Saturday, August 6, 2011

HARIMAU DAN SINGA PUN RETI MENYAYANGI ANAK....NI LA KESAN JAUH DARI RAHMAT ALLAH....SEBAB DIRI SENDIRI PUN MENJAUHKAN DIRI DARI ALLAH SWT...

Tangisan iringi hukuman mati



BERSALAH...Masoumeh dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.
BERSALAH...Masoumeh dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.
SHAH ALAM: Seorang wanita Iran menangis teresak-esak apabila dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, selepas didapati bersalah mengedar hampir tiga kilogram (kg) syabu di sebuah hotel di Petaling Jaya, dekat sini, dua tahun lalu.
Hakim Noor Azian Shaari membuat keputusan itu terhadap pekerja salun, Masoumeh Ghulami Khaveh, 25, selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Noor Azian pada penghakimannya berkata, mahkamah menolak keterangan tertuduh ketika membela diri bahawa dadah dalam beg yang ditemui bersamanya kepunyaan lelaki bernama Amin.
Beliau berkata, ini kerana tertuduh membawa beg berkenaan dari lapangan terbang ke hotel penginapannya dan dadah itu tidak ada kaitan dengan Amin. Malah, katanya, ada banyak keterangan wanita itu yang tidak munasabah termasuk berasal dari keluarga susah, tetapi pada masa sama sudah memasuki negara sebanyak enam kali.

Menurutnya, keterangan Masoumeh bahawa keluarganya akan mengirimkan duit melalui sebuah syarikat asing diragui.

Pada masa sama, katanya, tindakan pihak pendakwaan tidak memanggil Amin saksi juga tidak memudaratkan kes pendakwaan.

“Sudah tentu, Amin tidak akan mengakui dadah itu miliknya,” katanya. Mengikut pertuduhan, Masoumeh didakwa mengedar 2.865kg syabu di Hotel One World, Petaling Jaya, kira-kira 8.10 pagi, pada 15 November 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh didakwa mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Asyraf Md Kamal, manakala tertuduh diwakili oleh peguam bela, Datuk N Sivananthan.

Sepanjang perbicaraan, seramai lima saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan tampil memberi keterangan.

Identiti si mati masih misteri

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

AMPANG: Identiti mayat wanita dan kanak-kanak lelaki yang dikerat beberapa bahagian dan disembunyikan dalam sebuah pangsapuri terbiar di tingkat lima Blok Chryssa, Apartmen Astaria, di sini, bakal diketahui dalam masa terdekat.
Difahamkan, polis masih menunggu laporan DNA kedua-dua mayat itu bagi memastikan sama ada kedua-duanya mempunyai kaitan talian darah.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, berkata cap jari mayat wanita itu sudah dihantar ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk mengenal pasti identitinya jika si mati warga tempatan.
“Kami kini giat mengesan laporan kehilangan individu dan siasatan lanjut berhubung penemuan itu masih dijalankan di tempat kejadian.

“Kami juga sudah merakam percakapan beberapa jiran daripada kalangan penduduk tempatan dan warga asing yang tinggal berhampiran,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang, di sini, semalam.

Menurutnya, polis gagal mengesan pergerakan masuk dan keluar mangsa mahupun suspek melalui kamera litar tertutup (CCTV) pada pintu masuk utama pangsapuri berkenaan kerana ia tidak berfungsi.

“Sama ada mangsa dibunuh di dalam rumah tiga bilik berkenaan ataupun di tempat lain, kami masih menjalankan siasatan berhubung perkara itu.

“Malah, polis belum dapat mengesan pemilik rumah itu memandangkan rumah berkenaan sudah 10 tahun tidak berpenghuni,” katanya.
Amiruddin turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu tampil membantu siasatan.

Harian Metro kelmarin melaporkan bau busuk di sebuah pangsapuri sejak Sabtu lalu terbongkar apabila pihak pengurusan menemui kaki kiri manusia yang sudah berulat dan beberapa organ manusia dalam tandas di tingkat lima Blok Chryssa, Apartmen Astaria, di sini.

Difahamkan, beberapa anggota badan manusia turut ditemui dalam tiga bungkusan plastik di atas siling tandas dan beberapa tempat dalam rumah berkenaan.

Dipercayai mangsa dibunuh tidak lebih dari seminggu lalu sebelum anggota badannya dikerat melebihi 15 bahagian.

Wanita gaduh telan pil

AMPANG: Seorang wanita yang tertekan selepas bergaduh dengan teman lelakinya nekad menelan pil miliknya sendiri secara berlebihan hingga menyebabkan mulutnya berbuih dan pengsan sebelum dikejarkan ke hospital, kelmarin.
Difahamkan, mangsa yang berusia 22 tahun menelan lima pil berkenaan menyebabkan dia keracunan sehingga mulutnya berbuih.

Menurut sumber, dalam kejadian kira-kira jam 5 petang itu, mangsa dipercayai bergaduh dengan teman lelakinya sebelum dia pulang ke rumah keluarganya di Ampang Jaya, di sini.
Sumber berkata, mangsa yang mengalami keracunan sebelum pengsan menyebabkan ahli keluarganya panik dan membawanya ke Hospital Ampang.

Isteri curang belasah suami

Oleh Na'imah Mohamed
na'imah@hmetro.com.my

KAJANG: Seorang suami menerima nasib malang apabila isteri yang dikahwininya bukan saja berlaku curang malah sanggup bertindak membelasahnya menggunakan kayu kaki meja di kediaman mereka di Taman Kajang Ria, di sini, tengah hari semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, suami malang terbabit cuba bertanyakan perbuatan terkutuk isterinya yang dikesan membawa pulang seorang lelaki ketika ketiadaannya.

Pertanyaan itu menyebabkan wanita berusia lewat 20-an itu tiba-tiba melenting dan mencapai kaki meja yang sudah patah dan membelasah suaminya bertubi-tubi.

Menurut sumber, kejadian bermula apabila lelaki berusia 31 tahun itu mempersoalkan tindakan isterinya membawa pulang seorang lelaki setiap kali ketiadaannya.


“Menyedari rahsia dirinya terbongkar, isteri mangsa cuba berdolak-dalik hingga berlaku pertengkaran antara mereka sebelum wanita itu naik berang dan mencapai kaki meja di sudut rumahnya dan memukul mangsa tanpa belas kasihan,” katanya.

Pasangan aksi berahi dicekup

GEORGETOWN: Aksi berahi sepasang kekasih di tepi Persisiran Pantai Queensbay, Bayan Lepas awal pagi kelmarin menyebabkan mereka dicekup pihak berkuasa.
Mereka yang berusia dalam lingkungan 20-an ditemui dalam keadaan berpelukan dengan kedua-duanya duduk di atas batu sambil menghadap laut dengan pasangan wanita duduk di riba teman lelaki sambil bergoyang-goyang.

Aksi itu turut dilihat sepasukan Pegawai Penguat Kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) jam 12.30 tengah malam ketika melakukan Operasi Ops Santai/Sahur diketuai Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman Azizan.
Ketua Penolong Pengarah Penguat Kuasa JHEAIPP, Jaafar Ismail berkata, dalam pemeriksaan itu kedua-duanya ditemui dalam keadaan mencurigakan apabila melakukan aksi berahi secara terbuka tanpa rasa segan silu.

Beliau berkata, kedua-duanya terkejut menyedari kehadiran pegawai penguat kuasa agama, namun selepas diperkenalkan diri dan ditunjukkan kad kuasa pengenalan diri, mereka akhirnya akur.

Katanya, ketika pemeriksaan pelbagai alasan diberikan untuk melepaskan diri, namun gagal mempengaruhi Pegawai Penguat Kuasa JHEAIPP.

“Selain itu, turut ditemui sepasang kekasih warga Indonesia berusia 20 dan 30-an yang sanggup beralaskan baju hujan untuk berbaring sambil pasangan wanita tidur di atas riba lelaki di tempat sama.

“Perbuatan mereka ini menjolok mata dan JHEAIPP mengambil tindakan dengan mengeluarkan notis saman mengikut Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996,” katanya.
Sementara itu, dalam serbuan lain pula, JHEAIPP turut menahan empat pasangan kerana disyaki berkhalwat di dua lokasi berasingan termasuk di dalam rumah dan hotel di Kepala Batas dan Tanjung Bungah bermula dari jam 1 pagi hingga 6 pagi.

Lebam disyaki didera ibu



MELAKA: Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun di Bukit Rambai, dekat sini, dipercayai menjadi mangsa didera ibu kandungnya sendiri hingga lebam pada anggota badan termasuk tangan.
Difahamkan kejadian berkenaan hanya disedari guru tadika selepas seminggu mangsa mengalami penderaan menyebabkannya membuat laporan di Balai Polis Batang Tiga.

Sumber Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan pihaknya sudah melawat mangsa di rumahnya bulan lalu sebelum membawanya mendapatkan rawatan di Hospital Melaka.
Katanya, doktor yang merawat mangsa mengesahkan dia dipercayai didera berdasarkan kesan kecederaan dialaminya.

“Kejadian difahamkan berlaku pada 21 Julai lalu yang mana mangsa yang juga anak ketiga daripada empat beradik dikatakan didera ibunya.

“Siasatan pegawai JKM juga mengetahui bahawa keluarga mangsa dikategorikan bermasalah kerana ibunya terbabit dalam penyalahgunaan dadah.

“Selain itu, ibu mangsa juga dikatakan bernikah melalui sindiket dan perkahwinannya tidak didaftarkan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, Daud Arbah mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan pihaknya sudah mengambil tindakan menyelamatkan kanak-kanak itu.
Katanya, Pegawai Pelindung Kanak-Kanak JKM Melaka Tengah, Muslim Abdullah dan Nurhezlin Jaafar sudah membuat permohonan bagi perintah jagaan sementara kanak-kanak terbabit di Mahkamah Majistret Ayer Keroh, kelmarin.

“Kami berjaya mendapat perintah jagaan sementara diputuskan Majistret Muhammad Hazri Hanafi bagi menempatkan kanak-kanak itu di bawah penjagaan orang yang layak iaitu, ibu saudaranya mengikut peruntukan Seksyen 17 (1) (e) Akta Kanak-Kanak 2011,” katanya.

Kepala lembu lekat di stereng

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Kepala seekor lembu betina melekat pada stereng kereta Perodua Kancil dipandu seorang lelaki yang merempuh haiwan itu dalam kejadian di Kampung Lendu Dalam, dekat sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam, haiwan itu yang berada di bahu jalan dirempuh pemandunya itu apabila kenderaannya hilang kawalan.

Kepala lembu itu dikatakan terputus daripada badan, melekat pada stereng sebelum Perodua Kancil dipandu lelaki dikenali Ah Boi berusia 20-an itu melanggar tebing dan terbalik.
Seorang penduduk, Mahazarul Mazlan, 40, berkata, dia yang ketika itu berbuka puasa bersama keluarganya dikejutkan dengan dentuman kuat lalu keluar untuk memeriksa.

“Mulanya saya terpandang seekor lembu terbaring tanpa kepala dan pada masa sama melihat sebuah Perodua Kancil terbalik tidak jauh dari situ.

“Saya terus menghampiri kenderaan itu dan ternampak seorang lelaki berusaha untuk keluar,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, dia kemudian membantu lelaki itu keluar melalui cermin depan keretanya yang pecah.

Katanya, selepas berjaya mengeluarkan pemandu kereta itu, dia terkejut melihat kepala lembu yang dirempuh itu melekat pada stereng kereta. “Apa yang menghairankan saya dan penduduk kampung, bagaimana kepala lembu itu boleh melekat pada stereng kereta itu. “Pemandu kereta itu hanya cedera ringan di anggota badan,” katanya.
Sementara itu, jurucakap Hospital Alor Gajah berkata, lelaki itu yang cedera di leher dirawat sebagai pesakit luar.

Peragut silap sasaran

Oleh Zatul Iffah Zolkiply dan Taufiq Daud
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Saya minta maaf, ambillah semula gelang ini. Jangan belasah saya,” rayu seorang peragut apabila mendapati wanita yang diragutnya di Bulatan Jalan Sultan Omar di sini, kelmarin, adalah seorang anggota polis.
Namun, lelaki berusia 26 tahun itu cuba melarikan diri, tetapi dikejar anggota polis wanita berkenaan sebelum dia ditahan anggota Pasukan Khas Ragut yang tiba tidak lama selepas itu.

Mangsa, konstabel Siti Hawa Norashid, 25, yang bertugas di Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu berkata, kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu bermula apabila dia dihampiri suspek yang menunggang sebuah motosikal Yamaha ketika tiba di Jalan Sultan Omar sebelum lelaki itu meragut gelang emas di tangan kanannya.
“Saya yang terkejut dengan kejadian itu, nekad mengejarnya. Pada masa sama, suspek yang hilang kawalan gagal mengawal motosikalnya sebelum dia terbabas dan jatuh.

“Dalam keadaan kakinya yang berdarah, suspek sempat meminta maaf dan memulangkan semula gelang saya. Bagaimanapun, saya sempat bergelut dan memukulnya antara dua hingga tiga kali menggunakan topi keledar,” katanya ketika ditemui di Bulatan Jalan Sultan Omar di sini, kelmarin.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, suspek bertindak meragut gelang emas di tangan kanan mangsa yang menunggang skuter MZ Mosquito sebelum melarikan diri.

Menurutnya, mangsa yang berang mengejar suspek yang melarikan diri ke arah sebuah stesen minyak berhampiran.

“Suspek yang kelam kabut, gagal mengawal motosikalnya lalu terbabas dan jatuh sebelum mangsa tiba tidak lama selepas itu.
“Sebaik tiba, mangsa cuba menahan suspek, tetapi lelaki itu yang ketakutan, melarikan diri dengan meninggalkan motosikal dan beg serta gelang emas diragutnya,” katanya di pejabatnya di sini, semalam.

Manoharan berkata, suspek berasal dari Taman Keramat, Kuala Lumpur dan bekerja sebagai pembantu juruukur itu ditahan anggota Pasukan Khas Ragut yang tiba tidak lama selepas itu.

Katanya, suspek yang juga positif dadah kini direman tiga hari dan kes disiasat mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan kerana samun.


Pukul isteri, anak sangka barang disorok



SERDANG: Hanya kerana barangan miliknya hilang, seorang lelaki sanggup membelasah anak dan isterinya kerana menyangka mereka menyorokkan barangan itu di kediamannya Taman Bukit Serdang, Kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, lelaki berusia 30-an itu mencari barang miliknya di dalam rumah, namun tidak ditemui menyebabkan dia tiba-tiba naik angin dan terus memarahi anaknya yang berusia dua tahun.

Menurut sumber, lelaki terbabit yang beranggapan anaknya mengambil barangnya itu, memarahi kanak-kanak berkenaan.
“Bagaikan dirasuk setan, lelaki itu merotan dan memukul anaknya sambil menyuruh memulangkan barangan yang hilang.

“Kanak-kanak terbabit yang tidak tahu apa-apa hanya menangis kesakitan menyebabkan ibunya yang berada di dapur terus berlari mendapatnya,” katanya.

Sumber berkata, wanita itu yang terkejut dengan tindakan keterlaluan suaminya terus memarahi dan bertanya kenapa perlu memukul anak mereka.

Teguran itu menyebabkan lelaki berkenaan bertambah marah lalu mengambil sebilah pisau di dapur sebelum mengacukan ke arah isterinya.

Menurutnya, lelaki itu terus memukul kepala dan tangan isterinya menggunakan belakang pisau berkenaan menyebabkan mangsa cedera di tangan dan kepala.
“Bimbang kejadian lebih buruk, isterinya cuba menghubungi polis, namun gagal apabila telefon bimbit dirampas sebelum menghempasnya ke lantai.

“Mangsa yang ketakutan berlari bersama anak ke Balai Polis Seri Kembangan untuk membuat laporan,” katanya.

Kepala bayi terputus belum ditemui



MELAKA: Bahagian kepala mayat bayi perempuan yang terputus ketika dilahirkan ibunya petang Selasa lalu belum dijumpai hingga kini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah, ketika dihubungi di sini menjelaskan usaha mengesan kepala mayat bayi itu masih dilakukan.

“Mangsa memberitahu kepala bayinya itu terjatuh di dalam tandas. Sebaik melahirkan bayi terbabit yang terputus kepalanya akibat ditarik, wanita itu membuangnya ke dalam tong sampah sebelum menghubungi ibunya,” katanya.

Ugut simbah asid

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

GOMBAK: Hanya kerana seekor kucing, seorang lelaki sanggup mengugut menyimbah asid kepada bekas teman wanitanya selepas hasrat ingin mengambil semula haiwan itu gagal dalam kejadian di kediaman wanita itu di Pinggiran Batu Caves, kelmarin.
Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, mangsa yang berusia 22 tahun sedang menonton televisyen sementara menunggu waktu berbuka puasa sebelum menerima panggilan telefon daripada bekas teman lelakinya itu.

Menurut sumber, dalam perbualan telefon itu, lelaki terbabit meminta mangsa keluar berjumpa dengannya di luar rumah kerana dia sedang menunggu di depan pintu.
“Pada mulanya mangsa enggan dan menyuruh lelaki itu pulang, namun selepas termakan pujuk rayu, akhirnya dia bersetuju dan membuka pintu rumah.

“Lelaki itu memberitahu tujuan kedatangannya iaitu untuk mengambil semula kucing yang diberi setahun lalu,” katanya.

Bagaimanapun, mangsa enggan menyerahkannya dengan alasan lelaki itu tidak pernah mengambil tahu malah dia yang menjaga haiwan itu selama ini.

“Lelaki itu cuba memujuk mangsa, namun tidak berjaya apabila mangsa tetap dengan pendiriannya.

“Geram permintaannya tidak dilayan, lelaki itu memaki-hamun mangsa dan mengugut akan menyimbah asid ke muka wanita itu jika mereka bertemu di luar,” katanya.
Menurutnya, mangsa yang ketakutan terus masuk ke dalam rumahnya semula dan mengunci pintu.

“Beberapa minit selepas itu, mangsa menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada lelaki itu yang mengugut akan mencederakan mangsa.

“Mangsa kemudian membuat laporan di Balai Polis Selayang,” katanya.


Jais usah tunduk

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak supaya Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) tidak tunduk kepada mana-mana pihak dalam menjalankan siasatan terhadap serbuan pihak berkuasa agama itu terhadap majlis makan malam di sebuah gereja di Petaling Jaya yang turut dihadiri 12 individu beragama Islam, Rabu lalu.
Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, siasatan terhadap perkara itu sepatutnya diserahkan kepada Jais dan tidak membabitkan campur tangan mana-mana pihak.

“Insiden ini tidak sepatutnya dijadikan sebagai isu politik sebaliknya menyerahkan sepenuhnya kepada Jais untuk tindakan selanjutnya kerana ini semua adalah tanggungjawab mereka (Jais).

“Justeru, Jais perlu lebih tegas dan tidak sesekali gentar dengan tuntutan mana-mana pihak kerana jabatan itu di bawah naungan Sultan Selangor,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Mengenai kejadian itu, Ibrahim menegaskan tindakan mendakwah orang Islam menerusi majlis di gereja adalah menyalahi perlembagaan negara.

No comments:

Post a Comment