Monday, August 1, 2011

YANG KAYA TERUS KAYA BEGITU YANG MISKIN TERUS MISKIN...BILA MENIPU SEBAGI KERJAYA...BILA AGAMA LEMAH MAKA MUDAH DITIPU....

Kepala pembonceng digilis kenderaan berulang kali



ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat mangsa di tempat kejadian, kelmarin.
ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat mangsa di tempat kejadian, kelmarin.
ROSAK...motosikal yang dibonceng mangsa.
ROSAK...motosikal yang dibonceng mangsa.
BUKIT BERUNTUNG: Seorang pembonceng motosikal wanita, Y Tilakavathi, 43, terbunuh dengan kepalanya hancur akibat digilis beberapa kenderaan selepas terbabit kemalangan di Kilometer 6, Jalan Sungai Choh-Bukit Beruntung, dekat sini, malam kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 8.10 malam apabila mangsa yang membonceng motosikal teman lelakinya berusia 33 tahun bergesel sebuah kenderaan lalu terbabas dan terjatuh.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi, berkata pasangan itu dalam perjalanan pulang ke rumah dari Sungai Choh ke Bukit Beruntung.
Katanya, siasatan awal mendapati motosikal Modenas Kriss dinaiki mangsa dan teman lelakinya hilang kawalan ketika melalui selekoh tajam lalu terbabas memasuki laluan bertentangan.

“Mangsa tercampak beberapa meter selepas bergesel sebuah Proton Iswara yang datang dari Bukit Beruntung.

“Mangsa dipercayai digilis beberapa kenderaan menyebabkan sebelah tangannya putus dan ditemui kira-kira 50 meter dari tempat kejadian,” katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB) untuk bedah siasat sementara penunggang yang parah dihantar ke Hospital Sungai Buloh (HSB) untuk menerima rawatan lanjut.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

'Kami dilayan macam banduan'


Nasirruddin Yazid
MOHD. RAFSANJANI (depan) bersama pelajar lain menunjukkan kepala mereka yang dibotakkan ketika ditemui di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Seramai 33 pelajar lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda (SMKBBU) di sini mendakwa mengalami penderaan fizikal dan dilayan seperti banduan semasa menjalani program motivasi di Penjara Kluang hujung minggu lalu.
Ketika program selama tiga hari dua malam bermula Jumaat lalu itu, mereka mendakwa diarah oleh warden penjara memakai pakaian banduan selain digari, ditampar, dipukul dan ditumbuk di perut hingga ada pelajar menangis.
Seorang peserta, Mohd. Rafsanjani Mohd. Rafi, 16, mendakwa, pihak sekolah memaklumkan bahawa program tersebut adalah untuk para pelajar yang mempunyai masalah disiplin.
"Apabila tiba di penjara, kami diminta menyerahkan barangan peribadi dan rambut kami dipotong sehingga pendek sebelum dibawa ke asrama.
"Keesokan harinya, ketika lawatan di penjara, saya terkejut apabila dimarahi dan dicekik oleh warden penjara," dakwanya di sini semalam.
Katanya, dia dipilih mengikuti program berkenaan kerana ponteng sekolah selama 10 hari tahun ini.
Rakannya, Syed Amirul Khair Syed Khaidir, 16, pula mendakwa, para pelajar didera melakukan pelbagai aktiviti memeritkan seperti tekan tubi, berguling atas jalan dan ketuk ketampi sebanyak 150 kali.
"Kami dilayan macam banduan dan saya sendiri ditumbuk di perut selain ditampar dua kali," dakwanya.
Dalam pada itu, ibu kepada Mohd. Rafsanjani, Wan Zuhidah Zainal, 41, berkata, pihak sekolah menghantar surat kepadanya tentang program itu tetapi tidak dinyatakan pengisiannya.
"Saya hanya mengetahui mereka dihantar ke penjara apabila bertanya guru di sekolah selepas curiga melihat pelajar dibawa menaiki bas Jabatan Penjara," katanya.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi Johor, Datuk Maulizan Bujang berkata, jika dakwaan itu benar, pihak sekolah perlu mengkaji semula pengisian program.
"Saya telah meminta Jabatan Pelajaran menyiasat dakwaan ini, begitu juga dengan pihak sekolah," katanya ketika dihubungi.
Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru sekolah itu, Datuk Samsol Bari Jamali mengakui pihaknya mengetahui pelajar terbabit perlu menjalani simulasi kehidupan di penjara malah sekolah itu adalah yang ketiga mengikuti program sama.
Beliau berkata, pihak pentadbiran sekolah akan bersemuka dengan pelajar terbabit apabila sekolah dibuka esok.
Ketua Pemuda UMNO Johor Bahru, Khalid Mohamed yang menerima aduan terbabit berkata, satu memorandum yang ditandatangani ibu bapa peserta akan diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran.

‘Aku dah nak pergi’

Oleh Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

PILU...dua anak Hasnah, Mohd Lutfi dan adiknya Syarifah Zakiah menyiram air mawar di kubur ibu mereka. Gambar kecil, Hasnah.
PILU...dua anak Hasnah, Mohd Lutfi dan adiknya Syarifah Zakiah menyiram air mawar di kubur ibu mereka. Gambar kecil, Hasnah.
JOHOR BAHRU: “Seminggu lalu ketika mengejutnya dari tidur, dia sempat berkata, ‘aku ni dah nak pergi’. “Saya tidak sangka hari ini (semalam) hasratnya untuk pergi dalam keadaan baik tercapai apatah lagi ia berlaku pada hari pertama Ramadan,” kata anak sulung penyanyi popular lewat 1960-an Allahyarhamah Hasnah Haron, 65, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim di sini, pagi semalam.
Haslinda Mohd Eunos, 39, yang ditemui di kediaman Hasnah di Jalan Padi Mahsuri Dua, Bandar Baru Uda di sini, berkata, dia sekeluarga reda dengan pemergian ibu mereka kerana tidak sanggup lagi melihat penderitaannya sejak dua tahun lalu.

Menurutnya, penyakit ibunya dikesan Januari tahun lalu sebelum mereka sekeluarga menghantar Hasnah untuk menjalani pelbagai rawatan termasuk kimoterapi dan perubatan Islam.
“Sabtu lalu, ketika menemani mak mendapatkan rawatan berlandaskan kaedah perubatan Islam di Masjid Kampung Pasir, Tampoi, kami dimaklumkan kanser dihidapnya sudah merebak ke paru-paru malah, buah pinggangnya juga membengkak.

“Kami lima beradik sepakat merahsiakan hal berkenaan kerana tidak mahu membebankan hati serta fikiran ibu,” katanya.

Menurutnya, ibunya dikejarkan ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Rabu lalu selepas mengalami sesak nafas.

“Ketika dimasukkan ke HSI, ibu sukar makan dan minum kerana kanser di tekak, malah sejak jam 6 pagi (semalam), ibu juga mula tidak sedarkan diri sebelum disahkan meninggal dunia dua jam kemudian di samping kami lima beradik serta saudara terdekat,” katanya.

Haslinda berkata, pengalaman menjaga ibunya adalah anugerah Tuhan yang paling bernilai buat mereka.
“Waktu paling saya tidak dapat lupakan ialah ketika saat akhir kami menjaganya, ia amat menuntut kesabaran kerana menjaga ibu ketika itu umpama menjaga bayi.

“Itulah saat paling bernilai, biarpun masih bersedih namun saya tetap gembira kerana ibu pergi dengan tenang pada bulan mulia ini,” katanya.

Seawal jam 10 pagi semalam, kediaman Hasnah mula dibanjiri saudara dan rakan terdekat.

Jenazah arwah tiba kira-kira jam 11.45 pagi dari HSI sebelum disembahyangkan di masjid berhampiran. Sementara itu, suasana pilu menyelubungi perkarangan Tanah Perkuburan Islam Mahmoodiah apabila keluarga, saudara dan kenalan terdekat arwah hadir memberikan penghormatan terakhir kepadanya sebelum jenazah disemadikan tepat jam 2.15 petang.

Hidup bagai pelarian

Oleh Yusmawati Mhd Yusof
yusmawati@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Seorang guru mendakwa terpaksa hidup seperti pelarian apabila bekas suami tidak henti-henti mengancam keselamatannya termasuk mengupah samseng menyerang suami barunya sehingga telinga hampir putus dan menerima 65 jahitan.
Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nurul, 30, berkata biarpun dia berjaya mendapatkan perintah perlindungan sementara daripada mahkamah awal Disember tahun lalu, bekas suaminya mengganggunya dan terbaru, suami barunya dikenali sebagai, Kafi, 35, cedera akibat diserang samseng upahan.
“Kejadian pada malam 3 Julai lalu apabila kami bersiap untuk berangkat ke Kuala Lumpur. Ketika suami sibuk memasukkan beg pakaian ke dalam but kereta, tiga lelaki secara tiba-tiba datang menetaknya dengan senjata tajam.

“Kejadian di laman rumah di Besut, Terengganu berlaku terlalu pantas, dalam tempoh lima minit akibat tetakan itu suami menerima 65 jahitan dengan telinga suami hampir putus, retak tulang lengan, luka ibu jari dan sakit di seluruh badan.


“Dia terpaksa mendapatkan rawatan di hospital selama dua minggu dan saya percaya kejadian serangan ini didalangi bekas suami kerana dendam,” katanya ketika ditemui di sini bagi mendapatkan bantuan Pembela Barisan Nasional (BN) Melaka.

Buta akibat bisul lambat dirawat


MATA kanan Nur Natashah buta akibat bisul.


GOMBAK – Seorang kanak-kanak, Putri Nur Natashah Mirsha Muhammad Amin, 6, yang pada mulanya hanya didakwa mengalami bengkak akibat gigitan nyamuk mengalami nasib malang apabila mata kanannya kini buta.
Ibu kanak-kanak itu, Nurul Huda Ahmad, 28, berkata, keadaan bengkak pada mata Nur Natashah pada mulanya dikesan ketika dia berusia dua tahun tiga bulan iaitu pada tahun 2008.
Selepas bengkak tersebut semakin membesar, anaknya dibawa ke Hospital Selayang pada 12 Mac 2008 untuk menjalani rawatan namun, Bahagian Kecemasan di hospital tersebut memberitahu, bengkak yang berlaku berpunca daripada kesan gigitan nyamuk.
“Mereka kata tiada apa yang harus dirisaukan walaupun ketika itu anak saya meronta-ronta kesakitan,” ujarnya kepada Kosmo! di rumahnya di Selayang Baru di sini semalam.
Bagaimanapun, pada petang hari yang sama, Nurul Huda datang semula ke Hospital Selayang membawa anaknya kesakitan tetapi dia masih dimaklumkan perkara yang sama.
“Tidak puas hati dengan alasan gigitan nyamuk yang diberi doktor di Hospital Selayang saya kemudian membawa anak saya ke sebuah klinik di Selayang dua hari kemudian dan doktor di klinik itu mengesahkan bahawa ia bisul dan memberi surat rujukan ke Hospital Selayang untuk membuat pembedahan membuang nanah,” ujarnya.
Menurut Nurul Huda, ketika itu, mata anaknya sudah tersembul keluar dan keadaan di sekeliling matanya juga membengkak.

Misteri bau busuk terungkai


ANGGOTA polis mengusung mayat Mamadou Aliou yang ditemui mati di biliknya (dalam bulatan) di UIAM, Gombak semalam.


GOMBAK - Misteri bau busuk di sebuah bilik asrama Kolej Bilal di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini terbongkar apabila mayat seorang pelajar warga Afrika ditemui dalam keadaan berulat semalam.
Mayat tersebut ditemui pada pukul 11 pagi oleh seorang wanita yang bekerja sebagai tukang cuci ketika dia sedang melakukan kerja-kerja pembersihan di sekitar asrama terbabit.
Wanita tersebut yang curiga dengan bau itu kemudian membuat pemeriksaan dari bilik ke bilik di asrama berkenaan sebelum menemui mayat mangsa di atas lantai di biliknya.
Difahamkan, mangsa yang dikenali sebagai Mamadou Aliou Tela Dialo, 25, dari Guinea di Afrika barat itu merupakan penuntut tahun tiga jurusan ekonomi.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, pemeriksaan mendapati mayat tersebut telah berulat dan dipercayai mati sejak lima hari lalu.
"Ketika kejadian, tiada penghuni lain di dalam bilik mangsa dan blok asrama yang menempatkan warga asing itu juga kosong kerana semua pelajar sedang cuti semester.
"Siasatan awal mendapati tiada sebarang unsur jenayah yang boleh menjadi punca kematian lelaki warga asing itu," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Menurut Abdul Rahim, pihaknya tidak menolak kemungkinan mangsa mati akibat masalah kesihatan kerana mengikut rekod, mangsa mempunyai penyakit sawan.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Selayang untuk bedah siasat dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut.

Apa kami nak makan?


SEBAHAGIAN daripada hampir 400 pekerja Dawama berpiket selepas diarah bercuti tanpa gaji di Hulu Klang semalam.


KUALA LUMPUR - Sebanyak 380 pekerja syarikat percetakan dan pemasaran buku, Dawama Sdn. Bhd. (Dawama) di Hulu Klang dekat sini kini hilang punca pendapatan apabila diberi notis cuti tanpa gaji dengan tiada tempoh tamat berkuatkuasa mulai semalam.
Tindakan itu sekali gus mencetuskan kesedihan di kalangan pekerja dan keluarga masing-masing yang kesemuanya beragama Islam memandangkan ia dilakukan tanpa notis serta serentak dengan hari pertama umat Islam berpuasa semalam.
Presiden Kesatuan Pekerja-pekerja Dawama, Zainal Alwit berkata, pihak pengurusan hanya memberi alasan syarikat menghadapi masalah kewangan untuk meneruskan operasi harian termasuk bayaran gaji kakitangan.
"Sehingga kini, pihak syarikat tidak memberikan kata putus sampai bila cuti tanpa gaji ini dibuat.
"Soalnya, sampai bila hendak tunggu? Bagaimana kami boleh menampung kos sara hidup keluarga lebih-lebih lagi Aidilfitri semakin hampir," katanya ketika ditemui di pekarangan kilang syarikat itu semalam.
Sebelum itu, seramai 80 kakitangan menyertai demonstrasi aman di hadapan kilang sebagai membantah keputusan syarikat.
Dawama yang beroperasi sejak September 2002 diberi kontrak mencetak serta mengedarkan buku dan majalah terbitan Dewan Bahasa Pustaka (DBP) melalui kontrak yang akan berakhir pada 2014.
Zainal berkata, terdapat sebilangan kakitangan menerima surat daripada bank menyatakan mereka tidak melunaskan pinjaman peribadi sedangkan potongan gaji dilakukan syarikat bermula November 2010 sehingga Februari lalu.

Pakai 20 tangkal

Oleh Mary Victoria Dass dan Mohd Nur Hafidz Nordin
am@hmetro.com.my

PELIK...antara tangkal kepunyaan suami Azrina yang diperoleh daripada wanita yang mengaku dirinya malaikat.
PELIK...antara tangkal kepunyaan suami Azrina yang diperoleh daripada wanita yang mengaku dirinya malaikat.
KULAIJAYA: Akibat taksub dengan ajaran tarekat disebarkan seorang wanita yang mengaku dirinya malaikat dan pemegang kunci pintu syurga, seorang lelaki nekad berhenti kerja dan mengabaikan tanggungjawab sehingga isterinya hidup serba kekurangan.
“Dia kerap menghilangkan diri berbulan-bulan kononnya kerana ingin beramal mencari pahala,” kata isteri lelaki itu yang hanya mahu dikenali sebagai Azrina.
Wanita berusia 40 tahun itu berkata, suaminya, Mohamed, 44, juga banyak melakukan perkara bertentangan ajaran Islam termasuk melakukan pemujaan hingga ke Indonesia.

“Dia melakukan pemujaan di makam, upacara korban binatang dan mencari harta karun hingga ke Aceh sebagai cara mendekati ‘malaikat’ itu sedangkan anak dan isteri di rumah hidup melarat,” katanya.


Azrina berkata, Mohamed bukan saja lupa tanggungjawab sebagai ketua keluarga, malah bersikap pelik dengan memakai lebih 20 tangkal termasuk diperbuat daripada bulu binatang kononnya sebagai pendinding dan pelaris.

No comments:

Post a Comment