Wednesday, August 3, 2011

GAWAT TAK GAWAT...FIKIR SENDIRI...BILA HUKUM ALLAH DIABAIKAN....MUNGKAR DAN MAKSIAT DISANA-SINI...ULAMAK FASIK...ULAMAK DUNIA...ULAMAK UPAHAN....ULAMAK BISU...ULAMAK ROSAK....TANDA2 KEHANCURAN DAN KEMUSNAHAN...BENDUNG2LAH IAITU JANGAN NAFI HUKUM ALLAH...INGAT KITA NI MAKHLUK....BUKAN ALLAH...

Disimbah asid sebelum tarawih



KECEDERAAN yang dialami Faizal Halim selepas disimbah cecair percayai asid ketika mendapatkan rawatan di HRPZ II di Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU – “Ketika itu saya sedang membelek senaskhah akhbar di kedai runcit sebelum tiba-tiba bahagian kanan muka dan belakang badan saya terasa panas.”
Demikian cerita Faizal Halim Rustam, 37, yang mengalami cedera parah selepas disimbah sejenis cecair dipercayai asid dalam kejadian di hadapan sebuah kedai runcit di Taman Uda Murni, Pengkalan Chepa, dekat sini malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira pukul 8.30 malam itu, mangsa dalam perjalanan ke sebuah masjid untuk menunaikan solat tarawih sebelum singgah di kedai runcit tersebut untuk membeli minuman.
Menurutnya, selepas membeli minuman, dia membelek-belek senaskhah akhbar seketika sebelum tiba-tiba muka dan badannya terasa panas dan pedih seolah-olah terbakar.
“Muka dan badan saya terasa seperti terbakar dan saya terus berlari ke sebuah klinik yang terletak kira-kira 30 meter dari kedai runcit tersebut untuk mendapatkan rawatan.
“Sebaik sampai ke klinik tersebut, kakitangannya kemudian menyapukan krim ke seluruh anggota badan serta muka saya.
“Memandangkan kecederaan dianggap serius, saya kemudian dihantar ke Kota Bharu Medical Centre (KBMC),” katanya ketika ditemui semalam.
Tambahnya, berikutan kecederaan pada bahagian mata yang agak serius setelah diperiksa oleh doktor di KBMC, beliau kemudian dirujuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk mendapat rawatan lanjut.
Ketika ditanya mengenai punca kejadian tersebut, Faizal berkata, ia mungkin disebabkan oleh dengki namun, beliau enggan mengulas lanjut.
“Saya tidak nampak dan tidak tahu siapa yang melakukan perbuatan itu.
“Saya harap pihak polis dapat menjalankan siasatan dan menangkap suspek yang melakukan perbuatan ini kerana ketika kejadian, saya pasti terdapat beberapa orang lain yang menyaksikannya di kedai tersebut,” ujarnya.
Berikutan kejadian itu, satu laporan telah dibuat di Balai Polis Kota Bharu semalam.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan berhubung kejadian itu.
“Sesiapa yang menyaksikan kejadian tersebut diharap tampil untuk membantu siasatan,” katanya.

‘Saya rasa terbakar’

Oleh Rosliza Mohamed
am@hmetro.com.my

CEDERA...keadaan tubuh Faizal akibat disimbah asid oleh individu tidak dikenali, kelmarin.
CEDERA...keadaan tubuh Faizal akibat disimbah asid oleh individu tidak dikenali, kelmarin.
KOTA BHARU: Seorang jurujual nekad berlari sejauh kira-kira 30 meter dalam keadaan kepanasan untuk mendapatkan rawatan selepas disimbah cecair dipercayai asid dalam kejadian di Taman Uda Murni, dekat Pengkalan Chepa, malam kelmarin.
Mangsa, Faizal Halim Rustam, 37, berkata, sebelum kejadian dia berada di hadapan sebuah kedai sambil membaca akhbar selepas membeli minuman kira-kira jam 8.30 malam.

“Secara tiba-tiba saya berasa seperti belakang badan, kepala serta muka terbakar selepas disimbah sejenis cecair oleh individu yang tidak saya kenali.
“Saya berlari ke sebuah klinik komuniti berhampiran yang terletak kira-kira 30 meter dari tempat kejadian bagi mendapatkan rawatan awal. Sebaik tiba, kakitangan di klinik itu menyapukan krim ke seluruh anggota badan serta muka,” katanya.

Menurut Faizal, dia dihantar ke Kota Bharu Medical Centre (KBMC) untuk rawatan lanjut sebelum dirujuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) kerana kecederaan serius di bahagian mata.

Ketika ditanya mengenai motif kejadian, Faizal berkata, kemungkinan ada individu dengki dengannya dan enggan mengulas lanjut serta menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk melakukan siasatan.

“Saya tidak bermusuh dengan sesiapa dan menyerahkan kepada polis menjalankan siasatan dan berharap suspek yang terbabit dengan kejadian ini dapat ditangkap segera,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Kota Bharu.

Dalam pada itu, Pegawai Perhubungan Awam HRPZ II, Zaid Ahmad berkata, Faizal masih menerima rawatan lanjut di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan dan mengalami kesan terbakar lebih 17 peratus.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan sedang dijalankan.

Jeritan wanita dalam ladang

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

KAWAL...Siti Hamidah dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.
KAWAL...Siti Hamidah dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.
SHAH ALAM: Seorang amah warga Indonesia memberitahu Mahkamah Tinggi, di sini, dia mendengar jeritan wanita sebanyak dua kali ketika berada di sebuah ladang di Tanjung Sepat, Banting, pada malam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, didakwa dibunuh pada 30 Ogos tahun lalu.
Siti Hamidah Karnas, 18, yang juga pembantu rumah tertuduh keempat, R Khatavarayan atau Ravi berkata, dia juga melihat api besar setinggi pohon sawit di tempatnya bekerja di sebuah ladang di Tanjung Sepat, Banting, dekat sini, keesokan harinya.
Saksi pendakwaan ke-33 itu berkata demikian ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abd Ghani pada hari ke-12 perbicaraan kes bunuh Sosilawati, pemandunya, Kamaruddin Shamsudin, 44, peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohamad, 38, semalam.

Terdahulu, ketika menceritakan semula peristiwa pada hari kejadian, Siti Hamidah berkata isteri Ravi, Jacinta menerima panggilan telefon kira-kira jam 4 petang sebelum meminta semua pekerja ladang masuk rumah dalam tempoh sejam.


Dia berkata, semua pekerja menurut arahan itu termasuk Lolita, seorang wanita Filipina yang baru tiba di ladang itu dan mereka tidak dibenarkan keluar tanpa kebenaran Ravi atau Jacinta.

Katanya, selepas Ravi makan pada jam 5 petang, Jacinta memintanya mengambil dua parang dan sebilah pisau di atas almari bilik tidur untuk diberikan kepada suaminya.

“Saya ambil parang dan pisau itu menggunakan kerusi. Saya nampak ada banyak parang. Ravi suruh letak di belakang pintu yang ada sofa dalam rumah itu,” katanya.

Siti Hamidah berkata, dia nampak Ravi keluar apabila tertuduh pertama, bekas peguam, N Pathmanabhan, 42, datang pada jam 5 petang sebelum Ravi memasukkan senjata itu ke dalam sebuah kenderaan.

Katanya, kedua-dua lelaki itu dilihat berbincang sebelum meninggalkan ladang dalam keadaan cemas menggunakan kenderaan berkenaan pada jam 5.55 petang.

Saksi itu kemudian berkata, Jacinta mendapat satu lagi panggilan telefon dan mengarahkan Lolita yang sebelum itu tinggal di sebuah rumah di hadapan ladang datang ke rumah mereka di bahagian belakang atas alasan Pathmanabhan mahu bermesyuarat di situ.

Katanya, kira-kira jam 7 malam, dia nampak Jacinta dalam keadaan cemas dan melihat tiga lelaki dan seorang wanita berada tidak jauh dari rumah majikannya.

IDHAM: Kemudian, apa berlaku?

SITI: Jacinta mahu mandi, tapi dia takut.

IDHAM: Bagaimana kamu tahu dia takut?

SITI: Jacinta beritahu saya yang dia takut. Dia menyuruh saya menggiling tosai di biliknya. Dia kemudian dapat panggilan dan saya disuruh sediakan dua baju berlengan dan tidak berlengan, seluar trek, syampu, bedak, tuala dan kunyit.

Kami bungkus barangan itu dengan akhbar dan masukkan dalam baldi. Saya diarah untuk sediakan barangan itu di dapur dan ketika itu semua orang tidak boleh berada di situ kecuali saya dan Jacinta.

IDHAM: Kunyit itu untuk apa?

SITI: Untuk mandi.

IDHAM: Di mana kamu letak barangan itu?

SITI: Saya tinggalkan barangan itu di pintu belakang.

IDHAM: Apa berlaku seterusnya?

SITI: Selepas saya letak, saya masuk giling tosai. Saya lihat Jacinta seperti cemas.

IDHAM: Selepas itu, apa kamu dengar?

SITI: Saya dengar perempuan berteriak.

IDHAM: Jam berapa kamu dengar bunyi itu?

SITI: 9 malam.

(Siti kemudian melakonkan bunyi suara yang didengarnya)

IDHAM: Berapa kali?

SITI: Dua kali.

IDHAM: Apa reaksi kamu?

SITI: Saya buat biasa saja.

IDHAM: Reaksi orang lain (dalam rumah kamu)?

SITI: Orang lain, mereka tonton televisyen.

Siti Hamidah berkata, dia menyambung kerjanya sehingga tengah malam sehingga Jacinta menerima satu lagi panggilan telefon dan mengarahkannya mengambil semula barangan di sebuah ‘rumah karaoke’ di ladang itu.

Dia berkata, barangan termasuk pisau, kunyit, air, satu bateri telefon bimbit dan tuala lembap yang sudah digunakan ditemui bersepah-sepah.

Ketika itu, katanya, dia nampak empat pekerja ladang itu berada di situ, tetapi tidak melihat kelibat Pathmanabhan.

“Ketika mahu masuk rumah karaoke itu saya (juga) nampak api besar setinggi pohon sawit di belakang rumah yang dihuni (tertuduh kedua) T Thilaiyalagan,” katanya.

Ditanya Idham sama ada dia pernah melihat api besar seumpama itu, Siti Hamidah berkata, dia pernah melihatnya ketika dua orang bernama Raja yang berasal dari India dan rakan baik Pathmanabhan, Syafiq berkunjung ke ladang itu.

Namun, katanya, api itu tidak sebesar api yang disaksikannya pada malam itu.

Kecil-kecil sudah zalim

Oleh Mohamad Hussin dan Omar Osman
am@hmetro.com.my

CEDERA...bapa berkenaan menunjukkan kecederaan pada telinga anaknya.
CEDERA...bapa berkenaan menunjukkan kecederaan pada telinga anaknya.
SUNGAI PETANI: “Tak sangka mereka tergamak berbuat demikian kerana perbuatan itu begitu zalim, sanggup meliwat, memukul dan mendera anak saya tanpa ihsan.”
Begitu kata seorang bapa yang kesal dengan tindakan tiga pelajar senior sebuah sekolah agama di Baling yang dikatakan mendera dan meliwat tiga murid berusia sembilan tahun dan sepasang kembar berusia lapan tahun sejak 20 Jun lalu.
Difahamkan, kejadian berlaku sejak sebulan lalu selepas murid berkenaan mendaftar masuk sekolah agama itu, malah seorang daripada mereka dikatakan diliwat beberapa kali dalam masa lebih sebulan.

Bapa yang enggan dikenali itu mendakwa, kejadian berlaku sejak dia mendaftar anaknya berusia sembilan tahun ke sekolah berkenaan dan murid terbabit mengikuti minggu orientasi 40 hari tanpa dibenarkan pulang ke rumah atau berjumpa waris.


“Saya terkejut apabila melihat muka anak lebam, selain bengkak kaki dan tangan. Telinga anak saya juga kehitaman manakala darah keluar melalui hidungnya. Saya terus membawanya ke hospital.

Atlet menembak kahwin lari






MELAKA - Seorang bapa merayu anaknya, seorang atlet menembak pelapis kebangsaan yang menghilangkan diri setelah kahwin lari tahun lalu supaya kembali ke pangkuan keluarga.
Azlan Maidin, 53, juga merayu anaknya, Nabila Ashazra, 20, (gambar) supaya meneruskan kembali latihan menembak di Majlis Sukan Negara di Kuala Lumpur demi masa depan.
Nabila adalah pemenang pingat emas acara Air Pistol di Kejohanan Menembak Asia Tenggara di Bangkok tahun lalu.
Dia bagaimanapun menghilangkan diri setelah dipercayai berkahwin dengan seorang lelaki berusia 44 tahun di Wilayah Pattani, Thailand pada 12 November tahun lalu.
Lebih menyedihkan keluarga atlet tersebut ialah lelaki berkenaan yang sudah mempunyai empat anak mengambil Nabila sebagai isteri ketiga.
Azlan menjelaskan, dia mula menyedari kehilangan Nabila setelah mendapat panggilan telefon daripada seorang wanita yang mendakwa sebagai isteri pertama lelaki tersebut pada 25 Julai lalu.
Menurutnya, dalam perbualan singkat itu, wanita tersebut mendakwa anak perempuannya itu kini berada di Kampung Kor, Lorong Kubur, Kota Bharu, Kelantan.
"Saya sangat risau kerana dia dikatakan berkahwin dengan seorang lelaki berusia 44 tahun dan sudah pun mempunyai dua isteri serta empat anak," katanya kepada pemberita di Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) Negeri Melaka, Ayer Keroh di sini semalam.

Taktik kreatif seludup dadah



Datuk Tun Hisan (kiri) melihat ukiran kepala harimau yang di perbuat daripada dadah syabu yang di rampas di KLIA Selasa lalu. Juga ditunjukkan kepada wartawan ialah sebahagian ikan kering yang disumbat dadah yang dirampas di KLIA.



SHAH ALAM - Seimbas pandang, ia memang barang cenderamata berbentuk kepala harimau yang halus buatannya.
Namun tidak disangka, selepas diperiksa berkali-kali, replika kepala harimau belang itu rupa-rupanya diperbuat menggunakan 8.4 kilogram (kg) dadah jenis syabu.
Hampir 100 peratus replika cenderamata itu diperbuat dengan syabu yang menggunakan acuan berbentuk kepala harimau sebelum ia diwarnakan.
Demikian rahsia cenderamata yang dibawa seorang warga Iran berusia 26 tahun yang ditahan pada pukul 11 pagi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang kelmarin.
Sebelum ditahan lelaki itu yang masuk sebagai pelancong berlepas dari Doha, Qatar.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, replika kepala harimau itu dibawa oleh suspek dengan memasukkannya ke dalam sebuah kotak.
"Apabila tiba di balai ketibaan, polis curiga melihat replika berbentuk kepala harimau di dalam kotak tersebut yang kononnya mahu dijadikan sebagai hadiah.
"Setelah diteliti beberapa kali, replika kepala harimau tersebut kemudian didapati bukan sekadar replika sebaliknya ia diperbuat daripada syabu bagi mengaburi pihak berkuasa," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Selangor di sini semalam.

Peluang merasa hukuman di penjara, bukan dera



PARA pelajar bersalaman dengan Roslan (kiri) sambil diperhatikan oleh Aminudin (tiga dari kanan) di SMKBBU, Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU - Semua 33 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda (SMKBBU) yang sebelum ini mendakwa mereka didera secara fizikal sebenarnya bukan dihukum, sebaliknya hanya diberi peluang merasai bentuk hukuman di penjara.
Pengarah Penjara Kluang, Senior Asisten Komisioner Roslan Mohamed menjelaskan, melalui pengalaman terbabit, ia dapat melahirkan kesedaran kepada pelajar supaya mengelak daripada melakukan kegiatan jenayah dan akhirnya ditahan menjadi banduan.
"Sebenarnya hanya enam daripada 33 pelajar SMKBBU yang diberi merasai hukuman tersebut tetapi kami bukan dera atau melakukannya secara terus menerus," katanya selepas sesi perjumpaan bersama ibu bapa pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda (SMKBBU) yang sebelum ini didakwa didera secara fizikal ketika mengikuti kursus motivasi di Penjara Kluang, minggu lalu.
Perjumpaan tersebut turut dihadiri Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran, Aminudin Adam dan Pengetua SMKBBU, Siti Raudah Moh.
Kosmo! Selasa lalu melaporkan, seramai 33 pelajar terbabit mendakwa dilayan seperti banduan semasa menjalani program motivasi tersebut di Penjara Kluang.
Ketika program selama tiga hari dua malam bermula Jumaat lalu itu, mereka mendakwa diarah oleh warden penjara memakai pakaian banduan selain digari, ditampar, dipukul dan ditumbuk di perut hingga ada pelajar menangis.
Sementara itu, Pengarah Pelajaran negeri, Mohd. Nor A. Ghani (gambar kecil) berkata, kursus motivasi di Penjara Kluang akan tetap diteruskan meskipun terdapat dakwaan di kalangan pelajar yang mengikuti kursus terbabit bahawa mereka dilayan bagai banduan.
Menurutnya, keputusan itu dibuat berdasarkan maklum balas positif yang diterima daripada lima buah sekolah lain di negeri ini yang menghantar pelajar mereka mengikuti kursus terbabit.
Bagaimanapun katanya, beberapa penambahbaikan akan dilakukan terhadap modul program berkenaan yang bertujuan untuk melahirkan pelajar cemerlang, berdisiplin dan mengamalkan nilai-nilai murni.
"Berdasarkan maklum balas pihak sekolah terlibat, kursus itu mendapat sokongan ibu bapa selain terbukti pelajar berubah ke arah yang lebih baik," katanya.

No comments:

Post a Comment