Saturday, August 6, 2011

KISAH LAPAN ISTERI MENARIK...ITU PUN ADA ISTERI YANG TAK RETI BERSYUKUR...DAHLAH DIKIKIS....ADA YANG BERZINA LAH....TENTU 4 ISTERI YANG TERDAHALU DIKAHWINI SAH...4 ISTERI YANG TERKEMUDIAN TENTU TAK SAH....TAK SAH BERMAKNA BERZINA LAH..JIKA ADA ANAK 4 ISTERI YANG TERKEMUDIAN DIKIRA ANAK ZINA...MEMANG ADA MANUSIA TAK RETI BERSYUKUR SEBAB BONGKAK DAN SOMBONG...

Pelajar Unisel desak rombakan AJK Senat



SEKUMPULAN pelajar Unisel membuat demonstrasi aman di hadapan universiti tersebut mendesak rombakan AJK senat dilakukan segera di Kuala Selangor semalam.



KUALA SELANGOR - Pelajar Universiti Selangor (Unisel) melalui Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi) mendesak Menteri Besar merombak semula ahli jawatankuasa senat Unisel bagi memastikan pengurusan tertinggi universiti itu bebas daripada campur tangan politik.
Desakan itu merupakan satu daripada lima tuntutan yang dikemukakan oleh Aksi ekoran kemelut pentadbiran Unisel sehingga membawa kepada peletakan jawatan Naib Canselornya (NC), Datuk Dr. Rosti Saruwono, Rabu lalu.
Ketua Umum Aksi, Muhammed Shahimi Ariffin berkata, tindakan itu harus dilakukan Lembaga Pengarah Unisel termasuk Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku pengerusi supaya tidak lagi melanjutkan kontrak empat ahli jawatankuasa senat universiti.
Mereka ialah Timbalan Naib Canselor (TNC) Akademik, Prof. Dr. Anuar Ahmad; TNC Perancangan Strategik dan Pembangunan, Prof. Dr. Ir. Mohamad Daud dan TNC Hal Ehwal Pelajar, Prof. Madya Zainal Abidin Kidam, masing-masing akan tamat kontrak, Disember ini.
Turut dicadangkan agar tidak dilanjutkan kontrak ialah Naib Presiden Perkhidmatan Pengurusan Unisel, Datuk Latifah Hassan yang sudah tamat pada 1 Ogos lalu.
"Kami dapati kemelut pentadbiran dan campur tangan politik ini bermula pada tahun 2009 iaitu selepas Datuk Dr. Rosti dilantik menjadi NC," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Cap jari, bukti dalam BMW



AKHTAR (berkopiah) melihat kereta BMW Ahmad Kamil di lobi Kompleks Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.



SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi di sini yang mendengar perbicaraan kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain semalam diberitahu terdapat tiga kesan cap jari serta lapan bukti lain ditemui dalam kereta jenis BMW milik peguam Ahmad Kamil Abdul Karim.
Pegawai Forensik Bukit Aman, Deputi Supritendan Sheikh Zainal Abidin Sheikh Omar (gambar) berkata, cap jari itu dikesan pada sekeping kad smart dan touch & go serta pewangi lavendar. Barang itu terdapat dalam kereta yang dilaporkan hilang pada 30 Ogos 2010 itu.
“Selain itu kami jumpa kertas iklan TM, diari, stereng kenderaan, tombol gear dan surat khabar The Sun. Kereta yang menggunakan nombor pendaftaran AAJ 5 itu kemudian ditanda sebagai bukti,” katanya sambil menambah kereta itu dijumpai semula di Jalan SS12/1B dekat sini tujuh hari kemudian.
Saksi ke-34 pendakwaan itu memberi keterangan semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin dalam perbicaraan bekas peguam N. Pathmanabhan, 41, bersama T. Thilaiyagan, 19, R. Matan, 20, dan R. Kathavarayan, 30.
Mereka didakwa membunuh Sosilawati, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, Ahmad Kamil, 32, dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.
Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Terdahulu, Zainal Abidin berkata, dia mendapat panggilan pada 6 September 2010 mengatakan pihak polis telah menjumpai sebuah kenderaan berkaitan dengan kehilangan Sosilawati dan tiga yang lain.
“Kami mendapat panggilan pada pukul 9.40 malam dan terus ke tempat kereta itu dijumpai lalu membuat pemeriksaan menyeluruh,” katanya.
Zainal Abidin turut menambah, pada pukul 10 pagi 14 September 2010, dia memberi bantuan forensik di Sungai Kanchong, Banting bersama empat anggota bagi mencari zink yang dipercayai dibuang.
Jelas saksi, selepas enam keping zink itu diserah kepadanya, dia mengarahkan anggota membuat rajah kasar, menyusun zink, buat label penandaan dan membalutnya.
Saiful kemudian memohon untuk membawa saksi membuat pengecaman sebuah kenderaan iaitu kereta jenis BMW berwarna hitam tersebut milik Ahmad Kamil di lobi mahkamah.
Dalam pada itu, Zainal Abidin berang apabila diasak peguam bela, Manjeet Singh berhubung kertas minyak yang diguna untuk membalut zink sehingga terpaksa ditenangkan Hakim Datuk Akhtar Tahir.
Dakwa saksi, dia tidak tahu mengenai bahan yang digunakan untuk membuat kertas minyak dan meminta Manjeet untuk tidak bertanyakan soalan yang tidak sesuai kepadanya.
Perbicaraan bersambung Isnin depan.

Nabila janji akan pulang nanti



KERATAN Kosmo! 4 Ogos 2011.



MELAKA – Atlet menembak pelapis kebangsaan, Nabila Azhazra (gambar) yang menghilangkan diri setelah kahwin lari pada tahun lalu, berjanji akan pulang ke pangkuan keluarganya di Batu Berendam satu hari nanti.
Bapa atlet berkenaan, Azlan Maidin, 53, berkata, Nabila, 20, menghubungi kakaknya, Quraishah, 26, malam kelmarin dan meminta mereka sekeluarga agar tidak bimbang mengenai keselamatannya.
“Nabila juga berpesan kepada kakaknya agar memberitahu saya bahawa dia akan pulang ke rumah satu hari nanti namun, sekarang belum tiba masa untuk dia pulang.
“Dia juga enggan memberitahu di mana mereka (Nabila dan suaminya) menetap namun, mengatakan masih berada di Kelantan,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Kosmo! kelmarin melaporkan mengenai tindakan Nabila yang menghilangkan diri sejak bulan lalu setelah dipercayai berkahwin dengan seorang lelaki berusia 44 tahun di Wilayah Pattani, Thailand, pada 12 November tahun lalu.
Lebih menyedihkan keluarga atlet tersebut, lelaki berkenaan yang sudah mempunyai empat anak mengambil Nabila sebagai isteri ketiga.
Azlan berkata, Nabila menghubungi kakaknya itu menggunakan telefon awam bagi mengelakkan mereka sekeluarga menghubunginya semula.
“Walau tak tahu dengan tepat di mana dia berada kini, saya lega apabila hubungan kami masih tidak putus dan Nabila masih sudi menghubungi kami di sini.
“Malah dia juga telah melahirkan kesanggupan untuk pulang,” katanya.

Polis rampas barang curi RM5 juta



MOHD. MOKHTAR (kanan) mendengar sesuatu daripada pegawainya mengenai sindiket mencuri kabel dan peralatan eletronik pada sidang akhbar di Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU – Kegiatan haram satu sindiket yang mencuri kabel dan peralatan elektronik bernilai RM5 juta milik beberapa syarikat telekomunikasi sejak lima bulan lalu terbongkar apabila polis menahan sembilan individu termasuk seorang wanita baru-baru ini.
Kesemua suspek berusia di antara 16 dan 51 tahun itu ditahan dalam satu operasi di sekitar Johor dan Selangor. Mereka dipercayai dapat membantu siasatan ke atas 60 kes curi kabel dan peralatan elektronik syarikat tersebut.
Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, tangkapan pertama dilakukan pada pukul 6.30 petang 18 Julai lalu di mana sepasang suami isteri dan seorang remaja ditahan di Bukit Pasir, Muar.

Pampasan cuma RM99


KEAN EWE (kanan) menunjukkan pampasan RM99 yang diterima kepada Swee Kong di Ipoh semalam.


IPOH - Sudahlah terlantar hampir dua minggu di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini akibat dirempuh pelesit rempit semasa menyertai satu operasi bersepadu, pampasan insurans yang diterimanya cuma RM99.
Demikian nasib anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela), Khaw Kean Ewe, 44, yang mendakwa nilai pampasan perlindungan insurans kelompok yang diterimanya tidak memadai dengan kecederaan serius yang dialami pada 9 September 2007 itu.
Katanya, dalam kemalangan pukul 3 pagi itu, dia mengalami kecederaan parah pada kaki, badan dan kedua-dua tangannya.
Menurutnya, harapan terhadap rayuan yang dikemukakan kepada pengurusan Rela dan syarikat insurans terbabit untuk mengkaji semula nilai pampasan yang diserahkan kepadanya pada Julai 2009 lalu tidak menjadi kenyataan.
"Hampir setiap bulan saya berulang-alik ke premis syarikat insurans berkenaan namun dua minggu lepas, saya diberitahu ia tidak lagi akan dipertimbangkan.
"Apa yang menyedihkan, sudahlah kos rawatan susulan mencecah ribuan ringgit, saya dimaklumkan setiap anggota Rela yang dimasukkan dalam wad boleh menerima sehingga RM100 sehari namun yang diterima sekadar RM99," katanya.

Warga emas disamun dan dibunuh

06/08/2011 2:35pm

IPOH - Seorang warga emas ditemui mati dipercayai dibunuh dalam satu kejadian samun di rumahnya di Tanjung Piandang, Parit Buntar, kira-kira 160km dari sini, awal hari ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata mayat Teoh Ah Nya@Teoh Kooi Lan, 73, ditemui pada pukul 1.30 pagi oleh adiknya yang kemudian memaklumkan kepada pihak polis.
Hasil pemeriksaan, polis mendapati terdapat kesan kecederaan di bahagian leher mangsa dipercayai dipukul dengan objek keras, selain kehilangan barang kemas bernilai RM6,000 dan wang tunai RM1,000, katanya kepada pemberita di sini, hari ini. - Bernama

Adili segera untuk terima balasan



MENTERI Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir (kanan) bertanyakan sesuatu kepada Sharifah (dua dari kiri) ketika membuat lawatan di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh kelmarin.



IPOH - "Kami harap pembunuh adik saya dihadapkan ke muka pengadilan secepat mungkin untuk menerima balasan atas perbuatan kejam mereka.
"Ekoran kejadian itu, bapa saya (Kasim Idris, 75) yang terlantar di hospital sejak enam bulan lalu kerana penyakit usus telah pengsan beberapa kali kerana terkejut manakala ibu, Sharifah Razali, 72, dilanda kesedihan yang teruk."
Demikian rintih Ruzaina (gambar kecil), 41, kakak Timbalan Pengarah (Kesihatan) Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak, Dr. Rohani Kasim, 38, yang mati akibat dicekik perompak dalam kejadian di tingkat dua, Blok F, Apartmen Permai Lakeview, Tambun, dekat sini kelmarin.
Dia berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kejayaan polis memberkas empat lelaki bagi membantu siasatan kes pembunuhan itu semalam.
Menurut Ruzaina, mereka sekeluarga bersyukur dan berterima kasih dengan kecekapan polis menyelesaikan kes pembunuhan tersebut dalam tempoh yang singkat.
"Adik yang periang dan menjadi harapan keluarga tiba-tiba menemui ajal akibat perbuatan kejam dan ganas mereka yang tidak berhati perut itu. Pembunuh itu tidak berperikemanusiaan kerana ketika saya lihat jenazah arwah sewaktu dimandikan, mukanya cedera teruk.
"Kami sekeluarga reda dengan pemergiannya tetapi masih sukar untuk menerima cara kematiannya yang begitu kejam," ceritanya ketika dihubungi semalam.

Kikis lapan isteri

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

BUKTI...mangsa menunjukkan laporan polis yang dibuat dan gambar suaminya.
BUKTI...mangsa menunjukkan laporan polis yang dibuat dan gambar suaminya.
KUALA LUMPUR: “Saya terpedaya dengan pujuk rayunya dan tidak menduga dia sudah berkahwin dengan tujuh wanita yang semuanya ditinggalkan begitu saja selepas tembelangnya pecah.
“Dia (suami) memperdaya saya kononnya bakal mewarisi harta pusaka sebanyak RM1.4 juta hasil tinggalan ibu bapanya semata-mata mengaburi saya supaya mengahwininya,” kata pemilik kedai dobi, Latifah, (bukan nama sebenar) isteri kelapan suami barunya berusia 42 tahun yang mengaku golongan atasan bagi memperdaya wanita untuk berkahwin dengannya sebelum mengikis harta mereka.
Sebelum berkahwin pada 31 Ogos tahun lalu di Thailand tanpa pengetahuan keluarga, lelaki itu mendakwa sebagai pengusaha kolam ikan keli di Teluk Kumbar, Pulau Pinang, bagi mengukuhkan pembohongannya.

“Selepas rahsianya terbongkar dia bukan orang kaya, dia mendakwa pula bekerja sebagai pegawai polis dan pegawai imigresen yang digantung kerja. Namun, itu semua dusta belaka yang digunakan suami untuk mendapatkan wang saya sebelum dia menghilangkan diri,” katanya.


Latifah berkata, sebelum berkahwin suaminya mendakwa duda beranak dua, namun hakikatnya, selepas diselidik dia sudah berkahwin dengan tujuh wanita dan kebanyakannya ditinggalkan begitu saja selepas tembelangnya diketahui isteri-isterinya.

Pujuk cara halus

Oleh Abdullah Wahab, Muhammad Apendy Issahak dan Yusliza Yakimir Abdul Taib
am@hmetro.comcom.my

BUKTI...antara risalah dan kitab Kristian yang diberikan gereja kepada wanita berkenaan.
BUKTI...antara risalah dan kitab Kristian yang diberikan gereja kepada wanita berkenaan.
KUALA LUMPUR: Beberapa individu beragama Islam yang menyertai aktiviti keagamaan di sebuah gereja di Seksyen 13, Petaling Jaya, ketika pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) membuat pemeriksaan malam kelmarin, hanya sebahagian kecil yang berjaya dikesan, manakala sebahagian besar golongan itu dipercayai menyertainya secara sembunyi atau ‘bawah tanah’.
Kebanyakan mereka terdiri daripada kaum Melayu dan golongan mualaf yang menyertai kumpulan berkenaan disebabkan kesempitan wang untuk menyara diri dan keluarga serta gagal mendapat bantuan daripada pihak berwajib.
Mereka menyertai kegiatan keagamaan berkenaan secara senyap-senyap di premis persendirian termasuk rumah kedai dan dewan komuniti, bukan saja di Lembah Klang, malah pergerakan ‘bawah tanah’ ini sudah berkembang di seluruh negara termasuk di Kelantan dan Terengganu.

Ia didedahkan sendiri seorang wanita Melayu yang mengikuti kumpulan itu sejak lebih setahun lalu, selepas dibelenggu masalah kewangan sehingga tidak mampu membiayai keperluan seharian.


Katanya, pendakwah kumpulan berkenaan membantu mereka dengan memberi seberapa banyak wang diperlukan dan selepas itu, mereka memujuk individu yang sudah diberi bantuan menyertai program keagamaan mereka.


Onar jiran

Oleh Kasdi Ali
kasdi@hmetro.com.my

TAHAN...empat suspek dibawa ke Mahkamah Majistret Ipoh untuk mendapatkan perintah tahanan reman.
TAHAN...empat suspek dibawa ke Mahkamah Majistret Ipoh untuk mendapatkan perintah tahanan reman.
IPOH: Penjenayah kejam yang mencerobohi rumah Timbalan Pengarah (Kesihatan) Jabatan Veterinar Perak, Dr Rohani Kasim, 38, sebelum mencekik mangsa hingga mati dipercayai tinggal di tingkat sama dengan rumah mangsa di Pangsapuri Permai Lake View Tambun.
Menurut penghuni pangsapuri berkenaan yang juga jiran mangsa, terdapat empat lelaki tinggal di rumah bertentangan dengan kediaman mangsa di tingkat satu.

Dia yang enggan identitinya disiarkan berkata, mangsa tinggal di unit F-1-09, manakala empat lelaki terbabit iaitu tiga berbangsa Melayu dan seorang seperti berdarah kacukan India-Cina mendiami unit F-1-02.
Keempat-empat lelaki terbabit sering dilihat melepak di tangga berhampiran kediaman mereka dan beberapa rakan juga pernah menduduki unit yang didiami mangsa.

“Mereka kemudian berpindah sebelum arwah menyewanya. Saya percaya mereka terbabit dalam pembunuhan mangsa kerana saya dan beberapa jiran lain melihat dua daripada empat lelaki itu ditahan polis tidak lama selepas mayat Rohani,” katanya.

Dia bertambah yakin keempat-empat suspek adalah penghuni unit F-1-02 kerana pengawal keselamatan turut melihat dua daripada mereka melarikan diri pada hari kejadian.

Allahyarham Rohani yang baru dinaikkan pangkat memegang jawatan kini berkuat kuasa 1 Julai lalu ditemui mati kira-kira jam 3.30 pagi kelmarin, dipercayai dicekik sehingga mati sebelum pembunuh membalut mayatnya sebelum mengusungnya keluar dari rumah mangsa.

Suspek disyaki mahu membuang mayat mangsa di lokasi lain bagi mengelakkan jenayah itu dikesan.
Bagaimanapun, cubaan itu terbantut selepas tindakan mereka mengusung cadar berisi mayat mangsa disedari pengawal keselamatan di pangsapuri berkenaan yang melakukan rondaan rutin.

Menurut sumber, pengawal yang memeriksa tilam di lantai tangga Pangsapuri Permai Lake View Tambun, dekat sini, menemui mangsa sudah tidak bernyawa dalam keadaan tangan dan kaki terikat sebelum menghubungi polis.

Arwah pernah menyuarakan kebimbangan keselamatannya tinggal di pangsapuri berkenaan kepada ahli keluarga kerana pernah kerugian hampir RM15,000 apabila barang kemasnya dilarikan penjenayah yang memecah masuk kediaman itu pada minggu kedua mendiaminya.

Mangsa yang juga anak ketujuh daripada 10 beradik, sebelum ini bertugas sebagai pendaftar di Kolej Pertanian Sintok, Kedah sebelum berpindah ke Ipoh.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, posmen dan tentera antara empat suspek yang ditahan di tiga lokasi berasingan sekitar negeri ini. Katanya, dengan penahanan itu, pihaknya yakin dapat menyelesaikan kes itu dalam tempoh kurang 24 jam.

“Siasatan mendapati motif dipercayai samun berikutan penemuan beberapa barang kes seperti telefon bimbit dan barang kemas bersama suspek.

“Tangkapan pertama terhadap dua lelaki masing-masing berumur 26 tahun di sekitar kawasan kejadian pada jam 4 pagi. Dua lagi suspek masing-masing berusia 20 dan 22 tahun ditahan di Tanjung Malim pada jam 4.30 petang dan di Slim River jam 10.25 malam tadi (kelmarin),” katanya.

Menurutnya, seorang daripada suspek berada dalam senarai individu dikehendaki polis bagi kes rogol di Slim River manakala seorang lagi askar yang lari daripada tugas.

“Dua daripada suspek direman selama empat hari manakala dua lagi suspek direman tujuh hari bermula semalam dengan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.

No comments:

Post a Comment