teman menari dangdut sampai ke pagi.


Berdasarkan perbualan bersama seorang pelayan, dia bersetuju dibawa ke mana saja destinasi diingini, asalkan pelanggan sanggup menanti sehingga tamat waktu bekerja dengan bayaran tertentu.

300 masak bubur lambuk

Oleh ROSYAHAIDA ABDULLAH
rosyahaida@hmetro.com.my

 SEPAKAT... Ahmad Talib (tengah baju merah) bergambar bersama  sukarelawan dari Taylor Universiti serta Rukun Tetangga Desa Pantai pada Program bubur lambuk 1 Amal Media.
SEPAKAT... Ahmad Talib (tengah baju merah) bergambar bersama sukarelawan dari Taylor Universiti serta Rukun Tetangga Desa Pantai pada Program bubur lambuk 1 Amal Media.
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 5,000 mangkuk bubur lambuk berjaya dihasilkan oleh 300 sukarelawan pada program Bubur Lambuk 1Malaysia Amal Media anjuran Kelab Kebajikan, Sukan dan Rekreasi (KKSR) Jabatan Pengarang The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) di Balai Berita, di sini, semalam.
Bubur itu yang mula dimasak seawal jam 8 pagi diagihkan kepada anak yatim, ibu tunggal, warga emas, masjid, surau, polis dan bomba yang dikenal pasti dengan bantuan Kelab Redah 4x4 Wilayah Persekutuan dan Kelab Kembara 4x4 Selangor.

Presiden KKSR Jabatan Pengarang NSTP, Shahiman Sharip berkata, program yang memasuki tahun kelapan itu bertujuan memupuk semangat bergotong-royong di kalangan peserta dalam menghulurkan sumbangan kepada kumpulan sasaran, sekali gus menanam budaya bersedekah pada bulan puasa.
Menurutnya, selain sukarelawan daripada pihak penaja, seramai 60 pelajar dan lapan pensyarah dari Fakulti Hospitaliti, Pelancongan dan Seni Kulinari Universiti Taylor turut mengacau bubur terbabit.

“Sebanyak 20 periuk bubur lambuk dihasilkan pada hari ini (semalam) dan sasaran kita adalah menghasilkan sekurang-kurang 150 periuk sepanjang Ramadan tahun ini, termasuk kelab memberi bahan mentah kepada masjid dan surau untuk mereka masak sendiri.

“Kita berterima kasih kepada penaja utama kita, Giant dan lebih 20 penaja lain, antaranya Adabi, Petronas Dagangan, Bernas, Scomi, Proton Holding Berhad, Pos Malaysia, Sime Darby, MSU, Takaful Ikhlas, Adabi, Maggi dan Syabas yang sentiasa menyokong program ini saban tahun,” katanya.

Turut mengacau bubur lambuk itu adalah beberapa artis, antaranya Mila Jirin, Kilafairy, Iqa Mentor 5, Shiha Mentor 5, Chomel Fana dan Ad Azhar.

Pelajar antarabangsa Universiti Taylor dari Korea, Jeon Sang Hoon berkata, pembabitannya dalam program itu sedikit sebanyak mendedahkannya kepada budaya kemasyarakatan yang wujud di kalangan rakyat Malaysia dalam membantu golongan memerlukan.
“Ini kali pertama saya sertai aktiviti sukarelawan di luar kampus sejak belajar di Malaysia. Walaupun cuaca panas, ia sungguh menyeronokkan kerana semua pihak ringan tulang membantu,” katanya penuntut Diploma Operasi Hotel itu.

Program itu dirasmikan Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima Berhad, Datuk Ahmad A Talib dan sukarelawan lain yang terbabit secara langsung, termasuk Rukun Tetangga Desa Pantai Dalam.




Hadis Ke Tiga Puluh Lima : -


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI


Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".




Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.
 


Udang bakar RM100

Oleh RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ
rnorain@hmetro.com.my

CABAR SELERA... udang kara yang menjadi tumpuan pengunjung bazar Ramadan di Taman Melawati.
CABAR SELERA... udang kara yang menjadi tumpuan pengunjung bazar Ramadan di Taman Melawati.
KUALA LUMPUR: Kebiasaannya bazar Ramadan dikaitkan dengan jualan makanan murah atau sederhana tetapi lain pula di Taman Melawati, di sini, apabila sebuah gerai menawarkan udang kara bakar berharga RM100 seekor.
Keunikan itu menyebabkan gerai Botak Ikan Bakar menjadi tumpuan pengunjung bazar itu hingga pengusahanya tidak menang tangan melayan pelanggan.

Pemilik gerai, Ahmad Rahamat, 48, berkata dia menjual udang kara seberat satu kilogram pada harga RM100 selepas siap dibakar dengan ramuannya yang pasti membangkitkan selera pelanggan.
“Saya tidak menjual udang kara setiap hari, sebaliknya bergantung kepada jumlah udang yang saya berjaya dapatkan di pasar sekitar Kuala Lumpur.

“Sambutan diberi sungguh menggalakkan. Walaupun ada yang mengatakannya mahal, bagi individu yang tahu nilai sebenar udang ini, harga itu berpatutan,” katanya.

Dia yang menjalankan perniagaan sejak tiga tahun lalu berkata, selain ikan bakar, dia menjual ketam, udang dan sotong bakar serta menampilkan pelbagai pilihan hidupan laut yang lain.

Sementara itu, Suhaimi Yahman, 37, sanggup meninggalkan sementara kerja tetapnya selama sebulan semata-mata mahu merebut peluang menjalankan perniagaan pada bulan puasa.

Katanya, Ramadan adalah bulan yang dinanti-nantikannya kerana pada masa itulah gerainya kembali beroperasi selepas berehat 11 bulan sebelumnya.
Suhaimi yang bekerja sebagai eksekutif pemasaran di sebuah syarikat swasta berkata, dia memohon cuti sebulan hanya kerana mahu berniaga di bazar Ramadan dan persiapan dilakukan beberapa minggu sebelum itu.

“Saya menjalankan perniagaan roti john hanya pada Ramadan sejak berusia 18 tahun lagi kerana bulan ini meriah dengan pelbagai juadah makanan dan mendatangkan rahmat kepada peniaga.

“Tidak seperti hari biasa, tempoh sebulan ini dianggap peluang menjana pendapatan kerana kebanyakan umat Islam gemar mengunjungi bazar Ramadan untuk mendapatkan juadah berbuka,” katanya.

Sekali imbas, gerai roti johnnya di bazar Ramadan Taman Setiawangsa, di sini, mungkin sama dengan gerai lain tetapi apabila dilihat secara dekat, roti john yang dijualnya mempunyai kelainan.

Tidak seperti roti john yang biasanya hanya berintikan daging atau ayam, dia menawarkan dua jenis inti tambahan yang unik iaitu rendang dan sardin.

Katanya, dia mendapat idea menukar inti roti john itu selepas mendapat maklum balas daripada pelanggannya yang mahukan kelainan dan daripada situ tercetusnya idea untuk membuat inti itu.

“Pada awal perniagaan, saya hanya menjual roti john biasa tetapi sejak kira-kira lima tahun lalu, saya menjual roti john berintikan sardin dan rendang. Sambutan diberi pelanggan sungguh menggalakkan, malah saya ada pelanggan tetap.

“Saya menjual roti john biasa berukuran 30 sentimeter panjang dengan harga RM3.50 manakala bagi inti sardin dan rendang, saya meletakkan harga RM5 setiap satu,” katanya.

Suhaimi berkata dia berjaya menjual 300 biji sehari dan berdasarkan hasil jualan tahun lalu, dia mampu mengaut keuntungan sekitar RM10,000 hanya dalam tempoh sebulan berniaga.

Terkejut anak hamil

Oleh JUNAIDI LADJANA
djuns@hmetro.com.my

KENINGAU: Seorang ibu yang curiga melihat anak gadisnya berusia 14 tahun gemar memakan benda masam selain perubahan saiz tubuhnya hampir pitam apabila dimaklumkan anaknya disahkan mengandung dua bulan selepas pemeriksaan di klinik kesihatan, di sini, kelmarin.
Lebih mengejutkan, gadis terbabit mendakwa kandungannya adalah hasil benih bapa tiri, yang juga suami ibunya.

Difahamkan, remaja terbabit menjadi mangsa rogol lelaki terbabit setiap kali ibu dan kakaknya tiada di rumah kerana keluar bekerja.
Difahamkan, ibu mangsa mengesyaki sesuatu yang buruk berlaku berikutan perubahan tubuh mangsa, terutama perutnya yang semakin membesar, selain gemar memakan asam.

Curiga dengan perubahan itu, ibu mangsa membawa anaknya menjalani pemeriksaan di klinik dan doktor mengesahkan gadis terbabit berbadan dua.

Terkejut dengan perkara itu, ibu mangsa mendesak anaknya menceritakan apa berlaku sebelum mangsa mengaku dirogol bapa tirinya sebanyak dua kali pada Jun dan Julai lalu.

Mangsa juga mendakwa diugut supaya merahsiakan kejadian itu daripada ahli keluarga lain.

Ibu mangsa yang berang kemudian membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Keningau.
Ketua Polis Daerah Keningau, Deputi Superintendan Zahari Mohamed berkata, kejadian dipercayai berlaku di rumah mangsa di Kampung Kepayan Lama, Jalan Apin-Apin, sekitar Jun lalu.

“Mangsa dipaksa bapa tirinya melakukan hubungan seks ketika isteri dan kakak mangsa tiada di rumah.

“Mangsa juga diugut akan dicederakan jika menceritakan perkara itu kepada orang lain,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Zahari berkata, berdasarkan laporan dibuat ibu mangsa, polis menjalankan gerakan memburu dan suspek berjaya ditahan di rumahnya.

“Suspek kini direman bagi membantu siasatan dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol,” katanya.

Zahari berkata, suspek boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment