Thursday, August 4, 2011

GAWAT TAK GAWAT...CURI/ROMPAK BUNUH....ROGOL/PERKOSA BUNUH....TAMAK.TIPU BUNUH...CEMBURU BUNUH...BERZINA BUNUH BAYI....GADUH BUNUH...REBUT PASANGAN BUNUH DAN MACAM LAGI MENJADIKAN BUNUH...NI KESAN MENGABAI SERTA MENAFI HUKUM ALLAH SWT...

Maut dicekik penyamun

Oleh Kasdi Ali dan Mohd Husni Mohd Noor
am@hmetro.com.my

IPOH: “Saya mengucap panjang melihat kaki manusia terjulur dari gulungan selimut ‘toto’ ditinggalkan di atas tangga bertentangan pintu rumah,” kata Azlina Abu Talib, 33.
Azlina jiran kepada Dr Rohani Kasim, 38, ditemui mati dicekik di kediamannya di tingkat satu Pangsapuri Permai Lake View di Tambun, dekat sini, awal pagi semalam.

Azlina berkata, dia menyedari kejadian itu kira-kira jam 3 pagi semalam, selepas kecoh di luar rumahnya di tingkat bawah ketika bangun untuk bersahur.

“Saya terkejut mendengar bunyi bising dari arah tangga bertentangan pintu rumah saya dan keluar untuk mengetahui apa yang berlaku.

“Saya seperti tidak percaya apabila diberitahu pengawal keselamatan di pangsapuri terdapat mayat di atas lantai tangga menuju ke tingkat bawah, betul-betul di hadapan kediaman saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Menurutnya, dia memberanikan diri naik ke tangga untuk melihat balutan tilam didakwa mengandungi mayat wanita itu dan terkejut apabila mendapati kaki manusia terjulur dari dalam tilam itu.


“Saya diberitahu pengawal keselamatan bertugas ternampak kelibat dua lelaki mengusung balutan tilam berkenaan ketika melakukan rondaan.

“Namun, suspek mencampak tilam itu ke lantai tangga sebaik menyedari kehadiran pengawal berkenaan. Dua lelaki itu melarikan diri melalui tingkap rumah berhampiran yang tidak berjeriji sebelum menuju ke arah sebuah kereta dipandu seorang lelaki tidak dikenali,” katanya.

Menurutnya, dia hanya mengetahui seorang lelaki menetap di pangsapuri itu ditahan sejurus polis dimaklumkan kejadian itu. Azlina berkata, dia baru mengenali mangsa yang berpindah ke pangsapuri ini awal bulan lalu dan tidak sangka kejadian ngeri itu menimpanya.

Dia berharap polis memberkas segera penjenayah itu bagi mengelakkan penduduk dihantui ketakutan.

Cekik, balut, seret mayat wanita



ORANG RAMAI mengusung jenazah Rohani yang mati disyaki dibunuh tiga lelaki dalam kejadian di tingkat dua Blok F, Apartmen Permai Lakeview, Tambun, Ipoh semalam.



IPOH - Kebimbangan seorang Timbalan Pengarah (Kesihatan) Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak mengenai rumahnya yang dipecah masuk hingga mengakibatkannya kerugian RM15,000 sampai ke kemuncaknya apabila dia ditemui mati dicekik semalam.
Mayat Dr. Rohani Kasim, 38, yang masih bujang ditemui dibalut dengan selimut tebal dan ditinggalkan oleh tiga lelaki dipercayai jirannya di atas tangga di tingkat dua Blok F, Apartmen Permai Lakeview, Tambun dekat sini.
Difahamkan, tiga penjenayah terbabit bertindak meninggalkan mayat anak ketujuh daripada 10 beradik itu di situ pada pukul 3 pagi selepas terserempak dengan beberapa penghuni ketika mereka disyaki hendak mengangkat mayat tersebut untuk dilupuskan.
Mangsa sebelum ini menjawat jawatan Pendaftar Kolej Pertanian Malaysia, Sintok, Kedah. Dia kemudian dinaikkan pangkat ke jawatan sekarang dan berpindah ke situ bulan lalu.
Kakak mangsa, Ruzaina, 41, memberitahu, sebelum kejadian, adiknya ada mengadu yang dia bimbang mengenai keselamatan dirinya yang tinggal bersendirian di rumah baharu tersebut berikutan premis itu telah dipecah masuk kira-kira seminggu sebelum Ramadan.
"Ketika kami bertemu di kampung di Parit Haji Ali, Bagan Serai Isnin lalu, dia mengadu kerugian RM15,000 apabila barang kemasnya telah dilarikan penjenayah.
"Selain itu, dia juga tertekan berikutan pejabatnya diserbu ramai penternak lembu yang tidak berpuas hati dengan keputusan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak mengharamkan penyembelihan lembu betina baru-baru ini," ceritanya ketika ditemui di sini semalam.
Sementara itu, tukang kebun apartmen tersebut, Mohd. Faisal Mat Ghani, 28, berkata, dia bergegas ke blok tersebut sebaik terjaga dari tidur selepas terdengar bunyi riuh-rendah.

Timbalan pengarah Veterinar Perak mati dicekik
Ogos 4, 11 3:57pm
Timbalan Pengarah Jabatan Veterinar Perak, Dr Rohani Kassim, 38, ditemui mati di rumahnya di Tambun pagi ini yang disifatkan oleh polis sebagai mempunyai unsur jenayah.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata, mayat wanita itu ditemui padajam 3 pagi tadi dan dimaklumkan kepada polis oleh pengawal keselamatan di kawasan perumahan eksklusif itu.

Rohani, yang masih bujang, dipercayai tinggal bersendirian di rumah itu.

Dzuraidi berkata polis masih menunggu laporan bedah dari Hospital Raja Permaisuri Bainun untuk mengetahui punca kematian.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan anggota exco kerajaan negeri, Datuk Mah Hang Soon, menziarahi keluarga Rohani di bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun pada 11.30 pagi tadi bagi mengucapkan takziah kepada keluarga Rohani.

Zambry juga menyampaikan sumbangan kerajaan kepada keluarga Allahyarham.

- Bernama
Mayat bayi tanpa kepala

BUKIT BERUANG – Panik dan takut melihat keadaan bayinya tidak sempurna dipercayai mendorong seorang wanita 24 tahun membuang mayat bayi berkenaan ke dalam tong sampah sebuah pangsapuri di Taman Sri Lanang.

Bagaimanapun, bayi tidak cukup bulan (enam bulan), yang dipercayai dilahirkan secara songsang malam Selasa lalu itu, ditemui tanpa kepala oleh polis di tempat pembuangan sampah pangsapuri berkenaan selepas satu laporan dibuat setelah wanita itu mendapatkan rawatan di Hospital Melaka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah berkata, wanita terbabit melahirkan bayi itu secara bersendirian di rumah sewanya.

Menurutnya, wanita terbabit mengalami pendarahan teruk selepas melahirkan anaknya dan bertindak menghubungi ibunya untuk membawanya ke hospital bagi mendapatkan rawatan.

“Difahamkan, ibu wanita terbabit membawanya ke hospital kira-kira jam 9 malam Selasa lalu dan polis kemudiannya telah dimaklumkan mengenai kejadian ini,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka di sini, semalam.

Raja Shahrom, susulan maklumat yang diterima, sepasukan polis dihantar ke tempat kejadian dan berjaya menemui mayat bayi tanpa kepala itu di tempat pembuangan sampah sebuah pangsapuri.

Bagaimanapun menurutnya, polis masih gagal mengesan kepala bayi berkenaan.
“Polis menyiasat kes ini di bawah Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran,” katanya.


Wanita buang bayi dalam tong sampah
MELAKA - Seorang wanita berumur 24 tahun disyaki membuang bayinya yang tidak cukup bulan di dalam tong sampah di rumahnya di Flat Taman Sri Lanang di sini.

Mayat bayi itu didapati tanpa kepala dan berusia lebih kurang enam bulan. Wanita itu pada mulanya disyaki apabila doktor di Hospital Melaka mendapati dia mengalami pendarahan yang banyak ketika menerima rawatan di situ, yang kemudiannya membuat laporan polis.

"Kami menerima laporan (Selasa lalu) kira-kira jam 9 malam dari doktor tersebut bahawa mangsa mengalami pendarahan yang banyak ketika menerima rawatan dan dipercayai dia telah melahirkan anak," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka, ACP Raja Shahrom Raja Abdullah.

Beliau berkata seorang Pegawai Penyiasat telah dihantar bagi menemui wanita itu dan mendapati dia telah melahirkan anak yang tidak cukup bulan, seorang diri di rumahnya kira-kira pukul 6 petang Selasa itu.

"Anggota polis telah dihantar ke tempat kejadian dan menjumpai mayat bayi berkenaan. Kepala bayi itu masih belum dapat dikesan dan usaha mencari kepala tersebut sedang dijalankan," kata Raja Shahrom.

Siasatan awal mendapati wanita terbabit dipercayai membuang bayi itu disebabkan merasa cemas dan takut kerana melahirkan anak yang tidak sempurna.

Kes itu disiasat di bawah Seksyen 381 Kanun Kesiksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi.- Bernama

Anggota milik wanita, budak

Oleh Muhammad Apendy Issahak dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat yang ditemui.
ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat yang ditemui.
NGERI...kaki yang ditemui dalam tandas.
NGERI...kaki yang ditemui dalam tandas.
AMPANG: Misteri penemuan anggota badan yang dikerat lebih 15 bahagian di beberapa tempat dan dalam tiga bungkusan plastik di sebuah pangsapuri terbiar di tingkat lima Blok Chryssa, Apartmen Astaria, di sini, terjawab apabila ia disahkan milik seorang wanita dan seorang kanak-kanak.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, berkata anggota badan yang dikerat itu milik wanita dipercayai berusia 20-an dan kanak-kanak lelaki berusia lima hingga enam tahun.

“Hasil bedah siasat mendapati anggota badan yang dimasukkan dalam bungkusan plastik itu milik kanak-kanak manakala anggota badan yang ditemui dibuang di beberapa tempat termasuk tandas milik seorang wanita.
“Bagaimanapun, identiti kedua-dua mangsa itu belum dapat dikenal pasti. Cap jari mayat wanita sudah diambil untuk semakan lanjut,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, polis masih menyiasat kes terbabit bagi menyemak laporan kehilangan individu selain beberapa perkara lain yang boleh membantu siasatan.

Pihaknya tidak menolak kemungkinan dua mayat terbabit mempunyai kaitan talian darah, namun identiti mangsa dan punca kematian masih dalam siasatan.

Harian Metro semalam melaporkan bau busuk di sebuah pangsapuri sejak Sabtu lalu terbongkar apabila pihak pengurusan menemui kaki kiri manusia yang sudah berulat dan beberapa organ manusia dalam tandas di tingkat lima Blok Chryssa, Apartmen Astaria, di sini.

Difahamkan, beberapa anggota badan manusia turut ditemui dalam tiga bungkusan plastik di atas siling tandas dan beberapa tempat dalam rumah berkenaan.
Dipercayai mangsa dibunuh tidak lebih dari seminggu lalu sebelum anggota badannya dikerat melebihi 15 bahagian.


Kepala putus ketika lahir

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

MELAKA: Panik apabila bayi luar nikah yang dilahirkannya berada dalam kedudukan songsang, seorang wanita nekad menarik kaki bayi itu sehingga menyebabkan bahagian kepalanya terputus.
Kejadian itu menyebabkan wanita terbabit yang berusia 24 tahun bertambah panik lalu membuang mayat bayi baru dilahirkannya ke dalam tong sampah di tingkat bawah rumah sewanya di sebuah pangsapuri di Jalan Tun Sri Lanang, dekat sini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah berkata, kejadian berlaku jam 6 petang Selasa lalu ketika wanita terbabit yang hamil enam bulan melahirkan bayinya bersendirian.

Menurutnya, selepas mengalami pendarahan akibat melahirkan bayi perempuan tidak cukup bulan seorang diri, wanita terbabit kemudian menghubungi ibunya.


“Ibunya kemudian membawa wanita itu mendapatkan rawatan di Hospital Melaka jam 9 malam hari sama. Ketika menerima rawatan, doktor mendapati dia baru bersalin dan mengesyaki ada yang tidak kena lalu terus membuat laporan polis,” katanya.

Lelaki ‘bersahur’ dengan anak gadis



KAJANG: Seorang ibu yang mahu mengejutkan anaknya untuk bersahur tergamam sejurus mendapati seorang lelaki tidur nyenyak bersama anak gadisnya dalam kejadian di Batu 18, Hulu Langat, kelmarin.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 5 pagi ketika ibu mangsa masuk ke dalam bilik tidur anaknya yang berusia 14 tahun untuk mengejutkannya.

“Sebaik masuk, ibu mangsa terkejut apabila mendapati mangsa tidur bersama seorang lelaki warga Indonesia berusia 21 tahun yang dipercayai teman lelakinya.
“Lelaki terbabit yang terkejut dengan kehadiran ibu mangsa bingkas bangun lalu memohon maaf selain mengaku hanya tidur dan tidak melakukan apa-apa bersama mangsa,” katanya.

Katanya, ibu mangsa yang tidak berpuas hati dengan pengakuan lelaki itu mendesaknya untuk mengetahui apa yang berlaku.

“Atas desakan berterusan ibu mangsa, lelaki itu mengaku sudah melakukan hubungan seks dengan mangsa ketika ahli keluarga lain sedang tidur. “Lelaki itu juga mahu bertanggungjawab atas perbuatannya.

“Ibu mangsa yang tidak berpuas hati dengan tindakan lelaki itu yang melarikan diri membuat laporan di Balai Polis Batu 18, Hulu Langat,” katanya.

Isteri jumpa mayat suami tergantung



ANGGOTA polis mengangkat mayat Surendren yang ditemui mati tergantung di Jalan Bukit Lagi, Kangar semalam.



KANGAR - Seorang isteri yang pulang ke rumah selepas dua hari merajuk setelah bergaduh dengan suaminya tergamam apabila menemui mayat lelaki itu tergantung di tengah rumah di Jalan Bukit Lagi di sini semalam.
M. Rajasepery, 32, yang ingin mengambil pakaian di rumah terkejut apabila melihat mayat suaminya, P. Surendren, 29, terlentang di atas lantai dengan tali yang diguna untuk menggantung diri masih berada di lehernya pada pukul 1 petang.
Mengimbau semula kejadian itu, Rajasepery memberitahu, dia bertindak keluar dari rumah tersebut untuk menumpang di rumah saudara selepas mereka sering bergaduh dan dipukul suaminya sejak sebulan lalu.
Katanya, dia tidak tahu punca sebenar suaminya bertindak demikian.
"Mungkin dia (Surendren) tertekan selepas saya membuat laporan polis ekoran pergaduhan tersebut.
"Kami baru sebulan tinggal bersama kerana sebelum ini suami tinggal di Sungai Petani, Kedah di rumah isteri pertama.
"Kami baru sahaja berkahwin kerana perkahwinan suami dengan isteri pertama tidak dikurniakan anak. Suami bekerja di kedai tayar dan saya telah membuat dua laporan polis kerana saya sering dipukul," dakwanya di sini semalam.

Saksi lihat lelaki buang barang


SURESH semasa dibawa ke Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Seorang saksi perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa dia nampak empat orang lelaki membuang barang di beberapa lokasi di Banting pada September tahun lepas.
U. Suresh, 27, berkata, dia melihat perbuatan itu semasa lori yang dipandunya mengekori sebuah pacuan empat roda berwarna biru yang dinaiki oleh empat orang lelaki termasuk seorang lelaki warga Indonesia pada pagi 4 September tahun lepas.
Sebelum itu, saksi ke-29 pendakwaan tersebut berkata, seorang lelaki telah menahan lori yang dipandunya di simpang masuk menghala ke tempat kerjanya, iaitu sebuah ladang di Tanjung Sepat, Banting dan bertanyakan sama ada boleh menyewa lorinya.
Suresh, yang sedang menjalani hukuman penjara 20 tahun kerana melupuskan bahan bukti dalam kes pembunuhan tersebut, berkata lelaki terbabit memberitahu bahawa lori itu diperlukan untuk membuang barang sembahyang.
“Selepas bersetuju untuk menyewakan lori, ada seorang lelaki Indonesia turun dari jip (pacuan empat roda) itu dan naik lori saya serta duduk di bahagian tempat duduk sebelah pemandu. Lelaki Indonesia itu suruh saya mengekori jip itu.
“Jip itu kemudian bergerak dan berhenti di sebuah sungai yang saya tidak tahu nama. Pemandu jip tidak turun dari jip, saya nampak dua lelaki lagi turun dari jip dan buang satu karung warna putih ke dalam alur.
“Lepas buang mereka naik semula ke dalam jip dan sambung perjalanan,” katanya ketika disoal balas peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama, N. Pathmanabhan pada perbicaraan hari ke-17.
Suresh memberi keterangan pada perbicaraan kes Pathmanabhan, 42, bekas peguam, dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyangan, 20; R. Matan, 21; dan R. Khatavarayan, 31; yang didakwa membunuh Sosilawati, 47; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank, Noorhisham Mohamad, 38; dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos 2010.

Tergesa-gesa serah bayi

MELAKA: “Isteri saya tidak tahu apa-apa dan menerima bayi itu apabila diserahkan seorang wanita tidak dikenali petang Sabtu lalu,” kata pekerja syarikat konsesi pembersihan, Mohd, 59, berhubung kejadian isterinya menerima seorang bayi lelaki, Sabtu lalu.
Menurut Mohd, ketika kejadian isterinya menyapu sampah di halaman rumah apabila tiba-tiba sebuah teksi berhenti dan muncul seorang wanita tidak dikenali yang tergesa-gesa dan bertanya sama ada isteri saya mahu memelihara bayi.

“Dia menyerahkan bayi itu sehelai sepinggang, hanya berbalut kain batik apabila isteri saya bersetuju. Bayi itu sihat dan saya membeli semua barangan keperluannya termasuk susu, lampin dan pakaian,” katanya ketika ditemui di perkarangan Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Terdahulu, dia dan pasangannya memperoleh perintah jagaan sementara terhadap kanak-kanak itu selepas diputuskan Majistret Muhammad Hazri Hanafi, semalam.

Permohonan hak penjagaan sementara itu dipohon melalui Pelindung Kanak-Kanak, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Melaka Tengah, Muslim Abdullah dan Nurhezlin Jaafar.

Pegawai itu memaklumkan mahkamah bayi terbabit adalah mangsa seperti dinyatakan dalam Perenggan 17(1) (e), Akta Kanak-Kanak 2001 yang disyaki dilakukan ibu kandung.

No comments:

Post a Comment